آشنایی با خواص خرزهره

خرزهره
خرزهره

خَرزَهره، جُور، کیش درختچه‌ای سمی و همیشه‌سبز با نام علمی Nerium oleander است. این گیاه از راسته گل‌سپاسی‌سانان (Gentianales)، تیرهٔ خرزهره‌ایان (Apocynaceae) است که به طور معمول در پارک‌ها برای اهداف زینتی کاشت می‌شود. خرزهره دارای برگ هایی شبیه به برگ بید ولی ستبرتر و بزرگ‌تر و گل هایی سرخ و سفید است. اگر حیوانات برگ آن را بخورند می‌میرند. این گیاه از آن دسته گیاهانی است که با وجود آنکه سمی و در برخی مواقع کشنده و خطرناک است اما گل های آن ویژگی‌ها و خواص خاصی نیز دارد و همین سبب می‌شود که در زمینه‌های دارویی مورد استفاده قرار بگیرد. در این مطلب با گوشه ای از خواص خرزهره آشنا می شویم.

تمام قسمت‌های این گیاه سمی است؛ و عمدتا به صورت خارجی استفاده می‌شود اما مصرف آن به صورت خوراکی حتما باید تحت نظارت یک پزشک واجد شرایط انجام شود.

خواص خرزهره برای سلامتی:

– این گیاه دارویی کافا و واتا را تنظیم می‌کند و بدین ترتیب هضم را بهبود می‌دهد.

بنر گل من و تو

– خرزهره به عنوان یک تصفیه‌کننده‌ی خون عمل می‌کند و طبیعت تب‌بر دارد.

– خرزهره از گسترش بیماری‌های مسری جلوگیری می کند. بدین منظور ، با روغن تهیه شده از برگ این گیاه دارویی بدن‌تان را ماساژ دهید. این روش درمانی مانع از رشد میکروارگانیسم‌هایی می‌شود که این بیماری‌ها را ایجاد می‌کنند.

– این گیاه دارویی خارش را درمان می‌کند. بدین منظور می توانید از روغن‌های درمانی تهیه شده از برگ‌های گیاه خرزهره یا خمیر تهیه‌ شده از برگ یا گل گیاه خرزهره همراه با روغن زیتون استفاده کنید.

– خرزهره برای درمان سردرد مفید و موثر است.

– خرزهره برای درمان هموروئید مفید و مناسب است. بدین منظور خمیر تهیه شده از مخلوط  ریشه‌ی گیاه خرزهره و آب سرد را روی کورک‌ها قرار بدهید.

– این گیاه به عنوان یک ماسک عالی برای پوست صورت عمل می‌کند. برای تهیه ماسک گل‌های سفید گیاه خرزهره را له کنید و روی صورت بمالید.

– برای درد مفاصل خوب است. بدین منظور خمیر حاصل از  برگ‌های گیاه خرزهره را روی مفاصل دردناک استعمال کنید. همچنین می‌توانید از جوشانده گل سفید این گیاه برای شستشوی زخم‌ها و جراحات استفاده کنید.

– این گیاه نیش مار را درمان می‌کند .برای درمان نیش مار، ۱۲۵ تا ۲۵۰ میلی‌گرم پوست ریشه‌ی این گیاه یا ۱-۲ برگ آن را در فواصل کوتاه به طور مداوم استفاده کنید. این گیاه دارویی منجر به استفراغ بیمار می شود و به این ترتیب سم را از بدن خارج می شود.

– خرزهره‌ اگزما را درمان می‌کند. برای این کار روغن تهیه شده از پوست ریشه‌ی خرزهره‌ی سفید را روی قسمت‌های آسیب دیده استعمال کنید. این روغن انواع اگزما، خارش، و درماتوزها را درمان می‌کند.

 

آشنایی با خواص خرزهره
گیاه خرزهره

 

عوارض جانبی خرزهره :

– تمام قسمت‌های این گیاه سمی هستند. از این رو، نباید آن را با معده‌ی خالی مصرف کنید. در واقع باید توسط یک پزشک تجویز شود و در صورت مصرف حتما باید تحت نظارت یک پزشک قرار داشته باشید.

– این گیاه به دلیل سم قوی ای که در خود دارد می تواند بسیار تهوع آور باشد. که درمان خانگی این مشکل آن با یک فنجان قهوه غلیظ می تواند انجام شود.

– به دلیل مواد سمی که در گیاه خرزهره وجود دارد سوختن چوب آن و استنشاق بوی آن برای ناراحتی های قلبی و ریوی بسیار خطرناک است.

– همه قسمت‌های این گیاه یک ماده سمی دارد که روی بافت قلب اثر می‌گذارد و تاثیری شبیه دیگوکسین دارد که می‌تواند باعث ایست قلبی و ایجاد ضربانات نامنظمی در قلب شود و در نهایت منجر به مرگ افراد می‌شود.

هشدار: به هیچ عنوان از گل های خرزهره که در پیاده روها یا حیاط منزلتان روییده اند به عنوان داروی گیاهی استفاده نکنید زیرا خطر مرگ ر برایتان در پی خواهند داشت. مصرف این گیاه فقط به شکل فراوری شده و با دستور پزشک باید صورت گیرد.