آیا حمام رفتن در دوران قاعدگی درست است ؟

حمام رفتن در دوران قاعدگی
حمام رفتن در دوران قاعدگی

حمام رفتن در دوران قاعدگی : این سوال خیلی از خانم ها هست که ایا در زمان پریود حمام برم یا نه؟ که اگر بخواهیم یک جواب کلی به این موضوع بدیم باید بگیم که حمام رفتن در دوران قاعدگی یا پریود نه تنها غلط نیست بلکه برای سلامتی شما هم مفید هستش.متخصصان اورولوژی در مقالات متعدد بیان کرده اند که استحمام و شست و شوی محل ترشحات در دوران قاعدگی ضروری است. پس با ما همراه باشید با بررسی حمام رفتن در زمان پریود.

از دوران قاعدگی خجالت نکشید

یکی از دوستان بعد از گفتنِ کلی شرمنده ام و ببخشین و میشه یه چیز خصوصی بپرسم و اینا… بالاخره از من در مورد حمام رفتن در دوران قاعدگی پرسید و اینکه میشه تو این دوران حمام رفت یا نه؟
این شد که گفتم این پست رو بگذارم و یه کم توضیح بدم!🌹
اول اینکه ببینید دوستان! قاعدگی، چرخه عادی زندگی هر خانمیه. چیزیه که نه باید ازش شرمسار باشیم و نه خجالت بکشیم.

اون خانمهایی که از عادت ماهیانه خودشون خجالت می کشن در اصل از روند طبیعی زندگی خودشون خجالت می کشن! شما از نفس کشیدن یا غذا خوردن تون خجالت می کشین؟ از اینکه دو تا دست دارین و دو تا پا و بعد فقط یه معده که بعضی وقتها ترش هم میکنه خجالت می کشین؟ هر وقت از اونها خجالت کشیدین از خونریزی و فرو ریختن دیواره رحم تون هم خجالت بکشین! اینکه یه سری آموزش غلط و تابوها و مسائل جنسی نادرست تو هر جامعه ای هست، نباید باعث آسیب به جسم و روان یه خانم (من و شما) بشه.

بنر گل من و تو

بهداشت زمان قاعدگی

– بیشتر از روزهای عادی حمام برین و ناحیه خارجی واژن رو با آب و صابون بهداشتی بشوئید.

– ورزشهای سبک مثل پیاده روی و دویدن و ایروبیک سبک میتونه خیلی به کاهش دردهای قاعدگی کمک کنه. پس ورزش رو کنار نگذارید! اما ورزش سنگین توصیه نمیشه مخصوصا در سه روز اول.🌹

– نوار بهداشتی رو زود به زود عوض کنید و به محض اینکه دیدین کثیف شد عوض کنین.👍

– از رفتن به داروخانه و خریدن نوار بهداشتی شرمنده نباشین. فروشندگان داروخونه اونجان تا به شما نوار بهداشتی بفروشند نه به مردان 80 ساله!!

– تو رژیم غذایی تون آب بیشتری رو قرار بدین و روزانه حدود 8 لیوان آب بنوشید!

– و اینکه باز هم تکرار میکنم حمام بیشتر برید و نوار بهداشتی رو زود به زود عوض کنید!😊🌹

حمام رفتن در دوران پریود
حمام رفتن در دوران پریود

نکات مهم حمام در زمان قاعدگی

اگر می بینید که باحمام رفتن دردهاتون زیاد میشه و آزار دهنده میشه خب مشخصه که توصیه نمیشه زیاد برید اما برای بهداشت ناحیه تناسلی باز هم حمام فراموش نشه. چون خون محیط مناسبی برای رشد میکروبها و ایجاد عفونته. پس نباید در دوران پریودی فکر کنین حمام نباید رفت!!

در دوران پریود دهانه رحم بازه و یه تصور اشتباه که برخی جاها تبلیغش هم می کنند اینه که اگر بریم حمام مشکل زاست و دلیل هزارتا بیماریه. ولی خب باید بگم این حرف، چرند محضه. حمام در دوران قاعدگی هیچ مشکلی نداره و البته نیاز واجبتری هم هست نسبت به روزهای عادی! فقط به دلیل باز بودن دهانه رحم، از نشستن در وان خودداری کنید!🌹 با ما همراه باشیدکه میخوایم کاملا این موضوع رو بررسی کنیم

دلیل باور حمام نرفتن در دوران قاعدگی

خب با کمی تفکر در دوران قدیم به راحتی میتونید به این دلیل این عمر برسید که در آن زمان ها به علت نبودن حمام شخصی توصیه میشد که حمام نروید چون آب خزینه ها به احتمال خیلی زیاد برای خانم هایی که عادت ماهانه داشتن مضر بود. و چون استفاده از این حمام ها برای عموم آزاد بود احتمال اینکه عفونت بین افراد منتشر بشه بود. پس شما هرگونه شایعه درباره ابتلا به کیست، تنبلی تخمدان، افزایش درد و خونریزی و سرد شدن رحم که با حمتم کردن به وجود میاد رو باور نکنید و هیچ دلیل منطقی و پزشکی برای این موضوع وجود ندارد.

مزایای حمام رفتن در دوران پریود

همانطور که در بالا نیز اشاره شده در دوران پریود خانم ها آماده ابتلا به عفونت هستند دلیل این امر هم وجود خون در محل واژن می باشد که حمام رفتن در دوران پریود و همچنین شستشوی منظم باعث جلوگیری از ابتلا به هفونت و بیماری های عفونی میشه. پس نه اینکه در دوران پریود حتما باید دوش گرفت بلکه این کار را یک کار عمومی و منظم برای خود بکنید و اگر هم امکان حمام رفتن نبود حتما شستشو را انجام دهید.

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در دوران قاعدگی(پریود)برای خانم ها پیش میاد این هست که دچار خستگی، درد، کج خلقی، گرفتگی عضلات و همچنین افسردگی خفیف است که با استحمام میتونید این اثرات رو کم کنید و آرامش رو به خودتون برگردونید.

یک نکته خیلی مهم : در این دوران از نشستن در وان آب جدا خودداری کنید و در این دوران بهتره از حمام ایستاده استفاده کنید چون دهانه رحم باز است و در حالت ایستاده نفوذ آب به رحم خیلی زیاد کاهش پیدا میکنه

نحوه صحیح حمام کردن در دوران پریود
نحوه صحیح حمام کردن در دوران پریود

نحوه صحیح حمام کردن در دوران پریود

در ادامه نحوه صحیح حمام کردن در دوران پریود را به شما آموزش میدیم و سعی کنید مرحله به مرحله پیش برید:

1- اول از همه، پد یا نواربهداشتی یا تامپون قبلی خود را دور بندازید. در صورت خونریزی در طی دوش گرفتن، خون ریخته شده توسط آب دوش تمیز خواهد شد و جای نگرانی نخواهد بود.

2- هنگامی که شروع به دوش گرفتن می کنید، ناحیه تناسلی خود را به طور کامل با آب بشورید. شست و شوی واژن در حین پریود موجب پاک شدن خون باقی مانده در واژن می شود و خونی بودن این ناحیه در طی حمام کمتر خواهد شد.

3- از صابون استفاده کنید اما مراقب باشید که صابون وارد غشای واژن و لابیاها نشود. زیرا pH واژن به نحوی تنظیم شده است که مانع عفونت های واژینال شود؛ صابون می تواند تعادل pH را به هم بزند و واژن را در برابر عفونت آسیب پذیر کند. پوست ناحیه اطراف واژن را با صابون بشورید اما مواظب باشید که صابون داخل لابیا یا واژن نشود و سپس دستانتان را بشورید تا هرگونه بوی باقی مانده از خون قاعدگی از بین برود.

4- سعی کنید از حمام کردن لذت ببرید. آب گرم می تواند در صورتی که احساس بد خلق بودن، یا چسبناک بودن می کنید یا دچار نفخ هستید، معجزه کند.

5-در پایان حمام، دوباره ناحیه تناسلی خود را بشورید و دوش حمام را ببندید. این شیوه موجب به حداقل رساندن لکه بینی تا لباس پوشیدن می شود. می توانید از حوله کاغذی استفاده کنید تا حوله لباسیتان لک نشود.

6- پد یا نوار بهداشتی یا تامپون جدید را استفاده کنید. البته قبل از اینکار بهتر است که به خوبی بدن خود و ناحیه تناسلی را خشک کنید.

7- دستان خود را به خوبی بشویید.

دکتر متین ذاکرین