نکاتی برای چگونگی نگهداری از ارکیده

نحوه نگهداری و پرورش ارکیده

سلام به دوستان خوبم در گل من و تو امروز میخوایم تمامی نکاتی که برای نگهداری و پرورش ارکیده لازم دارید رو بهتون بگم، این را بدانید که نگهداری و پرورش ارکیده نسبت به گیاهان دیگر اصلا سخت نیست.این گیاه بسیار زیبا نیاز به تکنیک های مختلف آبیاری و باروری دارد، اما با استفاده از این راهنمای به اسانی متوانید گیاه ارکیده خود را در منزل پرورش بدید. پس در ادامه با ما همرا باشید.

ارکیده ها گروهی بزرگ و متنوع از گیاهان هستند و نگهداری از همه آنها دشوار نیستند. با نگهداری از این گیاه زرق و برق دار میتوانید اعتماد به نفس بسیار بالایی در پرورش گیاهان داشته باشید.

چگونه به ارکیده آب بدهیم؟

آبیاری گل ارکیده

گل ارکیده گیاهی کم توقع هست ولی از بی آبی و خشکی نیز بیزار است. باید قبل از خشک شدن کامل خاک گلدانتان را آبیاری کنید. یکبار در هفته یا هر 10 روز یکبار آبیاری برای ارکیده توصیه میشه . اما دقت داشته باشید که میزان آبیاری به خاک گلدان بستگی دارد که به چه میزان آب را در خودش حفظ کند.

بنر گل من و تو

 خیلی از کاربران معمولا درباره نیازهایآبی این گیاه سوال میپرسند که به ارکیده چقدر باید آب داد، و این به این معنی است که “اغلب” کسانی که این گیاه را نگهداری میکنند، بخش بزرگی از سوالاتشان در این زمینه می باشد. میزان آب دهی به این گیاه زیبا بستگی به اندازه گیاه، رطوبت خاک و میحط و نور محیط دارد.

پس میتونیم یک جواب کلی برای کسانی که میزان آب برای ارکیده را سوال می کنن بدهیم که ارکیده، از جمله Phalaenopsis و Cattleya ، درست قبل از خشک شدن خاک باید آبیاری شوند. آبیاری می تواند از هر چند روز تا هر چند هفته متفاوت باشد. این بستگی به ارکیده و شرایط نگهداری در خانه شما داشته باشد. یکی از این شرایط – یکی از مهمترین ها – محیطی است که ارکیده در حال رشد است.

بهترین روش محاسبه آبیاری ارکیده

بهترین راه برای محاسبه رطوبت راه قدیمی است که شاید برای دیگر گیاهان هم به کار می برید – انگشت خود را در محیط کشت قرار دهید. آن را بیرون بکشید، سپس انگشتان به هم بمالید. اگر رطوبت وجود داشته باشد، که این رطوبت را میتوانید به راحتی احساس کنید. اگر شما رطوبتی احساس نمیکنید، وقت آن است که گیاه را آبیاری نمایید. با تکرار چند باره این روش شما میتوانید فاصله زمانی مناسب آباری ارکیده خود را به دست بیاورید.

  خزه یا پوست بهترین بستر کاشت برای ارکیده ها است

یکی از نکاتی که حتما باید در آبیاری و خرید گلدان ارکیده به آن توجه کنید زهکشی مناسب گلدان می باشد چرا که در صورت نداشت زهکشی مناسب گیاه پس از چند مدت دچار پوسیدگی ریشه شده و گیاه خشک می شود.

چرا ترکیب گلدان مهم است

خاک و بستر مناسب ارکیده

آبیاری این گیاه بدون در نظر گرفتن بستر مناسب برای ریشه، یعنی کاری بی فایده. ارکیده ها معمولا در یکی از دو بستر قرار می گیرند: خزه یا پوست. هر دو مواد کاملا خوب هستند اما نیاز به مراقبت اندکی دارند. موش مانند یک اسفنج عمل می کند و طول می کشد تا خشک شود.

 ریشه های گل ارکیده نیاز به هوای بیشتری دارند و به همین دلیل نمی توان از خاک گلدان برای نگهداری گل ارکیده استفاده کرد. بهتر است خودتان خاک مورد نیاز ارکیده را فراهم کنید. برای تهیه خاک باید در نظر داشته باشید به خرده چوب برای ایجاد منافذ در خاک نیاز مندید.

خاک ارکیده می تواند شامل پرلیت درشت. لیکا. ورمیکولیت. پوکه معدنی درشت خرد نشده) همراه با بقایای پوسیده چوب یا پیت ماس یا کوکوپیت بعلاوه مقدار ذغال چوب و مقدار کمی شن و البته خزه‌ باشد.

بسترهای  ارکید در طول زمان تجزیه می شوند، به خصوص پوست، چوب و خزره ها. وقتی این اتفاق می افتد، پوست خواص خود را از دست می دهد. به همین دلیل لازم است که هر سال یا دو سال بستر ارکیده را تعویض نمایید.

کود ارکیده

گل ارکیده همانند سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند کوددهی برای بهتر بودن دارد، بهترین کود برای این گیاه کودهایی هستند که به مرور تجزیه و آزاد شوند یا کودی با ترکیب ۱۴-۱۴-۱۴ درصد متشکل از NPK (همراه با سایر عناصر کم‌مصرف مورد نیاز) به صورت ماهانه با دوز یک در هزار یا نیم در هزار برای رشد گیاه مفید خواهد بود.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که در هنگامی که گیاه غنچه دارد از کوددهی خوداری نمایید.

در گلخانه‌های حرفه‌ای در زمان گلدهی از میزان فسفر را افزایش میدهند مثلا از کود ۲۰-۳۰-۱۰ استفاده میکنند. همچنین در طول ماههای زمستان کودیاری را کم میکنند.

نور مناسب برای ارکیده

خانه های که دارای نورگیری کم هسنتد بهترین مکان برای پرورش این گیاه محسوب میشوند، پنجرههای شرقی یک نقطه ی عالی برای رشد ارکیده می باشد. نور آفتاب از یک پنجره ی جنوبی می تواند کمی روشن (و داغ) برای این گیاه باشد، اما میتوان با قرار دادن پشت پرده نور محیط را برای این گیاه فیلتر کرد.و یا میتوانید ارکیده را با فاصله از پنجره قرار دهید.

این گیاه زیبا به محیطی با نور متوسط و به دور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارد.یکی از نشانه‌های نور بیش از اندازه برای این گیاه ظهور ته مایه قرمز رنگ در برگ‌های آن است.

اگرچه این گیاه نور مستقیم آفتاب را اصلاً دوست ندارد و محیط کم نور را به خوبی تحمل می‌کند اما تاریک بودن بیش از اندازه محیط منجر به ریزش غنچه‌های گل و عدم گلدهی این گیاه می‌شود. در طی فصل رشد پنجره‌های شرقی خانه و در طی ماه‌های کم نور سال پنجره‌های جنوبی و غربی مکان مناسبی برای این گیاه است و میزان نور مناسب را در اختیار آن قرار می‌دهند.

نکات نوری

این گیاه زیبا به محیطی با نور متوسط و به دور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارد.یکی از نشانه‌های نور بیش از اندازه برای این گیاه ظهور ته مایه قرمز رنگ در برگ‌های آن است.

اگرچه این گیاه نور مستقیم آفتاب را اصلاً دوست ندارد و محیط کم نور را به خوبی تحمل می‌کند اما تاریک بودن بیش از اندازه محیط منجر به ریزش غنچه‌های گل و عدم گلدهی این گیاه می‌شود. در طی فصل رشد پنجره‌های شرقی خانه و در طی ماه‌های کم نور سال پنجره‌های جنوبی و غربی مکان مناسبی برای این گیاه است و میزان نور مناسب را در اختیار آن قرار می‌دهند.

دما و رطوبت مناسب گیاه ارکیده

معرفی و نگهداری گل ارکیده-گل من و تو

 گل ارکیده گیاهی است با شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب، دمای هوای ۱۲ تا ۲۸ درجه سانتی گراد برای این گیاه بسیار مناسب است. دقت داشته باشید مه هوای سرد کوجب از بین رفتن غنچه ها و هوای گرم باعث رشد بیشتر ساقه ها و نیز گل انگیزی می شود. دمای بالای ۳۰ درجه سانتی گراد موجب کرگ گیاه می شود. پس گلدانتان را دور از وسایل گرمایشی قرار دهید.

معمولا در خاک این گیاه از دانه‌های سنگهای سبک معدنی مانند لیکا و پرلیتهای درشت یا پوکه‌های معدنی درشت استفاده میشود تا ریشه گیاه با چسبیدن به این مواد معدنی رطوبت هوا را از آنها بگیرد

یک اقدام احتیاطی: گلدان های ارکیده باید در کنار ماسه نشسته و در داخل آن قرار نداشته باشند. در غیر این صورت، شما رطوبت را از طریق پایین گلدان رطوبت می دهید و ریشه ها را اشباع می کنید.

ساده ترین ارکیده برای مبتدیان

سه ارکیده که نگهداری از آنها خیلی ساده هستند عبارت اند از:

ارکیده یونانی ( Phaius ( که با Cypripedium نام بیشتر می شناسند ).این گیاه برای مراقبت شبیه به بسیاری از گیاهان در خانه رشد می کند هست: آب منظم و نور متوسط. اگر شما می توانید یک فیکوس را نگهداری کنید احتمالا می تواند یکی از این ارکیده را رشد دهد.

Phalaenopsis (ارکید مچ ) و هیبرید Cattleya (ارکید Corsage) ترجیح می دهند ریشه های خشک داشته باشند، بنابراین آسیب پذیر هستند به “عشق به مرگ” با آبیاری بیش از حد، اما در غیر این صورت به راحتی رشد می کنند.

یکی دیگر از ارکید ارزشمند  Cymbidium هست. این ارکیده بزرگ برای شمالگان است، زیرا آن را به روزهای کوتاه زمستان با گل دهی پاسخ می دهد. در جنوب، با روزهای زمستان نسبتا طولانی، می تواند دشوار باشد که به شکوفایی برسد. و مانند دیگر ارکیده هایی که پوشش داده ایم، Cymbidium می تواند در محیط خانه موفق شود.