کاکتوس اپونتیا راکتی و شرایط نگهداری آن

کاکتوس اپونتیا راکتی و شرایط نگهداری آن
کاکتوس اپونتیا راکتی و شرایط نگهداری آن
اپونتیا ها یکی از معروفترین کاکتوس ها می باشد. کلمه اپونتیا نام یکی از شهرهای یونان و جائیست که از قدیم و پس از آوردن از سرزمین اصلی خود در آنجا پرورش یافته است
کاکتوس اوپنسیه که کاکتوس راکتی نیز نام دارد در برگیرنده کاکتوسهای برگ پهن، راکتی، راکتی درشت و کوچک می باشد.

راکتهای گرد و پخش آن دارای هاله هائی آراسته به دسته ای از رشته های ابریشم مانند طلائی است. نوک رشته های یاد شده به شکل قلاب ماهیگیری است و چنانچه به انگشتان دست فرو رود بیرون آوردن آن بسیار مشکل خواهد بود

انجیر تیغی کاکتوس بزرگ درخت مانند است و اغلب بیش از 2 متر ارتفاع دارد.

شاخه ها از قسمت گرد و صاف تا 25 سانتی متر طول دارند. آنها دارای خوشه های منحنی، که معمولا حدود 2 سانتی متر بلندی و از برآمدگی های زرد رنگ پوشیده شده است.

بنر گل من و تو

گل های آن به رنگ زرد و گاهی نارنجی میباشد. میوه آن کروی و متمایل به رنگ ارغوانی قرمز (در درون) و در خارج، نزدیک به سفید است و تا 6 سانتی متر طول دارد.

اپونتیا ها توقع چندانی ندارند. آنها در خاکی پر از ریگ و سنگ می کارند جای آنها باید کاملاً روشن و در تابستان در هوای آزاد باشد

شرایط کلی نگهداری اپونتیا: 

اپونتیا راکتی
اپونتیا راکتی

نور اپونتیا: 

کاکتوس اپونتیا مانند تمام کاکتوسان بیابانی از جمله اچینو گروزونی و اچینوپسیس، در نور زیاد، کامل و مستقیم بهترین رشد را دارد و برای نگهداری در منزل باید در جایی که بیشترین نور را دارد نگهداری شود.

دما اپونتیا:

کاکتوس انجیر تیغی در صورت آبیاری منظم و به موقع در تابستان تحمل دمای بالا را دارد اما به سرمای زمستان حساس است.

آبیاری اپونتیا:

این کاکتوس مقاومت زیادی به خشکی و نیاز کمی به آب دارد بطوریکه در منطقه گرم و بی آب رشد می کنند و آب اضافی را در ریشه های خود ذخیره می کند. ذکر این نکته ضروری ست که قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان به اندازه و کافی هستند. اگر سوراخ ها کم بودند، به وسیله میخ یا هر شی نوک تیز تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک باقی نماند چون موجب پوسیدگی ریشه می شود.

خاک اپونتیا:

ترکیب خاکی مناسب عبارتست از کوکوپیت، پرلیت تازه، کمپوست، شن ریز و کمی ماسه

هرس اپونتیا:

نیاز به هرس خاصی ندارد.

عوارض و درمان اپونتیا:

به پوسیدگی ریشه در اثر آب زیاد حساس است.

تکثیر اپونتیا :

برای تکثیر گیاه به روش کاشت بذر، بذر های گیاه را از آن خارج کنید و گوشت های چسبیده به بذر را از آن جدا کنید. بذر ها را در مکانی قرار دهید تا خشک شوند. گلدانی کم عمق را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید. زمانی که مطمئن شدید بذر ها کاملا خشک شده اند، آن ها را در گلدان بکارید. بهتر است تکثیر گیاه را در بهار انجام دهید. توجه کنید که خاکی که بذر ها را در آن می کارید باید زهکشی خوبی داشته باشد.

از طریق قلمه زدن نیز به آسانی تکثیر می شود. برای این کار دست را بوسیله پارچه ضخیمی از گزند خارها محفوظ می دارد بپوشانید و سپس اقدام به قطع قلمه ها می کنند. بهتر است بگذارید زخم قلمه ها بمدت 48 ساعت خشک شده و آنگاه در گلدانی حاوی شن بکارید.

تعویض گلدان اپونتیا:

این کاکتوس زیبا را در باغچه هم می توان کاشت، اما اگر آن را در گلدان کاشته اید، برای تعویض گلدان گیاه ابتدا اجازه دهید خاک گلدان کاکتوس تان خشک شود. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود.
خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و در این هنگام هر گونه ریشه مرده، خشک شده و گندیده را هم از گیاه جدا کنید. به کاکتوس قارچ کش بزنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه فراهم کنید و کاکتوس تان را در آن بکارید، سپس گلدان را با خاک تازه و مخصوص کاکتوس پر کنید. درست مانند قلمه گیری، گیاه را برای مدت کوتاهی آبیاری نکنید تا ریشه های گیاه دچار قارچ و پوسیدگی نشوند.
برای تعویض گلدان این کاکتوس حتما از دستکش استفاده کنید.