هر آنچه که برای نگهداری بونسای جنسینگ باید بدانید

معرفی و نگهداری بونسای جنسینگ
معرفی و نگهداری بونسای جنسینگ

معرفی و نگهداری بونسای جنسینگ : از گیاهان آپارتمانی خاص که به شکل خیلی زیاد میتونید در گل فروشی ها با قیمت های 15 الی 100 هزار تومن تهیه کنید بن سای جنسینگ هست، این گیاه به علت رشد سریع و همچنین تکثیر آسان قیمت خیلی پایینی داره و زمان خیلی زیادی برای طراحی اون لازم نیست و بیشتر مواقع با فیکوس پیوند زده میشه تا زیبایی برگهای اون به بونسای شما جلوه فوق العاده ای بده البته کسانی که در طراحی بونسای دستی دارند این گیاه را بونسای نمیدانند ولی برای کسانی که عاشق بونسای هستند ولی توان مالی خرید آن را ندارند بن سای جنسینگ گزینه بسایر عالی می باشد.

در ادامه به بررسی این گیاه زیبا و همچنین شرایط نگهداری اون خواهیم پرداخت شما با مطالعه این مطلب میتونید به راحتی آب خوردن از این گیاه نگهداری کنید.

مختصری در خصوص گیاه جنسینگ

گیاه جنسینگ از گیاهان دارویی شرق آسیا می باشد و بخاطر رشد ریشه های آن طرفداران ویژه خود را دارد این گیاه از خانواده موراسه می باشد که دارای برگهای سبز روشن که شکل آن به صورت بیضی با نوک های تیز می باشد، این گیاه نسبت به کم آبی مقاوم و به دمای پایین حساس می باشد. گونه ای که با فیکوس پیوند زده میشود دارای شاخه های آبشاری و برگهای بیضوی شکل با نوک تیز می باشد که برگهای جوان آن سبز روشن و به مرور رنگ برگها به سبز تیره تبدیل خواهد شد.

بنر گل من و تو
بونسای جینسینگ چند ساله
بونسای جنسینگ چند ساله

نیازها و نگهداری بونسای جنسینگ

در کل ایم گیاه به نور کافی، خاک سبک،آبیاری متوسط و دمای 25 درجه برای رشد نیاز دارد که در ادامه تمامی موارد رو به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نور مناسب بن سای جنسینگ

این گیاه زیبا به نور زیاد برای رشد نیاز دارد ولی این نور باید به صورت فیلتر شده و غیر مستقیم به گیاه برسد بهترین مکان برای آن پشت پنجره جنوبی با نور فیلتر شده می باشد، اگر نور کافی به آن نرسد برگ ها شروع به ریش خواهند کرد پس حتما قبل از خرید یک محل مناسب برای آن در نظر بگیرید در ضمن اگر عاشق این گیاه هستید ولی نور کافی ندارید میتونید از نور مصنوعی برای نگهداری آن استفاده کنید.

دمای مناسب

این گیاه بومی مناطق گرمسیری میباشد و بهترین دما برای نگهداری آن بین 25 تا 35 درجه خواهد بود ولی سعی کنید دما بیشتر از 28 درجه نباشد و اگر دما بالا رفت حتما گیاه را غبارپاشی کنید و رطوبت مورد نیاز را برای آن فراهم کنید. درضمن به دمای پایین حساس هست پس حتما زمستان گیاه را به محلی با دمای بالا منتقل کنید. پایین ترین دمایی که گیاه میتواند تحمل کند 15 درجه سانتی گراد می باشد.

خاک مناسب بونسای جنسینگ

سعی کنید از خاکی با زهکشی بالا و سبک برای گلدان این گیاه زیبا استفاده کنید البته خاک باید مقدار زیادی رطوبت را در خود برای گیاه ذخیره کند برای این کار درصد استفاده از پرلیت و کوکوپیت را میتوانید افزایش دهید در زیر برخی از ترکیبات مناسب برای خاک گلدان این گیاه را گفتیم که میتونید از آن استفاده کنید.

%۳۰ کوکوپیت ۲۰%برگ – ۲۰%خاک باغچه – ۱۵%کود دامی – ۱۰%ماسه -۵%پوست برنج

 %۲۵ کوکوپیت – ۳۰% برگ – ۲۰ % خاک باغچه – ۱۵% ورمی کومپوست – ۱۰% ماسه

 %۵۰ کوکوپیت – ۲۵% خاک باغچه – ۱۵% کود دامی یا ورمی کومپوست – ۱۰% ماسه

 %۷۰پیت ماس – ۲۰% خاک باغچه – ۱۰% ماسه

بن سای جنسینگ
نگهداری بن سای جنسینگ

میزان آبیاری

خاک گلدان این گیاه باید هیمشه درصدی مرطوب باشد به همین خاطر هم به آبیاری متوسط نیاز دارد توجه داشته باشید که منظور از داشتن رطوبت باتلاقی شدن خاک نسیت که این کار موجب مرگ گیاه خواهد شد حتما زهکشی گلدان را بررسی کنید تا آب در زیر گلدان تجمع نکند که باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ گیاه خواهد شد.

اولین نشانه از آبیاری زیاد زرد شدن و ریزش برگهای می باشد، خاک گلدان را کنار بزینید و زمانی که تا عمق 2 الی 3 سانتی خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید و در زمانی که گیاه در فصل استراحت یا خواب قرار دارد حتما آبیاری را به حداقل برسانید.

تغذیه و کوددهی

بوسنای جنسینگ نیز همانند سایر گیاهان آپارتمانی به تغذیه و کوددهی نیاز دارد برای این کار میتونید از کودهای گیاهان زینتی هر دو هفته یکبار به شکل آبیاری برای آن استفاده کنید سعی کنید این کودها شمال اسید فسفریک، ویتامین و نیتروژن (از کودهای NPK استفاده کنید) باشند تا گیاه رشد بهتری داشته باشد. کوددهی از اوایل بهار شروع شده و تا اواخر تابستان ادامه پیدا خواهد کرد.

هرس و تعویض گلدان بن سای

بهترین زمان هرس این گیاه بهار و تابستان هست که باید به این شکل انجام شود: اولین هرس پس از مشاهده 5 الی 6 برگ صورت می گیرد و تعداد برگها را به 2 ای 3 عدد کاهش بدهید.در ضمن این گیاه هر 2 الی 3 سال نیاز به تعویض گلدان دارد پس برای اینکار عجله نکنید و هنگام تعویض گلدان هرس ریشه را فراموش نکنید چون تعویض گلدان بیشتر بخاطر فضادهی به ریشه انجام میشود.

فرم دهی و هرس
فرم دهی و هرس

تکثیر بن سای جنسینگ

بیشتر این گیاه را با ساتفاده از کشات بذر تکثیر میکنند ولی میتوان از روش قلمه گیری هم برای تکثیر بونسای جینسینگ استفاده کرد.

کاشت بونسای جنسینگ با بذر

ابتدا بذرهای بونسای را روی خاک پخش کنید و سپس مقداری خاک را روی آن بپاشید تا عمل پوشش دهی را انجام دهد و سپس با استفاده از آبپاش روی خاک را خیس کنید و با استفاده از نایلون پلاستیکی شفاف روی گلدان را بپوسانید تا رطوبت مورد نیاز برای رشد و ریشه دهی بذرها فراهم شود روزانه 2 الی 3 ساعت نیالون را بردارید تا خاک دچار مشکلات قارچی نشود.

تکثیر به روش قلمه زدن

ابتدا از گیاه قلمه تهیه کنید و سپس قلمه انتخابی را درون یک گلدان کوچک با خاک مرغوب حاوی پیت بگذارید. این خاک باید مرطوب باشد. این قلمه را درون یک کیسه پلاستیکی(باد کرده) قرار دهید. درب پلاستیک را محکم ببندید. این پلاستیک به شکل فضای گلخانه ای برای گیاه عمل می کند و باعث حفظ رطوبت می شود.
پلاستیک باید نور کافی را به شکل مستقیم داشته باشد. بعد از گذشت ۴ تا ۶ هفته درب پلاستیک را باز کرده و گیاه را از آن بیرون آورید. قلمه گذاشته شده درون خاک باید دارای چند ریشه شده باشد. حالا باید گام دوم برای نگهداری بونسای جنسینگ را آغاز نمایید.

بونسای جنسینگ
بونسای جنسینگ

مشکلات و بیماری های بونسای جنسینگ

این گیاه به بیماری‌های قارچی بسیار حساس است پس در آبیاری زیاده روی نکنید که باعث ایجاد بیماری های قارچی برای گیاه نشود و اگر گیاه شما دچار مشکل شد از قارچ کش بر روی ساقه و برگها اسپری کنید. همچنین به افت‌های شته، شپشک، کنه نیز حساس است که حتما برای درمان از حشره کش ها باید استفاده کنید.

زرد شدن و ریز برگ های بونسای جنسینگ

از عمده مشکلات در این گیاه همین زرد شدن و ریزش برگها می باشد که علت آن آبیاری زیاد، سرما، نور کم و بیماری های قارچی هست مشکل را بررسی کنید و بهترین راه حل را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط :

چطور خاک مناسب بونسای را انتخاب کنیم؟

نحوه صحیح آبیاری درختچه بونسای

نکات مهم هنگام خرید بنسای(بونسای)