گیاهان گوشت خوار و معرفی 12گونه جذاب این گیاهان + ویدیو

گیاهان گوشتخوار - گیاهان حشره خوار
گیاهان گوشتخوار - گیاهان حشره خوار

معرفی گیاهان گوشت خوار : آیا تا به حال گیاهان گوشت خوار به گشو شما خورده است؟ اصلا یادتون هست در برخی از فیلم ها گیاهانی رو به ما نشون میدادند که انسان ها را میخوردند؟ بله واقعیت دارد گیاهانی در سراسر دنیا وجود دارند که گشوت خوار هستند و از حشرات تغذیه میکنند، باید گفت که حدود ۶۰۰ گونه از این گیاهان در کل دنیا وجود دارد که برخی از آنها را برای نگهداری در آپارتمان میتوان پیدا کرد. در این مطلی میخوام بهتون برخی از گیاهان گوشت خوار رو معرفی کنم پس بریم به اصل مطلب

نحوه کارکرد برخی از گیاهان گوشت خوار

برخی از گیاهان به محض نشستن پرنده کوچک و یا حشره بر روی برگهای آنها، برگها به شکل ناگهانی بشته خواهد شد و آن بوته یا درخت تیغ های خود را به بدن حشره ای که به دام افتاده فرو میکند و شیره آن حشره را که خون یا نوعی لنف تشکیل شده را با استفاده از خارهای خود می مکد.

گونه ای دیگر از گیاهان گوشتحوار هستند که به شکل کاملا هوشمند عمل میکنند این گونه ها اگر پرنده یا حشره ای که دوستش دارند بر روی شاخه یا برگ بنشیند سریع در دام خود خواهند انداخت ولی اگر آن حشره یا پرنده باب میل نبود هیچ عکس العملی نشان نیمدهند (انگار با ذائقه این گیاهان هم همه چیز جور نیست) نکته جالب اینجاست که اگر شما سنک یا هر وسیله دیگر بجز حسرات مورد میل این گیاهان را در داخل برگ بگذارید هیچ عکس العملی نشان نخواهند داد.

بنر گل من و تو

میتویند در زیر ویدیو برخی از این گیاهان و نحوه شکار حشرات رو مشاهده کنید.

 

اسرار گیاهان گوشت خوار

این گیاهان بنا به نیاز خود به مرور رشد کرده و تغییر شکل برگهای خود توانسته اند که در چند ثانیه حشرات نشته را اسیر خود کنند و از آنها به عنوان غذا استفاده کنند.شاید این سوال برای مشا پیش آمده باشد که مگر گیاهان نباید از خاک تغذیه کنند؟ بله درست است ولی همانوطر که گفتیم گیاهان گوشت خوار به مرور خود را با محیط محل زندگی آدابته کردن این گیاهان بیشتر در مردابها یا لجنزارها رشد میکنند خاک این مناطق خالی از مواد مغذی می باشد پس این گیاهان برای دریافت نیتروژن و مواد مغذی دیگر، حشرات را شکار میکنند و از مواد موجود در آنها تغذیه میکنند و تکامل می‌یابند.

جالب است بدانید که بعضی از این گیاهان تحرکات خیلی سریعی دارند و این حرکت سریع برای کارهای بجز تغذیه هم انجام میدهند، برای مثال در برخی مواقع دیده شده که حرکات سریع براى انتشار دانه، گرده و یا دور کردن شکارچیان استفاده مى شود. ساختار بافت ها و اندام هاى گیاهى در برخى موارد، داراى تفاوت هاى بسیار بارز و عمیقى با گونه هاى جانورى است.

معرفی گیاهان گوشت خوار

حال به معرفی چند نوع از مشهورترین انواع گیاهان حشره خوار می پردازم:

1 – گیاه ونوس حشره‌خوار (Venus flytrap) :

یکی از رایج ترین و شاید بتونم بگم در دسترس ترین گیاهان حشره خوار همین ونوس هست که میتویند خیلی راحت از گل فروشی های تهیه کنید، این گیاه خیلی راحت در خانه و گلخانه پرورش داده می شود یکی از عجایب این گیاه رشد گلها در بالای برگ می باشد و این یک معجزه فوق العاده می باشد چون اگر حشرات قصد گرده افشانی دارند به هیچ وجه در دام این گیاه نخواهند افتاد.

تعداد دفعات شکار این گیاه محدود است و در طول عمر خود فقط 3 یا 4 بار می تواند شکار انجام دهد، در ویدیو که مشاهده کردید اولین گیاه که کرم را گرفت همین ونوس حشره خوار بود، نحوه شکار هم به این صورت می باشد که برگهای صدف مانند طعمه را جذب م یکنند و زمانی که طعمه وارد برگ شد به سرعت برگ بسته شده و حشره داخل گیاه به دام می افتد زمانی برگها باز خواهند شد که حشره کاملا هضم شود. خیلی کم توقع بوده و در ماه 1 عدد مورچه یا پشه برایش کافی هست.

گیاهان گوشتخوار - ونوس
گیاهان گوشتخوار – ونوس
2 – گیاه کوزه ای Nepenthes :

این گیاه حشره خوار دارای گونه های مختلفی می باشد و جزو بزرگترین گونه های حشره خوار در دنیا می باشد. در برخی از گونه های این گیاه ارتفاع گیاه به 60 سانتی متر هم می رسد. این گیاه بیشتر در کرداب ها و لجن زار ها رشد میکند و در انتهای تابستان گلبرگهای سرخ رشد خواهند کرد. برگهای گیاه که به دور ساقه و نزدیک زمین پیچیده هستند کوزه های گیاه را تشکیل می دهند، هر گیاه نهایتا 6 برگ خواهد داد که از اوایل بهار تا اواخر تابستان هر 15 روز یک برگ رشد خواهد کرد.

حشرات جذب ترشح اطراف کلاهک کوزه گیاه می شوند و به محض وارد شدن حشره به لبه کوزه کم کم بخاطر داشتن خاصیت لغزندگی طعمه کم کم به ته کوزه رفته و دیگر نیمتواند از آن خارج شود. جالب است بدانید که لار و 3 گونه حشره دیگر در داخل این بگها زندگی میکنند.

گیاهان حشره خوار - گیاه کوزه ای Nepenthes
گیاهان حشره خوار – گیاه کوزه ای Nepenthes
3 – دروزرا (Drosera) یا شبنم خورشید(sundew):

این گیاه زیبا از بالا شبیه به یک قطره درشت و براق هست که عرض آن 5 الی 10 سانتی متر خواهد رسید، برگهای سرخ رنگ و دارای کرک در روی ساقه ها قرار دارند و قسمت پایین و ساقه ها سبز می باشد. این گیاه دارای گلهای سفید رنگ می باشد.

همانند سایر گیاهان گوشت خوار دوزرا طعمه های خود را از طریق برگها به دام می اندازد، به این شکل که تارهای متعدد سوزنی شکل بر روی برگ وجود دارند که نوک هر یک از آنها یک قطره ماده چسبناک وجود دارد که طعمی شیرین دارد همین قطرات حشرات را به خود جذب میکنند و همین کار هر موجود کوچکی را تمام میکند. پس از اینکه گیاه از تسلیم شدن طعمه کاملا اطمینان حاصل کرد آنزیمی برای هضم و جذب حشره ترشح میکند و مدت هضم حدود 2 روز طول میکشد.

گیاهان گوشتخوار - دروزرا (Drosera) یا شبنم خورشید(sundew)
گیاهان گوشتخوار – دروزرا (Drosera) یا شبنم خورشید(sundew)
4 – باترورت (Butterwort) یا گیاه کره ای Pinguicula:

به این گیاه گیاه نامتعارف در زیمنه گوشت خواری هم میگن و در شکاف های سنگ و صخره رشد میکند و دارای گلهای بسیار زیبا و ظریفی م یباشد که رنگ آنها بنفش و آبی هست این گیاه دارای برگهای کره ای و چرب می باشد به همین خاطر به آن باترورت می گویند، در کل برگهای آن 3 الی 6 عدد می باشد و این برگهای دارای 2 نوع غده ترشحی هستند که یک غده برآمده برای جذب و چسباندن موجودات به خود را دارد و یک غده برای هضم و جذب حشرات شکار شده به کار می رود.

ترکیب این دو غذه بویی ایجاد میکند که شته ها، مگسها و ششپاها را به خود جذب خواهد کرد و پس از به دام افتادن و تلاش برای خروج غده دوم ترشح شده و موجود را در خود هضم میکند و آرام آرام برگ ها لوله میشوند تا هیچ راه فراری وجود نداشته باشد.

گیاه گوشت خوار - اترورت (Butterwort) یا گیاه کره ای Pinguicula
گیاه گوشت خوار – اترورت (Butterwort) یا گیاه کره ای Pinguicula
5 – گیاه آسیاب آبی (Aldrovanda) :

یکی از گیاهان آبزی که حشره خوار هم هست همین گیاه آسیاب آبی هست که بخاطر شکل قرار گرفتن برگها به آن این لقب را داده اند ، این گیاه ریشه ندارد و ساقه های اون روی آب شناور میباشند این گیاه برگهای خود را در سطح آب باز میکنند و مثل ونوس حشره خوار زمانی که حشره ای بر روی برگها بنشیند سریع برگها جمع شده و طعمه را به دام می اندازدو سپس اولین کاری که میکند آب اضافی را به بیرون انتقال داده و شروع به هضم حشره میکند. خیلی کم از این گیاه برای مصارف خانگی استفاده میشود.

گیاه آسیاب آبی
گیاه آسیاب آبی

6 – بلدرورت(bladderwort) :

این گیاه در برکه ها و مرداب ها رشد میکنه و به گیاه مثانه دار هم مشهور هست، این گیاه هم همانند آسیاب ابی بدون ریشه هست و در سطح آب شناور می ماند و ارتفاع شاخه های آن حدود 90 سانتی متر می باشد بلدروت دارای گلهای زرد رنگی به شکل گل میمون می باشد. همانوطر که گفتیم این گیاه دارای مثانه شفاف می باشد و هرگاه حشره و یا آبزی این مثانه ها را لمس کند تله باز شده و حشره مانند یک جارو برقی به داخل کشیده خواهد شد. و خیلی سریع یعنی در عرض 15 هزارم ثانیه مثانه بسته شده و طعمه به مراحل هضم نزدیک مییشود.

جالب است بدانید مثانه ها پس از دو ساعت میتوانند مجددا اقدام به شکار کنند.

بلدرورت(bladderwort)
بلدرورت(bladderwort)
7 – گل رنگین کمان (Byblis):

یکی دیگر از گیاهانی که میتواند به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده کرد همین رنگین کمان هست، این گیاه از گونه های بیابانی و گوشتخوار به حساب می آید ولی جالبتر این هست که همین گونه نوع آبزی هم دارد.

نحوه شکار به این شکل است که این گیاه دارای ساقه های چسبنده می باشد و حشرات را به خود جذ می کند و غده های روی ساقه ها عمل تله را ایفا میکنند و چون این غذه ها شیرین هستند حشرات رو به خود جذب کرده  و دیگر حشره راه فراری ندار و در همان وضعیت ساقه شروع به هضم طعمه میکند.

گیاه آپارتمانی گوشت خوار - گل رنگین کمان
گیاه آپارتمانی گوشت خوار – گل رنگین کمان

8 – گل ساراسینا Sarracenia :

اگر دنبال یک گیاه گوشت خوار جذاب و آپارتمانی هستید ساراسینا یک گزینه فوق العاده برای شما خواهد بود، اگر تمایل دارید که در خانه نگهداری کنید حتما گیاه کاملا ضعیف و مردابی برای اون انتخاب کنید و نیترات با شکار حشرات جذب شود.

این گیاه در اوایل بهار شروع به گلدهی میکند ولی پس از اتمام گلدهی کوزه های آن تا اواخر پاییز باقی میمانند و کم کم شروع به پژمرده شدن میکند و لی همزمان با بهار مجدد رشد خواهد کرد. نحوه جذب و شکار حشرات به این شکل می باشد که حشرات به وسیله ی رنگ و بو و نکتار آن که در لبه کوزه ترشح میشود، و چون لبه های داخلی آن از آنزیم پوشیده شده و این آنزیم لیز می باشد حشره به ته کوزه هدایت شده و عمل هضم انجام خواهد شد.

گل ساراسینا - گیاه آپارتمانی حشره خوار
گل ساراسینا – گیاه آپارتمانی حشره خوار
9 – بروچینیا (Brocchinia reducta) :

یکی دیگر از گیاهان گوشتخوار بروچینیا هست که بسیار شبیه به آکمائا  می باشد و از خانواده آناناس ها می باشد، همانطور که در عکس زیر میبینید این گیاه دارای یک حفره مرگبار است که درون آن آب ذخیره میکند این آب دارای عطری خوش برای حشرات می باشد و از خود نور ماواری بنفش نیز بازتاب میکند همین ویژگی ها کافی است تا حشرات را جذب خود کند. و زمانی که حشره ای وارد آن شد دیگر نمیتواند خارج شود و کارش تموم شده بدانید.

گیاهان گوشت خوار و معرفی 12گونه جذاب این گیاهان + ویدیو
بروچینیا
10 – گیاه کوزه ای کالیفرنیا یا سوسن کبری (Darlingtonia) :

از گونه های کمیاب و عجیب در بین گیاهان گوشت خوار سوسن کبری است نگهداری اون در خانه بسیار سخت می باشد چون اختلاف دمای شب و روز برای زندگی این گیاه نقش بسایر زیادی دارد و در مکانهای باتلاقی رشد میکند. قسمت بالای برگ که به رنگ قرمز و صورتیست،حشره را جذب خود میکند و دو برگ نیش مانند جلوی تله با ترشح شکر و مواد معطر به جذب حشره کمک میکند.

حشره پس از جذب شدن از در ورودی تله به داخل میرود و همانطور که در شکل پیداست شفاف بودن گیاه باعث مشود و حشره برای فرار به سمت بالا پرواز کند داخل تله‌ی گیاه سطوح واکسی و چسبنده و دارای کرک های روبه جهت مخالف هستند و هنگامی که حشره از فرار خسته شود و روی آنها بشیند دیگر امیدی به زنده ماند آن نیست !در قسمت پایین گیاه عمل هضم شروع میشود و قسمت های نرم حشرات توسط اسید های آمینه و شیره معده هضم میشود و قسمت های سخت آن دفع میشود.

گیاه کوزه ای کالیفرنیا یا سوسن کبری
گیاه کوزه ای کالیفرنیا یا سوسن کبری
11 – سفالوتوس (cephalotus sp) :

شاید قیافه و ظاهر این گیاه بسیار شبیه به گیاه کوزه ای باشد ولی عملکرد و فیزیک آن بسیار متفاوت می باشد. در سفالوتوس کیسه ها کاملا نزدیک به زمین هستند، همانوطر که در عکس مشاده میکنید یک سرپوش بر روی کوزه وجود دارد که به هیچ وجه حرکت نمیکند و تنها کار آن محافظت از نفوذ باران می باشد، این گیاه برای شکل به این شگل عمل میکند که داخل کیسه یک ماده آبکی وجود دارد که خود گیاه آن را تولید میکند و زمانی که حشره وارد آن شد توانایی خروج را نخواهد داشت و گیاه شروع به هضم طعمه میکند.

گیاه حشره خوار سفالوتوس
گیاه حشره خوار سفالوتوس
12 – گل جسد یا همان گل بدبو (The Corpse Flower) :

یکی از پر شایعه ترین گیاهان حشره خوار همین گل بدبو هست چون در مناطق مختلف شایعاتی مبنی بر خوردن انسان به گوش خورده است این نام علمی این گیاه Amorphophallus Titanum است رشد بسیار زیادی دارد و در برخی منابع نوشته شده که روزانه 10 سانتی متر رشد میکند. تا کنون دیده نشده که این گیاه انسان را خورده باشد، زمانی که رشد آن به 2.7 متر برشد شروع به ترشح بویی خواهد کرد که شبیه به بوی جسد می باشد و همین کار باعث جذب سوک و حیوانات مردار خوار می شود و همین کافی است تا طعمه های خود را شکار کند.

گل جسد یا همان گل بدبو
گل جسد یا همان گل بدبو
مطالب مرتبط :

نحوه ساخت 11 سم خانگی گیاهان آپارتمانی کاملا موثر

با گیاهان مقاوم به گرما آشنا شوید

دلایل زرد شدن برگ های گیاهان