با خواص گیاه سایبان آشنا شوید

با خواص گیاه سایبان آشنا شوید
گیاه سایبان

سایبان یا باباآدم جنگلی گیاهی از سرده سایبان است. نام علمی این گیاه Petasites hybridus می باشد. سایبان گیاهی دارویی است که اصالتا متعلق به منطقه آسیا و اروپا است. قسمت های مورد استفاده این گیاه شامل برگ و ساقه های زیر زمینی آن می باشند. این گیاه دارای خواص دارویی است و بطور سنتی برای درمان سرفه، مشکلات ادراری، تب و خارج کردن انگل های داخل بدن کاربرد داشته است. در ادامه با برخی از خواص گیاه سایبان اشنا می شویم.

امروزه از این گیاه دارویی به عنوان عامل ضد التهابی و برای درمان سردرد های میگرنی استفاده می کنند. همچنین سایبان برای کاهش اسپاسم های عضلانی نیز کاربرد دارد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته گیاه سایبان می تواند در کاهش اسپاسم های برونشیتی در افرادی که برونشیت و آسم دارند مفید باشد. در اغلب موارد تاثیر گذاری گیاه سایبان در درمان آلرژی های بینی و تب یونجه برابر با دارو های آنتی هیستامین است.

 

خواص گیاه سایبان برای بدن:

خواص ضد التهابی

یکی از همه ترین خواص گیاه سایبان کاهش تقریبا فوری در التهاب است. التهاب می تواند به مرور زمان یاعث بروز بیماری های مزمن و خطرناکی شود. این گیاه با دارا بودن خاصیت ضد التهابی می تواند برای درمان آرتروز، نقرس و یا حتی بیماری های قلبی مفید باشد. در حال حاضر برای ساخت داروی های ضد آرتریت از عصاره این گیاه استفاده می شود.

بنر گل من و تو

 

درمان سرما خوردگی

یکی دیگر از خواص گیاه سایبان، بلغم زا بودن است. این امر می تواند بسیار مفید باشد زیرا سبب خروج مخاط از ریه، دستگاه های تنفسی و حفره های بینی می شود. مخاط و خلط محل های ایده آل برای قرار دادن باکتری ها و کشت می باشند، بنابراین با از بین بردن این نقاط داغ برای بیماری، می توانید روند بهبودی را تسریع ببخشید. سالیان درازی پزشکان طب سنتی از جوشانده این گیاه برای درمان سرما خوردگی استفاده می کردند. امروزه نیز برای کسانی که به آنتی بیوتیک ها مقاومت دارند، این گیاه توصیه می شود.

 

واکنش های آلرژیک

سایبان یک ماده آنتی هیستامین است. بنابراین می تواند به طور طبیعی از واکنش های آلرژیک جلوگیری کند یا حداقل میزان شدت آن ها را کاهش دهد.

 

سردرد

شایع ترین استفاده معمول از سایبان در درمان سردرد و میگرن است. امروزه میگرن یکی از رایج ترین مشکلات عصبی محسوب می شود. پتاسین و ایزوپتازین دو ترکیب شیمیایی هستند که به طور مستقیم به کاهش شدت، مدت زمان و علائم میگرن مربوط می شود و این دو مواد شیمیایی قدرتمند در برخی از گونه های سایبان یافت می شوند.

برای رفع کردن سردرد های خود می توانید هر شب یک لیوان از چای سیابان مصرف کنید. البته بهتر است قبل از این کار با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است سایبان با بعضی از داروها، اختلال داشته باشد.

 

با خواص گیاه سایبان آشنا شوید
گیاه سایبان و سردرد

 

تب

سایبان برای کاهش تب مفید است. تب نوعی پاسخ ایمنی بدن محسوب می شود. در واقع بدن سعی می کند تا با بالا بردن دمای بدن، علائم بیماری زا را از بین ببرد. این امر می تواند گاهی بسیار خطرناک شود و به هیپوتالاموس آسیب وارد کند. سالیان طولانی است که از این خاصیت سایبان به منظور کاهش علائم بیماری ها استفاده می شود. این ویژگی هم به دلیل طبیعت ضد التهابی سایبان است. همچنین سابان به عنوان یک تقویت کننده قوی سیستم ایمنی بدن، می تواند روند درمان را تسریع ببخشد.

 

اسپاسم و درد عضلانی

این گیاه همچنین دارای خواص ضد اسپاسم و ضد درد است. اگر لرز، روده تحریک پذیر و درد مزمن دارید، یا در حال بهبودی از یک بیماری یا آسیب هستید، استفاده از مقادیر مناسب عصاره سایبان می تواند به شما کمک کند. سایبان یکی از گیاهان محبوب ورزشکاران محسوب می شود. زیرا تاثیر فوق العاده ای بر روی کاهش اسپاسم دارد. جالب است بدانید که این گیاه یکی از بخش های اصلی مکمل های ضد درد نیز می باشد.