[نگهداری آگلونما] چیکار کنیم گل آگلونما رشد عالی داشته باشه (Aglaonema)

تمامی نکات و ریزه کاری های نگهداری آگلونما در خانه رو به همراه بررسی بعضی مشکلات رایج گل آگلونما رو در ادامه مطالعه کنید.

شرایط نگهداری آگلونما در خانه
شرایط نگهداری آگلونما در خانه

شرایط درست نگهداری آگلونما در خانه : یکی از گیاهان مقاوم و در عین حال سمی که میشه خیلی راحت توی خونه نگهداری کرد آگلونما هست، این گیاه رو میشه در لیست انواع گیاهان مناسب مبتدی ها پیدا کرد، در ضمن اگر به دنبال گیاهی هستید که هوای خونه شما رو تصفیه کنه یکی از گزینه ها برای شما آگلونما خواهد بود.(حتما مطلب معرفی گیاهان تصفیه کننده هوا را مطالعه کنید) توجه داشته باشید که این گیاه رشد کمی داره و باید شرایط خوبی براش فراهم بشه تا رشد اون عالی بشه و اگر نکات گفته شده در ادامه رو براش به خوبی فراهم کنید در عرض یک ماه رشد عجیبی خواهد داشت.

در این مطلب به شما شرایط درست نگهداری و پرپشت کردن گیاه رو به همراه برخی از مشکلات عمده این گیاه خواهیم گفت پس در ادامه با ما همراه باشید تا به راحتی در خانه از این گیاه نگهداری کنید.

اطلاعات گل آگلونما
اطلاعات گل آگلونما

با آگلونما بیشتر آشنا بشیم

نام علمی این گیاه Aglaonema است که به گیاه سبزه چینی هم معروف است که باید اون رو از خانواده بزرگ شیپوری ها (Araceae) بدانیم که متعلق به مناطق گرمسیری شرق آسیا (جنگل های بارانی استوایی جنوب شرقی آسیا) است، آگلونما گیاه بسیار زیبایی با برگ های ابلق، ساقه ها کوتاه و برگ های بیرون آمده از غلاف، نیزه ای شکل و خم شده به طرف پایین با طول 12 تا 15 سانتیمتر (که گاه تا 20 سانتیمتر نیز می رسند) است؛ مقاومت خوبی در برابر سایه و خشکی دارد. آگلونما در حدود چهل گونه گیاه علفى در هند و مالزى دارد كه برخى از آنها به خاطر داشتن برگ هاى ابلق به عنوان گیاه زینتى در گلخانه ها نگهدارى مى شوند.

بنر گل من و تو
نام علمی گیاهآگلونما ، Aglaonema
نام های متداولهمیشه سبز چینی، Chinese evergreen, Poison Dart Plant, Philippine evergreen
خانوادهAraceae
PH مناسب خاکخاک کمی اسیدی را دوست دارد
نورنور خوب و غیر مستقیم
تغذیهدر فصل رشد هر دو ایل سه هفته یکبار
سمیتبرای حیوانات خانگی و انسان سمی است
جدول مشخصات آگلونما

جالب است بدانید که : خیلی از اینکه چه کسی برای اولین بار این گیاه زیبا رو برای نگهداری در خانه تست کرده و به جهان معرفی کرده اطلاعاتی در دست نیست ولی در حالت کلی اعتقاد بر این است که گیاه آگلونما برای اولین بار توسط کاشفان گیاهان اروپایی در قرن نوزدهم کشف شد و بعد از آن به خانه های ما راه پیدا کرد. یکی از اولین افرادی که باعث جلب توجه مرد به این گیاه شد، گیاه شناس هرمان وندلند بود.

شیره گیاه آگلونما سمی است و باعث سوزش در پوست شده و اگر وارد دهان شود منجر به سوزش دهان، لب ها، گلو و زبان میشود

گیاه آگلونما سمی است
گیاه آگلونما سمی است

گیاهی همیشه سبز با برگهای زینتی است که برگهای آن (مستطیلی نیزه‌ای) می باشد اندازه برگها بر حسب گونه بطول 25 سانتیمتر و پهنای 12 سانتیمتر نیز می‌باشد ارتفاع گیاه برحسب گونه تقریباً بین 20 تا 40 سانتیمتر در سطح فوقانی خود تغییر می‌کند دارای نقاط و یا لکه‌های سبز تیره می‌باشد. گلهای این گیاه سفید و در تابستان آشکار می‌شود. میوه‌های آن قرمز رنگ می‌باشد.

با نگهداری درست و طولانی مدت از این گیاه شاهد میوه آن خواهید بود، جالب است بدانید که فقط و فقط یک میوه خواهد داد.

شرایط درست نگهداری آگلونما در خانه

به صورت کلی باید گفت که این گیاه جزو گیاهان مقاوم است و با فراهم کردن حداقل ها برای آن میتوان شاهد رشد کم و زنده موندن اون بود ولی به صورت کلی این گیاه به نور نسبتا زیاد ولی فیلتر شده، دمای معمول اتاق (18 الی 27 درجه سانتی گراد) ، رطوبت معمول اتاق ، آبیاری زمانی که خاک گلدان به اندازه 3 الی 4 سانتی متر خشک شده باشد نیاز دارد.

شرایط نگهداری از آگلونما
شرایط نگهداری از آگلونما

آبیاری آگلونما چقدر باید باشه؟

این گیاه آبیاری زیاد رو دوست نداره و اگر آبیاری زیاد باشه و یا گلدان زهکشی بالایی نداشته باشه به مرور ساقه و ریشه گیاه پوسیده خواهد شد پس سعی کنید هر زمان خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متر خشک شد بهش آب بدید، آبیاری به نحوی باشه که گیاه کاملا سیراب بشه یعنی چه؟ یعنی به اندازه ای گیاه را آبیاری کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه و آب اضافی رو دور بریزید. همچنین آبیاری با آب تصفیه شده به صورت مدام اصلا برای گیاهان آپارتمانی خوب نیست و اگر شما گیاه خود را همیشه با آب تصفیه شده آبیاری میکنید حتما بعد از 3 بار از آب بدون تصفیه برای این کار استفاده کنید.

در ضمن به نحوی گیاه را آبیاری کنید که تمام قسمت های خاک خیس شود، بهترین روش آبیاری گیاهان آپارتمانی آبیاری از پایین گلدان است، در این حالت شما به گیاه اجازه میدهید تا هر اندازه که به آب نیاز دارد آب را جذب کند.

حتما مطلب 7 نکته کلیدی در خصوص آبیاری گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید.

نور مناسب برای رشد آگلونما چقدر باشه؟

این گیاه به هیچ وجه نور مستقیم خورشید رو نمیتونه تحمل بکنه و حتما باید در محلی با نور فیلتر شده قرار بگیره، همانطور که میدونید این گیاه جزو گیاهان مقاوم به نور کم هست پس میتونه در هر نقطه از خانه که نور کمی وجود داره زنده بمونه، گونه سبز این گیاه رو میشه در هر محلی از خونه نگهداری کرد ولی گونه های ابلق نیاز به نور بیشتری دارند.

درسته گفتیم این گیاه به نور کم مقاوم هست ولی برای داشتن رشد خوب به هیچ وجه همیشه در چنین مکان هایی نگهداری نکنید، بهترین محل برای اون پشت پنجره با نور فیلتر شده است.

اگلونما در مقابل دود و گاز حاصله از شوفاژ  و اجاق گاز حساس است و به سرعت برگهای پائینی خود را از دست می‌دهد. پس به هیچ وجه در معرض این گونه وسایل قرار ندید. راستی در مطلبی جداگانه به نور مناسب گیاهان آپارتمانی پرداختیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست. اگر در خانه نور کافی برای نگهداری این گیاه ندارید بهتر است از نورهای مصنوعی برای بهتر شدن رشد گیاه خود استفاده کنید.

آگلونما در چه دمایی رشد خوبی دارد؟

این گیاه در دمای حدود 18 الی 23 درجه سانتی گراد میتونه به خوبی رشد کنه ولی توجه داشته باشید جزو گیاهانی است که به سرما حساس بوده و اگر دما خیلی پایین بره و یا مدت طولانی در دمای پایین قرار بگیره دچار مرگ خواهد شد، زمستان دمای 13 الی 15 درجه سانتی گراد میتونه براش خوب باشه، همانطور که در بالا گفتم به هیچ وجه در مقابل وسایل گرمایشی و سرمایشی نباید قرار بگیره.

با بالا رفتن دما در محل نگهداری میزان آبیاری و رطوبت محیط هم باید افزایش پیدا کند.

آیا آگلونما به رطوبت نیاز دارد؟

این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی برای رشد به رطوبت نسبی محیط نگهداری نیاز دارد و اگر رطوبت محیط خیلی خیلی کم بشه برگها دچار سوختگی خواهند شد، پس سعی کنید با بالا رفتن دما رطوبت رو براش فراهم کنید، روش هایی مثل ساخت جزیره برای گلدان، دستگاه رطوبت ساز و غبارپاشی در زمان عصر و صبح میتونه براش خوب باشه. توجه داشته باشید که غبارپاشی آگلونما باید با آب جوشیده سرد شده در ریز ترین حالت اسپری و از فاصله 40 سانتی متری انجام بشه.

آموزش نگهداری آگونما در خانه
آموزش نگهداری آگونما در خانه

از چه خاکی برای گلدان آگلونما استفاده کنیم؟

این گیاه هم به خاک سبک با زهکشی بالا نیاز داره تا رشد خوبی داشته باشه بهترین خاک برای اون میتونه ترکیبی از خاک برگ + ماسه + پیت ماس + مقداری خاک باغچه باشه که اگر تجربه ترکیب خاک در خانه را ندارید بهتره از خاک های آماده مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. این گیاه خاک اسیدی و غنی رو دوست داره، خاک هوموسی سبک مخلوط با ماسه برای پروررش آگلونما مناسب است.

میزان و نحوه تغذیه آگلونما در خانه چقدر باشه؟

آگلونما همانند سایر گیاهان آپارتمانی در فصل رشد که از ابتدای بهار شروع میشه و تا اوایل پاییز ادامه داره نیاز به تغذیه با کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی مانند سه بیست و 36-12-12 داره که شما یک قاشق چای خوری از کود را در یک لیتر آب حل میکنید و به شکل آبیاری به گیاهان خود میدید، توجه داشته باشید که این گیاه در فصل زمستان نیاز به تغذیه نداره

ایا گل اگلونما را باید چید؟

در پاسخ به این سوال که چرا باید گل اگلونما را بچینیم باید گفت بیشتر بخاطر صرف نشدن انرژی گیاه برای گل هست که در ادامه توضیح میدم، این گیاه بخاطر برگهای زیبا با رنگهای جذاب طرفداران زیادی داره و به همین خاطر از اون نگهداری میشه، گلهای گیاه جنبه تزیینی ندارند و بیشتر انرژی گیاه رو خواهند گرفت پس بهتره بعد از یک روز گل آگلونما را بچینید اینجوری کمک میکنید که رشد برگ و ریشه گیاه بهتره بشه و انرژی گیاه صرف گلدهی و تبدیل گل به بذر نشه، البته اگر دوست دارید که گیاهاتون گلدار باشه حتما اون رو با کودهای پتاس بالا تغذیه کنید.

چیدن گلهای آگلونما
چیدن گلهای آگلونما

زمان تعویض گلدان اگلونما

نشانه تعویض گلدان این گیاه بیرون زدن ریشه از زیر گلدان و بیحال شدن گیاه با وجود فراهم کردن تمام نیازهای اون هست، شما باید گلدان را با یک گلدانی که فقط یک سایز بزرگتر است تعویض کنید. در غیر این صورت هر 2 الی 3 سال یکبار میتونید عمل تعویض گلدان را انجام بدید.

تمیز کردن برگ ها

اگر برگای گیاه شما دارای لکه یا کثیفی بود میتونید با استفاده از آب ولرم بدون املاح و یک اسفنج آن را تمیز کنید، توجه داشته باشید که به هیچ وجه از مواد شیمیایی برای تمیز کردن برگها استفاده نکنید.

نحوه تکثیر آگلونما در خانه

در مطلبی جداگانه به همراه ویدیو آموزشی نحوه تکثیر و قلمه زدن آگلونما را آموزش دادیم که حتما مطالعه کنید ولی در ادامه به صورت خلاصه نحوه تکثیر این گیاه رو به شما آموز میدیم. برای این کار میتونید از 4 روش زیر استفاده کنید.

قلمه زدن آگلونما
قلمه زدن آگلونما

کاشت مستقیم در خاک

تكثیر این گیاه عمدتاً در فصل تابستان صورت مى گیرد. مانند دیفن باخیا تکثیر می شود یعنی هم می توان ساقه بدون برگ را به صورت افقی در ماسه کاشت یا قلمه برگدار را کاشت یا از جوانه هایی که از خاک خارج می شوند استفاده کرد. باید دقت کرد که نباید هوا به ریشه برسد، بنابراین خاک اطراف ریشه را کاملاً فشرده می نمایند.

کاشت بذر آگلونما

دانه‌های میوه‌های قرمز خشک که پس از گل دادن بر روی گیاه می‌رویند و بدون هیچ نوع زیبائی می‌باشد در حرارت 27 درجه سانتیگراد در بهار بکارید (البته اگر هدف تهیه بذر نباشد گلها را بلافاصله از گیاه جدا نمائید زیرا گیاه به شدت ضعیف می‌شود )

قلمه زدن آگلونما

در بهار می‌توان قلمه‌هایی از ساقه گیاه گرفته و در مخلوطی از ماسه، پیت در دمای 21-18 درجه سانتیگراد کاشت. در مطلب خودش حتما مطالعه کنید.

تقسیم ریشه گیاه آگلونما

در بهار و زمانی که میخواهید تعویض گلدان انجام بدید می‌توانید تقسیم ریشه را انجام بدید (البته این روش آسانتر است )

آیا گل آگلونما سمی است؟

بله همانطور که در ابتدای مطلب گفتم تمامی گونه های این گیاه جزو گیاهان سمی هست و شریه اون برای انسان و حیوانات خانگی سمی است و اگر پوست حساس داشته باشید دچار خارش و التهاب میشه، بلعیده شدن برگهای این گیاه توسط کودکان و یحوانات خانگی باعث علائمی چون دل درد، معده درد، نفخ، تهوع، استفراغ و اسهال میشه حتما مطلب گیاهان سمی رو مطالعه کنید.

انواع گونه های آگلونما

رایج ترین گونه های گیاه اگلونما PICTA و TREUBII هست. «آگلونما پیكتا» از مالزى به کشور ما اومده و داراى برگ هایى به رنگ سبز تیره با لكه هاى سفید به موازات رگبرگ هاى فرعى است. اما «آگلونما تروبى» كه از جزایر سلب آورده شده گیاه زیباترى با برگ هاى كشیده و مقاوم به رنگ سبز روشن با لكه هاى خاكسترى مایل به نقره اى است و در باغچه هاى آپارتمانى جلوه خاصى دارد.

ولی گونه های مختلفی از این گیاه وجود داره که تفاوت در سایز برگها، نوع برگها، درازی و پهنی و رنگ برگها می باشد که در ادامه گونه های مختلف رو به شما معرفی میکنیم.

آگلونما سفید (سفید برفی) پرطرفدار

این گونه بخاطر داشتن برگهای با لکه های سفید طرفداران خیلی خیلی زیادی داره، توجه داشته باشید که این گونه به کم نوری مقاوم نیست و برای داشتن برگهای جذاب نیاز به نور زیادی دارد.

آگلونما سفید برفی
آگلونما سفید برفی

آگلونما بلک

اگر به دنبال گیاهی با نیاز نوری کم ولی جذاب هستید این گونه از آگلونما میتونه گزینه خوبی باشه، رنگ تیره برگهای اون جذابیت فوق العاده ای بهش داده.

آگلونما صورتی

آگلونما صورتی رو میشه در گونه های قرمز، لب ماتیکی، سوزنی پیدا کنید و نیاز به نور زیادی داره، بخاطر رنگ فوق العادش جزو پرطرفدار ترین گونه ها به حساب میاد.

آگلونما صورتی
آگلونما صورتی

آگلونما سیلور کویین (Aglaonema Silver Queen)

یکی از گونه های شناخته شده و پرطرفدار هست که برای کسانی که تازه شروع به نگهداری گل و گیاه کردن پیشنهاد میشه.

آگلونما سیلور کویین
آگلونما سیلور کویین

آگلونما امرالد بی (Aglaonema Emerald Bay)

اگر به دنبال گیاه خیلی مقاوم هستید این گونه بخاطر داشتن برگهای تیره میتونه خیلی راحت در محل های کم نور رشد داشته باشه

آگلونما امرالد بی از انواع آگلونما ها
آگلونما امرالد بی از انواع آگلونما ها

5- آگلونما کاتلاس (Aglaonema Cutlass)

بهش آگلونما قمه ای هم میگن و این نام به دلیل داشتن برگهای باریک و کشیده بهش داده شده

انواع آگلونما - Aglaonema Cutlass
انواع آگلونما – Aglaonema Cutlass

آگلونما پیکتم ولوت (Aglaonema Pictum Velvet) ارتشی

این گیاه رو بعضی جاها بهش آگلونما ارتشی هم میگن که درست نیست، شاید خیلی کم این گیاه رو در کشورمون بتونید پیدا کنید و جزو گیاهان کمیاب به حساب میاد، این گیاه برگ های بسیار خاص و جذابی دارد.

آگلونما پیکتم ولوت
آگلونما پیکتم ولوت

آگلونما بی جی فریمن (Aglaonema BJ Freeman)

برگهای پهنی داره و بسیار شبیه گونه های رایج هست و خیلی کم میتونید توی ایران در زمان نگارش این مطلب پیدا کنید.

Aglaonema BJ Freeman
Aglaonema BJ Freeman

آفات و بیماری های آگلونما

در مطلبی جداگانه بررسی مشکلات و بیماری آگلونما پرداختیم که برای کسب اطلاعات بیشتر حتما به آنجا مراجعه کنید. این گیاه زیاد دچار بیماری نمی شود ولی با فراهم نکردن درست شرایط نگهداری میتونه دچار مشکلات زیر بشه :

مشکلات نگهداری آگلونما در خانه
مشکلات نگهداری آگلونما در خانه

علت لوله شدن برگهای آگلونما چیست؟

علت اصلی لوله ای شدن برگ ها و عدم رشد گیاهن میتونه از تغییرات دمایی، خشکی کشیدن گیاه، بیماری و آفت و یا کمبود مواد غذایی می باشد.سعی کنید همانطور که در بالا گفتیم میزان آبیاری و دمای مورد نیاز رو فراهم کنید. برگ ها پیچ و تاب داره و لبه برگ ها قهوه ای میشه علت اون سردی بیش از اندازه هوا و کمی رطوبت هوای اطراف گلدان است.

علت زرد شدن برگهای گیاه آگلونما چیست؟

این مشکل بیشتر بخاطر آبیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی خوب در گلدان اتفاق می افتد حتما آبیاری را کم کنید و سوراخ های انتهای گلدان را بررسی کنید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه

علت لکه های قهوه ای رو برگهای آگلونما چیست؟

این مشکل بخاطر موجود نور شدید و مستقیم پیش خواهد آمد و اینکه اگر در هنگام ظهر و تابش نور خورشید عمل غبارپاشی رو انجام بدید هم گیاه دچار چنین مشکلی خواهد شد. بهتره برای تامین رطوبت از جزیره و یا دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.

علت ریز و کوچک بودن برگهای جدید چیست؟

این مشکل میتونه از غنی نبودن خاک گلدان، کوچک بودن گلدان نسبت به گیاه، قرار گرفتن در محل تاریک باشه که باید مشکل رو بررسی کنید و متناسب با آن به رفع اقدام کنید.

قهوه ای شدن نوک برگهای آگلونما چیست؟

اگر برگهای گیاه شما پژمرده شده و نوک آنها قهوه ای می شود، علت آن کم بودن رطوبت در محیط نگهداری گیاه است و با ساخت جزیره مشکل را رفع کنید.

سایر مشکلات گیاه اگلونما

اگر برگهای آگلونما در امتداد رگبرگ زرد شده و لکه های قهوه ای زیر آنها ظاهر شد و یا اینکه زخمهای سفید پنبه ای در زیر برگ یا قاعده آن مشاهده کردید. به این معنی است که یک حشره آفت در حال آسیب رساندن به گیاه است و باید هر دو هفته یکبار با سم نفوذی سمپاشی صورت گیرد خشک شدن و پیچیدگی برگها در تابستان نیز بیانگر گرمی و خشکی هوا است

آفت هایی این گیاه

شته‌ها، کنه ها، شپشکهای آردآلو، تریپس و شپشکهای سپردار این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند. و باید هر چند وقت یکبار برگها را بررسی کنید و به محض مشاهده مشکل نسبت به رفع آن اقدام کنید.

نشانه وجود کنه در آگلونما چیست؟

برگ ها روبه زردی می گذارد و لکه های سفیدی در سطح آن ظاهر می گردد. علت آن هجوم کنه های بسیار ریزی است که در محل دمبرگ و زیر آن وجود دارد. برای جلوگیری از آن باید با مالاتیون دو در هزار یک مرتبه در هفته از اول بهار سمپاشی نمود. همچنین غبار پاشی سطح و زیر برگ ها با آب ولرم باید به طور مرتب انجام گیرد.

علت شیره زدن گل آگلونما چیست؟
علت شیره زدن گل آگلونما چیست؟

علت شیره زدن گل آگلونما چیست؟

اگر روی برگهای آگلونمای شما لکه های شفاف وجود داشت و باعث شیره ای شدن برگها شد احتمال وجود کنه یا شته روی برگها شما بسیار زیاد هست، (همانطور که در عکس بالا میبینید عامل کنه هست) وقتی لکه ها رو پاک کنید جاش قهوه ای خواهد شد. برای رفع مشکل جهت باید از سموم شمیایی مثل مالاتيون. ديازنيون، گوزاتيون (تماسی) یا کونفیدور ،اتیون ،متاسیستوکس (غیر تماسی) استفاده کنید، نحوه ترکیب و سم پاشی هم به این شکل هست که يک قاشق چای خوري از سم رو در ک ليتر آب با پنج تا شش قطره مايع ظرفشويی ترکیب کنید و روی شاخه و برگهایی که دچار مشکل شدن اسپری کنید ، توجه داشته باشید که سم پاشی رو خارج از خانه انجام بدید. بهتره هست که مقداری از محلول رو هم به شکل ابیاری به گیاه بدید و سمپاشی رو 9 روز دیگه تکرار کنید و اگر مشکل رفع نشده بود 14 روز بعد مجدد سم پاشی کنید.

شما چه تجربه ای در نگهداری آگلونما دارید؟ اگر سوال یا مشکلی در خصوص این گیاه دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ شما را ارسال کنند.

مطالب مرتبط :

گیاهانی که در آب رشد میکنند

گیاهان مناسب سرویس بهداشتی