کلیدی ترین نکات برای معرفی و نگهداری گیاه موچسب

مو چسب

معرفی و نگهداری گیاه موچسب : سلام میکنم به دوستان خوبم در گل من و تو حتما شما هم خونه های سبزو دیدید 🙂 خونه هایی که کل دیوارش در تابستون یک پوشش گیاهی سبز داره و شاید براتون سوال  شده که این گیاه اسمش چیه خب امروز میخوایم در مورد موچسب صحبت کنیم پس با ما همراه باشید. راستی نام فارسی رایج این گیاه مو شاه بلوط رونده هستش.

اگر بطور خلاصه بخوام بگم گیاه مو چسب به  سرمای شدید مقاوم هست و در اکثر خاک ها میتونه رشد خوبی داشته باشه، این گیاه زیبا رو میتونید هم در گلدان و هم در باغچه بکارید لگر دنبال سبز کردن بالکن هستید خب گلدان گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود ولی اگر به دنبال سبز دیوار خونتون هستید باغچه رو انتخاب کنید. راستی نور مستقیم خورشید رو به خوبی تحمل میکنه بریم که معرفی این گیاه زیبا و دوست داشتنی رو داشته باشیم.

معرفی گیاه موچسب

نام علمی این گیاه Parthenocissus spp هست که از خانواده Vitaceae به حساب میاد و بومی شرق آسیا هست یا به عبارت دیگه یمشه گفت مو چسب رو معمولی از دسته ی گیاهان گلدهنده در خانواده ی تاک میدونند. این گیاه یک برگ ریز رونده چوبی بوده و تا ۳۰ متر رشد می کند. با چسباندن شاخه های بیشمار ریز و کوچک خود همچون پیچک به دیوارها می چسبد.

بنر گل من و تو

برگهای گیاه موچسب ساده، شبه پنجه و دارای سه لُب، گهگاه با پنج لُب که عمق لُب ها عمیق بوده که معمولا سه کاسبرگ هستند. رنج طول برگ ها از ۵ تا ۲۵ سانتی متر می باشد و برگچه میانی ‌تخم‌مرغی و برگچه‌های کناری تخم‌مرغی پهن مورب، در بخشی ساده و تخم‌مرغی پهن است. برگ ها در پائیز به رنگ قرمز تیره درآمده و جلوه بسیار زیبایی به دیوارها می دهند. برگ ها در این گیاه بشکل برگ های درخت انگور و به رنگ سبز روشن در فصل رویش می باشند. گل ها نامعلوم و جزئی بوده رنگ آنها متمایل به سبز می باشد.

گلها در خوشه ها نمایان می گردند. میوه های انگور مانند کوچک به رنگ آبی تیره به طول ۵ تا ۱۰ میلی متر دیده می شود. این گیاه سریع الرشد می باشد و گلهای آن در اوایل تابستان ظاهر می شوند. میوه های آن توسط پرندگان خورده می شود.

معرفی گیاه موچسب
معرفی گیاه موچسب

نیازها و نگهداری موچسب

به طور خلاصه باید گفت که این گیاه به آبیاری متوسط، نور زیاد و شدید، خاک غنی و رطوبت معمول نیاز داره که در ادامه به برسی تمامی موارد خواهیم پرداخت.

نور مناسب گیاه مو چسب

در کل این گیاه نور زیاد و نیمه سایه را در تابستان دوست داره ولی گونه هایی از گیاه وجود دارند که به نور کم کاملا مقاوم می باشند ولی اگر تمایل دارید گیاه رو داخل خانه و یا در بالکن نگهداری کنید حتما نور صبح بهش باید بخوره و در برخی منابع نوشته شده که در زمستان به نور کامل نیاز داره اگر داخل ساختمان می بشاد در غیر این صورت خارج از خانه در فصل های سرد سال خزان میکند.

میزان آبیاری

اگر شما هم این گیاه رو در گلدان کاشته اید بین دو آبیاری اجازه بدین که خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شود و اگر در داخل باغچه گیاه رو کاشته اید هر 3 روز یکبار آن را آبیاری کنید توجه داشته باشید زمانی که دمای به 10 درجه سانتی گراد رسید حتما آبیاری رو متوقف کنید.

دمای مناسب موچسب

همانطور که گفته شد به نور شدید و همچنین دمای بالا مقاوم می باشد (البته بستگی دارد از ابتدا با چه شرایط دمایی رشد کند) ولی حداقل دمای برای نگهداری 10 درجه سانتی گراد میباشد(اگر دما پایین تر بیاد شروع به خران میکند) اگر داخل منزل نگهداری میکنید با بالا رفتن دما حتما غبارپاشی را انجام دهید.

خاک مناسب برای گیاه مو چسب

موچسب در هر خاکی میتواند رشد خوبی داشته باشد ولی اگر قصد کاشت در گلدان را دارید حتما خاکی با زهکشی بالا را انتخاب کنید خاک کمپوست + خاک باغچه + پیت ماس میتونه گزینه خوبی باشه

رطوبت

گیاه موچسب روطبت را دوست دارد و برای ایجاد رطوبت میتوانید از غبارپاشی و یا استفاده از حالت جزیره ای برای گیاه استفاده کنید (این زمانی است که گیاه را داخل منزل کاشته باشید).

تعویض گلدان و تمیز کردن برگ ها

زمانی که شما گیاه رو غبارپاشی میکنید خود به خود برگها تمیز خواهند شد ولی میتوانید از پارچه نم دار هم برای تمیز کردن برگها استفاده کنید ولی مراقب باشید که ساقه گیاه آسیب نبینه، برای تعویض گلدان هم هر زمانی که ریشه گیاه از زیر گلدان خارج شد اقدام به تعویض گلدان کنید ولی احتمالا هر سال این گیاه نیاز به تعویض گلدان داشته باشد و در صورتی که گلدان بسیار بزرگ شد و توانایی تعویض گلدان رو نداشتید حتما خاک سطحی گیاه رو عوض کنید.

نگهداری مو چسب
نگهداری مو چسب

کود دهی و هرس مو چسب

این گیاه هم برای رشد و تامین مواد مغذی نیاز به کوددهی در گلدان دارد پس هر 10 روز یکبار با استفاده از کود مناسب گیاهان زینتی آن را تغذیه کنید، این گیاه به هرس نیاز ندارد ولی اگر تمایل دارید که شکل خاصی در دریوار برای شما ایجاد کند میتوانید اقدام به هرس کنید.

نحوه تکثیر موچسب

اگر گیاه را داخل باغچه کاشته باشید احتمال گلدهی آن بالا خواهد رفت و به مرور تولید دانه میکند ولی کاشت دانه ها و تبدیل آن به گیاه کار نسبتا سختی است ولی میتوان با استفاده از ریشه دار نمودن قلمه در بهار این گیاه را تکثیر کرد. توجه داشته باشید این گیاه وقتی در گلدان کاشته میشود به ندرت اقدام به گلدهی میکند.

برای تکثیر گیاه موچسب با روش قلمه گرفتن شما باید در اوایل فصل بهار که گیاه شروع به رشد میکند ساقه های که جوان هستند را با استفاده از یک قیچی تیز برش بزنید و سپس در گلدانهایی با خاک سبک قرار بدید. رطوبت محیط قلمه زنی باید بالا باشد تا درصد موفقیت و ریشه دهی گیاه شما بالا برود.

نگهداری گیاه موچسب
نگهداری گیاه موچسب

مشکلات و بیماری های نگهداری موچسب

این گیاه را آفت و بیماری های زیادی تهدید نمیکند و به بیشتر بیماری ها مقاوم می باشد ولی در زیر برخی از مشکلاتی که میتونه برای گیاه شما پیش بیاد رو مطرح میکنیم.

اگر برگ گیاه شما پژمرده شده : تشنگی بیش از حد عامل آن می باشد، حتما گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار بدی و سپس آبیاری را به شکل صحیح انجام دهید.

زرد شدن برگهای مسن گیاه : این مشکل از کمبود مواد مغذی در خاک گلدان میتونه باشه حتما گیاه رو باکو های مخصوص کوددهی کنید.

ریزش برگها : میتونه عوامل متعددی دخیل باشد مثل نور کم، آبیاری زیاد مشکل رو بررسی کنید.

ساقه ها خیلی ریز شدند :

گیاه شما نیاز با تعویض گلدان دارد و یا خاک سطحی را عوض کنید و حتما گیاه را با کود تغذیه نماید.

مشکلات و بیماری های گیاه مو چسب
مشکلات و بیماری های گیاه مو چسب

لوله و خشک شدن برگها : هوای محل نگهداری گرم و خشک است یا گیاه را به محلی با دمای پایین منتقل کنید و یا رطوبت محیط را بالاتر ببرید

اگر لکه های سوخته و بی رنگ شدن برگها را مشاهده کردید : مشکل از اشعه مستقیم آفتاب در تابستان می باشد (احتمالا یکدفعه گیاه را به مکانی با نور زیاد منتقل کردید) حتما گیاه را به محلی با  نور غیر مستقیم و فیلتر شده منتقل کنید.

مشاهده زخم های پنبه ای شکل بر روی ساقه و برگ :  حتما عامل آفت هست با استفاده از حشره کش و دستمال آغشته به الکل عامل را از بین ببرید

وجود تار عنکوبت در زیر برگها : اگر زردی هم همراه این مشکل باشد حمله کنه ریز قرمز رخ داده حتما گیاه رو با استفاده از سم کنه کش هر دو هفته یکبار سم پاشی کنید.

لکه سوخته روی برگها : احتمالا غبارپاشی را زمانی انجام دادید که نور به صورت مستقیم به گیاه میخورده و یا از مواد شیمیایی برای براق کردن استفاده کردید.

خم شدگی برگها : هوای محل نگهداری به شدت شرد هست حتما گیاه را به محلی با دمای بیشتر منتقل کنید.

موچسب
موچسب

نکات مهم نگهداری گیاه مو چسب

همانطوری که در قسمت های قبل گفتیم این گیاه نیاز به آبیاری متوسطی داره و به شدت با آبیاری زیاد حساس است و اگر آبیاری را بیش از اندازه انجام دهید دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد اگر گیاه رو در گلدان کاشته اید حتما زهکشی رو مورد بررسی قرار دهید.

در بیشتر مواقع این گیاه را در مقابل درب منزل میکارند تا تمامی دیوار را پوشش درهد (البته قبلا، الان که دیگه همچی آپارتمانی شده) به همین خاطر این گیاه زینتی بالا رونده در خانه ها برای پوشش دادن دیوار استفاده میشه و همزمان با رشد خود حالت پوششی زیبایی به ساختمان ها شما خواهد داد. کاربرد این گیاه کاملاً اقتصادی و مهم است زیرا بوسیله سایه دهی دیوارها در طول تابستان، موچسب می تواند هزینه های تولید سرما در خانه را کاهش دهد و از این لحاظ صرفه اقتصادی دارد.

مطالب مرتبط :

بهترین تقسیم بندی گیاهان از نظر کاربرد

تکثیر گیاهان خانگی به روش خوابانیدن ساقه

معرفی و نگهداری آلوکازیا یا همون بابا آدم