عوارض و خواص میوه کاکتوس؛ تقویت سیستم ایمنی و دیابت

میوه کاکتوس چیست و چه خواصی دارد؟
میوه کاکتوس چیست و چه خواصی دارد؟

از خواص میوه کاکتوس چه میدانید؟ سلام مرسی که این مطلب رو برای مطالعه انتخاب کردید سعی میکنم تمام خواص، عوارض این میوه عجیب رو براتون بنویسم که در ایران هم در این مدت میشه به راحتی پیدا کرد، این میوه با شکل و طعم متفاوت میتونه برای خیلی از ذائقه ها جذاب و جالب باشه، در آمریکا و آفریگا جزو میوه های پرطرفدار به حساب میاد. یکی از این عجایب دنیای زمینی میوه کاکتوس است. در ایران به آن گلابی خاردار یا انجیر کاکتوس گفته می‌شود. از خواص اون میشه به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن، تقویت استخوان دندان، درمان دیابت و… اشاره کرد که در ادامه به بررسی اونها خواهیم پرداخت.

این میوه، بیضی‌شکل بوده و به رنگ قرمز بنفش است. سطح آن از خارهای ریزی پوشیده شده که اگر پوست زبر و ضخیم آن در زمان مصرف جدا نشود، می‌تواند ناراحتی‌هایی را در گلو، مری و معده ایجاد کند.

گوشت این میوه، شیرین‌مزه و آبدار و دانه‌های ترد سیاه‌رنگی در بافت آن پراکنده است. کاکتوس پخته طعم مارچوبه و یا فلفل دلمه‌ای سبز را می‌دهد.

آیا همه کاکتوس ها میوه خوراکی دارند؟

قبل از اینکه به بررسی خواص و فواید میوه کاکتوس بپردازیم به این سوال جواب بدیم که ایا همه کاکتوس ها میوه میدن و میوه آنها خوراکی است؟ تعداد کمی از کاکتوس ها میوه میدن و فقط سه نوع کاکتوس هست که میشه از میوه اونها برای مصارف خوراکی استفاده کرد که در ادامه خواهیم گفت :

بنر گل من و تو

سان پدرو (Sanpedro): این کاکتوس دارای ارزش دارویی بالایی می‌باشد و آب به دست آمده از آن مانع سوزش مثانه و کلیه می‌شود و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌کند.

هودیا (Hoodia): این نوع اغلب در آفریقای جنوبی به عمل می‌آید و به درمان چاقی مفرط کمک می‌کند.

اوپنتیا (Opuntia): سرشار از فلاوانوئیدز است که خاصیت آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان تأثیر سم زدایی دارد و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود، جلوگیری می‌کند.

جالب است بدانید که این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین C، B،A منیزیم، پتاسیم، کلسیم، مس و فیبر غذایی می باشد.

انواع میوه کاکتوس
انواع میوه کاکتوس

سوریه و لبنان از جمله کشورهایی است که این میوه را پرورش داده و مراکش بزرگ‌ترین کشور صادرکننده آن است.

خواص درمانی میوه کاکتوس

جالب است بدانید که این میوه یکی از غنی‌ترین غذاهای پستانداران نواحی کویری و بیابانی محسوب به حساب میاد و این روزها از کاکتوس های برای تزیین در خانه استفاده میکنند. اما این سۆال مطرح است مگر میوه کاکتوس چه فوایدی دارد که در کشورهای آمریکای مرکزی، هند، آفریقا و استرالیا طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است؟

میوه کاکتوس به دلیل آن که در منطقه‌ای بیابانی و خشک پرورش می‌یابد، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. خوب است بدانید آنتی‌اکسیدان‌ها صلاح گیاه در برابر مقابله با شرایط سخت و طاقت‌فرسای محیطی است. وجود این ترکیبات در میوه کاکتوس اثر سم‌زدایی قوی و ضدالتهاب داشته و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود جلوگیری و از سوی دیگر با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر عفونت‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

خواص میوه کاکتوس و لاغری

از رایج ترین مصارف میوه کاکتوس استفاده در رژیم غذایی می باشد، این میوه به دلیل داشتن مقدار بسیار بالای مواد فیبری و کربوهیدرات موجب کنترل گرسنگی در شما خواهد شد که با ادامه مصرف این میوه باعث لاغری در شما خواهد شد و چون خود میوه بسیار غنی هست مشکلات دیگری برای شما پیش نمیاره.

خواص میوه کاکتوس و بهبود عملکرد گوارشی

میوه کاکتوس هم مانند تمامی میوه ها به خاطر داشتن فیبر بسیار بالا مبتواند هضم غذا را بسیار راحت تر کند. این میوه مقوی با پاکسازی روده ها باعث جذب بهتر غذا می شود. اگر یبوست، زخم معده و یا نفخ دارید حتما از میوه کاکتوس برای درمان استفاده کنید.

میوه عالی برای بیماران کبدی و روماتیسم

مهم‌ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است. در برخی تحقیقات مشخص شده که میوه کاکتوس در کاهش سطح پروتئین واکنشی C تاثیر مثبتی داشته که این پروتئین در کبد وظیفه آزادسازی ماکروفاژ و سلول چربی است که در موارد التهاب و روماتیسم در خون افزایش پیدا میکنه پس میشه نتیجه گرفت که برای بیماران رماتیسمی هم میتونه موثر باشه

در برخی تحقیقات به شکل خیلی ضعیفی اشاره به بهبود سابقهٔ کلسترول و کاهش سطح تری‌گلیسرید کبد و کاهش ریسک بیماری‌های کبد چرب وجود دارد که فعلا تحقیقات در این مورد ادامه دارد.

میوه کاکتوس و سلامت قلب

میوه کاکتوس مقدار چشم گیری پتاسیم دارد. پتاسیم باعث کاهش استرس در سیستم قلبی می شود و به همین سبب فشار خون نیز کاهش می یابد. اگر بخواهیم دقیق تر ویتامین های مجود در میوه کاکتوس را مورد بررسی قرار دهیم بتالین موجود در آن رابطه تنگاتنگی با تقویت لایه درون رگی قلب دارد و همین باعث قوی شدن دستگاه گردش خون می شود. میوه کاکتوس از سکته قلبی تا حد چشم گیری میتواند جلوگیری کند.

فواید میوه کاکتوس برای سلامتی
فواید میوه کاکتوس برای سلامتی

فواید میوه کاکتوس برای دیابت

برخی منابع ادعا می‌کنند مصرف این میوه بعد از غذا باعث کاهش جذب انسولین می‌شود و برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید است.یکی دیگر از تحقیقات نشان میدهد که اگر این میوه را به عنوان صبحانه استفاده کنید قند خون و سطح انسولین پایین‌تری پس از صبحانه خواهید داشت. در برخی از افراد مبتلا به دیبات که این میوه رو به همرا داروهای خود مصرف کردند تاثیر بسیار بهتری از داروهای خود مشاهده کردند.

خواص میوه کاکتوس برای بیماران سرطانی

همانطور که گفتیم این میوه دارای واد مغذی فراوانی چون ویتامین های A, E, C ، انتی اکسیدان، کارتینوئید و کلسیم است که موجب مقابله با سرطان خواهد شد، همچنین طبق تحقیقات انجام شده این میوه دارای مقدار بسایر بالایی زردینه، بتالین و پلی فنل می باشد که موجب کاهش آسیب به بافت های بدن میشه و همچنین گفته شده این میوه موجب رشد تومورها را به شدت کاهش میدهد. ولی همچنان تحقیقات درحال انجام می باشد.

کاهش عفونت های کلیوی و التهاب

برخی از تحقیقات نشان میدهد که این میوه از عفونت‌های کلیوی جلوگیری کرده و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌کند و با کمک به گردش خون به طور چشمگیری در التیام زخم‌ها موثر است.

در طبب سنتی کشورهای مختلف از این میوه برای کاهش التهاب های مفصلی استفاده میشود. التهاب هایی که میشه از میوه کاکتوس استفاده کنید نقرس، کشش عضلات و التهاب های مفصلی می باشد.

استخوان دندان را تقویت کنید

چون این میوه در خود مقدار بسیار زیادی کلسیم دارد و خود کلسیم در مستحکم و تقویت سیستم استخوانی ما نقس بسیار بالایی دارد میتوان با خورد این میوه مقدار کلسیم را در بدن برای بالا برد و در نتیجه موجب تقویت استخوان های شما خواهد شد.

کلسیم نقش جدایی‌ناپذیری در ساخت بافت استخوان دارد و میوه کاکتوس حاوی مقدار قابل‌توجهی کلسیم است. با اطمینان از دریافت مقدار کافی از کلسیم، می‌توانید از مشکلات بسیاری، مثل پوکی استخوان و دیگر اختلال‌های استخوانی مرتبط با بالارفتن سن جلوگیری کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

چون این میوه سرشار از ویتامین E و C است پس با مصرف یک وعده در روز از این میوه میتونه کمبود و نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین کند و همین امر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد.

خواص میوه کاکتوس برای پوست

یکی از فواید میوه کاکتوس کمک به جوانسازی پوست می باشد، از این میوه روغنی تهیه میشه که سرشار از ویتامین E بوده و میزان آنتی‌اکسیدان آن سه برابر سایر روغن‌ها و برای مبارزه با پیری پوست بسیار نافع است. پس برای کم کردن چین و چروک پوستی میشه از روغن این میوه و یا خود میوه به صورت له شده استفاده کرد.

خواص میوه کاکتوس
خواص میوه کاکتوس

کشف تأثیر میوه کاکتوس در تنظیم قند خون دیابتی‌ها

میوه کاکتوس در تنظیم قند خون بیماران دیابتی نوع دوم موثر است. دکتر سید محمود فرش پور رضایی، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی، با اعلام این خبر اظهار داشت: کاکتوس خوراکی، گیاهی پر طرفدار در کشورهای آمریکای مرکزی، اروپا، خاورمیانه، هند، آفریقای شمالی و استرالیاست.

وی اضافه کرد: برگ‌های این گیاه سرشار از بتاکاروتن، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و کلسیم است.

دکتر رضایی در تشریح جزئیات پژوهش خود اظهار داشت: میوه گیاه کاکتوس به دفعات مختلف به طور روزانه تا مدت 2 ماه به موش خورانده شد، البته پیش از شروع مصرف میوه کاکتوس، این موش‌ها به دیابت مبتلا شده و قند خون آن‌ها اندازه گیری شده بود. پس از 2 ماه مصرف میوه گیاه کاکتوس، دوباره قند خون این موش‌ها اندازه گیری شد که نتایج نشان داد میوه گیاه کاکتوس اثر ضددیابتی دارد و در تنظیم قند خون موثر است.

خلاصه این پژوهش در کنگره بین‌المللی داروسازی و بیوتکنولوژی خاورمیانه سال 2010 در دبی ارائه شده است.

مطالب مرتبط :

نگاهی به فواید و خواص میوه به برای سلامتی

خواص میوه آناناس

خواص میوه اژدها؛ 16 خاصیت باورنکردنی میوه اژدها برای سلامتی