خواص برگ بو (Bay Leaf) بیش از 31 خواص بی نظیر برای بدن

خواص برگ بو برای سلامتی
خواص برگ بو برای سلامتی

باخواص برگ بو بیشتر آشنا بشیم: شاید اسم برگ بو رو قبلا شنیده بودید اما اینکه این گیاه چه خواصی داره و برای چیا خوبه ممکنه ندونید. خواص برگ بو به قدری هست که بتونه توی روتین هفتگی شما قرار بگیره. پس بیاین خواص برگ بو رو باهم بررسی کنیم و از این این ویژگی های گیاه استفاده کنیم تا توی مراحل شدید تر این عارضه ها قرار نگیریم و از داروهای شیمیایی استفاده نکنیم. قطعا ترجیح همه ی مردم به اینه که از گیاهانی استفاده بکنند که به بدن اونها ضرری نداشته باشه…در ادامه خواص برگ بو رو بهتون میگیم.

برگ بو گیاهی خوشبو و همیشه‌ سبز با نام علمی (Bay Leaf) Laurus nobilis است. این گیاه معمولاً در تمام فصول سال سبز است و به صورت درختچه و درخت یافت می‌شود. برگ بو که طبعی گرم و خشک دارد، دارای فواید و خواص زیادی برای سلامتی بدن و درمان برخی بیماری ها است. در ادامه با چند مورد از فواید و خواص برگ بو از جمله کمک به سلامت قلب و دستگاه گوارش، درمان دیابت، سرطان، عفونت، سرماخوردگی، سنگ کلیه و … آشنا می شویم.

خواص برگ بو برای بدن
خواص برگ بو برای بدن

کاربرد برگ بو در یونان باستان:

شاید شما هم با دیدن برگ بو یاد اون تاج سبزی شدید که روی سر میزاشتن و لباس های ابتدایی داشتن… من که بلافاصله بعد از شنیدن اسم گیاه برگ بو همچین تصویری توی ذهنم شکل میگیره. در یونان باستان، برگ بو به خدای آپولو تقدیم می‌شد و از برگ‌های آن برای ساخت تاج‌های گل به افتخار قهرمانان و شاعران استفاده کردند. بعداً نام آن در کلماتی مانند “laureate” و “baccalaureus” که کلمه “لیسانس” از اونها گرفته شده، یافت میشه. برگ بو در پزشکی نیز استفاده می شده و گفته می شده برای محافظت در برابر رعد و برق.

بنر گل من و تو

معرفی گیاه برگ بو:

نام گیاه شناسی برگ بو (Laurus nobilis) هست. این گیاه کوچک معطر مدیترانه ای با درختچه ای بزرگ و برگ های سبز، صاف و بدون کرکه. این گیاه دارای طعم و عطر متمایزی هست. برگ بو توی آشپرخانه های اکثر مردم وجود داره و معمولا در آشپزی استفاده میشه. برگ های خشک طعم و بوی زیادی داره اما برگ های تازه بو و طعم بسیار ملایم دارن و طعم کامل خود رو ایجاد نمی کنند. از برگ های این گیاه به صورت خشک استفاده میشه. این گیاه به آرام کردن سردرد و … استفاده میشه.  در مطلبی جداگانه در خصوص نگهداری برگ بو صحبت کردیم که حتما مطالعه کنید.
اما خواص برگ بو فقط به این مورد خلاصه نمیشه.

نام های دیگر گیاه برگ بو:

برگ لورل، تجاپاترا، پاتراکا، اتکات، تامالپاترا، نالیکا، نالوکا
نام های منطقه ای برگ بو:
نام انگلیسی: Lignea, Bay leaf, India Cassia
نام هندی: تجپات
و ….

توضیحات گیاه برگ بو:

برگ بو معمولاً به Laurus nobilis شناخته میشه. برگ بو درختی کوچک و در حال رشد به ارتفاع حدود 2 متر هست. پوست درخت Laurus nobilis نازک، سخت و خشن با چین خوردگی زیاده. شاخه های درخت گرد، همیشه سبز و در طول سال دارای برگ هستن. برگها ضخیم به طول حدود نیم میلی متر و دارای ساختار رگبرگی عمیق در سطح بالایی هستن و بوی تند داره. میوه های این درخت گرد شکل و به رنگ ارغوانی بوده و داخل آن نیز تک دانه ست. گلها در بهار شکوفا میشن و میوه های درخت برگ بو در تابستان ظاهر میشن.

زیستگاه برگ بو کجاست؟

درخت برگ بو از منطقه مدیترانه سرچشمه می گیره، اما امروزه میشه برگ بو رو در سراسر جهان یافت. درخت برگ بو رو حتی می توان در هیمالیاهای گرمسیری و نیمه گرمسیری، تپه های نیلگیری، تپه های خاسی و همچنین در دامنه هیمالیا سیکیم یافت.

ترکیب شیمیایی برگ بو:

برگ بو حاوی حدود 1.3٪ اسانس، 45٪ اکالیپتول، 8-12٪ ترپینیل استات، 12٪ ترپن های دیگر، 3-4٪ سسکوی ترپن ها، 3٪ سسکوی ترپن ها، 3٪ متیل اوژنول و سایر لینالول، فلانولترپین، و اسید لوریک
فراوان ترین ترکیبات اسانس Laurusnobilis 1,8-cineole است که به نام اکالیپتول نیز نامیده می شود.

خواص برگ بو مربوط به انواع برگ بو:

خواص برگ بو از گیاهان مختلفی به عمل میاد،
برگ بو مدیترانه ای: این برگ بو یه گیاه آشپزیه که اغلب برای طعم دادن به خورش ها، سوپ ها و غیره استفاده میشه.
برگ بو کالیفرنیا: این برگها بلندتر، لاغرتر و طعم قوی تری دارن.
برگ بو هندی: برگ بو هندی کوتاهتر و به رنگ سبز روشن و متوسط ​​با یک رگبرگ بزرگ در طول برگه. این گونه برای اهداف دارویی استفاده میشه.
برگ بو اندونزیایی: اینها برگهای معطری هستن که در آشپزی اندونزیایی استفاده میشن.

فواید برگ بو برای سلامتی
فواید برگ بو برای سلامتی

فواید برگ بو در استعمال خارجی:

خواص برگ بو فقط در جوشاندن و خوردن اون نیست بلکه شما میتونید به صورت خارجی اون رو مصرف کنید.

خواص برگ بو برای تنفس: 

خمیر برگ ها را درست کرده روی سینه بمالید و بگذارید یک شب بماند. استنشاق بخار نیز اثرات مشابهی رو نشان می‌ده و باکتری‌هایی رو که اثرات بدی بر مجاری تنفسی ایجاد می‌کنند، از بین می‌برد.

خواص برگ بو برای مو:

برای بهبود سلامت فولیکول های مو و از بین بردن شوره سر، زمانی که برگ ها نرم شدند مقداری از برگ های بو را در آب خیس کنید و بعد از شامپو زدن روی پوست سر خود بمالید.

خواص برگ بو برای سردرد:

خمیر برگ بو را روی شرایط دردناکی مانند سردرد، میگرن و غیره بمالید.

فواید برگ بو در استفاده داخلی:

برگ بو به صورت خوراکی هم مصرف میشه و میتونه خیلی از مشکلات گوارشی و … شمارو حل بکنه.

برگ بو برای یبوست:

خواص برگ بو تأثیر بسیار قوی بر روی دستگاه گوارش نشان میده. به دفع سموم از معده کمک می کنه. همچنین در شرایط مختلف مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مفید هست یا حتی علائم بیماری سلیاک رو کاهش میده.

برگ بو حاوی خواص ضد باکتریاییه. اسانس برگ بو را می توان روی سینه بمالید و به کاهش بیماری های مختلف تنفسی کمک می کنه.

برگ بو برای رفع التهاب بدن:

برگ بو به کاهش التهاب در سراسر بدن کمک می کنه.

خواص برگ بو برای قلب:

خواص برگ بو با دارابودن ترکیباتی مثل روتین، سالیسیلات و اسید کافئیک به تقویت قلب و بهبود عملکرد آن کمک می کند. در حقیقت روتین موجود در برگ بو سبب تقویت دیواره ی مویرگ های قلب می شود و اسید کافئیک موجود در آن کلسترول بد خون را کاهش می دهد و از خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می کاهد. از طرفی مقادیر بالا فیبر موجود در برگ بو به مراقبت از بدن در برابر بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی می پردازد.
برگ بو به از بین بردن لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) کمک می کند و خواص برگ بو برای سیستم قلبی عروقی مفید هست.

خواص برگ بو برای دیابت:

خواص برگ بو عملکرد گیرنده انسولین رو بهبود می بخشه و به تنظیم سطح قند خون در بدن کمک می کنه. سطح LDL که به کلسترول بد معروف هست رو  کاهش می ده و سطح HDL (کلسترول خوب) را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش می ده.

برگ بو همچنین دارای خواص ضد قارچی هست که به ویژه با عفونت کاندیدا مبارزه می کند. برگ از چسبیدن قند و چربی به دیواره های سلولی جلوگیری می کنه و در نتیجه نفوذ اون رو از طریق غشاها متوقف می کنه.
یکی دیگر از خواص برگ بو نقش آن در درمان دیابت نوع 2 می باشد. همچنین این گیاه سبب کاهش قند خون، کلسترول بالا و تری گلیسیرید می شود. در واقع آنتی اکسیدان های موجود در برگ بو عملکرد  انسولین در بدن را بهبود می بخشند و علاوه بر کاهش قند خون، سبب بهتر شدن عملکرد قلب در بدن بهبود می شوند.

برگ بو برای سرطان:

برگ بو حاوی مواد مغذی گیاهی، کاتچین، لینالول و پارتنولید در اون هست که به محافظت از بدن در برابر تأثیر رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا کمک می‌کنه. رادیکال های آزاد می تونن سلول های سالم رو به سلول های سرطانی تبدیل کنن و برگ بو ممکنه این فعالیت رو متوقف کنه زیرا حاوی این آنتی اکسیدان ها و ترکیبات آلی هست.

برگ بو برای استرس:

برگ بو حاوی لینالوله که می تونه به کاهش سطح هورمون استرس در بدن کمک کنه، به ویژه هنگامی که به عنوان رایحه درمانی استفاده میشه. افزایش سطح هورمون استرس می تونه خطرناک باشه، بنابراین برگ بو باعث ایجاد آرامش شما میشه حتی زمانی که در لحظات پر اضطراب هستید.

قسمت های مورد استفاده برگ بو:

قسمت هایی از برگ بو که در شکل گیری دارو استفاده می شود عبارتند از:
برگ بو
مقدار مصرف برگ بو
برگ چرنا (پودر): 1-4 گرم
روغن – 2-5 قطره

راه های آسان برای استفاده از برگ بو در خانه:

برگ بو رو می توان در خانه به طریق مختلف استفاده کرد. برگ بو برای سرفه و سرماخوردگی: برگ بو رو پودر کرده و در آب بجوشانید و بنوشید. خواص برگ بو می تواند عطسه، آبریزش بینی، احساس سوزش و سردرد را تسکین دهد.
برگ بو برای سردرد: با 10 میلی لیتر آب خمیری از برگ بو درست کنید و روی پیشانی بمالید.
برگ بو برای شپش سر: 5 تا 6 برگ بو را در یک فنجان آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد و آن را به نصف کاهش دهید. این آب را ماساژ دهید و پس از یک ساعت موها را بشویید.

برگ بو برای تمیزی دندان: از پودر برگ بو به جای استفاده از خمیر دندان استفاده کنید، دو بار در روز از آن استفاده کنید و به درخشش دندان های شما کمک می کند.
برگ بو برای استفراغ: پودر برگ بو را 2 تا 4 گرم مصرف کنید. به کنترل استفراغ کمک خواهد کرد.
برگ بو برای زردی: جویدن 5 تا 6 برگ بو پس از 2 تا 3 بار در روز به کاهش شدت بیماری کمک می کند.
برگ بو برای زایمان: تهیه بخار برگ بو به زایمان آسان کودک کمک می کند.
برگ بو برای پاکسازی رحم: جوشانده برگ بو به تسکین درد رحم کمک می کند.
برگ بو برای خونریزی: در صورت خونریزی از هر قسمتی از بدن، 1 قاشق چایخوری پودر برگ بو را با 1 فنجان آب 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید تا اثر فوری داشته باشد.

برگ بو برای مشکلات گوارشی:

برگ بو دارای یک سری ترکیبات شیمیایی و آنزیم هایی است که به هضم بهتر غذا، برطرف شدن تهوع و استفراغ، معده درد، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا حتی کاهش علائم بیماری سلیاک کمک می کنند. در حقیقت آنزیم های موجود در این گیاه سبب بهبود تجزیه پروتئین ها می شوند و چای برگ بو برای درمان مشکلات معده و روده مانند یبوست، رفلاکس اسید و حرکات نامنظم روده سودمند و تاثیرگذار است.

درمان سرماخوردگی و عفونت:

برگ بو با دارابودن خواص ضد باکتریایی به درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت و جلوگیری از ابتلا به آن ها کمک می کند. این گیاه همچنین سرفه را تسکین می دهد.

فواید برگ بو در درمان بی خوابی
فواید برگ بو در درمان بی خوابی

فواید برگ بو در درمان بی خوابی:

استفاده از برگ بو برای رفع بی خوابی و بهبود کیفیت خواب مفید و موثر است. بدین منظور چند قطره عصاره برگ بو را در آب بریزید و مخلوط کنید و قبل از خواب بنوشید. همچنین چای تهیه شده از برگ بو برای کاهش تب سودمند است.

درمان عفونت های کلیه و سنگ کلیه:

خواص برگ بو برای معالجه و برطرف شدن عفونت های کلیه و سنگ کلیه یک درمان طبیعی محسوب می شود. برای بهره مند شدن از این خاصیت برگ بو کافی است که در 200 میلی لیتر آب حدود 5 گرم برگ بو بریزید و بگذارید بجوشد تا آب آن کم شده و به 50 میلی لیتر برسد. این دمنوش را دو مرتبه در روز میل کنید تا بیماری های کلیوی شما برطرف شوند.

خواص برگ بو در کاهش کلسترول خون:

علاوه بر خواص ذکر شده، برگ بو به کاهش کلسترول خون نیز کمک می کند. بدین منظور کافی است که تعدادی برگ بو حدود 10 تا 15 عدد را بشویید و در یک لیوان آب بجوشانید تا زمانی که  1/3 آن باقی بماند. بعد از اینکه این جوشانده سرد شد، آن را صاف کنید و هر شب میل کنید.

سفید کردن دندان ها:

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید همیشه دندان های سفید و درخشان داشته باشید، می توانید هر سه روز یک بار دندان های خود را با استفاده از پودر برگ بو مسواک بزنید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

تقویت سیستم ایمنی:

افزودن این گیاه چه به صورت تازه چه خشک به غذا، علاوه بر اینکه به غذا بو و رایحه خوبی می بخشد و آن را معطر می کند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

حفظ سلامت چشم:

جوشانده تهیه شده از برگ بو برای برطرف شدن سوزش چشم و حفظ سلامت چشم سودمند و موثر است. بدین منظور لازم است که به صورت مرتب چند قطره جوشانده برگ بو را داخل چشم آسیب دیده بریزید تا بهبود یابد.

تسکین درد:

روغن تهیه شده از برگ بو با دارابودن خواص ضدالتهابی برای تسکین درد ناشی از رگ به رگ شدن اندام ها، آرتریت، روماتیسم و دردهای عمومی سودمند و موثر است. این گیاه همچنین برای درمان درد مفاصل، سردرد و میگرن نیز اثرگذار است. به منظور درمان درد مفاصل کافی است که مقداری برگ بو و برگ کرچک خرشده را به صورت ضماد در اطراف مفاصل خود مالش دهید تا درد و تورم کاهش یابد. برای برطرف شدن سردرد و میگرن هم مقداری روغن برگ بو را روی گیجگاه خود اعمال کنید و ماساژ دهید. همچنین می توانید خمیر حاصل از کوبیدن چند برگ بو را روی پیشانی خود مالش دهید یا جوشانده برگ بو به صورت داغ مصرف کنید و بنوشید.

عوارض جانبی مصرف برگ بو
عوارض جانبی مصرف برگ بو

عوارض جانبی مصرف برگ بو:

– زیاده روی در مصرف برگ بو یا تداخل آن با برخی داروها مانند داروهای فشار خون بالا، امکان دارد بروز یبوست را به دنبال داشته باشد. اما استفاده از برگ بو در غذا سبب رفع این مشکل می شود.
– مبتلایان به آسم نباید در مصرف برگ بو زیاده روی کنند و لازم است که قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنند.
– در آشپزی از برگ بو خشک استفاده نمایید و دقت کنید که حتما قبل از سرو غذا آن را خارج نمایید تا منجر به خفگی افراد نشود.
– امکان دارد که مصرف برگ بو در برخی افراد همراه با بروز واکنش های آلرژیک باشد.

احتیاط اگر مصرف برگ بو را افزایش دهید، می تواند اثرات نامطلوبی مانند اسیدیته بیش از حد و زخم های دهانی روی بدن شما ایجاد کند.

مبدا گیاه برگ بو: 

گیاه برگ بو از شرق دریای مدیترانه و آسیای صغیر سرچشمه می گیره، این گیاه میتونه در سراسر مناطق گرمسیری خشک تر، نیمه گرمسیری و مناطق معتدل گرم رشد بکنه. همچنین به عنوان گیاه باغی و گلدانی در سراسر جهان کشت میشه.

خواص برگ بو در آشپزی:

برگ لورل که معمولاً به آن برگ بو نیز میگن، در حال حاضر عمدتاً برای اهداف آشپزی استفاده میشه. برگ‌ها به عنوان چاشنی استفاده میشن و طعم معطری عالی با لیمو و میخک به گوشت، غذاهای مرغ و ماهی، شربت‌ها، سس‌ها، خورش‌ها و … میدن. از اونجایی که برگ‌های تازه نسبتاً تلخ هستن، معمولاً خشک استفاده میشن، اما برگ‌های خشک قدیمی که به طور گسترده استفاده میشن، جایگزین ضعیفی برای برگ‌هایی هستند که به تازگی خشک شده‌اند. برگ بو یکی از معدود ادویه هایه که باید در اوایل پخت و پز اضافه بشه چون در این صورت طعم اون به تدریج تشدید میشه. برگ بو باید قبل از سرو از داخل ظرف برداشته بشه چون برگ به طور کامل داخل غذا بمونه لبه های تیز اون می تونه باعث آسیب های داخلی بشه. برگ بو له شده یا پودر برگ بو یکی از مواد ضروری ادویه های ترشی مخلوط هست و به صورت صنعتی در فرآورده های گوشتی، سس ها، سرکه و شیرینی ها استفاده میشه. در صنعت، از اسانس تقطیر شده با بخار از برگها به همین ترتیب استفاده میشه. در ایتالیا و ترکیه از برگ بو برای بسته بندی شیرین بیان استفاده میشه. قبلاً از چنین مقادیر زیادی به این صورت استفاده می شد که در اسکاندیناوی تقریباً تمام برگ های بو مورد استفاده برای مصارف خانگی از مواد بسته بندی شیرین بیان بازیافت شده بوده و طعم شیرین تر اونها به عنوان طعم واقعی برگ بو پذیرفته شد. برگ بو ها را نیز در ظروف محصولات غلات قرار میدن تا حشرات رو دفع کنه.

تکثیر و کاشت گیاه برگ بو:

اطلاعات در مورد تکثیر گیاه برگ بو متناقض هست. در ایتالیا بذر ترجیح داده میشه، زیرا قلمه ها ریشه ضعیفی دارن، در جاهای دیگر قلمه ها ترجیح داده می شوند زیرا باعث کاشت یکنواخت تر می شوند. شاخه های بالغ به طول 10-12 سانتی متر با جوانه های آپیکال به عنوان قلمه گرفته میشن. آنها قوی تر از قلمه هایی با جوانه های جانبی رشد می کنن. قلمه های ریشه رو می توان در صورت درمان مناسب استفاده کرد، به عنوان مثال: بلافاصله پس از مصرف در قارچ کش غوطه ور می شوند.

برداشت برگ بو چه زمانی است؟

برگ بو در تابستان یا پاییز در مناطق معتدل برداشت میشه. گیاهانی که از قلمه در بهار ایجاد میشن رو می توان برای اولین بار در پاییز همان سال در صورت آبیاری و در سال بعد در صورت دیم برداشت کرد. سالانه تا سه برداشت قابل انجام هست، اما نشان داده شده ست که دو برداشت بالاترین محصول را دارد. برداشت برگ بو معمولاً به صورت دستی و در اوایل روز انجام میشه. در روسیه سیستم هایی برای برداشت مکانیکی برگ بو رشد یافته. 

برگ بو برای چی استفاده میشه؟ 

برگ بو به عنوان یه طعم دهنده با ارزش در آشپزی و صنایع غذایی استفاده میشه. از این گیاه در طب عامیانه، برای درمان بیماری های گوارشی استفاده میشه. لورل حاوی چندین ترکیب با فعالیت آنتی اکسیدانی ست.

گل بو برای چه چیزی خوبه؟

خواص برگ بو: برگ بو هضم رو آسان می کنه و نفخ رو کاهش میده. تسکین عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های دهانی؛ خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی داره. برگ بو برای تسکین درد ناشی از گلودرد هم استفاده میشه.

آیا برگ بو سمی است؟

بله، برگ بو می تونه سمی باشه.

آیا می توانم هر روز چای برگ بو بنوشم؟

خواص برگ بو و ویژگی های اون تمومی نداره و توی زمینه های مختلف میتونه براتون کاربردی و مفید باشه. خلاصه که از فواید اون غافل نشید و نهایت استفاده رو از این گیاه ساده ببرید که میتونه جایگزین خیلی از داروهای شیمیایی بشه.

آیا می توان از برگ بو در آشپزی استفاده کرد؟

بله، برگ بوهای واقعی بی خطر هستن، اما برگ بو های چرمی که می تونن در لبه ها تیز باشن، همیشه باید قبل از سرو از ظرف خارج بشن. 

خواص برگ بو و ویژگی های اون تمومی نداره و توی زمینه های مختلف میتونه براتون کاربردی و مفید باشه. خلاصه که از فواید اون غافل نشید و نهایت استفاده رو از این گیاه ساده ببرید که میتونه جایگزین خیلی از داروهای شیمیایی بشه.