آبیاری درختها و درختچه ها در زمستان

آبیاری درختها و درختچه ها در زمستان

سلام در بعضی از مناطق کشور عزیزمون ایران برف نمیباره و هوا اونجا گرمتر از سایر مناطق هست در نتیجه نمیشه برای کل کشور یک توصیه برای آبیاری گیاهان و درختچه ها انجام داد پس در نتیجه هر منطقه بنا به آب و هوای خودش باید به آبیاری و نگهداری گیاهانش اقدام کنه پس این مطلبو حتما بخونید.

در صورتی ‌که در منطقه شما بارش برف شدید وجود ندارد و یا در صورتی که گیاهان در معرض بادهای خشک قرار دارند، آبیاری در فصل زمستان برای گیاه حیاتی است

زمانی که هوا سرد میشه و دمای هوا به سرعت به نقطه انجماد نزدیک می ‌ شود، یکی از نگرانیهای اصلی افرادی که گل و گیاه پرورش میدهند یا در حیاط خانه خود درخت و درختچه کاشته اند آبیاری گیاهان است. بسیاری از افراد نمیدانند اکنون که هوا سرد شده و امکان بارش برف و یخ زدگی وجود دارد آیا باید به گیاهان فضای باز آب بدهند یا خیر. در بسیاری از شرایط آبیاری گیاهان در فصل زمستان ایده خوبی است به خصوص در صورتی که گیاه جوان و کم سن و سال باشد و هنوز خودش را خوب نگرفته و موقعیت خود در خاک را تثبیت نکرده باشد بیشتر به آب نیاز دارد. آبیاری گیاهان در زمستان یکی از معدود اقداماتی است که باید در این فصل برای باغچه انجام دهید.

آبیاری درختچه ها - گل من و تو

آیا درختها در زمستان به آبیاری نیاز دارند؟

در صورتی ‌ که در منطقه شما بارش برف شدید وجود ندارد و یا در صورتی که گیاهان در معرض بادهای خشک قرار دارند، آبیاری در فصل زمستان برای گیاه حیاتی است. اگر چه گیاهان به خواب زمستانی رفته اند اما فراموش نکنید که هنوز زنده اند و عملکردهای متابولیک حیاتی انجام می ‌ دهند که به واسطه آنها باید آب را از خاک جذب نمایند. ریشه ‌ های گیاهان در زمستان در معرض خشک شدن قرار دارد. در صورتی که خواب کافی به گیاهان چند ساله نرسد ممکن است دچار آسیب ‌ های ماندگار شوند.

بنر گل من و تو

آبیاری گیاهان در دمایی که نزدیک به نقطه انجماد باعث می ‌ شود بسیاری از صاحبان گل و گیاه نگران باشند آبیاری باعث شود خاک خیس پیرامون ریشه یخ زده و ریشه ‌ ها آسیب ببینند. در صورتی ‌ که آبیاری را در اوایل روز انجام دهید، این اتفاق رخ نمی ‌ دهد بلکه آبی که در پیرامون گیاه وجود دارد آنها در مقابل یخ زدگی شب هنگام محافظت می ‌ کند. آبی که در خاک وجود دارد، همانند یک جاذب حرارت عملکرد و حرارت آفتاب را در خود جذب می ‌ کند و باعث می ‌ شود شب هنگام که دما افت می ‌ کند، اطراف گیاه کمی کمتر از جاهای دیگر باشد. در صورتی که از پوشش عایق نیز استفاده کنید حرارت خیلی بیشتری پیرامون گیاه باقی می ‌ ماند که می ‌ تواند از آن در مقابل آسیب ‌ های ناشی از سرما زدگی محافظت نماید.

آبیاری درختان و بوته ها در فصل زمستان چگونه است؟

توجه داشته باشید گیاهان در فصل خواب نیاز زیادی به آب ندارند و نیازهای آبیاری آنها بسیار کمتر از فصل بهار و تابستان است. در هر صورت هنگام آبیاری گیاهان در فصل زمستان توجه داشته باشید آبیاری چند مرتبه در ماه و به صورت عمیق انجام شود.

برای آبیاری گیاهان بزرگ ‌ تر چند ساله، بهترین روش این است که بین تنه درخت و سایه انداز درخت ( drip line ) که در واقع محدوده دورترین مرز سیستم ریشه است آبیاری شود.

آبیاری درختچه ها - گل من و تو

شکل بالا محدوده بین تنه و سایه اندازه درخت را نشان میدهد.

در مورد گیاهان کوچکتر میتوان در هر جایی از پیرامون تاج گیاه آبیاری را انجام داد.

توجه داشته باشید خاک نباید خیس و اشباع از آب بماند. چرا که این وضعیت گیاه را در خطر جدی پوسیدگی ریشه و خفگی قرار میدهد.

به طور کلی هنگامی که سطح خاک خشک شد، در صورتی که دما زیر 4 درجه سانتیگراد نیست آبیاری را انجام دهید. ترجیحا بهتر است آبیاری همزمان با وزش بادهای خشک نباشد. بادهای خشک بخش زیادی از آبی که به خاک گیاه داده اید تا ریشه های آن را مرطوب نماید، با خود میبرد.