بهترین شرایط نگهداری مارانتا (Maranta leuconeura) برای رشد انفجاری

شرایط درست نگهداری از مارانتا
شرایط درست نگهداری از مارانتا

چطور از گیاه مارانتا نگهداری کنیم؟ پاسخ این سوال رو در ادامه به شما خواهم داد، مارانتا جزو گیاهانی است که برگهای فوق العاده جذاب و زیبایی داره، گیاهی است دمای معمول اتاق رو بیشتر از گرما دوست داره و مانند اگزالیس شب ها برگ های اون به سمت پایین میرن و به همین خاطر بهش گیاه نمازخوان هم میگن، نگهداری از گیاه مارانتا نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی کمی سخت تر است ، پس با همراه باشید تا هر آنچه که برای نگهداری مارانتا نیاز دارید رو به همراه برخی از مشکلات رایج اون بهتون بگم

گیاه مارانتا کیست و از کجا اومده؟

بهتره قبل از اینکه به شرایط نگهداری مارانتا برسیم ببینیم اصلا این گیاه کیه و از کجا اومده چون در این حالت میتونید بهتر ازش نگهداری کنیم، اسم علمی این گیاه مارانتا Maranta leuconeura  که از خانواده Marantaceae و بومی برزیل هست . این گیاه دارای بیش از 40 گونه از گیاهان همیشه سبز دائمی است.
برخی از دوستان بعد از خرید این گیاه با سوختگی لبه ی برگ های این گیاه مواجه میشن که باید به این عزیزان بگم که با انتقال گیاه به سردترین نقطه ی منزل و یا محل کار این مشکل، حل میشه این گیاه بسیار مناسب برای محیط هایی با نور کم یا سایه می باشد.

نام علمی Maranta leuconeura
نام های دیگرگیاه نمازخوان، Prayer plant و گیاه دعا
PH خاکخاک خنثی تا اسیدی (5.5 تا 6.0)
نور مناسبمحل نیمه سایه (4 الی 6 ساعت نور)
سمیتبه هیچ وجه سمی نیست
جدول مشخصات گیاه مارانتا

اسمش رو از روی فیزیک‌دان و گیاه‌شناس قرن شانزدهم بارتولومیو مارانتا گرفته اند.

گل من و تو

اگه شرایط خوبی براش فراهم بشه میتونه اندازه برگهای اون به 15 الی 20 سانتی متر هم برسه و گسترش آن ۳۰ سانتی متر می باشد. برگها منقوش و گرد هست، رگبرگ اصلی به رنگ روشن درامده و هاله ای رنگین بخش مرکزی برگ را از سایر قسمت های متمایز می سازد. رگهای آن تخم مرغی و سبز روشن با لکه های قهوه ای و ارغوانی بین رگبرگهای فرعی بوده و زمانی که برگ ها به حد بلوغ برسند به رنگ خاکستری با لکه های تیره در میایند. این گیاه مناسب برای کاشت گروهی بسیار مناسب هست که در با کاشت گروهی مقایسه جالبی در رنگ به وجود می آید البته اگر به صورت سبد آویز استفاده بشه جلوه بسیار زیبایی داره.

بنر گل من و تو

چرا به مارانتا گیاه دعا میگن؟

گیاه مارانتا نزدیک به عصر برگها به آهستگی شروع به تا شدن میکنند تا به طور کامل در تاریکی بسته میشوند ، سپس دوباره نزدیک صبح شروع به باز شدن میکنند. به همین علت چون شکل کلی گیاه شبیه دست های انسان برای دعا کردن میشه بهش گیاه دعا هم میگن

نیازهای مارانتا در خانه
نیازهای مارانتا در خانه

نیازها و شرایط نگهداری مارانتا در خانه

گیاهان مارانتا جزو گیاهانی است که رشد کمی دارند و با فراهم کردن شرایطی مثل تهویه مناسب، رطوبت هوای ۷۰ تا ۹۰ درصد، خاک کمی اسیدی، آبیاری نسبتا زیاد، کوددهی در فصل رشد ، بهترین رشد را میکند. اگر گیاه در محلی با دمای خیلی گرم قرار بگیره دچار ریزش برگ میشه و یا اگر گیاه دچار بیماری قارچی بشه باعث مرگ و پوسیدگی ریشه خواهد شد. همچنین گیاهانی که بیش از حد در معرض آفتاب قرار می گیرند ، می توانند شسته شوند و لکه های قهوه ای روی برگ های آنها ایجاد بشه پس ادامه مطلب رو حتما بخونید تا شرایط درستی برای گیاه دعای خود فراهم کنید.

نگهداری گیاهان گروه مارانتا مشکل تر از گیاهان کم توقع و معمولی و خشن است، با نگهداری صحیح اون سلیقه خودتون رو به رخ دیگران بکشید 🙂

گیاه مارانتا چقدر نور نیاز داره؟

این گیاه نور متوسط و کاملا غیر مستقیم رو دوست داره، در تابستان ترجیح میده در سایه باشه ولی در زمستان نیاز به نور بیشتری دارد، حتما دقت داشته باشید که از اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در تابستان خیلی خیلی بدش میاد پس پشت پنجره با نور مستقیم خورشید هیچوقت قرار نگیرد. نور مستقیم و زیاد باعث سوختگی و ایجاد لک روی برگها میشه پس خیلی حواستون به نور مستقیم باشه
اگر میخواهید در خصوص نور مناسب گیاهان آپارتمانی و نشانه کمبود نور گیاهان اطلاع کسب کنید حتما مطلب اون رو مطالعه کنید.

گیاه مارانتا چه دمایی رو دوست داره؟

بهترین شرایط دمایی برای این گیاه ۱۶ الی 22 درجه سانتی گراد هست، ولی در شرایطی که رطوبت محیط رو بتونید براش فراهم کنید تا دمای 30 درجه سانتی گراد رو میتونه تحمل بکنه ولی نباید انتظار رشد خوب از اون داشته باشید. اگر دما خیلی سرد باشه برگها شروع به پیچ خوردن میکنند و سپس میریزند. من خودم همیشه این گیاه رو در دمای 20 الی 22 درجه سانتی گراد نگهداری میکنم.

گیاه مارانتا چقدر آب نیاز داره؟ هر چند وقت آبیاری کنیم؟

این گیاه به آبیاری زیادی نیاز داره و خیلی زود تشنه میشه پس هر زمان خاک گلدان تا عمق 1 الی 2 سانتی متر خشک شد بهش آب بدید، توجه داشته باشید که حتما زهکشی گلدان باید خوب باشه وگرنه آب در کف گلدان جمع میشه و کم کم باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه خواهد شد. میزان آبیاری در فصل بهار و تاسبتان باید بیشتر از فصول سرد سال باشه و همچنین اگر دمای محیط بالا میره میزان آبیاری رو هم باید افزایش بدید.
آبیاری خیلی زیاد و همچنین نداشتن زهکشی مناسب باعث پوسیدگی و زرد شدن برگهای مارانتا خواهد شد. سعی کنید از آب هم دمای محیط برای آبیاری استفاده کنید.
نکات مهم آبیاری گیاهان آپارتمانی رو میتونید از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

آیا گیاه مارانتا رطوبت رو دوست داره؟

در برخی منابع گفته شده که این گیاه رطوبت 70 الی 90 درصد نیاز داره و برخی منابع دیگه 60 الی 70 درصد ولی چیزی که کاملا مشخص هست اینه که این گیاه رطوبت بالا رو دوست داره و اگر میخواهید رشد خوبی داشته باشه باید رطوبت خوبی براش فراهم کنید. میشه به روش های مختلف براش رطوبت رو فراهم کرد، اولین قدم این هست که گلدانی برای گیاه انتخاب کنید که قطر دهانه اون بزرگ باشه تا گیاه بتونه از سطح خاک رطوبت اولیه خودش رو تامین بکنه
غبارپاشی روزانه در تابستان و هفتگی در زمستان جهت تامین رطوبت پیشنهاد میشه، اگر میخواهید رطوبت گیاه تامین بشه کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر در یک گلدان میتونه روش جالب در تامین نیاز رطوبتی گیاه باشه، البته اضافه کردن آب به زیر گلدان همراه با سنگریزه یکی دیگر از راه های تهیه رطوبت پایدار است. من پیشنهاد میکنم بجای غبارپاشی از جزیره (آموزش ساخت جزیره گلدان) و یا دستگاه بخار سرد برای تامین رطوبت استفاده کنید اینجوری خیالتون راحته که گیاه دچار مشکل و بیماری نمیشه

نگهداری از مارانتا گیاه دعا
نگهداری از مارانتا گیاه دعا

از چه خاکی برای گیاه مارانتا استفاده کنیم؟

مارانتا میتونه به راحتی در هر خاکی که زهکشی بالایی داشته باشه رشد کنه ولی خاک باید کمی اسیدی باشه (5.5 تا 6.0)، شما میتونید از ترکیب خاک برگ+ پرلیت + مقدار کمی خاک باغچه استفاده کنید (بجای خاک برگ از پیت ماس هم میشه استفاده کرد) اگر تجربه ترکیب خاک در خانه رو ندارید حتما از خاک های آماده استفاده کنید. توجه کنید هنگام کاشت کف گلدان رو با سنگریزه پر کنید تا زهکشی خاک گلدان شما بالا بره این باعث میشه که درصد پوسیدگی ریشه پایین بیاد.

میزان و نحوه کوددی گیاه دعا

تغذیه با کودهای مایع و یا جامد محلول در آب که مخصوص گلهای زینتی است طبق دستور و هر دو هفته یکبار اون هم در فصل رشد (از اوایل بهار تا اواخر تابستان) میتونه رشد گیاه شما رو دوچندان بکنه ، برای کود میتونید از ترکیب های 101010 یا 202020 (کود سه بیست) که تمامی مواد مغذی رو به یک میزان در خودش داره استفاده کنید.
کوددهی کم، باعث کم شدن رشد گیاه میشه و همچنین کوددهی زیاد باعث سوختن ریشه و قهوه ای شدن برگها خواهد شد، میزان کوددهی در فصول سرد سال باید به ماهی یکبار کاهش پیدا کند.

نحوه و شرایط تعویض گلدان مارانتا

با شروع رشد در بهار گلدان را با یک درجه بزرگتر تعویض کنید، مواظب باشید خاک را زیاده از اندازه فشار ندهید و ان را متراکم نکنید، در کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر به تعویض خاک سطحی با خاک نو و غنی اکتفا نمایید. همیشه برای این گیاه گلدانی با قطر دهانه بزرگ انتخاب کنید چون در این حالت گیاه میتونه حداقل رطوبت مورد نیاز خودش رو از خاک سطحی گلدان دریافت بکنه

هرس و تمیز کردن برگهای مارانتا

این گیاه نیاز به هرس خاصی نداره و زمانی که برگهای زرد و خشک رو مشاهده کردید سریعا از گیاه جدا کنید، غبارپاشی برگهای گیاه مارانتا را تمیز میکند،در صورت نیاز از پارچه و اسفنج مرطوب نیز میتوانید استفاده کنید، از مواد براق کننده به هیچ عنوان استفاده نکنید.

روش های تکثیر گیاه مارانتا در خانه

گیاه مارانتا در شرایط رطوبتی بالا رشد ریشه و ساقه خوبی خواهد داشت و در این حالت میتونید شما اون رو به دو روش تقسیم بوته و قلمه زدن تکثیر کنید.

تکثیر مارانتا به روش تقسیم بوته

زمانی که گیاه کاملا رشد کرده و انبوه است،میتونید اون رو به روش تقسیم بوته تکثیر کنید. البته تکثیر از راه تقسیم آسانتر و شانس موفقیت آن بیشتر است. از اواسط تا اواخر بهار خاک را مرطوب کرده و به آرامی گیاه را از گلدان بیرون آورید و به قسمتهای دارای ریشه تقسیم کنید. سپس هر قسمت را در گلدانی با قطر دهانه ۱۱-۹ سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید و آن را با کیسه پلاستیکی شفاف جهت تامین رطوبت مورد نیاز گیاه بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، دور از تابش خورشید در شرایط مناسب نوری و در سایه روشن قرار دهید.

تکثیر مارانتا به روش قلمه زدن ساقه

در روش قلمه گیری از اوایل تا اواسط تابستان، قلمه هایی به طول ۱۰ سانتی متر را جدا کنید ابتدا در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و به آرامی در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و به روش مشابه با روش تقسیم بوته عمل کنید . بعد از دو ماه کیسه را بردارید و تا زمانی که گیاه کامل شود آن را با کود مایع تغذیه کنید. سپس به گلدانی با قطر دهانه ۱۱ سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل کنید.

گیاه مارانتا - گل من و تو
تکثیر مارانتا و نگهداری گیاه مارانتا

مشکلات و بیماری های رایج مارانتا

این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی دچار مشکل و بیماری در صورت نداشتن شرایط ایجاد میشه که رایج ترین اونها قهوه ای یا زرد شدن برگهاست که بیشتر بخاطر آبیاری زیاد و یا بیماری قارچی است که در ادامه تمامی اونها رو بررسی میکنیم.

علت رنگ پریدگی برگهای مارانتا چیست؟

این مشکل نشون میده که یا گیاه شما نور کافی دریافت نمیکنه و یا به درستی تغذیه نمیشه، گلدان را به محلی با نور بیشتر منتقل کنید ولی توجه داشته باشید که نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیره، کمبود عناصر غذایی باعث زایل شدن رگ برگها شده میشه، سعی کنید هر دو هفته یکبار در فصل رشد و هر ماه یکبار در فصول سرد سال گیاه رو با کودهای کامل تغذیه کنید.
در برخی موارد رنگ پریدگی گیاه میتونه از نور خیلی زیاد و شدید باشه که باید سریعا گیاه رو به محلی که نور فیلتر شده باشه منتقل کنید.

علت سوختگی برگهای مارانتا چیست؟

اگر لکه های سوخته روی برگ گیاه شما دیده میشه و غبارپاشی انجام میدید نشون میده که یا از آب جوشیده سرد استفاده نکردید و یا در موقع تابش نور خورشید روی برگها اون رو غبارپاشی کردید که باعث ایجاد لک و سوختگی شده در غیر این صورت نور دریافتی گیاه مستقیم و زیاد هست.

دلیل تار عنکبوت زیر برگها و کمرنگ شدن مارانتا چیست؟

کنه قرمز ریز عامل این مشکل هست و گیاه شما دچار آفت شده پس سریعا و هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی کنید و در این مدت میزان غبارپاشی و رطوبت محیط رو کاشه بدید.

علت پیچیدگی و پژمرده شدن برگهای مارانتا چیست؟

هوا محل نگهداری خیلی سرد است، گلدان هرچه سریعتر به محلی با دمای بیشتر منتقل کنید، از دیگر عوامل بیحالی و پژمرده شدن مارانتا تشنگی و آبیاری کم است پس یعی کنید هر زمان خاک تا عمق 1 الی 2 سانتی متری خشک شدن بهش آب بدید تا دچار این مشکل نشه، اگر بیحالی و پژمردگی از آبیاری کم هست گلدان رو در یک تشت آب به مدت 20 دقیقه قرار بدید تا مشکل رفع بشه

علت زخم شدن و ریزش برگهای مارانتا چیست؟

هوا خیلی گرم است، گلدان را به محل خنک تری منقتل کنید، غبارپاشی روزانه و ساخت جزیره برای گلدان رو فراموش نکنید.

برگها خم شده، زخم های قهوه ای روی انهاست و حاشیه انها به طرف داخل خم میشود:

آبیاری بیش از اندازه است، اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود، هر ده روز یکبار آبیاری کنید، زهکش را چک کنید، چون باید بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه

علت سوختن و قهوه ای شدن نوک برگ مارانتا چیست؟

این نشانه نشون میده که میزان رطوبت محیط کم هست و باید با استفاده از جزیره و یا غبارپاشی میزان رطوبت رو بالا بربرید، اگر دمای محیط بالا بره به همان میزان هم باید آبیاری و رطوبت محیط افزایش پیدا کنه چون این گیاه محل زندگی گرم و خشک رو نمیتونه تحمل کنه

چطور سفیدک پودری مارانتا رو از بین ببریم؟

این یک نوع بیماری قارچی است که بیشتر این گیاه رو مورد حمله قرار میده، اگر پوشش سفید روی برگهای مارانتا مشاهده کرید بدونید که یا رطوبت محیط بالا بوده و یا موقع آبیاری برگها خیس شدند برای از بین بردن باید میزان رطوبت رو کاهش بدید و سریعا از قارچ کش هایی مثل کاربندازیم استفاده کنید. برای پیشگری هم حتما تهویه خوبی برای گیاه فراهم کنید.

علت ایجاد سوراخ روی برگهای مارانتا چیست؟

این مشکل میتونه از وجود لاروهای حشرات مختلف و تغذیه آنها از گیاه باشه که به مرور باعث ایجاد سوراخ روی برگها خواهد شد، پس هرچه سریعتر گیاه خود را با سموم حشره کش سم پاشی کنید.

زخم های سفید پنبه ای شکل در محل اتصال دمبرگ به ساقه مشاهده میشود

افت عامل آن است، گیاه را هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

علت وجود زخم سفید پنبه ای رو برگ مارانتا چیست؟

این زخم ها نشان از وجود شپشک آردآلود در گیاه شما داره، این آفت در محل اتصال برگ به دمبرگ تجمع پیدا میکنه و از شیره گیاه تغذیه خواهد کرد و به مرور باعث بیحالی و پژمردگی گیاه خواهد شد، بهتره اول با استفاده از الکل و دستمال کاغذی شپشک ها رو از بین ببرید و سپس با استفاده از محلول خانگی آب و مایع ظرفشویی گیاه رو اسپری کنید، البته میتونید از سم های حشره کش نفوذی هم برای از بین بردن این آفت استفاده کنید.

چطور میتونم از روش تقسیم ریشه برای این گیاه استفاده کنم؟

طبق گفته ها در تکثیر این گیاه میتونید در بهار با شروع فصل رشد گیاه با ریشه متراکم را از گلدان خارج و خاک های اطراف ریشه را به ارامی کنار بزنید، ریشه را برحسب گسترش به تعداد مطلوب تقسیم و اطمینان حاصل کنید که هر قسمت دارای ریشه و ساقه است، ریشه ها را درون گلدان های جدید کاشت نموده و بدون ابیاری به سایه منتقل کنید،دو روز اول را ابیاری نکنید و پس از شروع رشد جوانه ها به محل پرنور منتقل کنید.

نگهداری و نیازهای مارانتا
انواع مارانتا

انواع رایج مارانتا رو بشناسید

این گیاه گونه های مختلفی داره ولی گونه های رایجی که در بازارپیدا میشن رو در ادامه به شما معرفی میکنم

  • M. leuconeura erythrophylla : مشهورترین گونه از مارانتا ها که به گیاه شاه ماهی هم معروف است، این گیاه دارای رگه های قرمز پررنگ است.
  • M. leuconeura kerchoveana : این گونه چون برگهای محکمی ندارند روی زمین گسترش پیدا میکنند و دارای برگهای سبز ساده با دو ردیف لکه های تیره تر است.
  • M. leuconeura massangeana : این گونه از مارانتاها دارای زمینه برگ تیره تر با لکه های نقره ای در امتداد رگبرگ میانی و سفید است.

آیا شما تجربه نگهداری مارانتا در خانه رو دارید؟ حتما نظر، سوال، مشکل و تجربه خودتون رو در نگهداری این گیاه برامون در بخش دیدگاه بنویسید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان پاسخ پرسش های شما رو بدند و سایر دوستان از تجربیات با ارزش شما استفاده کنند.