با شگفت انگیزترین خواص گل گاوزبان برای سلامتی که نمیدانید

خواص گل گاوزبان
خواص گل گاوزبان

بررسی خواص گل گاوزبان برای سلامتی : گل گاوزبان یک گونه گیاهی از خانواده Boraginaceae و بومی منطقه مدیترانه میباشد که قرن هاست که از آن در طب سنتی به دلیل فواید بیشماری که دارد مورد استفاده قرار داده اند. در سال‌های اخیر، مطالعاتی برای بررسی اثربخشی گل گاوزبان برای سلامتی انجام شده است که نتایج امیدوار کننده‌ای داشته است. در اینجا برخی از مزایای کلیدی گل گاوزبان برای سلامتی آورده شده است، پس تا انتهای این مطلب همراه من باشید، همچنین برخی از سوالات پر تکرار شما را هم پاسخ خواهیم داد.

گل گاوزبان گیاهی با خواص بسیار و خوش طعم که بسیاری از خانواده ها از آن استفاده می کنند، به روش های مختلف می توان گل گاوزبان را میل کرد ولی دم کردن آن مرسوم است. گل گاوزبان یک گیاه علفی به طول 70 – 40 سانتی‌متر است. این گیاه در مزارع و گاهی زمین‌های بایر می‌روید. منشأ اولیه آن دمشق بوده است. گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط آور، مقوی تمام بدن و آرامش بخش است.

خواص درمانی گل گلو زبان

طبع گل گاوزبان چیست؟

اولین سوالی که برای همه پیش میاد اینه که گل گاوزبان چه طبعی داره، در پاسخ باید گفت که بر اساس اطلاعات موجود در طب سنتی طبع گل گاوزبان گرم و تر می باشد.

بنر گل من و تو

خواص درمانی گل گاو زبان

برای گل گاو زبان، فواید زیادی نام برده‌اند، مهم‌ترین آن‌ها که به اثبات رسیده و تقریباً تمامی اطبا از گذشته تا حال بر آن توافق دارند ابتدا به صورت معرفی تمامی آنها رو بیان میکنیم و بعد برخی از مهمترین ها را توضیح خواهیم داد.؛ عبارت است از:

  1. تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط‌آور است.
  2. گل گاو زبان و برگ های تصفیه کننده خون است.
  3. آرام کننده اعصاب است.
  4. عرق آور است.
  5. ادرار آور است.
  6. گل گاو زبان کلیه ها را تقویت می کند.
  7. سرماخوردگی را برطرف می کند.
  8. برگ تازه گل گاو زبان برای درمان جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان موثر است.
  9. عرق گل‌گاوزبان برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.
  10. گاو زبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.
  11. در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد.
  12. گل گاو زبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اَخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد.
  13. در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر است.
  14. گل گاو زبان در درمان برونشیت موثر است.
  15. بی اختیاری دفع ادرار را درمان می کند.
  16. التهاب و ورم کلیه را درمان می کند.
  17. گل گاو زبان در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است.
  18. ضماد برگ های گاو زبان برای رفع ورم موثر است.
  19. برگهای گاوز بان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید.
  20. برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می باشد و در بعضی از کشورها آنرا داخل سالاد می ریزند.
بررسی خواص گیاه گل گاوزبان
بررسی خواص گیاه گل گاوزبان

خواص گل گاوزبان برای سلامت قلب

در تحقیقات انجام شده نشان داده شده است که گل گاوزبان تأثیر مثبتی بر سلامت قلب دارد. این گیاه حاوی سطوح بالایی از GLA (اسید گاما لینولنیک) می باشد که به عنوان اسید چرب امگا 6 شناخته میشود که با کاهش التهاب، بهبود سطح چربی خون و کاهش استرس اکسیداتیو، سلامت قلب و عروق را بهبود می دهد.

آیا گل گاوزبان برای تعادل هورمونی مناسب است؟

گل گاوزبان همچنین اثر مثبتی بر تعادل هورمونی دارد. این گیاه حاوی مقدار قابل توجهی از فیتواستروژن ها است که عملکرد هورمون استروژن را در بدن تقلید می کنند. این ماده می تواند به تعادل هورمون ها و بهبود علائم بیماری هایی مانند یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی کمک کند.

خواص گل گاوزبان برای پوست

طبق بررسی های انجام شده گل گاوزبان با بهبود سلامت پوست در ارتباط می باشد. GLA (اسید گاما لینولنیک) موجود در این گیاه به بهبود آبرسانی پوست و کاهش علائم اختلالات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

تاثیر گل گاوزبان بر سلامت مغز

نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده است که گل گاوزبان تأثیر مثبتی بر سلامت مغز نیز دارد. این گیاه حاوی سطوح بالایی از اسید استریدونیک است که با بهبود عملکرد شناختی و کاهش علائم افسردگی و اضطراب مرتبط است. و همین مورد بر سلامت مغزی تاثیر خواهد گذاشت.

گل گاوزبان برای مفاصل مناسب است؟

همانطور که در بالا گفتیم گل گاوزبان دارای خواص ضد التهابی است و برای افراد مبتلا به مشکلات مفصلی مانند آرتروز مفید است. GLA موجود در گیاه برای کاهش التهاب و بهبود سلامت مفاصل کاربرد دارد.

دم‌کرده گل گاوزبان، دمنوشی برای سرماخوردگی

گاهی اوقات سرفه‌های فصل سرما را هیچ قرص و شربتی درمان نمی‌کند اما تجویز یک جوشانده سنتی مانند گل گاوزبان به صورت مرهمی قوی عمل خواهد کرد.

 دم‌کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی است. این دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتدای شروع علائم سرماخوردگی، یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار است.

گل گاوزبان در درمان سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های خفیف نیز موثر است. در درمان سرفه‌های خشک می‌توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل‌الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی 3-2 بار بنوشید.

خواص گل گاوزبان برای سرماخوردگی
خواص گل گاوزبان برای سرماخوردگی

خواص گل گاوزبان برای سرماخوردگی

بریم و ببینیم که چطور میتوان از خواص گل گاوزبان برای سرماخوردگی استفاده کرد؟ برخی از مهمترین ویژگی های این گیاه برای سرماخوردگی رو با هم بررسی میکنیم:

  • تسکین درد در زمان سرماخوردگی : بررسی های انجام شده نشان میدهد که گل گاوزبان به بهبود عملکرد سلول های ایمنی و افزایش توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها کمک میکند.
  • کاهش التهاب: گل گاوزبان میتواند به کاهش التهاب و تورم در مجرای بینی کمک کند، که می تواند به تسکین علائم سرماخوردگی مانند احتقان بینی و فشار سینوسی کمک کند.
  • آنتی اکسیدان : گل گاوزبان دارای آنتی اکسیدان زیادی است که به محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو کمک می کند. این می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر سرماخوردگی و سایر عفونت ها کمک کند.

خواص گل گاوزبان برای خانم ها

همانطور که گفتیم این گیاه قرن ها است که در طب سنتی از آن استفاده میشود و بخاطر داشتن طبع گرم و خشک میتواند برای خانم ها مورد توجه قرار گیرد (اولین مورد تعادل هورمونی و کمک به سلامت پوست است که در بالا توضیحات آن را بیان کردیم) که در ادامه برخی از خواص آن برای زنان را با هم بررسی میکنیم:

  • مناسب برای دوران یائسگی : طبق بررسی های انجام شده گل گاوزبان تأثیر مثبتی بر گرگرفتگی، نوسانات خلقی و اختلالات خواب دارد که اغلب در دوران یائسگی رخ می دهد.
  • بالا بردن سلامت باوری : همانطور که گفتیم این گیاه دارای GLA (گاما-لینولنیک اسید) است که به بهبود تعادل هورمونی و کاهش التهاب معروف است. این می تواند به بهبود منظم قاعدگی و کاهش علائم آندومتریوز کمک کند، و همین مورد باعث تقویت باروری در بانوان خواهد شد.
  • سلامت استخوان : شایع ترین بیماری در خانم ها پوکی استخوان می باشد، گل گاوزبان نیز تاثیر مثبتی بر سلامت استخوان دارد. GLA به بهبود تراکم استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک قابل توجهی م کند.

همیشه به این نکته خیلی مهم توجه داشته باشید که زمانی که از خاصیت گل گاوزبان برای سلامتی و بهداشت استفاده میکنید قبل از آن از پزشکان مشورت بگیرید تا تداخل دارویی برای شما پیش نیاید.

خواص درمانی گل گاو زبان-گل من و تو

فواید گل گاو زبان برای پوست ، مو و ناخن

 جوشانده گل گاو زبان برای بهبود وضعیت مو، ناخن و پوست تاثیر فراوانی دارد. عُصاره برگ گل گاوزبان به عنوان ترکیبی نرم کننده برای پوست خشک و برطرف نمودن خارش های پوستی به کار می رود.

افشره برگ گل گاوزبان را می توان با مقدار مساوی آب رقیق نمود و برای خشکی و یا خارش پوست و همینطور جوش های عصبی روی پوست مالید.

مصرف گل گاو زبان در بارداری، شیردهی و در کودکان

 خواص گل گاوزبان در دوران شیردهی سوالی است که بسیار پرسیده میشود، زنان باردار بایستی از مصرف گل گاو زبان در ایام حاملگی خودداری نمایند. چرا که به علت داشتن آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین شود.

بسیاری تصور می کنند مصرف داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی کاملاً بی ضرر و بدون عوارض است؛ در حالی که امروزه ثابت شده عوارض داروهای گیاهی دست کمی از داروهای شیمیایی ندارد. این مسئله به خصوص در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد و زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.

همچنین گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده و کودکان نیز مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.

زنان شیرده باید در مصرف هر گونه مکمل یا گیاه جدید، از جمله گل گاوزبان، احتیاط کنند، زیرا برخی از مواد می توانند به شیر مادر نفوذ کرده و بر سلامت نوزاد تأثیر بگذارند. همیشه بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل یا گیاه جدید در دوران شیردهی با یک متخصص مشورت کنید.

مراقب باشید: گل گاوزبان فشارخون را بالا می‌برد

داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی دارای عوارض هستند، به طور مثال گل گاوزبان فشارخون را افزایش می دهد و نباید مبتلایان فشارخون از آن استفاده کنند. اگر مبتلایان به فشارخون می خواهند گل گاوزبان مصرف کنند باید از مصلح آن یعنی لیمو هم استفاده کنند.  مصلح به ماده غذایی یا گیاه دارویی اطلاق می‌شود که عوارض گیاهان دارویی را از بین می‌برد و آن را تعدیل می‌کند. همان طور که می‌دانید به اغلب مبتلایان به فشارخون که دچار ناراحتی اعصاب می‌شوند توصیه می‌شود گل گاوزبان مصرف کنند درحالی‌که این بیماران با خوردن آن دچار عوارض می‌شوند. پس داروهای گیاهی حتماً باید از سوی متخصصان مربوطه تجویز شوند.

مصرف بیش از 5 روز مداوم این گیاه ممکن است باعث عادت شود؛ بنابراین پس از 5 روز استفاده از آن در صورت نیاز، 3 روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

نکته بسیار مهم در مصرف گل گاوزبان

نکته‌ی دیگری که باید متذکر شد این است که این گیاه دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی (PAS) است که مصرف زیاد این گیاه در دوز بالا یا در دراز مدت، می‌تواند باعث بروز سرطان کبد یا آسیب به این عضو مهم شود.

جمع بندی خواص گل گاوزبان

گل گاوزبان گیاهی با سابقه استفاده غنی در طب سنتی می باشد که به دلیل فواید مختلف برای سلامتی بدن مورد استفاده قرار میگیرد. خواص این گیاه برای سلامت قلب، سلامت مفاصل، سلامت پوست، سلامت مغز و تعادل هورمونی اثبات شده و میتوان از آن استفاده کرد، پیشنهاد میشود خانم های در دوران شیردهی به هیچ وجه از دمنوش این گیاه استفاده نکنند. همچنین از گل گاوزبان در دورانی که دچار بیماری سرماخوردگی شده اید میتوانید استفاده کنید.