گندم سیاه چیست؛ 11 خواص گندم سیاه که باید بدانید

گندم سیاه چیست و خواص گندم سیاه را بدانید
گندم سیاه چیست و خواص گندم سیاه را بدانید

گندم سیاه چیست؟ چه خواص و ویژگی هایی دارد؟ یکی از شبه غلاتی است که دارای پروتئین، کربوهیدارات، فیبر و … میباشد و برای سلامتی ما میتواند بسیار بسیار مفید باشد، اگر تابه حال با این نام و پرسش های فوق مواجه شده اید. خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنم تا بتوانید برای پرسش هایتان پاسخ کامل پیدا کنید. به صورت کامل به بررسی گندم سیاه و همچنین خواص شگفت انگیز آن خواهیم پرداخت.

آیا برای دیبایت و دیابتی ها خوبه؟ در کاهش وزن تاثیر داره؟ برای دستگاه گوراش چقدر مفید هست؟ خانم های باردار چرا باید از آن استفاده کنند؟و… پس همراه من باشید.

گندم سیاه چیست و از کجا آمده؟

گندم سیاه  یا چاودار برخلاف نامش اصلا به گندم ربطی ندارد. بلکه جزو گروهی از خوراکی هایی است که به آن ها شبه غلات می گویند.حالا شبه غلات چیست؟ شبه غلات گروهی از دانه ها را شامل می شود که دقیقا مانند غلات معمولی استفاده می شوند با این تفاوت که گیاه و علف نیستند و با غلات تفاوت دارند. از جمله شبه غلاتی که شاید با آن ها آشنا باشید کینوا را می توان نام برد که این روزها برای سلامتی بسیار توصیه می شود.

بنر گل من و تو

گندم سیاه برخلاف غات گلوتن ندارد و به صورت های مختلف از جمله آرد، دانه ، گندم و نودل و حتی دمنوش فراوری شده و در اختیار مردم قرار می گیرد. ظاهر این غله به رنگ قهوه ای است و شکلی نامنظم دارد که دو نوع مختلف آن را می توان نام برد: نوع معمولی (Fagopyrum esculentum) و نوع تارتاری (Fagopyrum tartaricum).

گندم سیاه چیست؟
گندم سیاه چیست؟

حال گندم سیاه چیست ؟

نوعی گیاه است که با نام های دیگری از جمله گندم گاوی، گندم راش، راش‌گندم و دیلار هم شناخته می شود. در واقع گندم سیاه نوعی گیاه آبدار یک‌ساله از تیره هفت‌بندان (Polygonaceae) است. اغلب این گیاه به اشتباه به عنوان یک غله در نظر گرفته می‌شود. اما هیچ ارتباطی با گندم ندارد و هم‌تیره با ریواس و علف هفت‌بند است. این گیاه بومی آسیا است و دارای فواید و خواص بی نظیری است که در ادامه با برخی از مهم ترین خواص گندم سیاه آشنا می شویم.

گندم سیاه غذای اصلی مردم اروپا در گذشته بوده است. البته امروزه هم در اروپا و آسیا استفاده می شود. گندم سیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و موادمعدنی مختلف بسیار برای سلامتی مفید است و همچنین مصرف آن برای کاهش قند خون توصیه می شود. البته این شبه غله کربوهیدرات زیادی هم دارد اما به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی ارزش غذایی بسیار بالاتری نسبت به غلات دیگر دارد.

ارزش غذایی گندم سیاه چقدر است؟

میزان مواد مغذی موجود درهر 100 گرم از گندم سیاه عبارت اند از:

۳۴۳ کالری و دارای 13,25 گرم پروتئین، ۷۱,۵ گرم کربوهیدرات، ۱۰ گرم فیبر و ۳,۴ گرم چربی است. این گندم حاوی ۰,۷۴ گرم چربی اشباع‌شده، ۱,۰۴ گرم چربی تک‌ اشباع ‌نشده، ۱,۰۴ گرم چربی چند اشباع ‌نشده، ۰,۰۸ گرم امگا 3 و ۰,۹۶ گرم امگا 6 در هر صد گرم می باشد.

ارزش غذایی گندم سیاه
ارزش غذایی گندم سیاه

مواد موجود در گندم سیاه و خواص آن ها

قبل از اینکه به بررسی خواص این ماده شگفت انگیز برای سلامتی بپردازیم بهتر است بدانیم ارزش غذایی که دارد چه تاثیر بر سلامتی ما خواهد گذاشت

فیبر موجود و خواص آن

حدود 7/2 درصد گندم سیاه پخته شده را فیبر تشکیل می دهد. که برای سلامتی بسیار مفید است.

فیبر موجود در سبوس گندم ذخیره می شود. این بخش که دور تا دور گندم سیاه را در بر می گیرد طعم خوبی به آن می دهد.که با وجود دیر هضم بودن موجب بهبود عملکرد روده بزرگ می شود. چرا که سبوس دارای نشاسته مقاومی است که در روده انسان توسط باکتری های مفید روده تخمیر می شود و اسید های چربی با نام بوتیرات تولید می کند که سلامت روده را افزایش می دهند و خطر ابتلا به سرطان را پایین می آورد. بنابراین برای سلامت روده و پیشگیری از سرطان مصرف گندم سیاه توصیه می شود.

پروتئین و تاثیر آن بر سلامتی

گندم سیاه مقداری پروتئین را نیز در خود جای داده است که حدودا برابر با 4/3 درصد از یک فنجان گندم سیاه پخته شده می باشد.

پروتئین با توجه ویژگی اسیدآمینه خود برای سلامتی بسیار مهم است. این اسیدهای آمینه از نوع لیزین و آرژینین هستند. هم چنین در بررسی های آزمایشگاهی که بر روی نمونه های حیوانی انجام شده مشخص شده است که پروتئین گندم سیاه می تواند کلسترول خون را درافراد کاهش دهد و از تشکیل سنگ صفرا جلوگیری نماید و هم چنین همانطور که قبلا گفته شد درصد  خطرابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.

کربوهیدرات این شبه غله

مقدار عمده ای از گندم سیاه را کربوهیدرات تشکیل می دهد که عمدتا به صورت نشاسته درون آن ذخیره می شود. تقریبا در هر 100 گرم گندم سیاه پخته شده 20 درصد وزن را کربوهیدرات تشکیل می دهد.

اما با این وجود شاخص گلیسمی این غله تقریبا بین کم تا متوسط است و بنابراین مصرف آن قند خون را به طور فزاینده بالا نمی برد.

گندم سایه چه ویتامین و مواد معدنی دارد؟
گندم سایه چه ویتامین و مواد معدنی دارد؟

گندم سایه چه ویتامین و مواد معدنی دارد؟

گندم سیاه بیش تر از هر غله دیگر که فکر کنید مواد معدنی دارد. و به دلیل نداشتن اسید فیتیک این مواد معدنی در هنگام مصرف گندم سیاه پخته شده بسیار بهتر از سایر غلات جذب بدن می شود. زیرا اسید فیتیک موجود در برخی غلات جلوی جذب مواد معدنی را می گیرند.

گندم سیاه اما ویتامین های به نسبت کمتری را دارد.

مواد معدنی مفید  موجود در گندم سیاه عبارت اند از:

منیزیم: تامین این ماده برای بدن بسیار مهم می باشد. زیرا از طرفی از بروز بیماری های قلبی می کاهد و از طرف دیگر خطر ابتلا به دیابت نوع2 را پایین می آورد.

آهن: این ماده حساس که برای حمل و تامین اکسیژن بدن مهم و ضروری است و نبود آن موجب بی اشتهایی و کم خونی به ویژه در خانم ها می شود در گندم سیاه وجود دارد.

منگنز: این ماده معدنی برای متابولیسم بدن و همین طور گسترش آنتی اکسیدان ها بسیار مفید بوده و بنابراین می تواند موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.

مس: این ماده معدنی که برای بهبود عملکرد قلب لازم است متاسفانه در رژیم غذایی امروز جایگاه محدودی دارد بنا براین تامین آن از طریق گندم سیاه یک راه حل بسیار مناسب می باشد.

فسفر: ماده معدنی مهمی است که در رشد و ترمیم بافت های بدن تاثیر گذاراست. و با توجه به فوایدی که دارد با مصرف گندم سیاه تا حد مناسبی برای سلامت بدن تامین می شود.

فواید و خواص گندم سیاه برای بدن

حال که بطور کامل با گندم سیاه آشنا شدید ببینیم چه خواص و ویژگی هایی برای سلامتی ما دارد

پیشگیری از بروز سرطان:

همانطور که گفته شد، گندم سیاه حاوی مقادیر بالای فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان هاست. در واقع این مواد با کاهش رادیکال های آزاد، خطر استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش می دهند و به پیشگیری و درمان انواع سرطان ها به ویژه سرطان سینه کمک می کنند.

بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش:

گندم سیاه در مقایسه با گندم معمولی دارای ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری است. گندم سیاه منبع مهم مس، فسفر، زینک (روی)، کلسیم و همچنین ویتامین های گروه B و … است. گندم سیاه سبب تحریک رشد باکتری های خوب روده ها شده و به هضم غذا کمک می کند. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در گندم سیاه به بهبود هضم غذا کمک می کند، خطر ابتلا به عفونت معده را کاهش می دهد و باعث سلامتی دستگاه گوارش می شود.

گندم سیاه چیست؛ 11 خواص گندم سیاه که باید بدانید
گیاه گندم سیاه و گل های سفید رنگش

درمان و جلوگیری از سنگ کیسه صفرا

از دیگر خواص گندم سیاه می توان به نقش گندم سیاه در پیشگیری از تشکیل سنگ‌های صفراوی به ویژه در خانم ها اشاره کرد. در واقع گندم سیاه سرشار از فیبرهای غیرمحلول است و در نتیجه سبب سرعت بخشیدن به حرکت غذا در روده، کاهش ترشح اسیدهای صفراوی و افزایش حساسیت به انسولین و کاهش تری‌گلیسریدها می شود، که همگی از عوامل بروز سنگ های صفراوی هستند.

حفظ سلامت قلب و عروق:

همانطور که گفتیم گندم سیاه دارای مواد معدنی می باشد که برای سلامت قلب بسیار مفید هستند. گندم سیاه در مقایسه با گندم یا جو دربردارنده میزان بیشتری آنتی اکسیدان که از لخته شدن خون، افزایش فشار خون و التهاب جلوگیری می کند است. این ماده حاوی اسیدفنولیک و همچنین فلاوونوئیدها است که اثرات ضدالتهابی دارند و باعث سلامت قلب و عروق می شوند. از طرفی مقادیر بالای فیبر و روتن موجود در گندم سیاه باعث کاهش کلسترول و فشار خون بالا شده و در نتیجه به سلامتی قلب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حمله ی قلبی را کاهش می دهد.

در ضمن گندم سیاه حاوی آنتی اکسیدان روتین  است، یک تحقیق کلی بر روی مردان و زنان چینی این مورد را ثابت کرده که گندم سیاه چربی بد خون را کاهش داده و چربی مفید را می افزاید.

توجیهی که محققان برای این مورد آورده اند به این شرح است که نوعی پروتئین در گندم سیاه وجود دارد که هنگام هضم غذا به کلسترول می چسبد و مانع از جذب آن می شود. بنابراین مصرف گندم سیاه برای سلامت قلب مهم بوه و سبب کاهش کلسترول خون می شود.

فواید و خواص گندم سیاه:
فواید و خواص گندم سیاه: حفظ سلامت قلب و عروق

خواص گندم سیاه برای دیابت و قند خون

شاخص گلیسمی گندم سیاه بین 30 تا 35 است که پایین تر از گندم و غلات دیگر می باشد. کربوهیدرات های پیچیده ی موجود در گندم سیاه به آرامی به جریان خون وارد می شوند و در نتیجه باعث افزایش قند خون نمی شوند. بنابراین گندم سیاه برای افرادی که خود را در معرض دیابت می بینند بسیار مفید است. از طرفی گندم سیاه سرشار از منیزیم است. منیزیم ماده‌ای معدنی است که برای 300 آنزیم، عامل کمکی محسوب می شود و در نتیجه بر روی آنزیم هایی که مسئول ترشح انسولین هستند، اثر می گذارد.

گندم سیاه با وجود فیبر سرشار می تواند شاخص گلیسمی بدن را متعادل نگه دارد. پس بعد از مصرف آن قند خون افراد به مرور و تدریجا افزایش می یابد و ناگهانی صعود نمی کند. هم چنین تحقیقات نشان داده است که قندخون افراد دیابتی پس از مصرف این شبه غله کاهش  هم پیدا کرده است.

جالب است که این تحقیق بر روی موش ها انجام شده است و نشان دهنده آن بوده که پس از مصرف گندم سیاه توسط موش ها قند خون آن ها چیزی بین 12 تا 19 درصد کاهش داشته است. علاوه بر تاثیر فیبر موجود در گندم سیاه مورد دیگری نیز وجود دارد که آن را  شبه غله مناسبی برای افراد دیابتی می کند و آن این است که ترکیبات موجود در گندم سیاه  هضم شکر را به تاخیر انداخته و حتی می تواند مانع از آن شوند.

 

فواید و خواص گندم سیاه:
فواید و خواص گندم سیاه: کاهش خطر ابتلا به دیابت

خواص گندم سیاه برای کاهش وزن و لاغری

گندم سیاه دارای کربوهیدرات های پیچیده و فیبرهای محلول در آب مانند پکتین است. این ترکیبات باعث احساس سیری می شوند. در واقع فیبر موجود در گندم سیاه حاوی مقادیر زیادی پلی‌ساکاریدهای غیر سلولزی می باشد که ظرفیت زیادی برای اتصال به آب دارد و خیلی سریع احساس پرشدگی و سیری در مصرف کننده ایجاد می کند. بنابراین  برای کسی که به دنبال راهی برای کاهش وزن است، مفید می باشد. همچنین این گندم در مقایسه با گندم و جو دارای کالری خیلی پایین تر، کلسترول و چربی اندک و فیبر و پروتئین زیاد است که برای کاهش وزن مفید و موثر است.

فواید و خواص گندم سیاه
فواید و خواص گندم سیاه: کاهش وزن و لاغری

مفید برای خانم های باردار:

گندم سیاه با دارابودن مقادیر قابل توجه فیبر برای درمان یبوست رایج در دوران بارداری مفید و موثر است و سبب رفع نفخ و سوء هاضمه می شود. همچنین این ماده مغذی دربردارنده فولات است که مانع بروز نقایص مادرزادی و نقص لوله عصبی می شود. پروتئین موجود در گندم سیاه نیز برای رشد جنین و تامین انرژی مورد نیاز خانم های باردار سودمند است.

فواید و خواص گندم سیاه:مفید برای خانم های باردار
فواید و خواص گندم سیاه: مفید برای خانم های باردار

تقویت سیستم ایمنی بدن:

گندم سیاه با دارابودن مواد آنتی اکسیدانی نظیر توکوفرول ها، اسید فنولیک، سلنیوم و فلاونوئیدها به مبارزه و مقابله با رادیکال های آزاد می پردازد و با وجود ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

کاهش علائم کم خونی:

گندم سیاه با دارابودن مقادیر بالا آهن سبب بهبود تولید گلبول های قرمز می شود و از این طریق علائم کم خونی مانند خستگی، سردرد، کاهش توانایی شناختی و سایر نشانه های آن را کاهش می دهد.

 

فواید و خواص گندم سیاه:
فواید و خواص گندم سیاه: کاهش علائم کم خونی

فواید گندم سیاه برای آسم:

گندم سیاه دربردارنده منیزیم و ویتامین E است که خواص ضد التهابی دارند و در کاهش علائم آسم به ویژه در کودکان نقش دارند.

حفظ سلامت استخوان ها:

گندم سیاه با دارابودن مقادیر قابل توجه سلنیوم و روی که از مواد معدنی مفید برای تقویت استخوان ها، دندان و ناخن ها هستند، به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند.

چگونه از گندم سیاه یا چاودار استفاده کنیم؟

از آرد گندم سیاه می توان برای پخت غذاهایی مانند کوکو یا پن کیک و یا کلوچه وبه طور کل غذاهایی که در آن ها آرد به کار می رود استفاده کرد.

همین طور  آرد گندم سیاه را به عنوان قوام دهنده به خورشت یا سوپ می توان اضافه کرد. زیرا این شبه غله خاصیت چسبندگی خوبی دارد و هنگام خیس کردن حالت ژلاتینی پیدا می کند.

از شکل غله گندم سیاه می توان در وعده صبحانه و یا حتی در سالاد ها استفاده نمود.

موارد احتیاطی و عوارض جانبی احتمالی گندم سیاه:

همیشه مواردی پیدا می شود که مصرف آن موجب بروز حساسیت در افراد شود. در خصوص گندم سیاه هم این گونه است. افرادی که به برنج و یا لاتکس که نوعی پلیمر است حساسیت دارند ممکن است در هنگام مصرف گندم سیاه نسبت به آن واکنش حساسیت نشان دهند. قبل از گنجاندن گندم سیاه در رژیم غذایی کودکان با پزشک مشورت کنید.

در کل مصرف گندم سیاه توسط افراد بزرگسال خطری ندارد اما ممکن است بعضی افراد به آن حساسیت داشته باشند و دچار آبریزش بینی، آسم، خارش پوستی، ورم و یا کاهش شدید فشار خون می شوند.

ممکن است مصرف گندم سیاه در برخی افراد سبب افزایش خطر آفتاب سوختگی شود.

انواع ترکیبات گیاهی موجود در گندم سیاه

گندم سیاه بیش تر از سایر غلات ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی دارد. و در بین دو نوع آن نیز گونه ی تارتاری بیش تر از گونه معمولی آنتی اکسیدان دارد.

از جمله ترکیبات گیاهی گندم سیاه می توان موارد زیر را نام برد:

روتین:در واقع روتین آنتی اکسیدان مهم موجود در گندم سیاه است. این ترکیب مفید می تواند میزان فشار خون را کنترل کرده و وضعیت لیپید خون را تنظیم کند و التهاب بدن را کاهش دهد.هم چنین خطر سرطان را پایین بیاورد.

کوئرستین : کوئرستین از جمله ترکیبات گیاهی است که فواید زیادی برای بدن دارد که از جمله می توان پایین آوردن خطر درگیری با بیماری های قلبی و سرطان را نام برد.

ویتکسین : نتایج تحقیقات آزمایشگاهی که دانشمندان بر روی نمونه هایی از حیوانات انجام داده اند این را بیان می کند که مصرف ویتکسین می تواند فوایدی برای بدن داشته باشد. البته نکته مهم این است که در صورت افراط و زیاده روی در مصرف آن مشکلاتی هم برای غده تیروئید به وجود می آید.

دی کایرو اینوسیتول : گندم سیاه سرشار از دی کایرو اینوسیتل است که از جمله فواید آن کاهش قند خون و کنترل دیابت است. بنابراین مصرف گندم سیاه برای افراد دیابتی گزینه ای مناسب است. البته به مقدار متعادل.

مطالب مرتبط: