آبسه دندان چطور بروز می کند؟

آبسه دندان چطور بروز می کند؟
آبسه دندان چطور بروز می کند؟

آبسه، کیست پر از چرکی است که در اطراف ریشه دندان عفونی تشکیل می شود و هر کس از کودکان تا سالمندان می تواند به آن مبتلا شود.

اگر شما دندانی دارید که درد آن بهتر نمی شود و مداوم است به احتمال زیاد به عفونت دندان مبتلا شده اید و نیاز به درمان دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان دارید. اگر عفونت دندان درمان نشود عفونت می تواند به فک، گردن، سر و یا سایر قسمت های بدن گسترش یابد

آبسه دندان چیست و چطور بروز می کند؟

آبسه دندان، عفونتی است که به علت پوسیدگی دندانی، بیماری پریودنتال یا یک ترک دندانی به‌وجود می‌آید. این عوارض زمینه ساز ورود باکتری‎ها به داخل پالپ (بافت نرم دندان شامل اعصاب، عروق خونی و بافت هم‌بندی) می شود و به مرگ پالپ می انجامد. هنگامی که چرک در نوک ریشه دندان در استخوان فک تشکیل شود، یک پاکت چرکی به نام آبسه را ایجاد می‌کند. در صورتی‌که آبسه دندان درمان نشود، می‌تواند به عفونت شدید در استخوان فک، دندان‌ها و بافت‌های مجاورمنجر شود.

بنر گل من و تو

 

بیماری پریودنتال یا پیرادندانی periodontal disease

به بیماری بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها گفته می‌شود. بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها عبارتند از لثه، الیاف اتصال دهنده دندان به استخوان و بافت استخوانی اطراف دندان. اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود با ایجاد پلاک دندانی و ترشح سموم از میکروب‌های آن بافتهای مجاور تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

اگر مشکلی در هر یک از اجزا، نگهدارنده دندان در استخوان ایجاد شود فرد دچار بیماری پریودنتال شده است. این بیماری در مراحل اولیه یا درگیر کردن لثه باعث ایجاد التهاب لثه می‌شود که با خونریزی در هنگام لمس یا مسواک زدن آغاز می‌شود. در مراحل بعدی با درگیر شدن الیاف نگهدارنده و استخوان به مراحل پیشرفته تری می‌رسد. با فرارسیدن حالت پیشرفته این بیماری دندان‌ها لق شده و از دست می‌روند.

آبسه دندان چطور بروز می کند؟
آبسه دندان چطور بروز می کند؟

آبسه دندان چگونه بروز می کند؟

سیستم ایمنی بدن به عفونت واکنش نشان می‌دهد، گلبول‌های سفید خون را به محل عفونت می‌فرستد تا به مقابله با آن بپردازد. چرک مخلوطی از سلول‌های مرده و زنده خون، آنزیم‌ها و بقایای تخریب شده سلول‌ها و بافت‌هاست و وقتی راهی برای خروج چرک وجود داشته باشد، آبسه دندان تشکیل می‌شود.

آبسه‌ها می توانند در هر جای بدن تشکیل شوند. در دهان آبسه ‏ها در بافت لثه یا در ریشه‌ها و بافت‌های اطراف دندان تشکیل می‌شود. علت آن می‌تواند تروما (جمع شدن مواد غذایی در عمق لثه)، باکتری‎ها ( که وارد فضای پالپ شده اند) یا یک پاکت پریودنتالی عمیق باشد.

افرادی که مقاومت بدنشان کم است، در معرض تشکیل بیشتر آبسه ها هستند. در ابتدا آبسه دندان ممکن است موجب سردرد شود. هنگام آبسه دندان، ممکن است عصب دندان عفونی شود، عفونت از لثه بگذرد و در دهان باز شود. وقتی آبسه به دهان راه باز می‌کند، درد کاهش می‎یابد اما درمان دندان پزشکی باید انجام شود.