آموزش کاشت اسفناج در گلدان و باغچه + عکس

آموزش کاشت اسفناج در باغچه و گلدان
آموزش کاشت اسفناج در باغچه و گلدان

نحوه کاشت اسفناج در گلدان و باغچه : یکی از سبزی های پرکاربرد و عالی که میتونید خیلی راحت توی گلدان و باغچه بکارید اسفناج هست که رشد خوبی داره و خیلی کم بهش آفت میزنه، شما میتونید با چند حرکت ساده این سبزی رو توی خونه بکارید پس با من همراه باشید.

معرفی اسفناج

قبل از اینکه به آموزش کاشت اسفناج بپردازیم اول یک معرفی از اسفناج داشته باشیم، اسفناج یک سبزی پر خاصیت با نام علمی Spinacea oleracea L است که در اصل بومی ایران بوده و توسط عربها به اسپانیا راه پیدا کرده، از نظر طب سنتی و طب مدرن ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این گیاه حساسیت خاصی به آب و هوا ندارد و جزء محصولات فصل خنک استبه شمار می آید. رطوبت کافی هوا و خاک در رشد و نمو و کیفیت اسفناج اثر مثبت خواهد داشت. به راحتی می توانید آن را در گلدان یا باغچه بکارید. و از مزایای آن بهره ببرید.

شرایط نگهداری و پرورش اسفناج

در ادامه تمامی نیازهای این گیاه برای داشتن رشد خوب بیان شده است.

بنر گل من و تو
نور:

این گیاه برای رشد به نور زیاد نیاز دارد پس اگر گیاه را در باغچه میکارید حتما محلی با نور زیاد انتخاب کنید و اگر در گلدان حتما آن را پشت پنجره در معرض نور زیاد قرار دهید

آبیاری:

بعد از کاشت حتما باید رطوبت زیادی برای رشد و جوانه زدن اسفناج تامین کنید پس در این مرحله به آبیاری زیاد اونهم به شکل پاشش نیاز دارد که اگر در گلدان کاشته شده باشید با استفاده از آبپاش این عمل را انجام دهید.

خاک:

این گیاه برای رشد ریشه های باندی تولید میکند پس اگر میخواهید آن را در گلدان بکارید حتما عمق گلدان بالاتر از 15 سانتی متر باشد و به هیچ وجه خاک کم عمق مناسب کاشت آن نمیباشد. در گلدان بهترین خاک ترکبی از خاک باغچه + پیت ماس + خاک برگ هست ولی اگر در باغچه اقدام به کاشت میکنید حتما از کود حیوانی خشک هم استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

دما:

این گیاه به هیچ وجه حساسیت دمایی نداشته و میتونید خیلی راحت اونو پرورش بدی ولی در مناطق گرمسیری فصل پاییز و زمستان و در مناطق سردسیری فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای کاشت آن می باشد. داخل خانه و گلدان هم تمامی فصول مناسب می باشد.

شرایط نگهداری و پرورش اسفناج
شرایط نگهداری و پرورش اسفناج

زمان و نحوه کاشت اسفناج در باغچه

اگر شما در مناطق گرم مانند خوزستان هستید آن را در اواسط پاییز و در نقاط سرد در اواسط بهار میتوانید بکارید. اسفناج از بسیاری از سبزی‌ها نسبت به شوری مقاوم تر است. کشت اسفناج در خاک‌های سبک شنی نتیجه بهتری می‌دهد. اسفناج را می‌توان به طور دست پاش، خطی و در سبزیکاری سطوح بزرگ با ماشین بذر پاشی کرد. در روش خطی فاصله ردیف‌ها ۳۵-۴۵ سانتیمتر و فاصله بین هر اسفناج روی خطوط ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر باشد. اسفناج احتیاج به آب فراوان دارد و باید در طول دوره رشد در زمین‌های خشک اقدام به آبیاری نمود. آبیاری علاوه بر اینکه مقدار محصول را افزایش می‌دهد گل دادن قبل از موعد گیاه را نیز به تاخیر می‌اندازد.

روش کاشت اسفناج :

اسفناج رو میشه به دو صورت در باغچه و گلدان کاشت که در زیر هر یک را شرح می دهیم

۱ – کاشت اسفناج در باغچه

ابتدا باید زمینی را که میخواهید بذر اسفناج در آن بکارید را شخم بزنید و به خاک آن کود دامی اضافه کنید (سعی کنید از کود دامی پوسیده برای این کار استفاده کنید) و خاک را خوب به هم بزنید تا کود با خاک ترکیب شود سپس خاک را خوب خورد کرده و سطح خاک را صاف کنید.

نکته : علت اینکه تاکید میکنیم از کود دامی پوسیده استفاده شوید این است که باعث بهتر شده رشد اسفناج و هر نوع سبزی شود.

حالا نوبت پخش بذر روی زمین است ، بذرها را بر روی بستری که آماده کردین بپاشید ، توجه داشته باشید که بذرها خیلی نزدیک هم و فشرده نباشد چون پس از رشد و بزرگ شدن مانع رشد کافی برای اسفناج ها خواهد شد. سپس با ساتفاده از اک یا کود دامی روی بذر ها را (نیم سانتی متر) بپوشانید و روی آن را به آرامی آب بپاشید، سعی کنید تا زمانی که گیاه شما اقدام به جوانه زدن و رشد کند بذرها را هم صبح و هم عصر آبپاشی کنید تا رطوبت مورد نیاز برای رشد فراهم شود. جوتنه زدن و رشد بین  الی بر روی بذرها حدود نیم سانت کود دامی یا خاک بپاشید و به آرامی خوب آب بدید ، بهتر  روز به وطل خواهد کشید.

کاشت اسفناج در باغچه
کاشت اسفناج در باغچه

پس از رشد اسفناج آن را فقط عصر و یا صبح آبیاری کنید و با رشد برگهای آن را بچینید. به همین راحتی نحوه کاشت اسفناج در باغچه را آموختید حالا بریم سراغ کاشت آن در گلدان.

۲- کاشت اسفناج در گلدان و بالکن

این روزها کمتر خانه ای رو میشه پیدا کرد که دارای حیاط و باغچه باشد پس برای کاشت سبزی های چه کار کنیم؟ شما میتوانید تمامی سبزی های مورد نیاز خود را در گلدان بکارید و همیشه از آنها تازه استفاده کنید این سبزی ها را میتوان پشت پنجره و یا در بالکن نگهداری کرد در ادامه نحوه کاشت را در گلدان بهتون آموزش میدیم.

برای این کار اول باید یک گلدان با اندازه مناسب انتخاب کنید سعی کنید گلدانی با قطر دهانه 15 الی 30 سانتی متری تهیه کنید و سپس داخل آن را با استفاده از خاک مناسب که ترکیبی از ۶۰ درصد خاک باغچه + ۲۰ درصد ماسه  + 20 درصد کود دامیهست پر کنید و سپس بذرهای اسفناج را روی خاک پخش کنید(توجه داشته باشید که بذرها تقریبا 3 سانتی متر با هم فاصله داشته باشند تا بعد از رشد دچار مشکل نشوند) سپس روی بذرها را با کود دامی پوشش بدهید، حالا با آب پاش اون رو آبیاری کنید. عمل تامین روطبت با آب پاش رو تا زمان جوانه زدن ادامه بدید.

فاصله بذرهای از هم
فاصله بذرهای از هم

اگر شما کود دامی در دسترس ندارید و یا متترسید که باعث ایجاد حشره بشه میتونید از ورمی کمپوست برای گلدان ها استفاده کنید. برای داشتن رشد بهتر و جوانه زدن سریعتر روی گلدان را با نایلون بپوشانید و روزانه حدود 1 الی 2 ساعت نایلون را بردارید تا گلدان دچار بیماری های قارچی نشود.

جوانه زدن اسفناج
جوانه زدن اسفناج

حالا گلدان را به پشت پنجره (پنجره جونبی عالیه) و یا باکن منتقل کنید، توجه داشته باشید که این گیاه برای رشد به نور زیاد احتیاج داره و میتونه خیلی راحت نور مستقیم خورشید رو تحمل کنه، درصورت کمبود نور ساقه ها بلند شده و سبزی ها کیفیت خوبی نخواهند داشت.

کاشت اسفناج در گلدان
کاشت اسفناج در گلدان
نکات مهم موفقیت در کاشت
  • حتما از بذر های خوب و مرغوب استفاده کنید و آنها را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.
  • به دلیل جذب بالای مواد غذایی توسط اسفناج، باید حتما زمین را قبل از کاشت بذر کود دهید.
  • اگر میخواهید که اسفناج شما دارای رشد بهتری باشد باید از کودهایی با ازت بالا استفاده کنید.
  • همیشه در کنترل علف هرز دقت کنید چون اسفناج به علف هرز حساس هست و موجب کم شد رشد آن خواهد شد.
آفات و بیماریها اسفناج :

این سبزی آفات زیادی ندارد ولی میتواند دچار آفاتی مثل سفیدک دروغی و مگس چغندر شود که با استفاده از سم های سیتماتیک میتوان آنها را کنترل کرد.

در این مطلب به راحتی با نحوه کاشت اسفناج در گلدان و باغچه آشنا شدید ولی حتما سایر مطالب جذاب سایت گل من و تو را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط :

کاشت سبزیجات در خانه

آموزش کاشت ریحان در گلدان مرحله به مرحله

 خواص اسفناج به طور کامل اینجا کلیک کنید