نگهداری کاکتوس ژمینو کالیسیوم میهانویچی (Ruby Ball Cactus)+ پیوند زدن

نگهداری ژمینو کالسیوم میهانُویچی
نگهداری ژمینو کالسیوم میهانُویچی

شرایط نگهداری ژمینو کالسیوم میهانُویچی در خانه : ژمینو کالسیوم میهانُویچی (بهش کاکتوس ماه هم میگن) یک نمونه پیوندی بسیار جذاب هست که تقریباً همیشه به عنوان یک گیاه گلدانی از اون نگهداری میشه، بیشتر کسانی که کلکسیون کاکتوس دارند محاله اون رو توی داخل کلکسیونشون نداشته باشند. قسمت بالایی این گیاه به رنگ های قرمز، نارنجی یا زرد (قسمت بالایی رو پیوندک می نامند) در بازار به فروش میرسه، قسمت پایینی این گیاه میتونه گونه های مختلفی از کاکتوس های سبز باشه که معمولا از گونه کاکتوس دراگون یا پایه هیلوسرئوس Hylocereus استفاده میشه و وقتی این دو گونه با هم پیوند میخورند اون رو به عنوان کاکتوس ماه هم میشناسند.

خیلی اعتقاد دارند که این نوع پیوند نمیتونند که به مدت طولانی زنده بموند، دلیل این مورد هم اینه که پیوندک بالایی و قسمت پایین پایه با سرعت های متفاوتی رشد می کنند که در نهایت پیوند از بین میره، در ادامه تمامی نکاتی که برای نگهداری و همچنین پیوند این کاکتوس نیاز دارید رو خواهم گفت

با ژمینو بیشتر آشنا بشیم

ژمینو رو یک گیاه آلبینو میشناسند حالا این آلبینو یعنی چی؟ یعنی گیاهی که خودش کلروفیل نداره. بنابراین، برای کسب مواد غذایی به صورت یک انگل به کاکتوس پایه وابسته است و اگه نیازهای این دو با هم سازگاری نداشته باشه ممکن هست یکی از این دو دچار مرگ بشه پس نمیشه به همین راحتی دوتا کاکتوس مختلف رو با هم بدون در نظر گرفتن شرایط و نیازها پیوند زد.

بنر گل من و تو
کاکتوس ژمینو
کاکتوس ژمینو

نام فارسی این گیاه رو به صورت کامل ژمینو کالسیوم میهانُویچی (جیمنوکالیسیوم میهانویچی) یا ژیمنوکالیسیم میگن که با نام علمی Gymnocalycium mihanovichii شناخته میشه که بومی آمریکای جنوبی است و حاصل پیوند دو گونه کاکتوس می باشد که دارای ساقه سبز یا قهوه ای با گلهای زرد، صورتی، قرمز و… است که نگهداری فوق العاده راحتی داره، اندازه این گیاه بسته به گیاه پایه متفاوت است ولی در بازار الان بیمن 10 الی 20 سانتی متر میتونید پیدا کنید، در برخی از گلفروشی ها تا ارتفاع 70 سانتی متری هم وجود داره

نام های رایج فارسی و انگلیسیژمینو کالسیوم میهانُویچی ، Moon cactus Ruby ball cactus, ruby red cactus
نام علمیGymnocalycium mihanovichii
PH مناسب خاکخاک اسیدی تا خنثی (5.5-7.0)
بومی آمریکای جنوبی
خاک مناسبخاک مخصوص کاکتوس براش خوبه
جدول مشخصات ژمینوکالیسیوم میهانویچی

شرایط درست نگهداری ژمینو کالیسیوم میهانویچی

اگر در نگهداری کاکتوس و ساکولنت مشکلی نداشتید خیالتون از نگهداری این گیاه هم راحت باشه، نگهداری ژمینو هم مثل تمام کاکتوس ها به این شکل هست که نیاز به آبیاری کی داره و از آبیاری زیاد متنفره، باید اجازه بدید خاک خشک بشه، نور خوب و فیلتر شده میخواد و در رطوبت معمول اتاق میتونه به خوبی رشد داشته باشه در ادامه تمام نکات و نیازها رو بهتون میگم. راستی تمام مواردی که بهتون میگم مخصوصا دما و رطوبت متناسب با نوع گیاه قسمت بالایی میتونه متفاوت باشه

ژمینو چقدر نور نیاز داره؟

این گونه از کاکتوس ها نسبت به سایر گونه نور کم رو هم میتونه به خوبی تحمل بکنه ولی برای رشد خوب نیاز به محلی با نور زیاد و فیلتر شده داره ولی به هیچ وجه نمیتونه نور مستقیم خورشید رو تحمل بکنه و با دریافت نور خیلی زیاد و شدید باعث کم رنگ شدن قسمت های مختلف گیاه مخصوصا بخش بالای خواهد شد. اگر شرایط نوری خوبی ندارید میتونید از نور مخصو رشد استفاده کنید.

از چه خاکی برای ژمینو استفاده کنیم؟

زیاد نسبت به خاک حساس نیست و فقط براش این مهمه که خاک زهکشی خوبی داشته باشه و به محض آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خرج بشه، میتونید از خاک های آماده کاکتوس که در بازار هست و یا ترکیب کوکوپیت+پرلیت+کمی خاک باغچه و ماسه استفاده کنید. حتما مطلب خاک کاکتوس رو مطالعه کنید.

ژمینو رو چقدر و چطور آبیاری کنیم؟

برای آبیاری این گیاه اصلا عجله نکنید و اجازه بیدید بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی تری خشک بشه یعنی بیشتر از نیمی از خاک باید خشک بشه، در کنار آبیاری خوب باید گلدان زهکشی خوبی هم داشته باشه تا آب اضافی بعد از آبیاری از زیر گلدان خارج بشه، اگر شما خاک رو چک کنید ولی بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج نشه به مرور باعث پوسیدگی ریشه گیاه خواهد شد، اتفاقی که با آبیاری زیاد پیش میاد.
میزان آبیاری رو در فصول سرد سال کم کنید تا گیاه بتونه به خوبی استراحت کنه

ژمینو قرمز
ژمینو قرمز

دما و رطوبت مورد نیاز ژمینو چقدر هست؟

در حالت کلی این گیاه میتونه در دمای 18 الی 22 درجه سانتی گراد میتونه رشد خوبی داشته باشه و بیشتر گونه های کاکتوس نمیتونند دمای پایین رو تحمل بکنند و بهتر دمای محل نگهداری کمتر از 10 درجه برسه، پس اگر در مناطق سریدسیر هستید دقت کنید که دما خیلی پایین نیاد و اگر گیاه در بالکن هست زمستون گیاه رو به داخل خونه منتقل کنید.

شرایط و نحوه کوددهی کاکتوس ژمینو

این گیاه خیلی زیاد به کوددهی نداره ولی اگر دوست دارید که رشد خوبی داشته باشه بهتره در فصل رشد که از ابتدای بهار تا اواخ پاییز هست هر دو الی سه هفته یکبار گیاه رو با استفاده از کودهای فسفر و پتاس بالا تغذیه کنید، سعی کنید از کودهای مثل سه بیست برای این کاکتوس و سایر کاکتوس ها کمتر استفاده کنید چون میزان نیتروژن بالا باعث ایجاد ترک روی ساقه گیاه خواهد شد.

آیا ژمینو کالیسیوم میهانویچی نیاز به هرس داره؟

خیر این گیاه نیاز چندانی به هرس ندارد ولی اگر قسمت پایینی گیاه جوانه زد میتونید اون رو جدا کنید که ظاهر گیاه جذاب و زیبا باشه

پیوند ژمینو کالیسیوم میهانویچی
پیوند ژمینو کالیسیوم میهانویچی

آیا ژمینو رو میشه تکثیر کرد؟

چون این کاکتوس ها خودشون پیوندی هستند، برای تکثیر زیاد مناسب نیستند. ولی اگه دوست دارید که نحوه پیوند این مدل کاکتوس رو یاد بگیرید در ادامه مراحل رو بهتون آموزش میدم

نحوه پیوند کاکتوس ژمینو

  • برای شروع ابتدا یک چاقوی تیز و استریل شده با الکل آماده کنید
  • یک کاکتوس میزبان که ستونی باشد انتخاب کنید و 2 الی 3 سانتی متر بالای اون رو با چاقو برش بزنید
  • سپس پیوندک رو که بیشتر از کاکتوس های توپی هست رو از قست پایینی برش بزنید.
  • سپس کاکتوس ها رو جوری روی هم قرار بدید که آوند ها روی هم قرار بگیرند.
  • با استفاده از کش و یا یک پلاستیک شفاش این دو کاکتوس رو محکم کنید.
  • بعد از حدود 2 الی 3 هفته این پیوند کم کم میگیره و شما یک کاکتوس ژمینو خواهید داشت.

زمان و نحوه تعویض گلدان ژمینو

این گیاه رشد کندی داره و نیاز نیست هر سال اقدام به تعویض گلدان کنید، هر دو الی سه سال یکبار بهتره عمل تعویض گلدان رو انجام بدید. فقط توجه کنید که گلدان جدید نباید خیلی بزرگ باشه و فقط یک سایز بزرگتر باشه، بعد از تعویض گلدان گیاه رو آبیاری کنید و در محلی با نور خوب و فیلتر شده قرار بدید.
حتما بعد از تعویض گلدان اولین آبیاری رو با استفاده از قارچ کش انجام بدید چون احتمال داره خاک جدید دارای قارچ و یا بیماری باهش که گیاه شما رو دچار مشکل بکنه، پس حتما از خاک های معتبر خرید کنید.

زمستان گذرانی

همانطور که در بالا گفتیم بهتره در فصول سرد سال میزان آبیاری رو کاهش بدید و به گیاه کود ندید اینجوری گیاه در این مدت استراحت میکنه، همچنین اگر در مناطق سردسیر هستید و گیاه شما در راه رو یا بالکن هست اون رو به داخل خونه منتقل کنید تا دچار سرمازدگی نشه

انواع کاکتوس ژمینو
انواع کاکتوس ژمینو

بیماری های رایج کاکتوس ژمینو

کاکتوس ها خیلی زیاد چار آفت و بیماری نمیشن ولی برخی از آفت ها هستند که میتونند این گیاهان رو تهدید کنند، از جمله کنه های عنکبوتی یا شپشک های آردآلود که برای درمان به روش خانگی میتونید از روغن چریش استفاده کنید و یا با استفاده از آفت کش های موجود در بازار مشکل رو رفع کنید. تنها بیماری مهم کاکتوس و ساکولنت ها پوسیدگی ریشه است که در اثر آبیاری بیش از حد یا نداشتن زهکشی خود در خاک و گلدان پیش میاد. اگر پایه گیاه شروع به نرم شدن کرد یعنی میزان آبیاری شما زیاد بود و شما مجبور باشید قسمت بالایی یا همون پیوندک رو رو ییک گیاه دیگه قرار بدید.

چیکار کنیم ژمینو کالیسیوم میهانویچی گل بده

اگر سن بلوغ گیاه برسه قسمت بالایی این گیاه بسته به اینکه چه گونه ای باشه شرع به گلدهی میکنه، البته برخی گونه ها به هیچ وجه گل نمیدن در برخی موارد، ممکن است این گیاه دو نوع گل متفاوت تولید کند، زیرا پیوندک پیوندی و پایه پایینی گونه های متفاوتی با الگوهای گلدهی خاص خود هستند. ما در مطلبی جداگانه به بررسی شرایط گلدهی کاکتوس پرداختیم که حتا مطالعه کنید.

مشکلات رایج ژمینو

مانند بسیاری از کاکتوس های گیاهی آپارتمانی، کاکتوس ماه (ژمینو) با فراهم نشدن شرایط درست نگهداری دچار مشکل و بیماری خواهد شد که تک تک اونها رو در ادامه بررسی میکنیم :

علت کم رنگ شدن کاکتوس ژمینو چیست؟

اگر قسمت بالایی قرمز، زرد یا نارنجی شروع به کمرنگ شدن کرد به این دلیل است که شما گیاه رو در معرض نور مستقیم خورشید قرار دادید و سعی کنید گیاه رو به محلی با نور فیلتر شده منتقل کنید. پشت پنجره جنوبی با فاصله یک متری و یا پشت پرده یا شیشه مات محل خوبی برای این گیاه است.

علت پوسیدگی و مرگ گیاه ژمینو چیست؟

اصلی ترین دلیل مرگ و پوسیدگی ریشه و ساققه ژمینو آبیاری زیاد و نداشتن زهکشی خوب هست که باید میزان آبیاری رو کاهش بدید و هر ماه یکبار زهکشی رو بررسی کنید.

علت جدا شدن قسمت بالایی ژمینو چیست؟

از آنجایی که دو گونه کاکتوس با سرعت رشد متفاوت به هم پیوند داده شدن اند، جدا شدن پیوند پس از چند سال میتونه عادی باشه. در این مرحله، بهترین استراتژی این است که قسمت بالایی را جدا کرده و آن را روی کاکتوس دیگری پیوند بزنید.

علت قهوه ای شدن لبه های قسمت بالایی چیست؟

زمانی که قسمت بالایی کاکتوس ماه (ژمینو) دچار چنین مشکلی میشه دو دلیل عمده داره، یکی آبیاری خیلی زیاد بوده و یا گیاه نور خیلی زیاد و شدیدی دریافت کرده پس مراقب آبیاری و و نور زیاد باشید.