بهترین روش کاشت توت فرنگی در گلدان، باغچه و زمین + ویدیو

نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان
نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان

نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان و باغچه : چطور میتونیم توت فرنگی رو در گلدان یا باغچه بکاریم؟ آیا بدون بذر هم میشه این کار رو انجام داد؟ همیشه دوست داشتم که میوه ها رو خودم در خانه پرورش بدم، اوت فرنگی یکی از میوه های خومشزه بهار است که میشه خیلی راحت و آسون اون رو در خانه نگهداری کرد و از میوه خوشمزه اون هم به صورت تازه و هم به شکل مربا استفاده کرد. در ادامه تمام روش های کاشت توت فرنگی رو هم در گلدان و هم در باغچه به شما آموزش میدم و یک ویدیو از نحوه کاشت این گیاه بدون تهیه بذر و با دانه های روی خود توت فرنگی قرار دادم که حتما نگاه کنید.

مختصری در خصوص توت فرنگی و نیازهای اون

نمیخوام خیلی برم سمت چیزایی که شاید به دردتون نخوه ولی دونستن نام علمی واجبه 🙂 نام انگلیسی این گیاه Strawberry و نام علمی اون Fragaria × ananassa و جالبه بدونید قبلا به صورت وحشی وجود داشت که در فرانسه اونو به مزرعه منتقل کردند و شروع به گسترش کرد.

زمان کاشت توت فرنگی

بهترین زمان برای کاشت توت فرنگی متفاوت است چطور؟ اگر نشاء بخرید بهترین زمان برای کاشت توت فرنگی در باغچه و بالکن بهار است ولی اگر میخواید خودتون بذر اونو بکارید اواسط زمستان اقدام به کاشت کنید تا در فصل بهار و تابستان بتونید از میوه های اون استفاده کنید. راستی اگر میخواید در گلدان عمل کاشت رو انجام بدید فرقی نمیکنه چه فصلی اقدام به کاشت کنید فقط کافیه که نیازهای اون رو فراهم کنید.

بنر گل من و تو
زمان کاشت توت فرنگی
زمان کاشت توت فرنگی

نیازها و شرایط مناسب کاشت و نگهداری توت فرنگی

دوستای خوبم اگر میخواید که گیاهی شاداب و پر از میوه داشته باشید نکاتی که در ادامه میگم رو حتما رعایت کنید کاشتن یک میوه و یا گل خیلی راحته ولی نگهداری از اون مهمترین اصل در به صمر نشستن هست پس خوب دقت کنید. همین اول کاری بگم این گیاه رشد شاخه های رونده هم داره که اگر کوتاه نکنید گیاه شما ضعیف خواهد شد مگر اینکه بخواهید توت فرنگی رو تکثیر کنید.

از چه خاکی برای کاشت توت فرنگی استفاده کنمی؟

اگر قصد کاشت اونو در خاک گلدان دارید بهتره ترکیبی از خاک باغچه + خیلی کم ماسه+ خاک برگ استفاده کنید البته خاک های آماده که مخلوطی از خاک برگ هستند هم میتونه مناسب باشه ولی توجه داشته بشاید درسته این گیاه روطبت رو خیلی دوست داره ولی اگر خاکتون زهکشی خوبی نداشته باشه و آب در ته گلدان جمع بشه باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد.

اگر میخواید در باغچه بکارید حتما از کود حیوانی پوسیده برای بالا بردن مواد مغذی و همچنین رطوبت خاک استفاده کنید که درصد موفقیت شما رو بالا میبره راستی PH مناسب برای خاک باید بین ۵٫۵ تا ۶٫۵ باشه.

بهترین دما برای رشد

این گیاه دمای بین 15 الی 25 درجه سانتی گراد رو دوست داره و رشد خوبی خواهد داشت. توت فرنگی سرما رو به خوبی تحمل میکنه و تا دمای -5 درجه هیچ مشکلی براش فراهم نمیشه پس اگر در حیاط اونو میکارید اصلا نگران نباشید زیر برف بممونه تا دمای -18 درجه رو هم میتونه به راحتی تحمل کنه

نور مناسب

این گیاه نور مستقیم رو به خوبی تحمل میکنه و بهتری محل برای نگهداری گلدان پشت پنجره ای است که حداقل در رز 6 الی 10 ساعت آفتاب مستقیم به اون بتابه پس اگر نور رو کم کنید میزان رشد کم میشه و باردهی رو کاهش خواهد داد.

نور مناسب توت فرنگی
نور مناسب توت فرنگی
چقدر باید بهش آب بدیم؟

تا زمانی که بذرها بیرون بیاد باید رطوبت خوبی براش فراهم کنید ولی بعد از رشد میزان آبیاری رو باید کاهش بدید و هر زمان که خاک روی خشک شد اقدام به آبیاری کنیدف توجه کنید که آبیاری کم باعث میشه میوه ها ریز بشن

نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان و باغچه

انتخاب بذر مناسب یکی از کلیدی ترین نکات در کاشت است که در ادامه بهتون میگم ولی روش کاشت توت فرنگی زیاد هست ولی میخوام بهتون یکی از آسون ترین ها رو با فیلم آموزشی اول قرار بدم که دغدغه ای در انتخاب بذر نداریم، بعد بریم سراغ کاشت بذر و نشاء که از دیگر روش ها است.

فیلم آموزشی کاشت توت فرنگی بدون بذر

در این روش شما از توت فرنگی هایی که خریدید استفاده میکنید (هیمشه کشاورزان از بهترین گونه استفاده میکنن) پس ویدیو رو حتما ببینید

مراحل کاشت توت فرنگی در گلدان و باغچه با بذر
انتخاب بذر مناسب

شما ابتدا باید متناسب به محل زندگی خودتون یک گونه مناسب رو از سه گونه موجود انتخاب کنید که گونه ها عبارتند از : توت فرنگی Day nutral (در برابر طول روز حساس نیست، و دمای بالایی برای رشد و گلدهی نیاز دارد.)، توت فرنگی همیشه بارده ( در این گونه جوانه هایی که در تابستان رشد کرده باشند پاییز شکوفه نیدهدی و حوانه های پاییزی در بهار میوه میدهند.) و توت فرنگی های Juneberries ( این گونه به طول رز بسایر حساس است و برای گلخانه های خانگی گزینه مناسبی می باشد و همچنین یک سال برای میوه دهی باید منتظر باشید)

کاشت بذر توت فرنگی

بای کاشت در گلدان ابتدا سوراخ های گلدان را چک کنید و سپس کف آن پند سنگ ریزه بریزید تا زهکشی بالا برود و سپس گلدان را با خاکی که گفتیم پرکنید به نحوی که 5 سانتی متر بالایی گلدان خالی بماند و سپس بذر ها را با فاصله حداقل 8 سانتی متر قرار دهید و سپس با ساتفاده از ترکیب ورمی کمپوست و خاک روی بذرها را بپوشانید و با استفاده از آب پاش خاک را آبیاری کنید. برای اینکه بذرها سریعتر جوانه بزنند و رشد سریعی دشاشته باشه یک نالیون روی گلدان بکشید.

اگر میخواهید توت فرنگی ر در باغچه بکارید بهتره در گلدان یا خزانه نشا رو تهیه کنید و بعد به حیاط منتقل کنید.

روش کاشت توت فرنگی در گلدان و باغچه
روش کاشت توت فرنگی در گلدان و باغچه
مراحل کاشت توت فرنگی در گلدان و باغچه با نشاء

برای این کار به بازار برید و نشاء های جوان و با کیفیت رو انتخاب کنید در خرید توجه کنید که نشاء کاملا سالم و سرحال باشه، گلدان خودتون با مقدار 2/3 از خاک پر کنید (هر گلدان با قطر 15 سانتی متر یک نشاء بکارید)  و سپس بهش آب بدید تا آب از زیر گلدان خارج بشه و سپس داخل خاک حفره ای به اندازه ریشه نشاء ایجاد کنید و حالا نشا رو به آرامی تکان دهید تا از بقیه جدا بشه و سپس داخل حفره قرار بدید در این مرحله مواظب باشید که ریشه آسیب نبینه، حالا گلدان رو با خاک پر کنید و مجدد گلدان را آبیاری کنید  تا آب از زیر گلدان خارج بشه.

حالا گلدان رو در محلی با نور و دمای مناسب قرار بدی و هر زمان خاک خشک شد بهش آب بدید. راستی میتویند کاشت توت فرنگی در بطری و یا سبد میوه هم انجام بدید

برای کاشت در باغچه هم حتما زمین را شخم بزنید و سپس کرت ها را آماده کرده و بهش آب بدی و طبق مراحل گفته شده حفره ای در زمین ایجاد کنید و سپس نشاء ها را به خاک منتق کنید برای اینه رطوبت سریع از بین نره میتویند از نایلون و یا کاه استفاده کنید و روی خاک رو بپوشونید.

فاصله نشاء از هم
فاصله نشاء از هم

آشنایی با سیستم های کشت کشاورزی توت فرنگی

دوستانی که علاقه دارند نحوه کشت این میوه رو در زمین های کشاورزی بداند ادامه مطلب رو حتما مطالعه کنند. دو سیستم متفاوت برای پروش توت فرنگی وجود دارد که در این مطلب به اون می پردازیم در زیر به معرفی آنها می پردازیم :

سیستم بستر کشت نا منظم

نگهداری سیستم بسترکشت نا منظم خیلی آسان است .فواصل گیاهان را 30 تا 60 سانتیمتر روی ردیف و 120 سانتیمتر بین ردیف تعیین کنید.چیدن گل ها در سال اول موجب بهبود رشد رویشی می شود.گیاهان با تولید ساقه های جانبی گیاهان دختری را به وجود می آورند .

در حالت مطلوب نیاز به 6 تا 8 رانر برای هر گیاه دارید .هدف از این کار پر کردن رانرها در باندی به پهنای 30 تا 40 سانتیمتر (اغلب 45 سانتیمتر ) می باشد .اگر شما گیاهان را نزدیک تر از 30 سانتیمتر هنگام کاشت قرار دادید .رانرهای زیادی خواهید داشت و کشت شما خیلی پر پشت خواهد شد .در این صورت  بایستی یا وقت زیادی برای تنک گیاهان صرف کنید یا محصول کمتری ازاین گیاهان متراکم به دست خواهید آورد و خطر ابتلا به امراض در این گیاهان بیشتر است .با استفاده از روتوتیلر یا بیل ،گیاهانی که بین ردیف ها منحرف شدند را حذف کنید.

در داخل ردیف شما نیاز به استقرار گیاهان در خاک دارید.اما نبایستی این گیاهان خیلی نزدیک هم باشند.یعنی فاصله گیاهان از هم نبایستی کمتر از 15 سانتی متر باشد .برای جلوگیری از شلوغ شدن با قیچی رانرها را حذف کنید.حذف کردن رانرها کار سختی است اما موجب افزایش اندازه  میوه ها ،کاهش پوسیدگی و برداشت آسان می شود .در اغلب کشت ها ،قبل ازکاشت جدی محصول شما توقع حدود سه سال برداشت محصول دارید .هماهنگ با مسن شدن کشت شما ،کنترل علف های هرز مشکل تر می شود و امراض مشکل بیشتری ایجاد می کنند.از این نظر شما به شروع کشت در منظقه جدید نیاز دارید .ممکن است به تولید نشا از رانرهای خودتان وسوسه بشوید اما معمولا خریدن نشاهای جدید عاری از بیماری بهترین روش است و گرنه شما بدین وسیله همه امراض موجود را به کشت جدید منتقل خواهد کرد .

کاشت توت فرنگی در زمین
کاشت توت فرنگی در زمین

سیستم ردیفی نواری :

این سیستم زحمت زیادتر و نیاز به خرید گیاهان بیشتر دارد.اما میوه  در سال اول تولید می شود.گیاهان را در فاصله 10 سانتیمتر از هم روی ردیف و 90 سانتیمتر بین ردیف بکارید.گل ها را حذف نکنید و همه رانرها را قطع کنید.گیاهان مدیریت شده در این روش خیلی بارده هستند و میوه های بزرگی تولید می کنند.برداشت محصول را برای 3 سال تا زمانی که تولید محصول کاهش یابد ادامه دهید.
از هر سیستم کشتی که می خواهید استفاده کنید بایستی گیاهان را هرچه سریع تر در بهار بکارید. با آماده سازی خاک در سال قبل از کشت خاک شما سریع گرم می شود و نیاز به کار خیلی کمی هنگام کاشت خواهید داشت.اگر وقتیکه گیاهان شما رسیدند خاک هنوز یخ زده است این نشاها را تا آب شدن یخ زمین در یخچال نگهداری کنید .از قرار دادن گیاهانتان در معرض آفتاب و باد جلوگیری کنید .آب و هوای سرد و ابری برای کاشت مطلوب است .
در این آموزش به شما نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان و باغچه رو به همراه زمان کاشت و نکات کلیدی آموزش دادیم اگر سوال و یا تجربه ای در این زمینه دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.
مطالب مرتبط :