نگهداری کاسکو طوطی خاکستری باهوش

نگهداری کاسکو طوطی خاکستری
نگهداری کاسکو طوطی خاکستری

نگهداری کاسکو در خانه : کاسکو طول عمر زیادی داره و همچنین توانایی فوق العاده ای در یادگیری داره و به همین علت هست که بیشتر مردم در این چند سال اخیر به این پرنده روی آوردن و دوست دارند تو خونه از این پرنده نگهداری کنند. این حیوان توانایی زیادی در تقلید صدا و یادگیری داره و وفتی کنار شما باشه سرگرم خواهید شد. ولی برای نگهداری کاسکو در خانه نکاتی وحود داره که باید رعایت بشه برای مثال قفس کاسکو باید به نحوی  انتخاب بشه که جایی برای گیر کردن پا یا نوک کاسکو توش نباشه و فضای کافی برای بازی کردن کاسکو داشته باشه.

پس با ما همراه باشید با معرفی کاسکو رو نکات مهمی برای نگهداری این حویان باهوش و زیبا (نگهداری از این پرنده یکم گرون تموم میشه 🙂 ).

با کاسکو آشنا شوید

در معرفی کاسکو باید گفت که این طوطی‌ گفت که جزو طوطی های خاکستری آفریقایی به حساب میاد و به عنوان یکی از باهوش‌ترین گونه‌های پرنده در جهان شناخته میشه که در اکثر مواقع در غرب و مرکز آفریقا میشه پیداش کرد . این طوطی‌ها نقش مهمی در گسترش جنگل‌ها ایفا می‌کنند چرا که آنان همه دانه‌های مصرف شده را هضم نکرده و بسیاری از آنان در مناطق مختلف پراکنده می‌شوند.

بنر گل من و تو

نام اصلی پرنده طوطی خاکستری آفریقایی که شاید شما با نام های همچون کاسکو، طوطی خاکستری، طوطی کونگو خاکستری آن را در جاهای مختلف دیده باشید. اگر به دنبال خرید اون باشید باید بگم که قیمت اون تا حد زیادی به فروشنده و توانایی طوطی برمیگرده ولی معمولا قیمت اون بین 2 الی 2.5 میلیون تومن در بازار به فروش میرسه درسته یک نوع طوطی گرون قیمت هست.

طوطی خاکستری آفریقایی پرنده‌ای تیز پرواز به حساب میاد و پروازی منظم داره ، اما قدرت جهت شناسی اون افتضاح هیتش و نمیتونه مثل کبوترها محل زندگی خودشو  جهت‌یابی کنه و به لونش برگرده پس توجه داشته باشید که وقتی پرنده از خونش دور بشه دیگه نمیتونه به راحتی کبوتر برگرده و سعی کنید که هیچ وقت آزادش نکیند.

طوطی های خاکستری آفریقایی
طوطی های خاکستری آفریقایی

ظاهر کاسکو

خب این دیگه  معلومه همان جوری که از اسمش مشخصه رنگ خاکستری تقریبا روشنی داره که با لبه‌های سفید در سر تا سر بدن کشیده شده که در قسمت سرش این نکته کاملا نمایان هستش. این پرنده دم کوتاهی داره که برخی با رنگ قرمز هم تو دمش دیده میشهف منقار این پرنده سیاه و کوتاه هستش البته اینم بگم که منقار این پرنده بسیار قوی هستش. پاهاش هم میتونه هم رنگ پر باشه ولی کمی تیره تر و رنگ چشم هاش قرمز یا زرد کم رنگ هستش.

نیازها و نگهداری کاسکو

به طور کلی هر حیوان خانگی یک سری آموزش ها و آداب نگهداری داره که باید اون هارو رعایت کنیم تا مشکلی در نگهداری به وجود نیاد ما در این قسمت به بررسی کامل نیازها و نگهداری کاسکو در خانه می پردازیم.

در روزهای اولی که پرنده رو خریداری کردید و میخواهید نگهداری کنید از گرفتن ناخنها یا حمام کردن و ایجاد ترس و استرس برای جوجه کاسکو جدا خودداری کنید و سعی کنید به تغذیه او اهمیت بدین تا از نظر جسمانی کاملا به شرایط مطلوب برسد.

تغذیه و رژیم غذایی کاسکو

در حالت کلی این پرنده از میوه‌ها، سبزیجات، دانه جات، غلات، میوه‌های مغز دار، خشکبار (نظیر پسته، گردو، بادام و فندق) و بذر گیاهان تغذیه میکنه.فقط توجه داشته باشید صورتی که از غذای آماده استفاده می‌کنید مطمئن بشید که این غذا مخصوص طوطی‌های بزرگ باشه. باید این رو بگم که نگهداری  از کاسکو هزینه بالایی داره.

ولی در حالت کلی جوجه‌های اون که تقریبا 2-3 ماه سن داشته باشنبا غذاهی مخصوص تغذیه بشن. اگر پرنده با غذای نا مناسب تغذیه بشه می‌تواند به رفتار نامناسب و مشکلات سلامتی مختلفی داشته باشه. ولی زمانی که طوطی رشد کرد میتونید از میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز استفاده کنید.

غذای مورد علاقه طوطی خاکستری تخم آفتاب گردان، بادام زمینی و دانه کاج هستش. تشویق طوطی به امتحان کردن غذاهای جدید می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد با این حال اگر این کار از سنین پایین انجام شود احتمال موفقیت بسیار بالاتری خواهد داشت.

همانطور که در بالا گفتیم توانایی یادگیری بالای داره و بری ارتباط معمولا از سوت و جیغ برای استفاده میکنن. این حیوان هر صدایی که شما تصور کنید رو تقلید میکنن از صدای خودتون گرفته تا صدای چرخ خیاطی و خیلی زیاد نسبت به صاحب خودش وفادار هست. و در بعضی موارد هنگامی که صاحب طوطی تغییر کرده، بی حرمتی طوطی به صاحب جدید خود مشاهده شده است. این گونه اگر به خوبی نگهداری شود معمولا تا ۷۰ سال عمر میکنند.

نیازها و نگهداری کاسکو
نیازها و نگهداری کاسکو در خانه

نگهداری از طوطی خاکستری

– قفس مناسب باید برای شما اولیت باشه چون طوطی خاکستری آفریقایی نیاز به فضای برای بازی داره و هرچقدر قفس بزرگتر باشه برای این پرنده مناسب تر هستش.

– سرما یکی از مهمترین عوامل بیمار شدن جوجه کاسکو ها میتونه باشه پس اجازه ندید جوجه کاسکوی شما حتی یک لحظه دچار مشکلات دمایی بشهف تا این حد به دما حساسه که اگر یک لحظه در معرض باد خنک قرار بگیره احتمال بیماری سختی دچار میشه پس مراقب این نکته باشید.

– چون این حیوان در جنگلهای آفریقا زندگی میکنه باید در شرایطی مشابه نگهداری بشه یعنی در دمای هوای گرم و معتدل و مرطوب. آفتاب مستقیم ، باد کولر ، مناطق بادگیر منزل یا مغازه ، اطراف آشپزخانه به دلیل بوی طبخ غذا و یا مناطق خیلی گرم میتواند برای کاسکو کشنده هستش.

– حتما برای این پرنده اسباب بازی تهیه کنید برای تهیه اسباب بازی باید توجه کنید که غیرقابل خوردن و غیر سمی باشه. چرا میگم اسباب بازی بخرید؟ چون این طوطی با هوشه و خودشو با اسباب بازی سرگرم میکنه اگر وسیله ای برای سرگرم کردن خودش نداشته باشه شرو به کندن پرهای خودش میکنه.

– شما میتونید برای حمام کردن و شستن در تابستان 1 یا 2 بار دهفته اقدام کنید و در زمستان سعی کنید این کار رو با دقت و در فواصل زمانی طولانی تر انجام بدین.

– ظرف آب و غذای کاسکو را مرتبا تمیز بشورید تا از به وجود آمدن باکتریها جلوگیری بشه.

– شبها هنگام خوابیدن تمام قفس را با پارچه بپوشانید تا پرنده شما به راحتی استراحت کنه.

– اصلا اجازه ندید که بچه ها به این پرنده پفک و چیپس و هر غذایی که روغن داشته باشه و یا شور و تند باشه بهش بدن.

– تمیزکردن منقار آنان پس از هر وعده غذایی، بهداشت این حیوان رو تضمین میکنه .

نگهداری از طوطی خاکستری
نگهداری از طوطی خاکستری

تعیین سن طوطی خاکستری آفریقایی

کاسکو تا سن ۶ ماهگی دارای چشمانی کاملاً سیاه هستند بعد از ۶ ماهگی این رنگ مایل به دودی رنگ میشه و بعد کمرنگ تر شده و سفیدی دور مردمک چشم پیدا میشه. با گذشت زمان رنگ سفید چشم هم رو به زرد و پرتقالی میره پرنده مسن جثه بزرگتری داره و کمی هم عصبی میشه.

نکاتی برای حمام کردن کاسکو

محلی که برای حمام این پرنده انتخاب میکنید باید کاملا گرم و اطراف آن بسته باشه دقیقا مثل حمام خونه، تا بعد از شستن و خیس کردن کاسکو ، پرنده سرما نخوره.اول اگه کاسکوی شما اهلی نیست و قار میکشد روی قفس را با یک پارچه رنگ روشن بپوشانید و قفس را به آرامی به داخل حمام منتقل کنید ، ( کاسکو را تا پایان حمام از قفس خارج نکنید ). و بعدش قبل از اینکه پارچه را بردارید کفی قفس و ظرف آب و غذا را از آن جدا کنید آنگاه دمای آب را مانند زمانی که خودتان میخواهید حمام کنید تنظیم کنید.

یعنی بهتر است آب گرم باشد ( یادمان باشد که دمای بدن کاسکو از دمای بدن ما بالاتر است ، پس اگر از آب گرم ( نه داغ ) استفاده کنیم بهتر است. بعد از تنظیم دمای آب میتوانید دوش را جدا کرده و در دست بگیرید ( اگر سری دوش جدا میشود ) آنگاه حدود یک متر از قفس فاصله بگیرید و پاچه را از روی قفس بردارید ، در این زمان حتما بنشینید و بالای سر کاسکو قرار نگیرید ، کم کم و به آرامی آب را روی چوب قفس و پاهای کاسکو بگیرید.