رازهای نگهداری پیچ امین الدوله پرپشت و نحوه تکثیر آن

پیچ امین الدوله

معرفی و نگهداری پیچ امین الدوله : سلام خدمت شما دوستان خوبم در گل من و تو مطلبی که امروز برای شما آماده کردم در خصوص معرفی و نگهداری یک گیاه زیبا و رونده هست که هر خانه ای رو زیبا و خوش بو میکنه، در بهار بوی گل های این گیاه وقتی در حیاط باشه آدمو مست میکنه، پیچ امین الدوله از گیاهان متداول و قدیمی در ایران بوده و در بیشتر منازل قدیمی برای پوشش آلاچیق ، چَپَر ، داربست های چوبی از آن استفاده میكردند. میخوام بهتون تمام نکاتی که برای داشتن یک پیج شاداب و پرپوش نیاز هست رو بگم پس با من همراه باشید.

معرفی پیچ امین الدوله

پیچ امین‌ الدوله گونه‌ای از گیاهان گلدار چندساله از جنس Lonicera و از تیره آقطیان است نام آن در انگلیسی Lonicera caprifolium هست. پیچ امین الدوله به سه منظور پرورش داده می‌شود:

به‌عنوان یک گیاه رونده یا یک گیاه رونده معطر و حتی به‌عنوان یک بوته با گل‌های رنگی. یاس امین الدوله تابستانی یکی از انواع بسیار جذاب یاس می‌باشد، که بسیار رونده و مقاوم می‌باشد و تا ارتفاع ۶ تا ۹ متر بلند می‌شود. این گیاه تیغ ندارد، به‌همین دلیل برای مرتب کردن آن بر روی سطوحی چون دیوار‌ها و طاق‌ها، مشکلی نخواهید داشت. در غیر این‌صورت می‌توانید آن‌را به شکل یک بوته در بی‌آورید.

بنر گل من و تو
معرفی و نگهداری پیچ امین الدوله
معرفی و نگهداری پیچ امین الدوله
چرا اسم این گیاه پیچ امین الدوله است؟

جالبه بدونید که این گیاه منتسب به علی‌خان امین‌الدوله، صدر اعظم مظفرالدین شاه قاجار است که گفته شده است اولین بار این گیاه را در ایران و در باغ امین‌الدوله کاشته بوده. پیچ امین الدوله دارای گل هایی بسیار معطر است که در هنگام باز شدن به رنگ سفید است و کم کم به رنگ زرد متمایل میشود و دارای طعم شیرینی در انتهای گل میباشد.

در کدوم مناطق میشه کاشت؟

این گیاه رو میشه برای مناطقی که هوای خنک و گرم دارند کاشت، اگر مناطقی هستید که زمستانی سختی داره نگران نباشید میتونید گیاه رو بکارید ولی این گیاه برای مناطقی که آب و هوای حاره یا دارند مناسب نیست.

شرایط مناسب نگهداری پیچ امین الدوله

به طور خلاصه اگر از راز رنگهدای این گیاه بگم این هست که شما باید محلی با نور زیاد، دمای نسبتا زیاد و خاکی با مواد مغذی زیاد داشته باشید که یاه بتونه رشد خوبی داشته باشه که در ادامه به بررسی تک تک شرایط می پردازیم.

نور مناسب :

ایم گیاه نور مستقیم خورشید رو دوست داره و باعث رشد بهتر اون میشه پس محلی با نور زیاد برای کاشت اون انتخاب کنید، اگر میخواید توی گلدون بکارید و در تراس قرار بدید جایی که بیشترین نور هست قرار بدید. توجه داشته بشاید که این گیاه میتونه به خوبی در مناطقی که نیمه سایه و سایه هست هم رشد داشته باشه ولی هرچقدر میزان سایه بالا باشه گلدهی به تاخیر خواهد افتاد.

پیچ امین الدوله
پیچ امین الدوله
خاک مناسب:

در هر خاکی میتونه رشد خوبی داشته باشه ولی اگر میخواید در گلدان بکارید حتما خاکی با زهکشی بالا انتخاب کنید تا تجمع آب در گلدان نداشته باشید. توجه داشته باشید غنی بودن خاک یکی از شرط های اصلی برای رشد خوب و پر پشت بودن هست اگر کود دامی دایرد حتما ساتفاده کنید در غیر این صورت ورمی کمپوست یا کودهای کریستالن برای تغذیه گیاه استفاده کنید.

آبیاری پیچ امین الدوله

این گیاه جزو گیاهانی هست که به آبیاری کم مقاومت نشون میده ولی اگر دوست دارید که گیاه شما گلهای زیبا بده و برگهای پرپشتی داشته باشه حتما سعی کنید هر زمان که خاک گلدان یا باغچه خشک شد بهش آب بدید.

روش های تکثیر پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله را میتوان به سه روش: قلمه، کاشت بذر و همچنین خوابانیدن شاخه تکثیر نمود که در زیر به طور کامل همه روشها توضیح داده می شود.

1- قلمه پیچ امین الدوله

بیشتر انواع این گیاه را از راه قلمه تکثیر می‌کنند. این قلمه‌ها بهتر است در تیر ماه که گیاه در پر گل‌ترین وضعیت خود قرار دارد، تهیه شوند. از حرارت ملایم برای تحریک ریشه‌های قلمه‌ها استفاده کنید، گیاهان جوان‌تر را به‌محض این‌که ریشه دادند، به محیط خنک منتقل کنید. پیچ امین الدوله، خود را به شیوه خاصی تکثیر می‌کند، به این‌صورت که شاخه‌های خود را روی سطح زمین گسترده می‌کند و این شاخه‌ها به مرور زمان ریشه می‌دهند.

آبیاری: بوته های نورُسته به آبیاری منظم نیاز دارند،اما بوته های جاافتاده برای مدتی کاملاً طولانی خشکی را تحمل می کنند. با این حال، ظهور شاخ و برگ بهتر و گلهای بیشتر نتیجه ی آبیاری عمیق و منظم در هوای گرم و خشک خواهد بود.

تکثیر پیچ امین الدوله
تکثیر پیچ امین الدوله
2- کاشت بذر پیچ امین الدوله

پوسته و گوشته وصل شده به بذر پیچ امین الدوله را کاملا جدا کنید و آنها را در یک دستمال کاغذی بپیچید و  اجازه دهید تا به طور کامل به مدت بیست و چهار ساعت خشک شوند, بذر تمیز و خشک شده پیچ امین الدوله را در یک دستمال نم دار یا مرطوب بگذارید, سپس آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و درب پلاستیک را محکم ببندید، این کیسه را به مدت زمان دو تا سه ماه با حفظ رطوبت در یخچال نگهداری کنید.

بعد از این مرحله که به مرحله سردسازی معروف می باشد، بستری را که می خواهید بذر را در آن بکارید را با خاک سترون و یا ترکیبی از کود گیاهی و شن باغبانی به نسبت پنجاه پنجاه بپوشانید و مرطوب کنید، هر بذر از این گیاه را به آهستگی در گلدانی جداگانه بکارید و با مخلوط خاک های استریل شده بپوشانید، این گلدانها را در یک محیط گرم بگذارید و به آنها مدت زمانی به اندازه دو تا شش هفته برای جوانه زدن بدهید. ( این محیط گرم می تواند حتی پشت پنجره های آفتاب گیر باشد چون دریافت شش تا هشت ساعت نور مستقیم آفتاب برای این بذرها ضروری است.)

بستر بذر را مرطوب نگه دارید اما به هیچ عنوان در آبیاری زیاده روی نکنید. وقتی جوانه های گیاه پیچ امین الدوله به اندازه پنج تا هفت سانتی متر رشد کردند و سر از خاک بیرون آوردند، هر نهال را جداگانه در گلدان یا بستری که پنجاه پنجاه از خاک استریل شده یا ترکیب کود گیاهی و شن باغبانی پر کرده اید، بکارید.

پیچ امین الدوله
نگهداری پیچ امین دوله
3- خواباندن گیاه پیچ امین الدوله

اما روش خوابانیدن گیاه نیازی به جدا کردن شاخه نیست. یکی از شاخه های بلند گیاه را انتخاب کنید و قسمتی از آن را در عمق ۳ سانتی متری قرار دهید و به گونه ای روی آن خاک بریزد سر شاخه بیرون بماند. بعد از چند روز گیاه شروع به ریشه زایی می کند. بعد از آن می توانید شاخه را از گیاه اصلی جدا کرده و به گلدان و یا مکان مورد نظزتان منتقل کنید.

کوددهی: می تواند بدون هرگونه کود مکمل به نشو و نما ادامه دهد،اما از دریافتِ مواد غذاییِ چند منظوره در اوایل بهار و مجدداً در اواسط تابستان سود می برد.

مشکلات: آفتی که برای این گیاه بسیار خطرناک است، شته می‌باشد که در اثر کثیفی بیش از حد ریشه ایجاد می‌شود. این آفت‌ها ویروسی ایجاد می‌کنند که این گیاه را ضعیف و حتی نابود می‌کند. برای کنترل شته‌ها باید یا از اسپری ضد شته استفاده نمود و یا اینکه آن‌را طوری قرار داد که ریشه‌هایش در سایه و شاخه‌هایش در معرض آفتاب باشد.

هرس پیچ امین الدوله

هرس پیچ امین الدوله بیشتر به علت فرم دهی انجام میشود، شاخه های مزاحم را حذف میکنیم و شاخه های خوش فرم را به قیم ببندید. معمولاً بعضی از شاخه های داخلی پیر و گاهی خشک می شوند. آنها را جدا کنید. تا گیاه شکل مناسب خود را پیدا کند

به طور کلی: بهترین وقت هرس بلافاصله بعد از خاتمه ی گل دهی است. هرس عرضی آن باعث می‌شود که گیاه بهصورت طولی رشد بیشتری داشته باشد.

این گیاه با کلماتیس، به ژاپنی و یا گل‌های وحشی ترکیب زیبایی ایجاد می‌کند.

جالب است بدانید که پیچ امین الدوله منبع شهد مهمی برای حشراتی همچون زنبورها و پروانه ها و پرندگان مرغان زرین پر می باشد.

پیچ امین الدوله ژاپونی
پیچ امین الدوله ژاپونی

انواع مشهور پیچ ایمن الدوله

در دنیا انواع و گونه های مختلیف از این پیچ وجود دارد که هرکدام ویژگی ها و زیبایی خاص خودشو داره که در ادامه مورد بررسی قرار میدیم

۱ ـ پیچ امین الدوله پریکلی منیوم L.periclymenium:

این گیاه زیبا دارای عطری بسیار خوش و دل انگیز است. گلهای لوله ای شکل گلدسته ای به رنگهای سفید، کرم و ارغوانی ملایم تمام گیاه را می پوشاند. شکفتگی گلهایش از اواسط خرداد تا شهریور ماه است.

۲ ـ پیچ امین الدوله بلژیکا L.belgica:

که شکفتگی گلهایش زودرس میباشد. گلبرگها به رنگهای گوناگون مشاهده میشوند و بخصوص قسمت خارجی گلبرگها تیره تر است.

۳ ـ پیچ امین الدوله سرو تینا Serotina:

که شکفتگی گلهایش به کندی وآرام صورت میگیرد. از ارقام دیگر این گیاه نوعی دورَگِه وجود دارد که گلهای زرد پرتقالی و برگهای دائمی دارد. گلهای این گونه بخصوص بدون عطر و دارای دوام طولانی است و ازتیرماه تا آذرماه ادامه دارد. دو رَگِه دیگری از این درختچه وجود دارد که دارای گلهای زرد ارغوانی بوده و فقط درتابستان گل میدهد.

۴ ـ پیچ امین الدوله چینی L.chinensis:

دارای گلهای صورتی و برگهای ارغوانی است و تضاد بین این دو رنگ حالت عجیبی بوجود می آورند.

۵ ـ پیچ امین الدوله ژاپونی L.japonica:

این گونه از انواع مقاوم و نیرومند است . از اردیبهشت ماه تا هنگام یخبندان غرق درگلهای سفید میباشد. در اواخر دوران گلدهی گلبرگهایش به رنگ زرد و یا کِرِم در میآیند و تا کنون دو رقم ژاپنی آن مشاهده شده است.

۶ ـ پیچ امین الدوله رتیکولاتا L.Reticulata:

از انواع پاکوتاه بوده در سینه مال و خاکهای شیب دار برای جلوگیری از ریزش خاک و سبز کردن خاک مورد استفاده قرار میگیرد. تمام انواع این درختچه پیچنده هستند و شاخه ها بدور پایه انتخاب شده میپیچند. پایه ها اگر به شکل طاق کوچک یا داربست های چوبی کوتاه و بلند انتخاب شوند به تزئین باغچه کمک میکنند.

گلهای زیبای این پیچ
گلهای زیبای این پیچ

ارزش دارویی پیچ امین الدوله

گل پیچ امین الدوله ژاپنی از ارزش بالای دارویی در طب سنتی چین دارا است. خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد و به برطرف کردن گرمازدگی و از بین بردن مواد سمی کمک بسیار زیادی می کند. همچنین در درمان تب، آنفلوآنزا، سردرد، سرفه، عطش، و گلو درد کاربرد دارد. برگ های خشک شده نیز در طب سنتی چینی استفاده می شود.

مشکلات و بیماری پیچ امین الدوله

این گیاه زیبا مشکلات چندانی برای نگهداری نداره ولی در مواقعی آقت و بیماری هایی سراغ اون میاد که میشه خیلی راحت رفع کرد که در ادامه به بررسی اونها می پردازیم

گیاه را پس از انتقال از گلخانه به حیاط برگ های زرد پیدا کرده:

طبیعی هستش پس از انتقال گیاه از شرایط گلخانه به محیط بیرون این موضوع پیش بیاید مخصوصا در فصل بهار و تابستان . هنگامیکه گیاه تازه خریداری شده رو به منزل میاورید ویا گلدانش رو جابجا یا تعویض میکنید با توجه به تغییرات شرایط محیطی گیاه دچار شک میشه ومشکلاتی(مانند ریزش برگ وگل،توقف رشدوگلدهی،زردی برگها و…) براش بوجود می اید که به مرور و با فراهم کردن شرایط ایده ال رشد کم و کمتر خواهد شد و ممکنه چندین هفته ادامه داشته باشه.

خاک مورد نیاز و شاخه های مناسب برای قلمه کدام هستند؟

برای قلمه ماسه بادی رودخانه ای مناسب است.شاخه های جوان مناسبتر است.

پایین ساقه ها برگ ها زرد میشوند و میریزند و برگ های بالایی سیاه میشوند.

نور این گیاه باید ملایم باشد و آفتاب تند وشدید برایش مضر است.برای زهکشی بهتر، قبل از کاشت در کف گلدان ها، دو یا سه سوراخ ایجاد کرده و از زیرگلدانی بزرگ استفاده کنید. خاک گیاه باید همیشه مرطوب باشد.

شما تجربه ای در نگهداری این گیاه دارید؟ حتما در بخش دیدگاه تجربه خودتون رو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

معرفی گل نیلوفر پیچ یکی از زیباترین گل های آبی رنگ جهان

راهنمای پرورش و نگهداری گیاه هویا (پیچ مومی مینیاتوری)

بهترین گیاهان مناسب برای بالکن را بشناسید