چراغ رشد برای گل و گیاه

نور مصنوعی و رشد گیاهان
نور مصنوعی و رشد گیاهان

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که شما از چراغ یا همان نور مصنوعی برای رشد گیاهان و حتی سبزیجات استفاده کنید. در آپارتمان هایی که نورگیری خوبی ندارند یا مکان های سرپوشیده و همچنین محیط هایی با شرایط آب و هوایی نامناسب میتوان از چراغ برای رشد گیاهان استفاده کرد. پرورش سبزیجات در خانه یک ایده خیلی خوب است.

برای پرورش سبزیجات در خانه ایجاد فضایی شبیه به فضای باز که در آن گیاهان بهترین رشد را دارند، بسیار مهم است. برای انتخاب نوع چراغ به این نکات دقت کنید که سیستم روشنایی برای رشد خوب سبزیجات نیاز به نور صحیح، شدت و مدت زمان تابش نور دارد.

مراحل

1- چراغ مناسب برای گیاهان و سبزیجات خود انتخاب کنید.

انتخاب چراغ برای رشد گیاهان

طیف کامل لامپ های فلورسنت را در نظر بگیرید. لامپ هایی که نور قرمز و آبی (گرم و سرد) دارند، نوری شبیه نور خورشید را فراهم می‌کنند. این چراغ ها همچنین برای شروع رشد نهال های جوان و قوی شدن آن ها بسیار عالی هستند و نور مستقیم را برای گیاهان شما فراهم می‌کنند.

بنر گل من و تو

از لامپ های فشار بالا برای افزایش انرژی و شدت نور استفاده کنید. این لامپ ها توسط تولیدکنندگان تجاری استفاده می‌شوند و نسبت به چراغ های دیگر دو برابر نور تولید می‌کنند. این لامپ ها همچنین گران تر هستند.

 2- نور طبیعی

انتخاب رنگ چراغ برای رشد گیاهان

سعی کنید چراغی که می‌خرید ترکیبی از نور طبیعی خورشید باشد. فتوسنتز برای تنظیم رشد رویشی نیاز به -نور قرمز و آبی دارد.

3- جاسازی چراغ رشد

جاسازی چراغ برای رشد گیاهان

حالا چراغ های خریداری شده را تنظیم نمایید. در یک جای محکم دقیقا در راستای گیاهان قرار بدهید.

4- تنظیم چراغ و نور مصنوعی

تنظیم ارتفاع چراغ برای رشد گیاهان

اطمینان حاصل کنید شدت و قدرت نور به اندازه کافی باشد. گیاهان و سبزیجات زمانی که خارج از خانه کاشته می‌شوند در نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند، بنابراین با استفاده از چراغ و نور مصنوعی، یک محیط مشابه با خارج از خانه برای گیاهان فراهم کنید.

چراغ ها را به گونه ای قرار دهید که فاصله آن ها از گیاهان 25 تا 30 سانتی متر بیشتر نشود.

5- میزان نور چراغ رشد

میزان نور چراغ برای رشد گیاهان

به گیاهان و سبزیجات خود روزانه 14 تا 18 ساعت نور مستقیم توسط چراغ های تهیه کرده بدهید.

چراغ ها را هر روز 6 تا 10 ساعت خاموش کنید. گیاهان و سبزجات برای بلوغ و تولید به یک دوره ای تاریکی نیاز دارند.

نکات

چرخش گیاهان برای رشد بهتر با نور چراغ

هر هفته گیاهان و سبزیجات خود را زیر چراغ رشد بچرخانید. نور در مرکز لامپ شدیدتر است پس چرخاندن گیاهان کمک می‌کند که آن ها به طور مساوی رشد کنند.

چراغ ها را هر 4 تا 6 هفته یک بار بررسی کنید.

گرد و غبار اطراف لامپ ها را تمیز کنید. لامپ های کثیف اجازه نمی‌دهند نور به خوبی به گیاه برسد.

لامپ های فلورسنتی که رنگ آن ها تیره می‌شود را با لامپ جدید جایگزین کنید زیرا دیگر قابل استفاده نیستند. این موضوع به این معناست که لامپ دیگر به اندازه کافی نور تولید نمی‌کند.

گیاهان و نهال های جوان را زمانی که شرایط مناسب بود به خارج از خانه منتقل کنید. اگر گیاهانی که در زیر چراغ رشد قرار داده اید از بذر کاشته اید، تا زمانی که برگ تشکیل نداده اند آن ها را به خارج از خانه منتقل نکنید.

به تکنولوژی های جدید در زمینه پرورش گیاهان در خانه و چراغ های رشد بیشتر توجه کنید. دانشمندان مطالعات زیادی در رابطه با چراغ های  LED  برای افزایش رشد و عملکرد گیاه انجام داده اند.

به یاد داشته باشید زمانی که گیاهان را با چراغ های LED پرورش می‌دهید به اندازه کافی آن ها را آبیاری کنید، خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را خیس نکنید.

هشدار

گیاهان و سبزیجات را خیلی به چراغ نزدیک نکنید، زیرا چراغ نور را به صورت مستقیم به گیاه می‌تاباند و اگر گیاه بیش از حد به چراغ نزدیک باشد باعث سوزاندن آن می‌شود. دست خود را روی برگ های گیاهان نگه دارید، اگر گرما را احساس کردید به این معناست که چراغ به گیاه بیش از حد نزدیک است.