چگونه گیاهان زینتی فضای باز را پرورش دهیم؟

پرورش گیاهان فضای باز

سلام شاید خیلی زیاد در خصوص گیاهان آپارتمانی و نحوه نگهداری اونها مطلب خونده باشید و اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید ولی خب دوست داریم حیاط خونه و فضای خارجی خونه هم زیبا و دل نواز باشه و گیاهان زیبایی رو بتونیم در حیاط پرورش بدیم. در این مطلب تصمیم گرفتیم که هر چیزی که برای نگهداری گیاهان زینتی در خارج از خانه نیاز هست را بهتون آموزش بدیم. پس با ما همراه باشید.

اطلاعات کلی گیاهان زینتی خارج خانه

نحوه نگهداری گیاهان زینتی در فضای باز

گیاهان زینتی که در خارج از فضای منزل کاشته می شوند در معرض تابش نور خورشید قرار دارند و بدترین زمان و بیحالترین زمان برای این گیاهان 10 صبح تا 4 بعداظهر می باشد، و اکثر این گاهان نیز از اوایل بهار تا اوایل پاییز مورد استفاده قرار می گیرند(گلدهی و زیبایی گیاهان) مگر گیاهانی که فقط چهت سبز نگه داشتن فضای بیرونی کاربرد دارند. و بیشترین آفات و بیماری که این گیاهان با آن دستو پنجه نرم میکنن زنگ زدن و Aphids هست.

گونه های توصیه شده

خب نمیشه هر گیاهی رو به فضای خارج از خانه انتقال داد و کاشت پس باید گیاهانی که می توانند در فضای خارج خانه رشد کنند را بشناسید و از آنها برای کاشت استفاده نمایید.

بنر گل من و تو

انواع آمارانتوس:

این گلهای انواع مختلفی داره مثل آشلانتوس، تاج خروس،آمارانتوس،آلترنانترا ،حسابی هوای گرم و خشک رو خوب تحمل میکنند هوای سرد باعث زردی برگها اونها میشه.همینطور خاک خیس هم باعث زردی برگهاشون میشه.پس بافت خاک باید سبک باشه.ازهمه مهمتر بعد از پایان فصل بذرهاشون میریزه پاش و سال بعد همونجا سبز میشه.به خاطر فرم خاص گلها توی فضای سبز خیلی طرفدار داره.

پس میشه گفت برای مناطق گرمسیری میتونه انتخاب بسیار خوبی باشه.

نازخرفه ای:

میشه این گیاه رو از مقاوم ترین گلها به شرایط خشکی و گرما و شوری خاک پیشنهاد داد اصلا اگه جایی دارید که خاکش خرابه و شوره و هیچ گل دیگه ای نمیشه کاشت حتما این گل رو بکارید تازه اینکه بذرش میریزه کنارش و سال بعد دوباره رشد میکنه و حسابی هم پر رشده! این گیاه حتما باید زیر آفتاب مستقیم باشه و آبیاری روزانه هم نیاز داره

اختر:

گل اختر هم یکی از مقاوم ترین گلها به خشکی هستش مخصوصا ریشه هاش غده ای هستش و میتونه آب ذخیره کنه .

خیلی به گرما و خشکی مقاوم هست این نوع از خرداد شروع به گلدهی میکنه و با شروع سرما سرش از بین میره و باید پیاز رو از سرما پوشوند.از کنار پیازش دوباره جوونه میزنه و هی بیشتر میشه سال به سال که ازین ظریق میشه اونارو تکثیر کرد.دوجوره برگ قرمز و برگ سبز قرمز هاش برای فضای سبز در مناطق گرم و خشک جنوب خیلی بهتره و باعث اختلاف رنگ در طراحی میشه.

انواع سلوی و سج و کلا گیاهان برگ نقره ای:

انواع سلوی و سج البته منظورم مریم گلی با گلهای قرمز نیست! این گیاه با رنگ نقره ای به خوبی زیر آفتاب مستقیم رشد میکنه و نور رو بازتاب میده.به کم آبی هم تاحدودی مقاوم هستش بذرهاشم میریزه پاش اصطلاحا میگن خودکشته! جدا از خاصیت دارویی خودش توی ترکیب رنگها با گلهایی مثه امارانتوس و آشلانتوس خیلی فضای سبز رو قشنگ میکنه!!

حتما امتحان کنید!!گیاهان برگ نقره ای مثل آرتمیزیا یا همون ترخون زینتی یا ابری نقره ای و فستوکا و غیره بسیار برای کاشت در مناطق گرم مناسب هستند.

انواع سدوم و گل ناز:

سدوم یکی از بهترین گلها برای کاشت در باغ صخره ای ویا مناطق گرم و آفتابی جنوب هستش.دارای گلهای صورتی و برگهاش هم زیرآفتاب به سرخی میزنه و خیل کار قشنگی میشه از خرداد گلدهیش شروع میشه و تا شروع سرما ادامه داره که باید بعد از اون کفبر بشه و سال بعد دوباره از بهار سبز میشه.گل های ناز هم جز گلهای پوششی و رونده محسوب میشن و به خوبی آفتاب شدید اهواز و بوشهر رو تحمل میکنه و و گلهاش خودنمایی میکنند.

پینه ستوم:

این گیاه هم از خانواده ی گندمیان هستش و جدیدا وارد ایران شده و بسیار به خشکی و گرما مقاوم هستش.

از گیاهانی همچون رزماری و اسطوخودوس ،ایپومیا یا سیب زمینی شیرین، اشرفی،جعفری و کوکب کوهی، بومادران و آرتمیزیا ، آکالیف ، اونوترا دورن البته اینم بگم که میتونید از انواع کاکتوس و ساکولنت هم استفاه کنید.

اگر به درختان و درختچه ها علاقه دارید میتوانید از  پیچ امین‌الدوله ، برگ بو، پیروکانتا ، عشقه ، نسترن زرد ، اقاقیا ، گل یخ ، زبان گنجشک ، پیچ گلیسین ، ارغوان ، میخک هندی برای هرچه زیباتر کردن فضای حیاط خود استفاده کنید.

چگونه گیاهان زینتی فضای باز را پرورش دهیم؟

چگونه گیاهان را بکاریم؟

برای کاشت گیاهان زینتی در خارج خانه دو برابر عرض گلدانی که گیاه در آن قرار دارد را در زمین حفاری کنید،گیاه را از گلدان خارج نموده و در گودال کنده شده قرار دهید، توجه کنید که حتما پاییه گیاه هم سطح زمین شود. گیاه را با کمپوست تغذیه کنید و در اولین مرحله خاک را با کمپوست مخلوط کرده گیاه ریشه های گیاه را با این مخلوط پر کنید و سپس گیاه را آبیاری نمایید. دقت کنید که آبیاری و مرطوب نگه داشتن گیاه خیلی مهم میباشد.

نکته ای که حتما توجه کنید این است که علف های هرز اطراف گیاه را کاملا پاکسازی نمایید.

آیا گیاهان زینتی باید هرس شوند؟

بله حتما. اگر این کار را نکنید، آنها تمایل به رشد زیاد دارند و به گیاهان زیبا تبدیل نمیشوند با هرس می توان به گیاهان خود فرم زیبا داد. گیاهان فصل سرد را در اوایل بهار هرس کنید، برگ های مرده را برداشت و کل گیاه را به حدود 25 سانتی متر در بالای تاج و یا پایه گیاه هرس کنید.

مو چسب

آیا می توانید گیاهان زینتی را از دانه ها رشد دهید؟

بله، ارزان تر از خرید گیاهان است. اما چند سالی طول خواهد کشید تا شما به یک گیاه بالغ دست پیدا کنید و همچنین تا این زمان باغ و حیاط شما به اون زیبایی که مد نظر دارید نخواهد رسید پس برای هرچه سریعتر شدن این کار من توصیه میکنم از گیاهان آماده استفاده کنید.

نحوه نگهداری گیاهان در فضای باز

نمیتوان به طور کلی یک نسخه کامل برای نگهداری گیاهان فضای باز تجویز کرد چون نحوه نگهداری و نیازهای هر کدام از این گیاهان متفاوت هست، ولی میتوان گفت که مهمترین اینها آبیاری منظم و همچنین تغذیه می باشد که بهترین تغذیه استفاده از ورمی کمپوست در خاک این گیاهان میباشد. بیشتر مشکلات نگهداری که دوستان مطرح کردن سوختگی برگ هست که بعضی مواقع به علت شدت نور و درست انتخاب نکردن گیاه برای شرایط محیطی محل زندگی هست.