از آنجایی که علت تشکیل جوش های سرسیاه چربی پوست است (نه کثیفی و یا دیگر آلودگی‎ها)، شستن بیش از حد صورت منجر به تشکیل جوش سرسیاه بیشتری می‌شود! به این دلیل که شستشوی بیش از حد صورت منجر به خشک شدن پوست و تحریک غده‌های چربی می‌شود که در نهایت باعث تولید چربی زیادی در سطح پوست می‌گردد. دلایل دیگر تشکیل جوش سرسیاه شامل:

– پوست چرب

– باکتری بیش از حد روی پوست

بنر گل من و تو

– تحریک منافذ

– تغییرات هورمونی (که منجر به تحریک تولید چربی می‌شود)

چگونه از تشکیل جوش سرسیاه جلوگیری کنیم؟

از آنجا که علت اصلی تشکیل این جوش‌ها، تجمع روغن و سلول‌های مرده‌ی پوست هست، بهترین راه طبیعی برای جلوگیری از تشکیل آنها چیزی است که باعث کاهش تجمع چربی و سلول‌های مرده در منافذ پوست شود. در اینجا چند راه‌حل آسان برای کاهش تشکیل جوش‌های سرسیاه آمده است:

جلوگیری از شستشوی بیش از حد

– بیش از حد صورت خود را نشویید. از بین بردن چربی طبیعی پوست منجر به تولید بیشتر چربی توسط منافذ پوستی می‌شود. این فرآیند نهایتا منجر به چرب‌تر شدن پوست و تشکیل جوش‌های سرسیاه می‌شود.

استفاده از روغن

– شستشو با روغن را در نظر داشته باشید. شستشو با روغن یک راه فوق‌العاده برای از بین بردن چربی‌های تجمع شده روی پوست است، البته بدون آنکه پوست را خشک کنید. شستشو با روغن باعث از بین بردن چربی‌ها می‌شود (شبیه، شبیه را در خود حل می‌کند). این کار همچنین باعث مرطوب شدن پوست می‌شود تا پوست دیگر بیش از اندازه چربی تولید نکند.

آرایش کمتر

– کمتر آرایش کنید و یا از لوازم آرایشی طبیعی یا با پایه گیاهی استفاده کنید (از لوازم آرایشی دست‌ساز خانگی استفاده کنید). سعی کنید لکه‌های پوستی خود را با مواد طبیعی و سنتی بپوشانید، متوجه خواهید شد که کم کم تعداد لکه‌ها کاهش پیدا می‌کند. مواد آرایش طبیعی و یا گیاهی می‌توانند به زیباتر کردن پوست شما کمک کنند بدون اینکه آکنه و جوش سرسیاهی بوجود آورند.

سرکه سیب

– از سرکه‌ی سیب به عنوان تونر(محلول شستشوی پوست) استفاده کنید(روغن جوجوبا برای مرطوب کردن بیشتر پوست). هنگامی که پوشش اسیدی سطح پوست دچار اختلال می‌شود، تعادل PH از بین می‌رود و باکتری‌ها اجازه‌ی رشد پیدا می‌کنند(که منجر به ایجاد جوش سرسیاه می‌شوند). سرکه‌ی سیب به منظور تنظیم PH سطح پوست استفاده می‌شود. برای استفاده، به نسبت یک به دو، نصف فنجان سرکه سیب را همراه یک فنجان آب ترکیب کرده و با پنبه به آرامی روی پوست خود بکشید. این دستورالعمل می‌تواند در طول روز چند بار مورد استفاده قرار گیرد، که ترجیحا بهتر است بعد از شستشو باشد. جانب احتیاط را رعایت کنید: این روش ممکن است برای برخی از انواع پوست‌ها بسیار خشک‌کننده باشد. به جای آن از روغن جوجوبا با کیفیت مرغوب که رقیق نشده باشد استفاده کنید. جوجوبا نیز مانند سرکه‌ی سیب PH پوست شما را تنظیم می‌کند و مرطوب کننده‌ی خوبی نیز است.

– صورت خود را با آب خنک بعد از شستشو بشویید. این کار باعث می‌شود تا منافذ پوستی شما بسته شود و مواد و آلودگی‌ها وارد آن نشوند و جوش سرسیاهی تشکیل نشود.

ایده‌هایی برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه

با وجود همه‌ی پیشگیری‌ها در جهان، گاهی جلوگیری از تشکیل این جوش‌های سرسیاه بیشار سخت و دشوار می‌شود. فشار دادن جوش‌ها وسوسه‌انگیز است و احتمالا اکثر افراد خودشان را کنترل می‌کنند، اما این کار باعث می‌شود تا باکتری‌ها در سطح پوست شما پخش شوند و یک آلودگی سطحی ممکن است به یک عفونت جدی تبدیل شود.

جوش سرسیاه : خاک رس

خاک رس یک ابزار قدرتمند برای سم‌زدایی بدن از داخل و خارج است و می‌تواند برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه نیز موثر واقع شود. بهترین گزینه برای پوست‌های نرمال تا چرب است و به دلیل بار و شارژ الکتریکی که دارد در واقع به خارج کردن سموم از بدن کمک می‌کند. در این مورد، اگر از خاک رس به صورت موضعی روی پوست استفاده شود، سموم را از سطح پوست برمی‌دارد. همچنین باعث حذف باکتری‌هایی که جوش‌های سرسیاه را تشدید می‌کنند نیز می‌شود.

نحوه‌ی استفاده: خمیری از خاک رس را با آب مخلوط کنید. به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید روی پوست شما بماند و خشک شود. وقتی خشک شد، دوباره آن را با تماس دست‌های خیس به خمیر و یا با کمک یک دستمال گرم و تر، خیس کنید تا مرطوب شود و به آرامی دستمال را روی خمیر بگذارید. هنگامی که مرطوب شد، به آرامی خمیر را به دستمال بردارید.

از شر جوش های سرسیاه خلاص شوید
از شر جوش های سرسیاه خلاص شوید

جوش سرسیاه : عسل

عسل در میان درمان‌های خانگی یک ماده بسیار فوق‌العاده‌ست، و تعجب‌آور نیست که برای پوست نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می‌توان صورت خود را با آن شستشو داد.

نحوه‌ی استفاده: روی قسمت‌هایی از پوست که جوش سرسیاه دارد، عسل خام و بدون موم بمالید. حرکات مالشی و چسبندگی عسل جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برد. عسل همچنین خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد که می‌تواند سلول‌های مرده‌ی پوست، آلودگی‌ها و باکتری‌های مرده که در نافذ نفوذ می‌کنند را از بین ببرد.

نکته‌ای در مورد عسل بدون موم: موم عسل ممکن است باعث بسته شدن منافذ پوست شود، بنابراین استفاده از عسل بدون موم توصیه می‌شود.

جوش سرسیاه : ژل زردچوبه و عسل

زردچوبه خاصیت ضدالتهابی دارد که می‎تواند پوست را تسکین و منافذ آن را کاهش دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین می‌توانند پوست را سالم جلوه دهند. افزودن عسل به تمیز کردن منافذ(با چسبیدن به سلول‌های پوست مرده و همچنین کشتن باکتری‌ها) کمک می‌کند و از پر شدن دوباره آنها جلوگیری می‌کند.

نحوه‌ی استفاده: خمیری از عسل و پودر زردچوبه(۲ پیمانه عسل و یک پیمانه زردچوبه) تهیه کرده و روی محدوده جوش‌ها قرار دهید.

جوش سرسیاه : اسکراب نمک-لیمو

لیمو و نمک یک ترکیب فوق‌العاده‌ست که آنقدرها هم که از اسم‌شان برمی‌آید تند و تیز نیستند! نمک به خالی شدن منافذ از باکتری کمک می‌کند. آب لیمو نیز به جنگ باکتری‌ها می‌رود و پوست شما را شفاف می‌کند (باید از اسید سیتریک آن تشکر کنیم).

نحوه‌ی استفاده: برای تهیه‌ی خمیر، یک قاشق غذاخوری از نمک دریایی را با یک قاشق غذاخوری آب و نصف قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید. مخلوط را روی پوست قرار دهید و برای چند دقیقه ماساژ دهید. سپس با آب گرم بشویید. اگر ترکیب روی پوست شما خشک شد، به مخلوط آب اضافه کنید و یا از روغن جوجوبا استفاده کنید.

جوش سرسیاه : سفیده تخم‌مرغ

ایده استفاده از سفیده تخم‌مرغ این است که وقتی ماسک آن خشک می‌شود، به داخل منافذ می‌رود و آلودگی‌ها را از منافذ خارج می‌کند. تخم‌مرغ همچنین شامل ویتامین A، D و E می‌باشد که برای سلامت پوس عالی هستند.

نحوه‌ی استفاده: سفیده‎ی تخم‌مرغ هم زده و روی پوست بگذارید. هنگامی که خودش را گرفت و خشک شد(حدودا ۱۰ دقیقه) به آرامی آن را با آب گرم بشویید. یک ترکیب دیگر این است که کمی عسل بدون موم را به مخلوط آن اضافه کنید. افزودن عسل به مرطوب شدن پوست و کشتن باکتری‌ها کمک خواهد کرد.

جوش سرسیاه : اکسفولیانت‌های طبیعی

از آنجاییکه جوش‌های سرسیاه منافذ بسته شده پوست هستند، عاری کردن پوست از سلول‌های مرده برای کاهش جوش‌های سرسیاه بسیار حائز اهمیت است. اکسفولیانتهای و اسکراب‌های (لایه‌بردارهای پوست) بدون چربی و مصنوعی اغلب حاوی موادریزی هستند که می‌توانند مشکلات محیط زیستی به بار آورند. ( همچنین می‌توانند به پوست نیز آسیب جدی بزنند). مثل همیشه، راه حل ما مواد طبیعی است!

در اینجا برخی از ایده‌های آسان و دستورالعمل‌های خانگی برای اکسفولیانت‌های طبیعی را برای شما آورده‌ایم:

  • اسکراب آرایشی جوی دوسر
  • اسکراب آنتی اکسیدان صورت با زیره‌ی سبز
  • اسکراب با پایه‌ی شکر
  • جوز هندی و شیر
  • عسل و جوش‌شیرین

نحوه استفاده: به سادگی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر مرطوبی بدست آید. خمیر را روی پوست گذاشته و سپس با آب گرم بشویید.

حذف جوش‌های سرسیاه: سخن آخر

اگر بخواهیم صادق باشیم، جوش‌های سرسیاه جلب توجه نمی‌کنند مگر اینکه از نزدیک آنها را ببینیم. افراد دیگر احتمالا نیمی از آنها را هرگز روی صورت شما نخواهند دید. اما، آنها هنوز هم وجود دارند و می‌توانند مزاحم باشند! توصیه‌هایی که برای حذف این جوش‌ها برای شما گفته شد باید کمک کنند تا از دست آنها خلاص شوید و نهایتا منجر به کاهش چربی، باکتری و حذف سلول‌های مرده که منجر به تشکیل آنها می‌شوند، گردد. همه‌ی این دستورهای خانگی برای پوست شما بسیار مطمئن و سالم هستند و به صورت کلی به زیبایی پوست شما کمک می‌کنند.

منبع: sanjagh