بارداری پوچ چیست؟ و درمان آن

بارداری پوچ چیست؟ و درمان آن
بارداری پوچ چیست؟ و درمان آن
در شرایط طبیعی وقتی زن و شوهری با هدف بچه دار شدن اقدام به نزدیکی می کنند، اگر شرایط فراهم باشد یک اسپرم که از همه سریع تر و قوی تر بوده خودش را به تخمکی که از تخمدان زن آزاد شده می رساند و آن را بارور می کند. تخمکی که بارور شده به سمت رحم حرکت می کند تا در آنجا شروع به لانه گزینی کند و به دیواره رحم بچسبد. این مرحله که تمام شود و لانه گزینی با موفقیت به اتمام برسد، تقسیمات سلولی جنین هم آغاز می شود و جفت کم کم شکل می گیرد و بارداری روند طبیعی خود را ادامه می دهد.

همه چیز درمورد بارداری پوچ

اما گاهی مواقع اشکالی در این روند وجود دارد که منجر به بارداری پوچ می شود. یعنی طی یک فرایند غیر طبیعی تقسیم سلول های جنینی ادامه پیدا نمی کند یا اصلا شروع نمی شود و این فرایند منجر به پوچی بارداری می گردد. در این حالت شما ساک حاملگی دارید و جفت هم به وجود آمده است ولی خبری از خود جنین نیست.
در این حالت دکتر شما موقع انجام سونوگرافی فقط یک حفره سیاه می بیند که همان ساک حاملگی است.

بارداری پوچ

متأسفانه بدن به صرف تشکیل ساک فکر می کند که شما باردار هستید. بنابراین سطح هورمون بتا در خون تان بالا رفته و کم کم علائم بارداری هم پیدا می شود و حتی ممکن است این علائم شدید هم باشند. درصورتی که واقعا باردار نیستید و این بارداری نمی تواند ادامه پیدا کند ولی ممکن است کمی طول بکشد تا علائم بارداری افت پیدا کند.
بارداری پوچ چیست؟ و درمان آن
بارداری پوچ چیست؟ و درمان آن

چه موقع بارداری پوچ ایجاد می شود؟

 حاملگی پوچ زمانی ایجاد می شود که نوعی نقص کروموزومی در تخمک بارور شده وجود دارد و بدن به شکلی هوشمندانه ای برای اینکه از تشکیل جنین ناقص جلوگیری کند، اجازه تشکیل آن را نمی دهد ولی این مساله ربطی به ساک حاملگی ندارد و به همین خاطر است که احتمالا در سونوگرافی به شما می گویند که ساک حاملگی دیده می شود ولی جنینی در آن نیست. این ساک معمولا چیزی حدود ۲۰ تا ۲۲ میلی متر رشد می کند بدون اینکه جنینی داخلش باشد.
معمولا بارداری پوچ نه از روی علائم که موقع انجام سونوگرافی تشخیص داده می شود.

درمان بارداری پوچ

در اغلب موارد پزشک از شما می خواهد ۱۰ روز تا دو هفته صبر کرده و مجددا اقدام به سونوگرافی کنید تا وضعیت جنین دوباره بررسی شود.به این دلیل که ممکن است حاملگی درست در همان موقعی که شما تصور می کنید اتفاق نیفتاده باشد (LMP اشتباه).
در نهایت بدن پی به پوچ بودن بارداری می برد و سقط به صورت طبیعی آغاز می شود ولی گاهی اوقات نیاز هست که مداخله پزشکی برای سقط جنین صورت گیرد که این مساله کاملا به تشخیص پزشک معالج بستگی دارد.
منبع: دکتر فریبا رضایی