آیا ترشحات غیرعادی سینه خطرناک است؟

آیا ترشحات غیرعادی سینه خطرناک است؟
آیا ترشحات غیرعادی سینه خطرناک است؟
امروز میخوام مختصرا در مورد ترشحات غیرعادی سینه صحبت کنم. همونطور که می دونین ترشحات غیرعادی یکی از علائمیه که تو سرطان سینه و شناسایی زودهنگامش مطرح میشه.

کدام ترشحات سینه غیر عادی هستند؟

اولا اینکه کسی که باردار نیست یا به بچه شیر نمیده نباید ترشح داشته باشه. اما با اینحال بعضی ترشحات خطرناکن و مهم هستند، بعضی از علائم برای بیماریهای ساده ترن و بعضی مساله مهمی نیستند! ترشحات سفید و شیری رنگ “معمولا” مساله مهمی نیستن و سرطانی نیستند. این ترشحات معمولا بدلیل بیماریهایی مثل افزایش هورمون شیردهی یا افزایش پرولاکتین هست که به این ترشحات گالاکتوره میگیم. بیماریهای خوش خیم سینه مثل کیستها و فیبروکیستیک چنج هم با افزایش ترشحات سفید رنگ همراه هستن و این ترشحات اغلب دوطرفه هستند! (از هر دوسینه خارج میشن!)

درمان ترشحات سینه

درمان ترشحات سینه
درمان ترشحات سینه

درمان این بیماریها را در صورت نیاز بعد از انجام تست پرولاکتین شروع می کنیم و قبل از اون نمیشه نظر خاصی داد!
بعنوان مهمترین اصل در مورد ترشحات شیری رنگ باید بگم: ترشحاتی که سفید رنگ هستن اگر بدون فشار و تحریک خارج بشن باید حتما بررسی شن. اما اگر با تحریک سینه خارج میشن مشکل خاصی نبوده و نگرانشون نباشید!

ترشحاتی که شیری رنگ نیستن و همراهشون خون دیده میشه، اینها خطرناک هستن: مخصوصا اگر یک طرفه باشن (یعنی در یک سینه مشاهده شن) و یا با لمس توده همراه بشن!
با مراجعه به پزشک، شما مورد معاینه قرار می گیرید و در صورت نیاز سونوگرافی یا ماموگرافی براتون نوشته میشه!
و مورد آخر اینکه از سن 20 سالگی معاینات سینه رو فراموش نکنید. معاینات دوره ای و سالیانه سینه کاملا در پیشگیری و درمان سریع بیماریهای سینه موثره!

بنر گل من و تو

مواظب خودتون و سلامتی تون باشین.

متین ذاکرین (جراح و متخصص زنان)