با فواید و خواص گلاب آشنا شوید

گلاب
گلاب

گلاب به مایعی گفته می‌شود که از گل محمدی با نام علمی Rosa × damascene بدست می آید. گلاب بسیار خوش بو و معطر است و گرانترین اسانس دنیا محسوب می شود. کشور ایران اولین تولیدکننده گلاب است و امروزه شهرستان کاشان با تولید ۱۵ هزار تن گلاب بزرگترین تولیدکننده این محصول در جهان می باشد. گل محمدی از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد رویش دارد و از خواص درمانی فراوانی برخوردار است. گلاب نیز خواص و فواید بسیاری دارد که در ادامه با گوشه ای از خواص گلاب آشنا می شویم.

فواید و خواص گلاب:

– گلاب دارای خاصیت آنتی بیوتیکی، آرام بخشی و ضدالتهابی است. بدین ترتیب برای تسکین گلو درد و آرام سازی عضلات گلو و سرماخوردگی مفید است.

–  گلاب ضد استرس است. همچنین به دلیل تقویت سیستم عصبی، مصرف آن یا بوئیدن آن در درمان بسیاری از سردردها هم مفید است.

بنر گل من و تو

– گلاب برای درمان بی خوابی مفید است.همچنین برای کاهش خستگی کاربرد دارد.

– گلاب برای تقویت لثه توصیه می شود. حتی برای بهبود آفت های دهان کاربرد دارد.

– گلاب یک پاک کننده برای پوست است و به شادابی پوست کمک می کند.

– گلاب برای معده و مخصوصاً دهانه معده مفید است. نفخ یا ریفلاکس  را درمان می کند.

– گلاب برای مجاری هوایی و ریه ها مفید است. نرم کننده و لینت دهنده مجاری هوایی و گلو و حلق است.

– طبع گلاب رو به خنکی است. بنابراین سوزش ادراری که به دلیل گرمی مزاج یا افزایش ماده صفرا در خون و ادرار باشد را درمان می کند.

 

گلاب
گلاب

 

– توصیه می شود افرادی که تب دارند، گلاب را به صورت خنک (یخچالی یا با یخ) مصرف کنند و یا اینکه در ظرفی به همراه آب ریخته، پارچه ای را با آن آغشته کنند و دست و پاها و صورت را با آن شستشو دهند.

– گلاب سبب تقویت قوای عمومی بدن می شود و باعث تجدید انرژی در بدن می شود.

– استفاده از گلاب در قطره چشم برای درمان بیماری های چشم از جمله ورم ملتحمه، خشکی چشم، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مفید است.

– گلاب برای افراد مبتلا به زوال عقل و آلزایمر مفید است.

– خواص ضدعفونی کننده و ضد باکتری گلاب برای درمان سریع زخم، سوختگی و عفونت ناشی از آن ها مفید است. همچنین به از بین رفتن جای زخم و سوختگی کمک می کند.

– گلاب دارای خاصیت ضد افسردگی است و به درمان افسردگی و اضطراب کمک می کند.

 

موارد احتیاطی مصرف گلاب:

افرادی که دچار اسهال شدید هستند یا زخم گوارشی و نفخ شدید دارند، همچنین کسانی که دچار بواسیر یا هموروئید می باشند بهتر است از گلاب استفاده نکنند.