با گیاه سپر فارسی آشنا شوید

معرفی و نگهداری سپر ایرانی

[supsystic-tables id=52]

سلام گیاهی که امروز میخوایم در خصوصش صجبت کنیم همون چیزی هست که همه خونه ها کم دارنش (گیاه سپر فارسی یا Persian shield) این گیاه زیبا و کمیاب به خاطر داشتن شاخساری متالیک و به رنگ رنگین کمان، بسیار محبوب شده. حتما ادامه مطلب رو مطالعه کنید و این گیاه رو برای دوچندان کردن جلوه خانه خود خریداری کنید.

گیاه سپر فارسی میتواند در طول سال نیز گل داشته باشید ولی این بستگی به فراهم نمودن شرایط محیطی مناسب برای این گیاه زیبا می باشد. البته این را هم باید گفت که به محض دیدن گل بر روی این گیاه باید آنها را از گیاه جدا نمود تا از دراز و بد شکل شدن گیاه جلوگیری شود. حتما گیاه را هرس نمایید تا زیبایی خوبی داشته باشید.

بنر گل من و تو

گیاه سپر ایرانی

معرفی گیاه سپر فارسی

گیاه Persian shield ( سپر فارسی ) درختچه است یک ساله و یا چند ساله از خانواده آکانتاسه، که بومی مناطق گرمسیری آسیا و ماداگاسکار است.

گیاه سپر فارسی یک نوع از 350 گونه گلدار در خانواده آکانتاسه میباشد که جایزه سلطنتی باغبانی انگلستان را از آن خود کرده است.این گیاه امروزه در ایالات جنوبی آمریکا و برزیل به وفور کاشته میشود و بسیار مورد توجه است.

سپر فارسی را میتوان در گلدان، گلخانه، باغهای گرمسیری و نمیگرمسیری مورد استفاده قرار داد. البته در خارج از خانه به عنوان گیاه زیبا جهت مرزبندی استفاده می شود. این گیاه گیاهی همیشه سبز می باشد.این گیاه دارای ریشه هایی بسیار نرم و طویل میباشد. از ترکیب رنگی برگهای آن میتوان به سبز تیره ، نقره ای، ارغوانی، صورتی و بنفش اشاره نمود.

حاشیه برگها دارای دندانه هایی کوچک هستند وگلهای این گیاه به رنگ بنفش کمرنگ بوده و در اواخر بهار تا اوایل تابستان شکوفا میشوند.( گل ها به مدت زمان کمی بر روی گیاه دیده میشوند.) گلهای این گیاه زیبا تبدیل به میوه میشوند.

نیازها و سرایط نگهداری سپر فارسی

این گیاه نیازهای پیچیده و سختی ندارد،ولی برای زیبا نگاه داشتن آن باید حواستان به هرس به موقع و به اندازه آن باشد تا زیبایی آن از دست نرود. در زیر به طوذ کامل در خصوص نیازها و شرایط نگهداری این گیاه شرح کاملی خواهیم داد.

نور

سپر فارسی میتواند در شرایط نوری آفتابی و یا نیمه سایه رشد خوبی داشته باشد. میزان آفتاب مورد نیاز گیاه شرایط محیطی نگهداری شما برای این گیاه و منطقه ای که در آن زندگی میکنید متغییر می باشد.اگر بعد از گذشت مدتی از نگهداری سپر ایرانی احساس کردید برگ های آن بی رنگ شده است، گیاه را به مکانی با سایه بیشتر و یا نور ضعیف تر انتقال دهید.

 آبیاری

بر خلاف سایر گیاهان که توصیه میشود بین دو آبیاری حتما خاک گیاه خشک شود گیاه سپر فارسی نیاز به خاک مرطوب دارد و حتما بین دو آبیاری خاک گیاه خشک نشود. پس گیاه را به طور مرتب آبیاری کنید، اما از آبیاری بیش از حد آن هم پرهیز کنید.

خاک

خاک شنی، ماسه ای ، غنی از مواد آلی و یا خاکی غنی، با پایه پیت و با زهکشی خوب، خاکی مناسب برای پرورش گیاه سپر فارسی است.

سوراخ‌های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ‌ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود. هرگز اجازه ندهید خاک گیاه‌تان برای مدت طولانی خیس بماند.

کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید.

دما

دمای بین 21 تا 28 درجه برای رشد این گیاه بسیار مناسب است.
به یاد داشته باشید که این گیاه در برابر سرما مقاوم نیست و حداقل دمایی که تحمل میکند 18 درجه است. حتما در زمستان گیاه رو به داخل منزل منتقل کنید.

تکثیر سپر فارسی

نگهداری و تکثیر گیاه سپر ایرانی - گل من و تو

گیاه سپر فارسی را می‌توانید از طریق کاشت دانه تکثیر کنید، اما احتمال موفقیت آمیز بودن تکثیر به این روش کم است. یک روش بهتر برای تکثیر گیاه قلمه ساقه است. قلمه ها را در زمان تعویض گلدان از گیاه ببرید. برای تکثیر گیاه به این روش، در ابتدای فصل رشد چند ساقه جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید.

بهر است که قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌ بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه‌ها را در آن بکارید. قلمه‌ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آنها مشاهده می‌کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است!

تعویض گلدان

شما میتوانید گیاهان جوانتر را تا وقتی که به بلوغ نرسیده اند سالانه تعویض نمایید. بعد از این زمان تعویض گلدان را یک سال در میان انجام دهید. ریشه گیاه را در زمان تعویض گلدان بهتر است هرس نمایید، این به کوچک ماندن اندازه گیاه کمک خیلی بهتری می‌کند.

برای تعویض گلدان گیاه به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را به آرامی از آن خارج کنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید، گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

مشکلات نگهداری سپر فارسی

بیماری های رایج این گیاه پوسیدگی ریشه ، کنه های عنکبوتی و شته ها و شپشکها می باشدف که میتوانید طبق راهنمایی مبارزه با هرکدام که در سایت موجود می باشد مشکلات گیاه را حل نمایید.

گیاه من رنگ زیبای خود را از دست داده است؟

برگ های این گیاه اگر بیش از اندازه در معرض نور آفتاب مستقیم قرار گیرد رنگ زیبای خود را از دست خواهد داد.پس گیاه را به مکانی با نور کم و یا سایه منتقل نمایید.

زخم های سفید پنبه ای در سطح زیرین برگها به وجود امده اند:

حمله حشره مخصوص باعث این عارضه است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند،با پنبه اغشته به سم هم میتوانید لکه ها را خیس کنید.

گیاه من خیلی دارز شده چیکار کنم؟

اگر گیاه‌تان شروع به دراز و بدشکل شدن کرد، از آن قلمه تهیه کنید و بقیه گیاه را هم به شدت هرس کنید.