تاثیر گل و گیاه در دکوراسیون و طراحی داخلی + نکات کلیدی در چیدمان

تاثیر گل و گیاه در دکوراسوین داخلی
تاثیر گل و گیاه در دکوراسوین داخلی

از تاثیر گل و گیاه در دکوراسیون و طراحی چه میدانید؟ گل و گیاهان، به عنوان یک عنصر عالی برای زیباسازی طبیعی، نه تنها به فضای پیرامون زندگی انرژی و زندگی می‌بخشند بلکه به عنوان یک موجود زنده، زیبایی و آراستگی را برای دکوراسیون خانه به ارمغان می آورد.گل‌ها با رنگ‌ها و فرم‌های گوناگون، و گیاهان با سبک‌ها و خطوط مختلف و زیبا، به خودی خود جلوگر زیبایی هستند. اگر به فنگ شویی اعتقاد دارید میتوانید مقاله گیاهان ثروت رو هم مطالعه کنید.

در این مقاله سعی میکنم تا تاثیر نگهداری گل و گیاه و حتی تاثیر آن بر روی دکوراسیون داخلی رو مورد بررسی قرار داده و چند نمونه از تصاویر از دکوراسیون که در آنها از گل و گیاه طبیعی استفاده شده رو قرار دهیم. نگهداری از گیاهان در داخل منزل نه تنها به دکوراسیون منزل رنگ، شادابی و سرزندگی می دهد بلکه با تصفیه کردن هوا، ریه های شما را از هوای تازه پر می کنن. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که گل و گیاه آپارتمانی و خانگی اثر آرامش بخشی دارن در نتیجه استفاده از آنها را در اتاق خواب توصیه می کنن.

گل و گیاه در دکوراسیون
گل و گیاه در دکوراسیون

تاثیر گل و گیاه در طراحی داخلی

خانم ها وقتی میخوان دکوراسیون خونه رو عوض کنن، بیشتر از اونکه در راه تغییر وسایل خونه فشار جسمی میبینن، فشار روحی و فکری میبینن. شاید آقایون این موضوع رو باور نکنن، اما فشار فکر کردن به اینکه چه چیدمانی برای خونه قشنگ میشه، خیلی بیشتر از فشار جا به جایی اونهاست. در این فکر کردن مشکل معمولی که عموم خانم ها دارند، فکر کردن به جاهائیه که خالی مونده و نمی دونن برای اون جای خالی چی کار کنن.

بنر گل من و تو

اما در این میان آخرین چیزی که به ذهن شون میرسه این هست که جای خالی رو با گل و گیاه های قشنگ پر کنن. وقتی که این کار رو میکنن و تاثیر گل و گیاه در دکوراسیون خانه رو با چشم های خودشون درک میکنن، تازه می فهمن این جمادات بی زبون چه احساساتی رو از خودشون بروز میدن.

یک خونه ای رو در نظر بگیرید که خیلی شیک و مدرن ساخته شده و همه امکانات روز رو هم داره، ولی هیچ مدل گلی در خونه اونها به کار نرفته. در طرف مقابل یک خونه قدیمی سنتی رو فرض کنید که خیلی از امکانات روز بهره نمی بره، اما در بخش هایی از خونه گل های طبیعی قرار دادن. مهمترین تفاوت این دو تا خونه در این هست که در اولی علی رغم مدرن و به روز بودنش، انعطافی نداره. روح خشنی بر اون خونه مسلط هست. اما در خونه دومی مملو از احساسات و عواطف انسانی هست. در یک کلمه حتی اگر کسی در اون خونه سنتی قدیمی زندگی نکنه، باز هم وقتی وارد اون خونه میشین وجود موجودات زنده ای رو در اون حس می کنید.

تنها فایده گل و گیاه در دکوراسیون خانه زیبایی نیست، علاوه بر زیبایی گل ها فواید بسیاری برای سلامت منزل دارد. در ادامه به این موضوع نیز اشاره خواهیم کرد.

چیدمان گل و گیاه در طراحی داخلی
چیدمان گل و گیاه در طراحی داخلی

نحوه چیدمان گل و گیاه در منزل

بعد از آشنایی با فواید گل و گیاه و مطلع شدن از فواید گل های طبیعی در زیبایی دکوراسیون خانه، وقت اون رسیده که با بهترین نحوه چیدن گل و گیاه در منزل آشنا بشید. به طور عمومی شما دو راه برای چیدمان گل ها در منزل تان دارید تا تاثیر گیاهان بر طراحی داخلی را پیاده سازی کنید :

  • روش متمرکز: اولین راهی که پیش رو دارید، این هست که یک قسمت از خونه تون رو تحت عنوان گلخونه جدا کنید و گل ها تون رو در اون مکان نگه دارید. باز در ساخت گلخونه خانگی نیز دو راه دارید. راه اول این هست که یک اتاق جداگانه ای به دور از اتاق نشیمنگاه تون درست کنید و اونجا رو گلخونه کنید. راه دوم این هست که در گوشه ای از حال و نشیمن گاه یک اتاق شیشه ای درست کنید و گل هاتون رو در اونجا نگه دارید. اگر به دنبال زیبایی دکوراسیون خونه هستید، پیشنهاد میکنم حتما از روش دوم استفاده کنید.
  • استفاده غیر متمرکز: در روش استفاده غیر متمرکز، دیگه نیازی نیست شما فضای جداگانه ای رو برای گلها در نظر بگیرید. در این روش شما گل هاتون رو با فاصله های مشخص می تونید در گوشه و کنار خونه تون به کار ببرید. مثلا می تونید از استند های چوبی، شلف ها طاقچه ها و… دیگر فضا ها رو برای جایگزینی گل هاتون انتخاب کنید.

اگر به دنبال زیبایی دکوراسیون خانه خود هستید، بهترین روش برای چیدمان گل و گیاه در منزل روش غیر متمرکز هست که زیبایی خاصی رو به خونه می بخشه. اما اگر نگهداری از گل ها براتون مهمه بهترین روش، روش متمرکز هست. چون در روش اول یک فضای اختصاصی دارید و به راحتی می تونید دمای فضا رو افزایش یا کاهش بدید.

فواید گیاهان در طراحی داخلی و دکوراسیون

طبق آنچه در بالا گفتیم استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون و طراحی داخلی یکی از راه‌های موثر برای افزودن زیبایی و تازگی به فضاها است. این عناصر زیبایی نه تنها جلب توجه و شادابی به به محل زندگی شما می‌آورند بلکه فواید بسیاری برای سلامت روان و فیزیکی افراد نیز دارند. در زیر به برخی از فواید گل و گیاه در دکوراسیون و طراحی داخلی اشاره می‌شود:

جذب کردن زیبایی و شادابی

گل و گیاهان با رنگ‌ها، فرم‌ها، و بافت‌های مختلف وجود دارند و همین تنوع میتواند زیبایی و شادابی را به فضاهایی که آنها را قرار میدهید بدهد. گیاهان موجوداتی زنده هستند و می‌توانند باعث ایجاد یک احساس تازگی و زندگی در داخل فضا شوند.

گل و گیاه آپارتمانی در دکوراسیون

فواید گل و گیاه در خانه برای سلامتی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، علاوه بر اینکه گل و گیاه در دکوراسیون خانه برای زیبایی مفید است، برای سلامت افراد نیز تاثیر بسزایی دارد.

هر موقعی که شما وسیله ی جدیدی برای خانه خود می خرید همراه با آن ماده شیمیایی جدیدی را هم وارد منزل می کنید. این مواد شیمیایی آلی فرار درصد زیادی از آلودگی هوای داخل خانه را تشکیل می دهند. حتی زمانی که شما نمی توانید بوی آنها را استشمام کنید، مواد شیمیایی فرار هوا را به مقدار کافی آلوده می کنند تا باعث تحریک دستگاه تنفسی و اغلب سردرد شما می شوند. اما وجود گل و گیاه آپارتمانی و گیاهان خانگی در منزل بعنوان یک پادزهر عمل می کند و با شکستن پیوند بین مواد شیمیایی فرار آنها را بعنوان غذا مصرف می کنند در نتیجه بسیاری از موادی که باعث آلوده شدن هوای داخل خانه می شوند از بین می روند.

توصیه می شود که در هر ۱۰ متر مربع از خانه  از دو یا سه عدد گل و گیاه خانگی ، آپارتمانی استفاده کنید تا هوا بطور کامل تصفیه شود البته می توانید این مقدار را دوبرابر هم کنید تا هوا در مدت زمان سریعتری پاکسازی شود. مکان هایی که معمولا افراد بیشتر در آن حضور دارند از اهمیت بالاتری برخوردار است مانند تلویزیون، میز کامپیوتر یا اتاق خواب. تعداد گیاهان آپارتمانی که می توانید استفاده کنید بسیار زیاد است اما از انواع مثل بامبو، پیچک، گل آفتابگردان، گیاه ذرت، سرخس و درختچه های کوچک بیشتر استفاده می شود. در زیر نمونه هایی از چیدمان گیاهان خانگی را مشاهده می کنید.

با سایر ویژگی های گیاهان آپارتمانی برای محل کار و خانه آشنا شوید :

  • تصفیه هوا
  • تأثیرات روانی و آرامش‌بخش
  • متعادل کردن انرژی (طبق فنگ شویی)
  • تشویق تفکر خلاق

نتیجه گیری تاثیر گل و گیاه در دکوراسوین و طراحی داخلی

سعی کردیم در این مقاله در خصوص نگاهی به تاثیر گل و گیاه در طراحی داخلی و دکوراسیون نگاهی بی اندازیم و از منظر زیبایی و سلامت آن را بررسی کنیم. گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی به عنوان همراهان سبز و زنده‌ای در محیط‌های شما را همراهی میکنند و میتوانند یک فضای پویا، آرام و زیبا برای شما ایجاد کنند. اگر شما هم تجربه ای در نگهداری گیاهان آپارتمانی و همچنین تاثیر گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

در ادامه چند عکس زیبا از استفاده گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی ببینیم

تزیین بالکن - گل من و تو
دکوراسیون داخلی با گل و گیاه آپارتمانی
دکوراسیون داخلی با گلدان
ایده نگهداری گل و گیاه آپارتمانی
گل و گیاه آپارتمانی طبیعی در دکوراسیون منزل
گل و گیاه آپارتمانی در منزل