نکات مهم برای مراقبت و پرورش گیاهان گوشتی

توصیه مهم درخصوص ساکولنت

با سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز گل من و تو همانطور که می دانید گیاهان گوشتی مانند کاکتوس ها و ساکولنت ها نیاز بسیار کمی به مراقبت و رسیدگی دارند در حالی که همیشه خوب و سرحال و سالم هستند. در این مطلب قصد داریم نکاتی را برای شما بیان کنیم که با رعایت آنها می توانید این گیاهان را به راحتی پرورش داده و از آنها لذت ببرید

 آبیاری عمیق با تعداد دفعات کم

نگهداری و پرورش ساکولنت و کاکتوس

خیلی ها اولین و بزرگترین مشکلشان همین موضوع است این را به یاد داشته باشید که آب زیاد دشمن اصلی گیاهان گوشتی است. این نکته اصل مهمی در پرورش تمامی گیاهان گوشتی و آبدار از جمله کاکتوسهاست. اکثر افراد به علت آبیاری بیش از حد این گیاهان آنها را از دست میدهند.

با این وضعیت گیاهان گوشتی هر بار که آبیاری میشوند باید تمام سیستم ریشه شان غرق در آب شده و کامل رطوبت دریافت نماید. سپس بگذارید تا خاک آن کامل خشک شود و دو مرتبه آبیاری کنید. بنابراین خشک شدن کامل خاک بین دو آبیاری اصل مهمی است که نباید فراموش کنید. هر چه برگهای گیاه گوشتی و آبدار تر باشند، گیاه نیاز کمتری به آب دارد بنابراین دفعات کمتری آبیاری را انجام دهید. اگر چه برخی از گیاهان با افتادگی برگهایشان نیاز به آب را به شما اعلام میکنند اما غالبا چنین نیست.

بنر گل من و تو

خاک با زهکشی عالی

برای این که خاک بین دو آبیاری کامل خشک شود و از طرفی پس از خشک شدن آن را عمیق آبیاری کنید، باید قابلیت زهکشی خاک مناسب باشد وگرنه به مدت طولانی خیس و اشباع از آب مانده و باعث گندیدگی ریشه میشود. خاک گیاهان گوشتی باید سبک و متخلخل باشد تا آب به راحتی از داخل آن تخلیه شود. برای این منظور مقداری پرلیت یا ماسه به خاک اضافه کنید. نسبت پرلیت به خاک باید برابر باشد. همچنین میتوانید خاک کاکتوس آماده خریداری نمایید.

گیاه را به محل آفتابگیر ببرید

گیاهان ساکولنت نیاز زیادی به نور خورشید دارند تا سالم بمانند. اگر چه برخی از این گیاهان ممکن است نور مستقیم خورشید در روزهای داغ تابستانی را دوست نداشته باشند اما در کل باید نور زیادی دریافت کنند. در صورتی که کاکتوس در فضای باز بیرون قرار دارد آن را در جایی بگذارید که مدتی هم سایه داشته باشد و خنک بماند. نور صبحگاهی مناسب تر است. اگر گیاه را در داخل خانه نگهداری میکنید آن را در پشت پنجره ای آفتابگیر بگذارید که در بیشتر ساعات روز آفتاب داشته باشد. احتمال سوختگی برگها در داخل خانه بسیار کمتر است چرا که محیط خنک است.

یکی از علائمی که نشان میدهد گیاه آفتاب کافی دریافت نمیکند، باریک و بلند شدن گیاه است. اگر گیاه شما شروع به قد کشیدن کرد در حالی که فاصله بین برگهای آن زیاد شده است خوشحال نشوید، چرا که گیاه در تلاش برای رسیدن به نور بیشتر است. به خاطر داشته باشید گیاهانی که نور مناسب مورد نیاز خود را دریافت نمیکنند ضعیف میشوند.

به راحتی گیاه را تکثیر کنید

معرفی و آموزش نگهداری کاکتوس سدوم

تکثیر گیاهان گوشتی کار ساده ای است. به راحتی میتوانید با قطع کردن برگ از گیاه مادر و قرار دادن آن در خاک مرطوب (پس از این که انتهای آن خشک شد)گیاه را تکثیر نمایید. اگر گیاهان گوشتی تان زیاد شده است میتوانید آنها را به دیگران هدیه داده و علاوه بر کمک به گسترش گیاهان، آنها را خوشحال کنید.

 آزمایش کنید

واکنشهای گیاه را زیر نظر داشته باشید تا بهتر بتوانید نیازهای آن را بشناسید. برای مثال هنگام آبیاری برای این که دقیقا بدانید نیاز گیاهتان چگونه است، واکنش آن را در فواصل مختلف آبیاری زیر نظر داشته باشید چرا که برخی گیاهان ممکن است در گلدان فضای کمتر و خاک کمتری داشته و زودتر تشنه شوند در حالی که گلدان دیگری در همان اندازه ریشه کمتر و نیاز کمتر به آب دارد. هر منطقه و شرایط محیطی متفاوت است و حتی در یک ساختمان وضعیت اتاقهای رو به آفتاب با اتاقهای پشت به نور کاملا متفاوت است. نظارت بر واکنشهای گیاه کار جالب و هیجان انگیزی است و باعث میشود با گیاه ارتباط بیشتری برقرار کرده و بیشتر لذت ببرید.