با خواص رزماری برای بدن آشنا شوید

با خواص رزماری برای بدن آشنا شوید
رزماری

رومارَن یا اِکلیل کوهی یا رُزماری گیاهی از خانواده‌ی نعناعیان، چندساله و معطر است. نام علمی این گیاه Rosmarinus officinalis می باشد. رزماری دارای برگ‌هایی سوزنی‌شکل و همیشه‌سبز و گل‌هایی در رنگ‌های گوناگون سفید، صورتی، بنفش یا آبی است. این گیاه بومی منطقهٔ مدیترانه و کشور اوروگوئه است. رزماری دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی و چند نوع ویتامین و مواد معدنی، مانند ویتامین A و C، تیامین )ویتامین ب ۱(، ریبوفلاوین)ویتامین ب ۲)، فولات، آهن، منیزیم، فسفر، روی و مس است. بنابراین خواص و فواید زیادی برای بدن دارد. در ادامه با گوشه ای از خواص رزماری برای بدن آشنا می شویم.

خواص رزماری برای بدن:

– رزماری دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و خاصیت ضدعفونی‌کننده، ضد سرطان، ضد التهاب دارد.

– رزماری باعث تقویت حافظه، افزایش هوش، افزایش تمرکز و بهبود حال روحی می شود. همچنین از بروز آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می کند.

بنر گل من و تو

– رزمارینیک اسید، کافئیک اسید، بتولینیک اسید و کارنوزول ازجمله‌ ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در رزماری هستند که سبب تقویت دستگاه ایمنی بدن می شوند.

– رزماری برای درمان معده‌درد، یبوست، نفخ و اسهال مفید است و موجب تنظیم حرکات روده‌ای و سیستم گوارشی‌ می شود.

– رزماری بوی بد دهان‌ را از بین می برد.

– رزماری به گردش خون کمک می کند.

– رزماری یک مُسکن طبیعی است.

– رزماری به دلیل خاصیت ضدالتهابی‌اش، درمانی عالی برای بسیاری از بیماری‌ها مانند فشار خون بالا، نقرس، ورم مفاصل و جراحات باقی‌مانده از جراحی‌ها است. همچنین، کاهش التهابات در دستگاه قلبی-عروقی به سلامت قلب و پیشگیری از تصلب شرایین کمک می‌کند.

– رزماری ادرارآوری است و سبب سم‌زدایی از بدن می شود. همچنین می‌تواند روند بازسازی و سلامت کبد را تسریع کند و در کاهش شدت سیروز (التهاب شدید کبد) مؤثر است.

– رزماری از بدن در برابر عفونت‌های باکتریایی محافظت می کند. همچنین می‌تواند از عفونت‌های استاف که هرساله هزاران نفر را به‌کام مرگ می‌کشد نیز جلوگیری کند.

– پیشگیری از پیری زودرس و بهبود بیماری‌های پوستی از دیگر خواص رزماری هستند.

– رزماری باعث تحریک رشد مو می‌شود.

با خواص رزماری برای بدن آشنا شوید
رزماری

 

عوارض جانبی رزماری:

– مصرف رزماری در غذاها خطری ندارد اما روغن آن بسیار قوی است و نباید به‌صورت خوراکی مصرف شود.

– افرادی که به سایر گیاهان خانواده نعناعیان حساسیت دارند، ممکن است به مصرف خوراکی یا موضعی رزماری هم حساسیت داشته باشند، اما معمولا واکنش‌های آلرژیک نسبت‌به رزماری کم و محدود است.