بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان ها)

بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان ها)
بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان ها)

کارشناسان دندانپزشکی زیبایی معتقدند که لبخند هر فرد می‌تواند تا 30 درصد زیبایی صورت وی را به خود اختصاص دهد. یکی از پر تقاضاترین خدمات قابل انجام به منظور زیبایی دندان روشن کردن رنگ دندان‌های تیره، زرد یا قهوه‌ای می‌باشد. دلایل زیادی وجود دارند که سبب می‌شوند افراد از رنگ دندان خود راضی نباشند و به دنبال روشی مطمئن و سریع برای دستیابی به دندان‌هایی روشن‌تر باشند.

تفاوت بلیچینگ دندان و لمینت

تفاوت بلیچینگ دندان و لمینت
تفاوت بلیچینگ دندان و لمینت

بلیچینگ دندان شامل فرایند سفید کردن دندان ها با استفاده از مواد شیمیایی یا ساینده است که تا سطح مینا نیز انجام می شود. بدیهی است که این مواد شیمیایی ایمن بوده و خطری برای فرد ندارد. در این روش، از پراکسید هیدروژن یا چیزی به نام پراکسید کربامید، برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود.

اما در روش لمینت ، لایه هایی نازک  و سرامیکی بر روی دندان قرار می دهند می توان گفت این لایه ها مانند روکشی سفید بر روی دندان است. روکش های ورقه ورقه ای چینی شامل مجموعه ای از چند لایه نازک سرامیکی است که جایگزین مینای دندان اصلی می شود.

برای استفاده از روکش، مقدار بسیار کمی از مینای دندان اصلی باید حذف شود، که معمولا کمتر از یک میلیمتر است. این کار ضروری است زیرا روکش، به طور مناسب تری روی دندان قرار می گیرد.

از نظر ظاهری، باید گفت که حتی ظاهری بهتر از دندان اصلی به شما می بخشد. پیوند میان دندان اصلی و روکش،  بسیار مهم است، زیرا نه تنها باعث زیبایی بیشتر می شود، بلکه پیوندی قوی است که برای عملکرد درست دندان نیز ضروری است.

جرم گیری بهتر است یا بلیچینگ دندان

جرم گیری بهتر است یا بلیچینگ دندان
جرم گیری بهتر است یا بلیچینگ دندان

به نظر می رسد سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ دندان و جرم گیری دندان ها  دارای یک هدف مشابه باشند. اگر چه، ظاهرا هر روش سفید کننده ممکن است با هم مشابه باشند، اما در حقیقت با هم تفاوت دارند.

جرم گیری، روشی ساده است که دندان پزشک برای از بین بردن لکه ها و زردی های روی دندان شما استفاده می کند و لایه های سطحی و زرد رنگ روی دندان را ساییده و بر طرف می کند. اثر جرم گیری معمولا زیاد پایدار نبوده و در اکثر مواقع ، نیاز به جرم گیری مجدد وجود دارد.

بنر گل من و تو
افراد سیگاری و کسانی که به طور مرتب از کافئین و قهوه استفاده می کنند، دارای لکه های ماندگار تری بر روی دندان خود بوده و در این گونه مواقع توصیه می شود تا از روش بلیچینگ دندان برای سفید کردن و از بین بردن زردی و لکه های روی دندان استفاده کنید.

بلیچینگ دندان چگونه انجام می‌شود؟

بلیچینگ توسط ماده‌ای به نام اکسید هیدروژنه باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود که این ماده می‌تواند جرم و رسوب‌هایی که بر روی دندان‌ها نشسته و باعث بدرنگی آن‌ها شده را کامل برطرف می نماید. نکته مهم در رابطه با این درمان این است که میزان تخصص و تجربه دندانپزشک تأثیر فراوانی در میزان سفید شدن دندان‌ها دارد. البته افراد نباید فراموش کنند که یک‌ بار استفاده از این روش برای سفید ماندن دندان‌های بدرنگ کافی نیست و می‌بایست هر چند وقت یک‌ بار به مطب متخصص در این حیطه مراجعه نمایند؛

اما بلیچینگ از طریق دو روش انجام می‌شود.

بلیچینگ در مطب

در این روش موارد لازم جهت بلیچینگ با غلظت بالا بر روی دندان‌ها گذاشته می‌شود. با چند بار نوبت دندانپزشکی و تکرار این عمل، سفیدی دندان‌های شما به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

بلیچینگ خانگی

بلیچینگ خانگی
بلیچینگ خانگی
 روش‌ دیگر بلیچینگ سفید کردن دندان ها در منزل می‌باشد که زیر نظر متخصص و توسط بیمار انجام می شود. در این روش دندان پزشک از دندان های شما ، قالب دقیقی تهیه میکند و از روی قالب تهیه شده تری های پلاستیکی نازک و شفافی ساخته می شود.
این قسمت اکثرا به لابراتوار ها سپرده می شود.. در این تری پلاستیکی فضای مناسب بین دندان و وسیله پلاستیکی پیشبینی شده که ژل‌های بلیچینگ را طیق دستور پزشک در آن قرار می دهید . متاسفانه اکثر لابراتوارها بجای استفاده از حجم دهنده های خاص ، از لاک معمولی برای ساخت تری استفاده میکنند و این مسئله باعث میشود بانک مناسبی برای حضور ژل در کنار دندان در تری ارسالی وجود نداشته باشد و بسیاری از عزیزان از بلیچینگ های خانگی راضی نباشند. در نهایت پس از گذشت چند هفته و پس از استفاده از ژل مربوطه طبق دستور العمل دندانپزشک ، دندانها به سفیدی مورد نظر می‌رسند . ژل مورد استفاد ه در این روش بین 16 تا بیست درصد غلظت دارند.

با بلیچینگ دندانها چقدر سفیدتر میشوند ؟

در ابتدا این توضیح را ارائه می‌دهیم که اغلب نتایج اولیه جهت سفیدی دندان از طریق بلیچینگ در مطب رخ می‌دهد، اما نتایج ماندگار برای سفیدی دندان از طریق بلیچینگ در منزل اتفاق می‌افتد. البته میزان سفیدی دندان بعد از بلیچینگ به بهداشت افراد بستگی دارد. چگونگی مصرف غذا و نوشیدنی‌ها در مدت‌ زمان بلیچینگ دندان تأثیرگذار می‌باشد. نکته دیگر در سفیدی دندان بعد از بلیچینگ این می‌باشد که پاسخ قطعی به این پرسش نمی‌توان داد.

آنچه در این مورد تأثیرگذار است جنس دندان‌ها می‌باشد که در هر فردی متفاوت است. لازم به ذکر است عواملی که باعث تغییر رنگ در دندان‌ها شده و به‌ مرور زمان از سفیدی دندان‌های شما کم می‌کنند، استفاده از نوشیدنی‌های رنگی مثل چای و قهوه می‌باشد. سیگار کشیدن نیز در کم شدن سفیدی دندان مؤثر است. به‌ صورت کلی عدم رعایت بهداشت و عدم مسواک زدن منظم نیز باعث از بین رفتن رنگ سفید و شفاف دندان‌ها می‌شود.

آماده کردن دهان برای بلیچینگ دندان

قبل از اینکه بلیچینگ دندان را انجام دهید باید دندان‌های پوسیده‌ شده را ترمیم کنید. در واقع قبل از بلیچینگ باید بدانید که این عمل بر روی روکش‌ها، لمینت ها و نواحی زرد ریشه دندان که از تحلیل لثه‌ها نشأت می‌گیرد، تأثیری نمی‌گذارد. نکته دیگر قبل از انجام بلیچینگ این می‌باشد که می‌توانید جرم‌گیری دندان را بخوبی انجام دهید. این عمل باعث می‌شود که تأثیرات بلیچینگ بر روی دندان‌ها بسیار بالا برود.

دو کار مهم ذکر شده را قبل از بلیچینگ در نظر بگیرید:

ابتدا ترمیم دندان‌های پوسیده‌شده

سپس جرم‌گیری دندان.

کنترااندیکاسیونها(کارهایی که نباید حین استفاده از ژل سفید کننده دندان انجام داد )

کنترااندیکاسیونها
کنترااندیکاسیونها

۱. به هیچ عنوان در هنگام بارداری ، شیر دادن، بیماران قلبی حاد، بیماران دیابتی، بیماران دارای دندانهای حساس و افراد زیر ۱۶ سال نباید از ژل سفید کننده استفاده کنند.

۲. هرگز قالب پلاستیکی دندانها را از ژل لبریز نکنید.

۳. از تناول خوراکها، میوه ها و نوشیدنیهای حاوی سیتریک اسید در طول درمان خودداری کنید.

۴. سرنگهای حاوی ژل سفید کننده را در محل خشک و خنک نگهداری نموده و هرگز آنها را در یخچال یا فریزر قرار ندهید.

۵. در طول زمان بکار گیری و استفاده از ژل سفید کننده بر روی دندانها در دهان ، از خوردن ، آشامیدن و یا کشیدن سیگار خودداری نمایید.

بهترین نتیجه در بلیچینگ خانگی ( home bleaching) در حداقل زمان ۲ هفته تمام میباشد.بشرطی که نوبت زمانهای استفاده منظم بوده و قطع نگردد.اما استفاده بیش از دو بار در روز یا مدت زمان طولانی تر از یک ساعت در هر بارمنجر به تسریع در نتیجه گیری نخواهد شد.

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

اصولا بلیچینگ اگر تحت نظارت دندانپزشک انجام بگیرد عارضه خاصی ندارد ،فقط ممکن است دندانها را تا مدتی حساس کند که این مورد نیز معمولا با خمیردندانهای ضد حساسیت قابل درمان است.

نکاتی مهم درباره بلیچینگ دندان

نکاتی مهم درباره بلیچینگ دندان
نکاتی مهم درباره بلیچینگ دندان

نکاتی را جهت آگاهی خوانندگان این مطلب برای بلیچینگ دندان عنوان می‌کنیم:

الف- عمل و فعالیت بلیچینگ هنر دندانپزشکی می‌باشد. درواقع نتایج آن به دانش دندانپزشکی پزشک مربوطه بستگی دارد.

ب- این موضوع را بدانید که بلیچینگ دندان یک درمان دائمی نیست و نیاز به تکرار دارد. البته رعایت بهداشت فردی و عادات غذایی در افزایش مدت ماندگاری بلیچینگ تأثیر گذار است.

ج- نتایج حاصل‌شده است از بلیچینگ را نمی‌توان به‌دقت و کاملاً مشخص مشاهده کرد. درواقع و به عبارت بهتر تضمینی برای سفید ماندن دندان به‌صورت قطعی بعد از بلیچینگ نمی‌باشد؛ اما بر اساس درمان‌هایی که تا به امروز صورت گرفته نتیجه این عمل در 80 درصد از افراد مشاهده‌شده است.

د- بسیاری از دندان‌پزشکان حرفه‌ای و اساتید این زمینه بر این باور هستند که عمل بلیچینگ باید در هر دو مکان منزل و مطب به‌صورت هم‌زمان انجام شود. این روند باعث افزایش مدت‌زمان ماندگاری سفیدی دندان‌ها می‌شود، هرچند که مقداری قیمت این فعالیت را افزایش می‌دهد.

لاک سفید کننده دندان

لاک سفید کننده دندان و انواع دیگر سفید کننده ها که در داروخانه ها عرضه میشوند، درصد بسیار پایینتری از پراکسید هیدروژن را دارا هستند . بنابراین ، سفید کردن دندانها به صورت تاخیری انجام میپذیرد. ضمنا این مواد چون بدون هیچ محافظی در دهان رها میشوند و کنترلی روی آنها نیست بنابراین با بزاق شسته شده و بلعیده میشوند که این مورد نیز میتواند صدمات جدی به بدن فرد وارد کند. ضمنا این مواد غالبا حاوی ساخارین هستند که هر چند برای دندانها مضر نیست ، اما سرطان زایی آن مدتهاست به اثبات رسیده و استفاده از آن در آمریکا ممنوع میباشد.