آشنایی با فواید و خواص سرکه انگور برای سلامتی

سرکه انگور
سرکه انگور

سرکه انگور مایعی مقوی با طبع سرد و خشک است. این نوع سرکه از فرآورده‌های مفید انگور می باشد که شامل آهک یا کربنات کلسیم، اسید استیک، اسید مالیک، تارتارات اسید بطاس، انواع عناصر غذایی و ویتامین های مورد نیاز بدن است. همچنین سرشار از پلی فنول ها (polyphenols) که نوعی انتی اکسیدان قوی است، می باشد. بنابراین دارای فواید و خواص فراوانی برای سلامتی و تندرستی است که در ادامه با گوشه ای از خواص سرکه انگور آشنا می شویم.

 

خواص سرکه انگور برای سلامتی:

– سرکه انگور دارای خاصیت ضد چربی است. بنابراین مصرف سرکه انگور برای بیماران مبتلا به چربی خون و بیماری های قلبی عروقی مفید است.

– سرکه انگور به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. همچنین باعث از بین رفتن و آب شدن چربی های دور شکم می شود.

بنر گل من و تو

– این سرکه در طب سنتی برای درمان سردردهای مزمن و صفراوی کاربرد دارد. برای بهره بردن از این خاصیت سرکه می توانید مقداری از سرکه را بو کرده یا با آن بخور دهید. علاوه بر این مرطوب کردن دستمال در سرکه گرم و قرار دادن آن روی پیشانی نیز به تسکین سردرد کمک می کند.

– شستشوی پاها با سرکه به از بین رفتن بوی بد پا کمک می کند.

– سرکه بیماری های پوستی که منشا آن ها قارچ می باشد را درمان می کند.

– برای رفع و برطرف نمودن تیرگی دور چشم ها می توانید سرکه انگور را همراه با عسل استفاده کنید.

– مصرف سرکه قبل از خواب به کاهش میزان قند و در نتیجه کاهش بیماری دیابت کمک می کند.

– سرکه انگور به تقویت اشتها کمک می کند. بنابراین برای افرادی که کم اشتها هستند، مفید است.

– استفاده موضعی سرکه انگور به درمان انواع سوختگی، زخم های عفونی و زخم سفلیس کمک می کند.

– سرکه انگور باکتری های مضر دستگاه گوارش را از بین می برد و برای درمان اختلالات و ناراحتی های دستگاه گوارش نظیر یبوست،نفخ، اسهال، دل درد و دفع نامرتب مزاج مفید است. علاوه بر این مصرف سرکه به صورت ناشتا سبب دفع کرم از روده می شود.

– سرکه انگور طبیعی فشار خون را کنترل می کند.

 

سرکه انگور
سرکه انگور

 

عوارض جانبی سرکه انگور:

– به منظور افزایش ماندگاری سرکه انگور صنعتی، نوعی ماده نگهدارنده سدیم دار به آن می افزایند. در نتیجه دارای سدیم مخفی است و می تواند برای افراد مستعد افزایش فشار خون که از آن قصد استفاده دارویی دارند، خطرناک باشد.

– استفاده از سرکه انگور برای افراد پیر، افراد دارای مزاج سرد و خشک (سوداوی‌ها) و مبتلا به سرفه، درد مفاصل و ضعف دستگاه گوارش مضر است.

– مصرف بیش از حد سرکه انگور، سبب ضعف بینایی، زردی رنگ چهره و بیماری‌های اعصاب می‌شود. علاوه بر این زیاده روی در مصرف آن بدن را لاغر و نیروی جنسی را ضعیف می کند.