همه چیز درباره بن سای – انواع بن سای

همه چیز درباره بن سای
همه چیز درباره بن سای
تصور اشتباهی که در باره بن سای وجود دارد این است که مردم فکر می کنند تیره خاصی از گیاهان خاص می باشد ولی مثلا بن سای درخت گیلاس با درخت گیلاس هیچ فرقی ندارد خاستگاه اصلی این نوع پرورش چین و تایلند می باشد و حدود 2 قرن می باشد که در جهان معروف می باشد و نمونه کاملی از زیبایی و شگفتی می باشد. پس بن سای همان درخت است ولی در سایز کوچک تر.

بن‌ساي واقعي چه شكلي است؟

خانواده ژاپنی مالک بنسای کاج  360 ساله بودند و از آن نگهداری می کردند که مدتی قبل در یک مزایده به قیمت یک میلیون دلار به فروش رسید. حالا به ویژگی های بن سال اصیل می پردازیم و اینکه هر بن سال چگونه ارزشگذاری می شود؟ اول از همه باید بدانیم که دخت اصلی که بن سای آن وجود دارد از لحاظ قیمت و ارزش در چه رده ای قرار دارد. مثلا كسي كه مي‌خواهد بنساي درخت بلوط را بخرد بايد با درخت بلوط در ابعاد واقعي‌اش كاملا آشنا باشد.

هر چه بن‌ساي به درخت اصيل خودش نزديك‌تر و شبيه‌تر باشد، ميزان ارزش و عمر آن نيز بالا‌تر مي‌رود، البته مي‌توان با روش‌هاي خاص، چين و چروك‌هايي روي تنه درخت بن‌ساي ايجاد كرد يا آن را به شكلي خاصي فرم داد. اما عمر واقعي بنساي از روي پوست آن شناخته مي‌شود. همه كارشناسان مي‌دانند كه پوست درخت كاج ۲۰ ساله با نمونه ۸۰ ساله آن چه تفاوت‌هايي دارد. همين تفاوت‌ها در بنساي كاج هم كاملا مشخص و ملموس است.

انواع بن سای

بن سای ها كلا به ۲ دسته تقسیم می شوند خزان دار ها و هميشه سبز‌ها. كاج جزو هميشه سبز‌ها و نارون، بلوط، ابريشم، سيب و … نمونه‌هايي از خزان‌دار‌ها به شمار مي‌روند.

بن سای خزان دار
بن سای خزان دار

بن سای خزان دار دارای رشد سریعتری هستند و نور و آب و خاک مقویتری نیاز دارند. از آنجایی که به بن سای خزان دار باید به موقع سرما داده شود تا به خواب زمستانی بروند نگهداریشان سخت تر است. بن سای های ایران بیشتر خزارن دار می باشند. نمونه ارزان بن سای 2 تا 3 سال عمر دارد و دارای یک تنه اصلی و تقریبا قطور با چند شاخه می باشد ولی بن سای واقعی باید  عمری فراتر از 20 سال داشته باشد.

بن سای همیشه سبز
بنسای همیشه سبز

در مقابل گياهان هميشه سبز معمولا چرخش كندتري در طبيعت دارند و براي زرد شدن و افتادن برگ‌هايشان به زمان بيشتري نياز است. به‌صورت كلي، هميشه‌سبز‌ها آب كمتري نياز دارند و خاكشان هم دانه درشت است.

بن ساي چطور كوچك مي‌ماند؟

بنسای کوچک ارتفاعی کمتر از 10 سانتی متر دارد و بنسای متوسط در اندازه های 10-30 سانتی متری می باشد. بنسای بزرگ هم ارتفاعی به بزرگی 60 تا 70 سانتی متر دارد. پس درختان بنسای در ابعاد مختلف وجود دارند. برای اینکه یک بنسای زیبا و جذاب داشته باشید کافیست بذر درخت یا گیاهی که دوست دارید را تحت تاثیر غذا و نور و رطوبت قرار دهید. پس وقتی به درختی که کاشته ایم مواد مغذی کافی نرسد کوچک می ماند و این دقیقا هدف ما می باشد. و در مقابل اگر بنسای را در باغچه بکارید و خاک غنی و تغذیه خوب داشته باشد به درخت بزرگی تبدیل می شود.

بنسای بذر خاصی نداردT مثلا براي داشتن يك بن‌ساي كاج، مي‌توانيد از بذر‌‌ همان گياه كاج بهره ببريد. نگهداري از بن‌ساي از‌‌ همان بذر شروع مي‌شود. كار‌شناسان اين رشته در‌‌ همان سال اول كاشت، ريشه‌هايش را هرس و آن را در شرايط خاص نگهداري مي‌كنند تا درخت زياد رشد نكند و مينياتوري باقي بماند.