با گیاهان هوازی بیشتر آشنا بشیم

گیاهان هوازی
گیاهان هوازی

نیازهای گیاهان هوازی : یکی از گیاهان آپارتمانی که این روزها خیلی اسمشو میشنوید و یا در نمایشگاهها میبینید و یا شاید هم اونها رو خیلی جاها دیده باشید ولی اسمشو نمیدونستید، این گیاهان رو گیاهان هوازی مینامند، این گیاهان که به خاک نیاز ندارند این گیاهان برای کسانی که به خاک حساسیت دارند و تمایل دارند که گل و گیاه در خانه نگهداری کنند بسیار مناسب و جذاب هست. ما در این مطلب به بررسی این گیاهان و همچنین نیازهای اونها می پردازیم پس با ما باشید تا از نیازهای گیاهان هوازی باخبر شوید و بتونید به راحتی اونهارو در خانه نگهداری کنید.

مختصری در خصوص گیاهان هوازی

یکی از جذابترین و جالب ترین ویژگی گیاهان هوازی نیاز نداشتن به گلدان و خاک می باشید که حتی میتوانید بدون آبیاری و یا آبیاری بسیار کم اونها رو زنده نگه دارید، و همین ویژگی برای آنها کاربردهای خاص و ویژه ای در دکوراسیون ایجاد کرده است.گیاهان هوازی گیاهانی جالب و کم توقع هستند که برای رشد تنها به هوا احتیاج دارند یعنی نه در خاک قرار می گیرند و نه در آب! یکی از ویژگی این گیاهان در طبیعت آویزان بودن آنها از درختان و یا قرار گرفتن روی تنه درختان می باشد. شما میتوانید آنها را بر روی صدف، ظرف های شیشه ای، چوب و … نگهداری کنید و دکوراسیون خودتون رو جذابتر کنید.

ما در ادامه به بررسی ویژگی ها و نیازهای گیاهان هوازی می پردازیم و شما حتی با نحوه تکثیر آنها نیز بیشتر آشنا خواهید شد.

بنر گل من و تو

نیازهای گیاهان هوازی

نیازهای گیاهان هوازی

همانطور که گفتیم این گیاهان به خاک نیاز ندارند و همچنین آبیاری کمی هم احتیاج دارند ولی به نور زیاد و شدید حساس می باشند  که نور آفتاب باعث سوختگی اونها میشه، گیاهان هوازی گبار پاشی را دوست دارند. اگر این سوال برای شما پیش بیاید که گیاهان هوازی را در کجا میتواند رشد دارد؟ در پاسخ باید گفت که نگهداری و رشد گیاهان هوازی در هر مکانی امکان پذیر است بدون اغراق افسانه ای بیشتر نیست.

نور مناسب گیاهان هوازی

اگر میخواهید گیاهان هوازی شما طول عمر بیشتری داشته باشند به روشنایی و همچنین نور غیر مستقیم نیاز دارند. یکی از بهتیرن محل ها برای نگهداری این گیاهان پنجره های جنوبی و شرقی هست. ولی هر مکانی که نور غیر مستقیم و روشن در خانه دارید برای این گیاهان مناسب خواهد بود. تنها نکته در نور مناسب گیاهان هوازی آفتاب مستقیم و یا نور مستقیم نخورد به گیاه می باشد.

شما میتوانید از نور مصنوعی برای رشد این گیاه هم استفاده کنید، گیاه هوازی را زیر نور فلورسنت نگهداری کنید.بهتر است برای رشد این گیاهان از چراغ رشد گیاه مخصوص استفاده کنید کارایی بهتری برای گیاهان آپارتمانی دارد.

آبیاری

برای آبیاری این گیاهان و نامین نیاز آبی آنها به دو روش میتوان عمل کرد کی به صورت غبارپاشی که چند روز یکبار انجام میشه و یا میتوانید گیاه خود را در ظرف آب به مدت یک ربع قرار دهید و سپس آن را از ظرف خارج کرده و در محل خود قرار دهید. البته توجه داشته باشید که این گونه آبیاری باید هفته ای یکبار انجام شود.

نکاتی در خصوص آبیاری

حتما پس از آبیاری به صورت قرار دادن در آب گیاه را به صورت وارونه قرار دهید تا آب اضافی از گیاه خارج شود تا گیاه شما دچار پوسیدگی نشود.

این گیاهان رطوبت را دوست دارند و عاشق غبارپاشی هستند پس برای رشد بهتر سعی کنید که آنها را غبار پاشی کنید.

پرورش گیاهان هوازی

دمای مناسب

دمای محیط زندگی و اتاق بهترین دما برای رشد و نگهداری آنها می باشد ولی آنها دمای 15 الی 30 درجه را میتوانند تحمل کنید ولی به هیچ وجه نباید دمای محیط زیر 7 درجه برسد که باعث مرگ این گیاهان می شود.

تغذیه

شما میتوانید برای تغذیه و کوددهی به این گیاهان از کودهای گیاهان زینتی ولی با دوز و مقدار بسیار کم ماهی یکبار آن هم به صورت اسپری روی شاخه و برگها استفاده کنید. رشد معمول این گیاهان پایین می باشد و شما می توانید از کوددهی به آنها برای افزایش میزان رشد و گلدهی استفاده کنید.

تکثیر گیاهان هوازی

برای تکثیر گیاهان هوازی از پاجوش میتوان استفاده کرد.این پا جوش ها مرور زمان و رشد گیاه به وجود می آید. این گیاهان در کل طول رشد و زنده بودنشان فقط و فقط یکبار گل می دهند و در طول دوره گلدهی گیاهان کوچک و بچه گیاه هوازی را تولید می کنند. این گیاهان جدید و کوچک را به همان شکل متصل به گیاه مادری نگه کنید تا زمانی که به اندازه نصف تا یک سوم مادر خود رسیده باشند. حالا به آن مرحله رسیده است که بتوانید آنها را برش داده و در مکانی جداگانه نگهداری کنید.

تکثیر گیاهان هوازی
تکثیر گیاهان هوازی

به این نکته توجه کنید که گیاه مادر پس از گلدهی و پا جوش زدن خواهد مرد.

مشکلات گیاهان هوازی

گیاه من برگ هاش قهوه ای شده و نک اونها خشک میشه

آبیاری گیاه شما به اندازه کافی نبوده حال باید فاصله دو آبیاری را کمتر کنید و اسپری کردن را هم به برنامه آبیاری خود اضافه کنید. البته میتوانید گیاه خود را به مکانی مرطوب تر هم منتقل کنید.

انتهای گیاه به رنگ سیاه یا قهوه ای شده و برگ ها میریزد

احتمالا آبیاری بیش از حد انجام شده و گیاه در حال پوسیدگی می باشد.

معرفی گیاه هوازی تیلاندسیا

حدود ۵۰۰ گونه مختلف تیلاندسیا وجود دارد. یکی از معروف ترین آنها خزه اسپانیایی است که در محیط طبیعی خود در جنوب آمریکا از شاخه درختان آویزان می‌شود. این جنس، یکی از بزرگ ترین جنس‌های خانواده بروملیاد است. جنس تیلاندسیا گاهی به دو دسته گیاهان برگ خاکستری هوازی و گیاهان برگ سبز خاکی تقسیم می‌شود.

در حقیقت تمامی تیلاندسیا‌ها گیاهان انگلی هستند که خود را به درختان می‌چسبانند و رطوبت مورد نیازشان را از هوا می‌گیرند. ممکن است پیدا کردن یک تیلاندسیا در گلفروشی کمی سخت باشد اما حتما آن را پیدا می‌کنید. این گیاه معمولا به عنوان یک گیاه آویز به فروش می‌رسد. تعدادی کمی از تیلاندسیاها را می‌توان در گلدان پرورش داد و بقیه را باید از جایی آویزان کرد و یا به ساپورتی وصل کرد.

شما میتوانید هرآنچه که باید در خصوص تیلاندسیا بدانید را در لینک مطلب تیلاندسیا مطالعه کنید.

مطالب جالب :

چه گیاهانی مناسب بالکن هستند؟

با بونسای و پرورش آن آشنا شویم