برداشت کاهو رومی به 2 روش

برداشت کاهو رومی به 2 روش
برداشت کاهو رومی به 2 روش

کاهو رومی یک نوع سالم و پرطرفدار کاهو می باشد. کاهوی رومی (نام علمی: Lactuca sativa L. var. longifolia)از انواع کاهو است که در یک سر بلند برگهای درشت با گوشت محکمی زیر مرکز آنها رشد می‌کند و برخلاف بیشتر کاهوها در برابر گرما مقاوم است.

کاشت این کاهو نسبتا آسان است و در یک باغچه کوچک و حتی یک گلدان هم قابل رشد می باشد. کاهوی رومی را می توان 2 الی 3 ماهه برداشت کرد. شما می توانید برداشت سالاد رومی به 2 روش انجام دهید. تمام سر کاهو را در یک زمان برداشت، چه با کشیدن سر، ریشه و همه، و یا با قطع کردن سر در پایه. همچنین میتوانید برگهای بیرونی سر را برداشت کنید و برگهای درونی همچنان رشد و بالغ شوند.

روش 1 : برداشت کامل کاهو رومی

برداشت کامل کاهو رومی
برداشت کامل کاهو رومی

کاهو را از 65 تا 70 روز پس از کاشت بذر می توانید برداشت کنید. کاهو رومی کمتر از 3 ماه کاهوی بالغی می شود. زمانی که رنگ برگ ها سبز تیره شوند و برگ ها کاملا به صورت باز می شوند.

بنر گل من و تو
برداشت کامل کاهو رومی - برش از پایه
برداشت کامل کاهو رومی – برش از پایه

اگر می خواهید برداشت دومی هم داشته باشید می توانید کل کاهو را از پایه برش دهید و با استفاده از یک قیچی تیز و یا کاتر کاهو را از پایه برش دهید. برش را باید حدود 2.5 سانتی متر از سطح خاک انجام دهید.

برداشت کامل کاهو رومی - رشد دوباره کاهو
برداشت کامل کاهو رومی – رشد دوباره کاهو

کاهو را پس از برداشت اول مراقبت کنید تا برگ های جدید شروع به رشد کند. زمانی که کل کاهو را برداشت می کنید برگ های تازه سریع تر و بیشتر شروع به رشد می کنند. پس از رشد و بالغ شدن کاهو می توانید برداشت دوم رو هم انجام دهید. شما برای برداشت دوم باید حدود 50 الی 60 روز صبر کنید.

برداشت کامل کاهو رومی - برداشت کاهو
برداشت کامل کاهو رومی – برداشت کاهو

کاهو را از ریشه برداشت کنید اگر تنها یک برداشت را می خواهید انجام دهید. برای این کار دیگر نیازی به قیچی باغبانی ندارید فقط کافیست سر کاهو را با یک دست گرفته و بطور محکم به سمت بالا بکشید و کاهو را از ریشه خارج کنید.

روش 2 : جمع آوری برگ های خارجی کاهو رومی

زمان جمع آوری برگ های خارجی کاهو رومی
زمان جمع آوری برگ های خارجی کاهو رومی

در این روش برگ های کاهو را باید در اوایل روز انتخاب کنید. زیرا نور خورشید وقتی به برگ ها بتابد دیگر آن تازگی برگ های اول صبح را نخواهد داشت. اگر شما برداشت اول صبح را فراموش کرده اید و نیازی به کاهو ندارید بهتر است تا روز بعد صبر کنید.

برگ های کاهو رومی بالغ حدود 10-15 متر ارتفاع خواهند داشت.

جمع آوری 6-8 برگ خارجی کاهو رومی
جمع آوری 6-8 برگ خارجی کاهو رومی

ابتدا 6 الی 8 برگ های بیرونی کاهو را برداشت کنید. اگر می خواهید تنها برگ های بزرگ را برداشت کنید. مزیت این نوع برداشت این است که شما قادر خواهید بود تا از یک کاهو برای مدت طولانی تری استفاده کنید. چون برگ های درونی حدود یک هفته زمان می برد تا رشد کامل را انجام دهند.

مضرات این برداشت این است که برگ های برداشت شده به نسبت کوچکتر خواهد بود.

برداشت کاهو رومی در 10  سانتی متری
برداشت کاهو رومی در 10 سانتی متری

پس از رسیدن به حدود 10 سانتیمتر، برگ ها را برداشت کنید. برگ های درونی را دست نخورده برای رشد دوباره به حال خود قرار دهید. رشد برگ ها متفاوت می باشند پس باغچه خود را به صورت روزانه بررسی کنید.

نگهداری برگ های کاهو
نگهداری برگ های کاهو

برپ های برداشت شده را بشویید و تا 10 روز می توانید در یخچال نگهداری کنید. هنگامی که برگ های کاهو را برداشت کردید خاک آن را زیر آب سرد بشویید سپس کاملا خشک کرده و در کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید.

نکات برداشت کاهو رومی

اطمینان حاصل کنید که هر گونه ابزار برش را که قبل و بعد از برداشت کاهو خود استفاده می کنید، پاکسازی کنید.

همیشه قبل از خوردن کاهو آن را کاملا با آب گرم بشویید، مخصوصا اگر در زمان رشد، هر نوع حشره کش یا قارچ کش استفاده کرده اید.

اگر به مدت طولانی کاهو را برداشت نکنید، برگ های کاهو بیش از حد بلند شده و بافت چوبی به خود می گیرند.