مشکلات و بیماری های بنفشه آفریقایی و نحوه رفع آنها

بیماری و مشکلات بنفشه افریقایی
بیماری و مشکلات بنفشه افریقایی

مشکلات و بیماری های بنفشه آفریقایی : میخوام در این مطلب به بررسی مشکلاتی و آفت های بنفشه آفریقایی بپردازم چون سوالات متعددی در خصوص لوله شدن، بیحالی، افتادگی و جمع شدن برگها پرسیده شده و خیلی از مشکلات و بیماری های دیگه که به اون ها می پردازم و راه حل های درمانی اون رو هم بهتون آموزش میدم پس با من همراه باشید و تا انتها این مطلب رو بخونید تا یک بنفشه آفریقایی سرحال داشه باشید.

مختصری در خصوص بنفشه آفریقایی و نیازهای آن

در مطلبی جداگانه به بررسی و نحوه نگهداری بنفشه آفریقایی پرداختیم که یکی از گلهای زیبا و دوست داشتنی که تنوع رنگی بسیار بالایی داره و نگهداری از اون نیاز به کمی دقت داره نکته مهم بنفشه آفریقایی این هست که نباید روی برگهای اون آب ریخته بشه ولی به صورت خلاصه اگر بخوام در خصوص شرایط نگهداری اون صحبت کنم باید گفت که این گیاه به نور زیاد ولی غیر مستقیم و فیلتر شده نیاز داره و اگر در معرض نور مستقیم باشه دچار آسیب خواهد شد، دمای مناسب برای رشد گیاه بین 18 الی 26 درجه سانتی گراد، آبیاری متوسط به بالا (خاک نسبتا مرطوب باشه) که بهتره آبیاری رو از زیر گلدان انجام بدید و در نهایت خاکی با زهکشی بالا نیاز داره.

اگر شرایط ایده آل نگهداری رو برای این گیاه فراهم کردید مشکلات کمتری براش پیش خواهد اومد.

بنر گل من و تو
مشکلات بنفشه آفریقایی
مشکلات بنفشه آفریقایی

1- مشکلات و آسیب های برگی بنفشه آفریقایی

بیشترین مشکلی که برای این گیاه پیش میاد مکشلاتی هست که بر روی برگ آن تاثیر میگذارد

ایجاد لکه های روی برگ بنفشه آفریقایی

همانطور که گفتیم در آبیاری بسیار دقت کنید که آب روی برگها نریزه ریختن آب مخصوصا آب سرد روی برگها باعث ایجاد لکه‌هایی حلقوی سفید و زرد رنگ در محل ریزش آب خواهد شد برای حل این مشکل بهتره بعد از ریختن آب سریعا اقدام به خشک کردن برگ کنید و یا گلدان را از زیر گلدانی آبیاری کنید و یا بیشتر مراقب باشید و آب روی برگها نریزه

ایجاد لکه های بی رنگ روی برگها

اگر روی برگها لکه‌هایی بی رنگ(کرم یا شیری رنگ) در بافت برگ مشاهده کردید این مشکل زمانی اتفاق میوفته که شما از آب سرد برای آبیاری استفاده کنید (به هیچ وجه دمای نباید دمای آب 5 الی 8 درجه سرد تر از خاک گلدان باشه) بهترین آب برای آبیاری این گیاه و کلا گیاهان آپارتمانی استفاده از آب هم دما شده با محیط است برای این کار آب را به مدت 24 ساعت در ظرفی در باز قرار دهید تا هم دمای محیط شود و هم کلر آن خارج شود.

چرا برگهای من زیاده ولی ریز

علت زیاد و ریز شدن برگها این است که گلدان برای گیاه شما کوچک است و باید تعویض گلدان را انجام دهید، توجه کنید گلدان را فقط با یک سایز بزرگتر تعویض کنید.

علت لوله شدن برگ بنفشه آفریقایی

عواملی که باعث به وجود آمدن این مشکل میشه عبارتند از بالا بودن دما ،خشکی محیط ، افراط و تفریط در آبیاری، حمله آفات، آبیاری از بالا و غبار پاشی برگ ها بهتر است که شرایط رو مورد بررسی قرار بدید و عامل مشکل رو پیدا کنید ولی بهتره همانطور که گفته شده از روش آبیاری از زیر گلدانی استفاده کنید، پشت و روی برگ ها را هم به دقت بررسی کنید دچار آفت نشده باشد.

نحوه صحیح آبیاری بنفشه افریقایی
نحوه صحیح آبیاری بنفشه افریقایی
کم رنگ شدن برگهای بنفشه آفریقایی

رنگ پریدگی برگها میتونه دو عامل داشته باشه : 1- نور زیاد 2- کمبود مواد مغذی در خاک.

برای حل مشکل گیاه را در محلی با نور فیلتر شده قرار دهید و با استفاده از کود مخصوص بنفشه افریقایی و یا کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی گلدار خاک را تغذیه کنید.

علت جمع شدن و افتادگی برگهای بنفشه آفریقایی

اگر محل نگهداری زیادی سرد و یا زیادی گرم باشه افتادگی برگ رخ خواهد داد پس دمای محل نگهداری رو بررسی کنید اگر سرد بود به محلی با دمای بالاتر منتقل کنید و اگر گرم بود تعداد دفعات آبیاری رو زیاد کنید.

علت بی حال شدن برگهای بنفشه آفریقایی

بیحال شدن بنفشه افریقایی میتونه از تعویض گلدان و اسیب رسیدن به ریشه، جابجایی و همچنین آبیاری زیاد اتفاق بیوفته، اگر تعویض گلدان انجام دادید شرایط ایده آل گیاه رو که گفتیم براش فراهم کنید تا به مرور وضعیت گل به حال عادی برگرده و اگر میزان ابیاری زیاد بوده حتما ریشه و ساقه رو هم بررسی کنید که دچار پوسیدگی نشده باشه.

2- علت پوسیدگی ریشه بنفشه آفریقایی

یکی از رایج ترین مشکلات بنفشه آفریقایی پوسیدگی ریشه و ساقه می باشد که علت اصلی آن آبیاری زیاد،  نداشتن زهکشی مناسب در گلدان، بیماری های قارچی و تجمع بیش از حد نمک در خاک گلدان می باشد، چطور بفهمیم که گیاه ما دچار پوسیدگی ریشه و یا ساقه شده؟ علائم این مشکل به این صورت است که برگ‌های خارجی اطراف گیاه پژمرده شده و حالت افتاده به خود می‌گیرند و برگ‌های کوچک‌تر مرکزی گیاه رشد نخواهند کرد حتی ممکن است سیاه و چروکیده و خشک شوند.

👈هیچ درمانی برای آسیب‌های برگی ناشی از پوسیدگی وجود ندارد

بنابراین باید از طریق آبیاری و زهکشی مناسب از آن پیشگیری کرده و نیز برای جلوگیری از آلوده شدن سایر گیاهان ظرف‌های کشت را با استفاده از محلول آب و مایع سفید کننده ( وایتکس) ضدعفونی کرد.

پوسیدگی ریشه بنفشه آفریقایی
پوسیدگی ریشه بنفشه آفریقایی

3- پوسیدگی دم برگ‌ها بنفشه آفریقایی

این گیاه به مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی حساس است و اگر تجمع این کودها در برگ و ساقه بیشتر شود مشکلاتی در گیاه ایجاد میکند همچنین دم برگ های بنفشه آفریقایی هنگام تماس با لبه‌های گلدان سفالی  آسیب می‌بینند و می‌پوسند توجه داشته باشید که بیشترین تجمع نمک در لبه‌های گلدان سفالی است که به شکل بلورهای سفید یا زرد رنگ به راحتی قابل تشخیص است.

برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از گلدان های پلاستیکی برای کاشت بنفشه آفریقایی استفاده کنید

پوسیدگی برگ بنفشه آفریقایی
پوسیدگی برگ بنفشه آفریقایی

بمحض مشاهده ی بلورهای سفید رنگ نمک روی سطح خاک یا لبه های گلدان، باید با استفاده از آب خاک را شستشو دهید برای این کار به این شکل عمل کنید مقدار زیادی آب را از بالا به گلدان اضافه کرده و اجازه میدهیم از زهکش های ته گلدان خارج شود تا املاح و نمک های اضافی را از خاک شسته و خارج کند. البته میتونید اقدام به تعویض گلدان هم بکنید.

4- آفت و بیماری های بنفشه آفریقایی

بنفشه گیاهی حساس هست که آفتهای زیادی اونو میتونه از پا دربیاره پس سعی کنید در اولین قدم بیماری ها رو از بین ببرید.

آفت پنبه ای بنفشه آفریقایی (آردآلو)

اگر روی برگهای گیاه شما توده هاي متحرک سفيد رنگ با پوشش آردي دیده شد نشانه شپشک آردآلود میباشد که از شیره گیاه تغدیه کرده و در نهایت موجب مرگ خواهد شد. شيوه مبارزه با اين حشره، استفاده از سموم تماسي مانند مالاتيون، ديازنيون، گوزاتيون به نسبت به يک قاشق مرباخوري ( دو سي سي در يک ليتر آب به اضافه پنج تا شش قطره مايع ظرفشويي ) است که بايد روی قسمتهای الوده، شاخ و برگ گیاه(پشت وروی برگها) اسپره کنید. البته میشه از سموم سيستميک مانند کونفیدور ،اتیون ،متاسیستوکس و…نيز برای مبارزه استفاده کرد.

علت سفیدک زدن برگهای بنفشه افریقایی چیست

علت این مشکل میتونه قارچ باشه، بسیار مراقب باشید چون با افزایش رشد قارچ سفید رنگ و آرد مانند روی برگها و گلها موجب خشک شدن و مرگ گیاه خواهد شد. برای حل مشکل میتویند از انواع قارچ کش استفاده کنید.

قهوه ای و سیاه شده قسمت تاج (ضعف باکتریایی)

این مشکل نشانه وجود ضعف باکتریایی در گیاه شما است به نحوی که قسمت های ریشه و تاج گیاه شما دچار تغییر رنگ به قهوه‌ای مایل به قرمز تیره تا سیاه میدهد و در نهایت گلبرگها ظاهری روغنی به خود میگیرد در این مورد حتما سایر گیاهان رو جدا نگهداری کنید و به هیچ وجه از گیاه خود قلمه نگیرید.

پیچیدن و خم شدن برگهای بنفشه

این نشانه وجود کنه سیکلامن می باشد که در رنگ های زرد، قهوه ای و سفید مشاهده میشود البته خیلی ریز هستند و حتما باید با ذره بین مشاهده کنید و نشانه آن پیچیدن و خم شدن برگها می باشد و برای درمان از سم های مخصوص کنه سیکلامن باید استفاده کنید.

کود تقویتی بنفشه آفریقایی

برای گلدهی و رشد بهتر میتونید از کودهایی که حاوی فسفر و نیتروژن بالاتری هستند استفاده کنید به این شکل که کود را هر دو هفته یکبار به صورت آبیاری به گیاه بدهید، ولی اگر گیاه شما در گلدهی ضعیف هست حتما فسفر را افزایش دهید. از کودهای مخصوص گلدهی گیاهان آپارتمانی که در فروشگاه ها فروخته میشه هم میتونید استفاده کنید، توجه داشته باشید که بعد از چند ماه کوددهی، املاح باقی مانده و اضافی را با آبیاری و شستشوی خاک از گلدان خارج کنید تا گیاه شما دچار مشکل و صدمه نشود.

[button type=”3d” color=”#ff004e” target=”_blank” link=”https://affstat.adro.co/click/e76627df-4b6c-406d-9609-339d48fac8e8″]خريد بهترين کود براي رشد و گلدهي گياهان[/button]

در این مطلب شایع ترین بیماری ها و مشکلات بنفشه آفریقایی رو مورد بررسی قرار دادم مانند لوله شدن و خم شدن برگها، پوسیدگی ریشه و ساقه، لکه های روی برگ اگر شما هم سوال و یا تجربه ای در نگهداری این گیاه دارید در بخش دیدگاه حتما مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

علت های عدم گلدهی بنفشه آفریقایی

ویدیو آموزش قلمه زدن و تکثیر بنفشه آفریقایی

بنفشه آتشین فوق العاده زیبا با گلهای قرمز