معرفی کاکتوس زیبای سدوم

معرفی و آموزش نگهداری کاکتوس سدوم

[supsystic-tables id=32 ]

سلام در این مطلب قصد داریم یک کاکتوس بسیار زیبارو براتون معرفی کنیم به نظرم حتما این مطلبو بخونید،اسم علمی سدوم Sedum rubotinctum و از خانواده Crassulaceae هست. این جنس بیش از 600 گونه از گیاهان خشبی ، غیر خشبی و علفی یک ساله وچند ساله خزان کننده و همیشه سبز گوشتی است و گل های آنها ستاره ای و زرد کمرنگ، صورتی و سفید می باشند، که روی یک پانیکول انتهایی ظاهر می شوند.

جالبه که بدونید سدوم بومی مکزیک بوده و اتفاع آن به ۲۰ سانتی متر و گسترش آن به ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر می رسد.

گونه robrotinctom ، علفی-درختچه ای مانند است که درقسمت تحتانی منشعب می گردد. این گونه شاخه های نازک با برگهای استوانه ای آبدار، به رنگ سبز روشن همراه قرمز، دارد و برگ های این گیاه در تابستان تغییر رنگ میدهند و از سبز به قرمز متمایل میشوند و جوانه گل زرد روشن از میان برگ ها در اواسط بهار ظاهر میشود.

بنر گل من و تو

نیازها و نگهداری سدوم

معرفی و نگهداری کاکتوس سدوم-گل من و تو

سدوم‌ها از نظر شرایط دمایی متنوع بوده اغلب در آفتاب کامل تا سایه نسبی رشد می‌کنند و نیاز آبی آن‌ها بر خلاف کاکتوس متوسط تا زیاد میباشد است.سدوم به نور زیاد، حرارت بالای محیط، آبیاری اندک، رطوبت ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد و کود مورد نیاز این گیاه رامی توان به میزان ۲ گرم درلیتر، هر دو هفته یکبار ، ازاردیبهشت تا شهریور، ماه مصرف کرد

خاک مناسب

مخلوطی از خاک باغچه، خاک رس و ماسه شسته برای رشد این گیاه مناسب است.

تکثیر سدوم:

معرفی و آموزش کاکتوس سدوم - گل من و تو

گونه‌های مختلف سدوم را می‌توان با کاشت بذر، تقسیم بوته و یا ریشه‌دار کردن قلمه زیاد کرد.حتی برگ های این گیاهان در صورت تماس با خاک همانجا ریشه دار شده و یک گیاه جدید را ایجاد میکنند.اگر چه تکثیر این گیاه، در طول بهار و تابستا ن امکان پذیر است. ولی بهتر است تا اواخر بهار، کار تکثیر گیاه سدوم را انجام دهید . یک ساقه گیاه را که به اندازه کافی بلند شده است را انتخاب کنید و قلمه انتهایی ساقه رابه طول ۵ سانتیمتر از آن جدا کنید . این قلمه ها را به مدت ۲ روز در کناری بگذارید تا در انتهای آنها کال تشکیل شود. برگهای ۲ سانتیمتر و کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس بکارید. قلمه را در نور کافی و دمای ۱۸ درجه سانتیگراد نگاه دارید. خاک باید نسبتا مرطوب باشد. پس از چند هفته گیاه شما ریشه می دهد.

گل ناز سمی است و ممکن است در صورت تماس با پوست یا دهان ایجاد سوزش کند

S. rubortincum:

معرفی و آموزش سدوم-گل من و تو

یک گونه از سدوم هست که دارای برگ‌های استوانه‌ای به طول حدود ۵/۲ سانتی‌متر است که به طور محکم روی ساقه‌های خزنده تشکیل شده و پوششی به ارتفاع ۱۵ تا 20 سانتی‌متر تشکیل می‌دهند. هر برگ سبز در انتها به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز است. برگساره ممکن است در آفتاب کامل به طور کامل به رنگ قرمز برنزه درآید. گل‌های بهاره، به رنگ زرد با ته رنگ قرمز است.

 

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: