هرآنچه برای نگهداری و کاشت آماریلیس باید بدانید

معرفی و نگهداری آماریلیس
معرفی و نگهداری آماریلیس

معرفی و نگهداری آماریلیس : یکی از گیاهان زیبای پیازی است که گلهای بسیار زیبا و خوشگلی داره، با کمی صرف زمان و دقت میتوان آن را به گلدهی رساند.که میتونید از مهر تا اسفند ماه اون رو بکارید و دوره گلدهی اون از بهمن ماه تا خرداد ماه می باشد. گل های زیبای اون چشم نواز هستند و برای محیط خانه و محل کار فوق العاده جذاب است. نام انگلیسی این گیاه Amaryllis و نان علمی آن Hippeastrum می باشد. پس با ما همراه باشید تا هر آنچه برای کاشت و نگهداری این گیاه نیاز دارید رو به شما آموزش بدیم.

معرفی گل آماریلیس

در اصل این گیاه را در فضای باز می کارند و در پاییز به گلدهی میرسد که گیاه گلدانی با تغییراتی همراه بوده است.آماریلیس بومی مناطق گرمسیری جنوب آمریکا می باشد.گل‌های بزرگ این گیاه و سهولت گل‌دهی، آماریلیس را به گیاهی محبوب و مورد تقاضا در سراسر جهان تبدیل کرده است. این گل دارای گونه‌های مختلفی با گل‌هایی شیپوری شکل و  به رنگ‌های قرمز، سفید، صورتی، حنايی و نارنجی و یا با طرح‌های راه‌راه می‌باشد.

مشخصلت گیاه شناسی

تمام گونه های این جنس دارای پیاز به نسبت درشتی هستند که از هر پیاز به طور معمول یک و گاهی دو ساقه گلدهنده تولید می شود. اگر پیاز به حد کافی درشت باشد و تمام شرایط محیطی فراهم باشد، می تواند تا بیش از سه شاخهگل تولید کند. پیازها به سرما حساس هستند و در زمستان باید در انبار نگهداری شوند.

بنر گل من و تو
گل آماریلیس
گل آماریلیس

این گیاه به دو دوره خشکی و رطوبت نیاز دارد که دوره خشکی آن زمانی آغاز می شود که برگ ها زرد شده و پیاز به خواب می رود و دوره رطوبت آن نیز زمانی است که پیاز رسد نموده و تولید برگ نماید. گلدهی بین این دو دوره صورت می گیرد.برگ های آنخطی یا نواری مانند به رنگ سبز تیره است. بیشتر به صورت گلدانی و به ندرت به صورت شاخه بریده استفاده می شود.

نیازها و نگهداری گل آماریلیس

این گیاه بریا رشد خوب به نور متوسط و همچنین چون گیاهی گرمسیری است به دما و رطوبت بالا نیاز دارد. در ادمه به صورت کامل نیازهای این گیاه را مورد بررسی قرار میدهیم.

نیاز نوری

این گیاه به نور زیاد برای رشد نیاز دارد و همچنین برای شکوفا شدن گلها به نور مستقیم و زیاد نیاز دارد.

دما

دمای بالا را دوست دارد ولی دمای ایده‌آل برای رشد این گیاه در حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

آبیاری

به آبیاری متوسط نیاز دارد و حتما باید بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 3 سانتی متری خشک شود و حتمی سعی کنید از آب بدون املاح و هم دما شده با محیط برای آبیاری ساتفاده کنید اگر آبیاری بیش از اندازه باشد گیاه دچار پوسیدگی و مرگ خواهد شد. و در دوره خفتگی گیاه، آبیاری باید به طور کامل قطع بشه چون این گیاه برای دوباره گلدهی نیاز به یک دوره خشکی 2 تا 3 ماهه می باشد.

خاک

توجه داشته باشید که اکثر گیاهان پیاز دار به خاکی سبک نیاز دارند، گیاه آماریلیس علاوه بر خاک سبک به خاکی کمی اسیدی نیاز دارد.ترکیب خاک این گیاه میتواند خاک لوم باعچه، خاکبرگ پوسیده و کود دامی پوسیده به نسبت مساوی به عنوان بهترین خاک برای گلدان آماریلیس توصیه شده است. توجه داشته باشدی برای رشد بهتر سوپر فسفات به این خاک باید اضافه شود.

گلدهی آماریلیس

این گیاه در اصل از بهار تا اواخر تابستان شروع به رشد برگها میکند و سپس برگها زرد شده و به مدت 2 الی 3 ماه وارد یک دوره خفتگی خواهد شد و سپس از اواسط زمستان گلدهی آماریلیس شروع خواهد شد . اما میتواند با کاشت آن در گلخانه و یا داخل منزل زمان گلدهی آن را تغییر داد.

گلدهی آماریلیس
گلدهی آماریلیس

برای تغییر زمان گلدهی پیازهای آماریلیس را در ماههای پاییز به محلی سرد و تاریک مانند سردخانه منتقل کنید و سپس در دی ماه آنها را تقسیم کرده و در گلدان بکارید و اوایل بهمن ماه به محلی گرم منتقل کنید. با انجام این کار گیاه شما در عرض 5 الی 8 هفته شروع به گلدهی خواهند کرد.

نحوه کاشت آماریلیس

نحوه کاشت آماریلیس به این شکل است که پیازها را به نحوی در خاک قرار دهید که گردن و شانه‌های آن بالای خاک قرار گیرد.توجه داشته باشید که هنگام کاشت پیاز ریشه ها را قطع نکنید. در انتخاب گلدان توجه کنید که قطر دهانه گلدانه حداقل 5 سانتیمتر از خود پیاز بزرگتر باشد.خاک مناسب کاشت پیاز ترکیبی از خاک باغچه + خاک برگ + شن و ماسه و پیت‌موس یا کود حیوانی پوسیده کهنه باشد. حتما گلدان را در محل نورگیر قرار بدهید و تا زمانی که گیاه کامل رشد کند به صورت مرتب گیاه را آبیاری کنید.

تکثیر آماریلیس

این گیاه به دو روش کاشت بذر و همچنین استفاده از پیازها انجام میشود که در ادامه به بررسی هر دو روش خواهیم پرداخت.

کاشت بذر

بذرها پس از کاشت، گیاهانی به وجود می آورند که دارای پیاز کوچک هستند و بسته به گونه و شرایط محیطی، ۲ تا ۴ سال طول می کشد که این پیازها بزرگ شده به اندازه گلدهی برسند. زمان کاشت بذر اسفند ماه است. دان نهال ها با والدین خود متفاوتند،بنابراین این روش برای تولید ارفام جدید استفاده می شود.

نحوه کاشت آماریلیس
نحوه کاشت آماریلیس

استفاده از پیاز ها

این روش نیز به دو صورت جداکردن پیازهای اطراف سوخ مادری (پاگیاه) و همچنین قطعات فلسی پیاز (قاش برداری) انجام میشود که روش پاگیاه معمول میباشد.

در روش پاگیاه پیازها پس از کاشت به پیازهای تبدیل خواهند شد که پیازهای گلدهنده معروف هستند. پیازهایی توانایی گلدهی را دارند که جداقل محیط آنها 20 سانتی متر باشد. بهتر است پیازها به صورت منفرد در گلدان هایی به قطر ۱۷-۱۲ سانتی متر کشت شوند. سپس پیازها را به نحوی که در بالا گفته شد در گلدان بکارید.

سپس گلدان ها را در دمای معمولی اتاق (۲۰-۱۵ درجه سانتی گراد) نگهداری و آبیاری می کنند. دمای کمتر از ۱۵ درجه برای آن زیان آور است و دمای بالاتر از ۲۰ درجه نیز طول دوره گلدهی را کاهش می دهد. شما در خانه میتوانید از اتق هایی که دمای بالاتری دارند به عنوان گلخانه و اتاق هایی که دمایی پایینی دارند به عنوان سرد خانه جهت پرورش این گیاه استفاده کنید. اگر شما در جغرافیایی با دمای بالا زندگی میکنید میتوانید این گیاه را در فضای باز بکارید.

برداشت پیازها

زمانی که در آبان اه هوا شروع به سرد شدن کرد پیازهای گیاه آماریلیس دوران خفتگی خود را آغاز خواهند کرد و برگهای آن شروع به زرد و پژمرده شدن خواهد کرد. شما بیاد در این مدت پیازها را از خاک خارج کرده و در محلی تقریبا سرد نگهداری کنید که این محل میتواند دمای حدودی 13 درجه سانتی گراد را داشته باشد. و سپس در زمان مورد نیاز ب گلدان انتقال داده و رشد دوباره گیاه را شاهد باشید.

مطالب مرتبط :

چگونه سنبل را در گلدان بکاریم؟

همه چیز در خصوص گل پامچال

معرفی و نگهداری اسپاتی فیلوم