آیا خون دماغ شدن در بارداری خطرناک هست؟

آیا خون دماغ شدن در بارداری خطرناک هست؟
آیا خون دماغ شدن در بارداری خطرناک هست؟
آیا خون دماغ شدن در بارداری طبیعیه؟ حدود یک پنجم خانم های باردار در سه ماهه دوم بارداری به خونریزی بینی یا خون دماغ شدن دچار میشن که هورمون های استروژن و پروژسترون باعث گشاد شدن رگ های خونی میشن و احتمال پارگی عروق بیشتر میشه. ضمنا مخاط بینی ممکنه دچار خشکی بشه.
معمولاً این خونریزی‌ها خفیف و بی‌خطر هستن ولی در صورت شدت خونریزی و عدم کنترل خونریزی، بیشتر از 20 دقیقه باید به پزشک مراجعه کنید تا پیگیری های لازم انجام بشه.(باید از لحاظ مشکلات انعقادی و… بررسی بشید)
چرا زنان باردار خون دماغ می شوند؟
چرا زنان باردار خون دماغ می شوند؟

چرا زنان باردار خون دماغ می شوند؟

داروهای مجاز و غیرمجاز

گاهی اوقات پزشکان به منظور پیشگیری از خشکی مخاط بینی استفاده از سرم فیزیولوژی یا پمادهای نرم‌کننده مثل وازلین یا ویتامین A را توصیه می‌کنند که در بسیاری از مواقع مفید است، اما اسپری‌های بازکننده بینی و ضداحتقان‌ها اصلا گزینه مناسبی نیستند، چون مخاط بینی شما را خشک و زمینه خونریزی را فراهم می‌کنند.

راهکارهای حمایتی برای کاهش خونریزی از بینی چیه؟!

مصرف مایعات برای پیشگیری از خشکی مخاط بینی و همینطور تخلیه آرام بینی.
نرم نگه داشتن مخاط بینی با استفاده از وازلین و پماد ویتامین AD.
استفاده از دستگاه بخور برای جلوگیری از خشکی هوای اتاق در کاهش احتمال خونریزی می باشد به طوری که تمام بافت‌هایتان ازجمله مخاط بینی دچار خشکی نشود و خونریزی اتفاق نیفتد.
همچنین باز نگه داشتن دهان هنگام عطسه در خانم‌هایی که سابقه خونریزی بینی دارند تا حد زیادی از خونریزی‌های مجدد جلوگیری می‌کند.
در این بین یادتان باشد احتمال بروز خونریزی از بینی در افراد مبتلا به سینوزیت و هنگام سرماخوردگی افزایش می‌یابد. حتی احتمال خشک شدن غشای داخل حفرات بینی و در نتیجه خونریزی هنگام قرار گرفتن در هوای سرد، بویژه در مجاورت کولر گازی زیاد است.
موقع خونریزی بینی چه کنیم؟
موقع خونریزی بینی چه کنیم؟

موقع خونریزی بینی چه کنیم؟

موقع خونریزی بینی 5 تا 10 دقیقه بینی که دچار خونریزی شده رو فشار بدید و البته سرتون رو زیاد به عقب نبرید چون میتونه باعث برگشت خون به سیستم گوارش و احساس تهوع بشه.
گذاشتن کیسه یخ روی بینی و گونه می‌تونه در قطع خونریزی مؤثر باشه.

بهتره تا رفع کامل خونریزی، دراز نکشید و سر رو به عقب نبرید.

منبع : دکتر_فریبا_رضایی

بنر گل من و تو