کود ورمی کمپوست چیست و چرا باید استفاده کنیم؟

آشنایی با ورمی کمپوست - گل من و تو

ورمی کمپوست چیست؟ این روزها در فروشگاه ها و همچنین پیج های گل و گیاه زیاد اسم کمپوست و ورمی کمپوست رو میشنوید و شاید این سوال برای شما پیش اومده باشه که اصلا کود ورمی کمپوست چیه و به چه دردی میخوره؟ چطوری تولید میشه و آیا جزو کودهای ارگانیک هست یا خیر که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت و به شما میگیم که چرا باید از آن استفاده کنید.

اصلا ورمی کمپوست چیست؟

به شکل خلاصه باید گفت که این کود نوعی کود الی هست که توسط یک سری کرم های خاص به نام ورمی تولید میشه (ورمی (کرم خاکی) + کمپوست (کو آلی)) خیلی جالب است بدانید که 2700 نوع کرم خاکی در طبیعت وجود دارد که از عناصر موجود در خاک تغذیه میکنند و آن مواد را با آنزیم های موجود در بدن خود ترکیب میکنند و مجدد به خاک برمیگردانند که همین موجب بالا رفتن قدر باروی خاک میشود و در کنار این کار مواد مغذی را در خاک جابجا میکنند و با ایجاد سوراخ باعث نفوذ اکسیژن در خام میشوند و تمامی این موارد باعث بهبود عملکرد خاک برای رشد گیاهان میشود.

ورمی کمپوست چطور تولید میشود؟

کافی است شما کرم های قرمز حلقوی بارانی که نام علمی آنها Eisenia Foetida است را در خاکی با مواد پسماند (سبزیجات، میوه ها و مواد پشماند آشپزخانه) قرار دهید و کرم ها شروع به تغذیه و تولید کود آلی میکنند به همین راحتی ، اگر دوست دارید که نحوه تولید ورمی کمپوست در خانه ر انجام دهید حتما مطلبی که در سایت هت را مطالعه کنید. فرایند تولید این کود یک فرایند نیمه هوازی هست که حدود 80 درصد رطوبت نیاز دارد.

بنر گل من و تو

موادی که از بستر رشد کرم ها و همچننی دفع مواد زائد از سیتم گوارشی آنها حاصل میشود را ورمی کمپوست میگویند، یعنی به طور خلاصه باید گفت که فضولات حاصل از تجزیه پسماندها توسط کرمها و برخی از اجساد کرمها کود شما را تشکیل می دهد.این کود دارای نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشد.

آشنایی با ورمی کمپوست
آشنایی با ورمی کمپوست

چرا ورمی کمپوست باعث رشد بهتر گیاهان میشود؟

زمانی که پسماندها و یا کود حیوانی از مجزای گوارشی کرم خاکی که دارای ماده ای به نام موکوس که املاحی چون ویتامین ها، مواد معدنی و بسیاری دیگر از مواد موثر بر رشد گیاه است موجب میشود که کیفیت و مواد مغذی خاک بالا رفته و همین موجب رشد بهتر و باروری بهتر گیاهان و محصولات شما خواهد شد.

جالب است بدانید که علاوه بر پسماندها بهترین ماده برای تولید ورمی کمپوست کودهای دامی می باشد

ورمی کمپوست چه خواصی دارد؟

  1. سبک و فاقد هرگونه بو
  2. عاری از تخم علف های هرز
  3. حاوی میکرو ارگانیسم هوازی سفید مانند از تو باکترها
  4. بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با سایز کودهای آلی
  5. دارا بودن عناصر میکرو مانند آهن، روی، مس و منگنز
  6. دارا بودن مواد محرکه که رشد گیاهی نظیر هورمون ها
  7. قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی
  8. فرآوری سریع تر از سایر کمپوست ها
  9. عاری از باکتری های غیر هوازی، قارچ هاو میکروارگانیسم های پاتوژن
  10. قابل مصرف در پرورش کلیه محصولات کشاورزی
خواص ورمی کمپوست
خواص ورمی کمپوست

 

ویژگی های اختصاصی در گیاهان تزئینی و دارویی :

  1. تداوم گلدهی گونه های مختلف گیاهان تزیینی
  2. حفظ رنگها و عطر گلها در طی زمان عرضه
  3. افزایش نسبت اسانسها و مواد موثر در گیاهان دارویی
  4. جلوگیری از زرد شدن و ریزش برگها
  5. بهبود جوانه زنی بذرها
  6. افزایش تداوم گلهای شاخه بریده در طی نگهداری در گلفروشی ها

ویژگی های عمومی :

  1. افزایش مقاومت به استرس ها و تنش های محیطی
  2. ارتقاء مقاومت در برابر پاتوژنها و عوامل بیماری زای خاک
  3.  کاهش و نهایتا حذف مصرف کودهای شیمیایی و مواد محرکه رشد خارجی
  4. افزایش نسبت تبدیل جوانه های رویشی به زایشی
  5. تشدید ریشه زایی و رشد قلمه ها
  6. حاوی سطح بالایی از عناصر ضروری برای رشد گیاهان
  7. تامین کننده عناصر اساسی در ایجاد عطر و طعم در محصولات کشاورزی
  8. افزایش زمان انبارداری محصولات جمع آوری شده با حفظ کیفیت
ویژگی هیا ورمی کمپوست
ویژگی هیا ورمی کمپوست

چرا ورمی کمپوست از کمپوست معمولی بهتر است؟

ورمی کمپوست ماده ای شبیه به پیت (peat) است که به خوبی تغییر فرم یافته و ساختار، تخلخل، تهویه، زه کشی و ظرفیت نگهداری رطوبت آن در حد آلی می باشد. تولید ورمی کمپوست تعداد ریز موجودات بیماری زای گیاهی (pathogenic microganisms) را به شدت کاهش داده و بنابراین از این نظر برتری نسبی به کمپوست معمولی دارد. تولید کمپوست به عنوان یک فرآیند هوازی منجر به معدنی شدن (mineralization) نیتروژن می شود که در مورد تولید ورمی کمپوست، استفاده از کرم های خاکی باعث تسریع این روند می گردد.

فرآیند هوموسی شدن (Humification) که در مرحله رسیدگی (Maturation stage) کمپوست سازی اتفاق می افتد، در طول فرآیند تولید ورمی کمپوست، بزرگتر و سریع تر اتفاق می افتد. کود تولیدی در این روش به علت بالا بودن نسبت کربن به ازت (C/N15) فاقد بوی نامطبوع و فعالیت حشرات مزاحم می باشد. به طور کلی در حدود 2700 گونه مختلف از کرم های خاکی وجود دارند که بسته به موضوع کار و هدف، گونه انتخابی متفاوت خواهد بود.

ورمی کمپوست

کاربرهای ورمی کمپوست

1 ـ افزایش حاصلخیزی خاک و بهبود ساختمان و مدیریت خاک
2 ـ افزایش محصول
3 ـ تولید مکمل غذایی جهت خوراک دام و آبزیان
4 ـ تولید مواد آرایشی

برای حفظ گیاهان ، نگهداری گلخانه ها ، گسترش مزارع و درختان میوه نیازمند مواد آلی می باشیم. سالها تلاش و مطالعه کردیم و پس از انجام مراحل تحقیقات و آزمایشات گوناگون دریافتیم باز هم قدرت لایزال پروردگار با خلقت موجودی ارزشمند بنام کرم خاکی توانسته یکی از عمده ترین نیازمندی بستر گل و گیاه یعنی مواد آلی را با وجود فضولات این جانور تامین نماید.
این جانور با تغذیه از مواد آلی موجود در طبیعت آن را به کود آلی مغذی تبدیل نموده به گونه ای که در حال حاضر این کود به عنوان یکی از غنی ترین کودهای آلی بیولوژیک شناخته شده در دنیا کاربرد دارد.

ورمی کمپوست در خواص فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی خاک تاثیر بسزایی دارد.

حاصلخیز کردن خاک

این کود اصلاح کننده خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی خاک بوده و علاوه بر وزن مخصوص کم ، فاقد هرگونه بو ، میکروارگانیسم های پاتوژن ، باکــــتری های غیر هـــوازی ، قارچ ها و علف های هرز می باشد. ورمی کمپوست علاوه بر قابلیت جذب آب با حجم بالا ، شرایط مناسب جهت دانه بندی و قدرت نگه داری مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را فراهم می نماید. ورمی کمپوست حاوی عناصر غذایی بسیار غنی به ویژه ازت بوده که به تدریج آنها را در اختیار گیاه قرار می دهد.

( این نکته از نظر حاصل خیزی خاک بسیار پر اهمیت است) این کود در مقایسه با سایر کودهای آلی دارای میزان عناصر اصلی غذایی بالاتری است. ورمی کمپوست علاوه بر عناصر ماکرو مانند ازت ، فسفر و پتاسیم که در فعالیتهای حیاتی گیاه نقش اساسی دارند حاوی عناصر میکرو مانند آهن ،مس ، روی ، منگنز نیز می باشد. علاوه بر این با داشتن موادی مانند ویتامین B12و اکسین عوامل محرک رشد گیاه را فراهم می آورند.

معمولا نسبت کربن به ازت (C/N) ورمی کمپوست 20-15 بوده و طول دانه های خشک آن بین mm5-1 متغیر است. هوموس آن نیز 20% وزن خشک می باشد. کرم های زباله خوار با تغذیه زائدات آلی آنها را تجزیه و دگرگون می نمایند. فرایند هضم این کرم ها به تغییر سریع تر مواد آلی منتهی شده و کمپوست تثبیت می شود. نتیجه این عمل دستیابی به ورمی کمپوست با کیفیت بالا است که با بالاترین استانداردهای جهانی برابر می كند.

مطالب مرتبط :

فواید ورمی کمپوست

فواید کود حیوانی برای غنی کردن خاک گیاهان

از چه کود حیوانی استفاده کنیم؟ کود مرغی؟ کود گاوی؟ کود گوسفندی؟ یا کود اسبی؟!