چطور یك پاسیو زیبا داشته باشیم …!

پاسیو زیبا با گل و گیاه-گل من و تو

بیشترین دغدغه كسانی كه در منزل پاسیو جهت نگهداری گل و گیاه دارند نگهداری انواع گیاهان در پاسیو هست كه متاسفانه اكثرا ابتدا با ذوق و شوق فراوانی اقدام به خرید می كنند و متاسفانه بعد از مدتی گیاهان تك تك خراب میشن و از بین میرن، و یا بعضی مدتها بدون مشكل در پاسیو از گیاهانشون نگهداری میكنند اما یكدفعه ظرف مدت یك ماه و حتی یك هفته تمام گیاهانشون خراب میشه. و اما چی كار كنیم تا این اتفاق نیفته و همیشه گیاهانمون صحیح و سالم بمونند.

چه کار کنیم؟

ساخت پاسیو زیبا با گل و گیاه

 شاید شما جزو افرادی هستید که برای اولین بار تصمیم گرفته‌اید چند گیاه آپارتمانی داشته باشید. در این صورت بهتر است که ابتدا گیاهانی را انتخاب کنید که نگهداری از آنها آسان‌تر است و زود رشد می‌کنند. در نتیجه اشتیاق شما برای هرچه سرسبزتر کردن منزلتان دو چندان می‌شود.
نکته دیگر اینکه قبل از خرید باید میزان نور پاسیو را بسنجید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید گلدانتان را در کدام بخش قرار دهید. باید بدانید که فضای شما برای نگهداری از گیاهان چقدر وسعت دارد.
خلاصه اینکه قبل از اینکه گیاه را به خانه بیاورید، درباره شرایط نگهداری آن خوب فکر کنید و با عجله تصمیم نگیرید.
شرایط نگهداری از همه گیاهان آپارتمانی یکسان نیست، به طور مثال برخی از آنها به نور مستقیم نیاز دارند و بعضی باید در محیطی با نور غیرمستقیم قرار بگیرند.
در جاهایی که نور کمتری وجود دارد، بهتر است از گیاهانی استفاده کنید که مقاومت بیشتری دارند و در نور کم و شرایط نامساعد هم دوام می‌آورند.و یا با شرایط پاسیوی شما همخوانی دارند.

بیماری گیاهان

 مهمترین عامل خراب شدن گیاهان در پاسیو ها بیماریهای گیاهان هست كه به دلیل بسته بودن فضا در صورت بیمار شدن یكی از گیاهان، به زودی بیماری به بقیه گیاهان سرایت و همه رو از بین میبره برای جلوگیری از این اتفاق باید به موارد زیر دقت كنیم:

بنر گل من و تو

ضد عفونی کردن پاسیو

ابتدا پاسیو رو ضد عفونی و استریل كنیم، كافیست یك نوع سم حشرات و یك نوع سم قارچ گرفته و تمام پاسیو رو قبل از ورود هر گیاهی سم پاشی كنیم تا حداقل ٦ ماه گیاهان از حمله بیماریها در امان باشند و هر ٦ ماه یكبار باید كل گیاهان رو خارج و این كارو انجام بدیم.

سم پاشی گیاهان

قبل از ورود هر گیاه جدیدی حتما ابتدا اون گیاه رو سم پاشی كنیم و بعد به داخل پاسیو ببریم، كه در صورت داشتن هر بیماری دیگر گیاهان رو بیمار نكنه

جداسازی

گیاهان مناسب پاسیو-گل من و تو

حتما در صورت بیمار شدن هر گیاهی بلافاصله اون گیاه رو از جمع گیاهان دیگه جدا كنیم تا باعث انتقال بیماری به دیگر گیاهان نشه.

قارچ کش

 هر سه ماه یكبار به تمام گیاهان داخل پاسیو از یك قارچ كش هم به صورت محلول پاشی و هم آبیاری استفاده كنیم. و همچنین هر ٦ ماه یكبار یك آبیاری با سم مخصوص خاك مثل دیازینون یا هر نوع دیگه با دز استاندارد در زمان تشنگی گیاه انجام بدیم تا از به وجود آمدن نماتدها و به خصوص هزارپاها و حشرات مزاحم در خاك جلوگیری كنیم.

(استفاده صحیح و به موقع از سموم با دز كم و رعایت اصول سم پاشی هیچ نگرانی برای افراد منزل نداره به خصوص اینكه در پاسیو باشه)

وارسی گیاهان

حداقل ماهی یكبار گیاهان رو وارسی كنیم و اگر لك یا گندیدگی یا سوختگی در گیاه جدیدی دیدیم مشكل رو قبل از جدی شدن بیماری حل كنیم.

قلمه بزنید

سعی كنیم تكثیر قلمه ها و تعویض گلدان ها رو در محل دیگری انجام بدیم.
انجام این كارها برای سالم نگه داشتن یك پاسیو در منزل فقط چند روز در سال كار داره كه علاوه بر لذت و شادابی روح باعث میشه همیشه گیاهانمون سالم باشن.

تغییر دکور پاسیو

پاسیو زیبا با گل و گیاه آپارتمانی

ضمنا برای تنوع و لذت بیشتر در زمان سم پاشی و استریل پاسیو (هر ٦ ماه یكبار ) می تونید دكور رو تغییر بدید تا از یكنواختی در بیاد. و نكته مهم اینكه، در صورتی كه گیاهان بزرگ دارید و امكان جابه جایی وجود نداره می تونید با دز استاندارد پاسیو رو شستشو بدید بدون جا به جایی گیاهان و این كار هیچ مشكلی برای گیاه ایجاد نمیكنه، و اگر در زمان استریل كردن پاسیو سم پاشی گیاهان رو انجام بدید كه خیلی عالیه. طبق برنامه پیشنهادی زیر؛

اواخراسفند ماه و اوایل پاییز بهترین زمان برای استریل پاسیو و همون زمان آبیاری و محلول پاشی كل گیاهان با سم قارچ كش و یك سم خاك كه برای ریشه ضرری نداشته باشه. (با فاصله حداقل ٤ روز بین آبیاری و محلول پاشی سم قارچ و سم حشرات).

مطمئنا اینقدر كه یك گیاه بیمار مبتلا به قارچ در منزل برای انسان ضرر داره یك سم پاشی اصولی با دز كم و با رعایت أصول سم پاشی ضرری نداره. ضمن اینكه گیاهان همیشه سالم می مونن.

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: