بیماری ها و مشکلات نگهداری بگونیا رکس (برگی)

بیماری ها و مشکلات نگهداری بگونیا رکس (برگی)
بیماری ها و مشکلات نگهداری بگونیا رکس

مشکلات بگونیا رکس : از عمده مشکلات این گیاه میتوان به سوختگی حاشیه برگ ، ریزش برگهای ، لوله ای شدن برگها بگونیا رکس و… اشاره کرد. یکی از محبوب ترین و خوشگل ترین گونه های بگونیا که طرفداران زیادی داره و شاید برای یکبار هم که شده تجربه نگهداری اون رو داشتید میخواهیم صحبت کنم البته در خصوص بیامری ها و مشکلاتی که ممکن هست در نگهداری این گیاه داشته باشید صحبت کنیم. همین ابتدای کار بگم که در رشد و تکثیر این گیاه نور نقش اصلی رو داره و اگر میخواهید گیاهی شاداب و سرحال داشته باشید در تامین نور و آب اون خیلی خیلی دقت کنید. برای مطالعه نحوه نگهداری و نیازهای بگونیا رکس حتما لینک پایین رو مطالعه کنید.

[accordion]حتما مطالعه کنید : معرفی و نگهداری بگونیا برگی (رکس)[/accordion]

مشکلات و بیماری های بگونیا رکس

در ادامه به بررسی برخی از مشکلات رایج که در نگهداری بگونیا برگی ممکن است برای شما هم رخ بدهید می پردازیم و اگر مشکل جدیدی برای شما ایجاد شد علاوه بر نکاتی که گفته شده حتما در قسمت نظرات اعلام کنید.

بنر گل من و تو

بیحال شدن و خشکی برگ بگونیا رکس

این مشکل میتواند از آبیاری بیش از حد و یا خشکی دادن به گیاه اتفاق بیافتد که برای حل این مشکل توضیحات را مطالعه کنید ،توجه داشته باشید که همه گیاهان زینتی در فصل های پاییز و زمستان نیاز آبی کمتری به نسبت بهار و تابستان دارند ولی در کل فاصله بین دو آبیاری و نیاز آبی بسته به نوع گیاه، فصل، میزان رطوبت و وزش باد و سایر شرایط محیطی(نور – دما و….) با هم متفاوت می باشد.

بهترین روش برای تعیین بهترین زمان آبیاری گیاه کنار زدن خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی متری و بررسی خشکی خاک میباشد که اگر خاک گلدان شما خشک بود میتوانید گیاه را آبیاری کنید. توجه داشته باشید که خاک نباید کاملا خشک بشه وخیس هم نباشه. هر از چند گاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی و خروج آب اضافی از گلدان اطمینان حاصل کنید.از جمع شدن آب در زیر گلدانی جلوگیری کنید و یا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است .

مهمترین نکته در نگهداری گیاهان زینتی

مهمترین نکته ای که در نگهداری گیاهان مهم است اینه که شما در ابتدای کار محل مناسبی از نظر نور، دما و… بریا گیاه خود انتخاب کنید که پس از آن از جابجایی های مکرر باید جدا خودداری کنید.از قرار دادن گلدان در محل هوای گرم یا سرد و محلهای پر ترددکه که خود باعث صدمه به گیاه می شود و یا نزدیک به وسایل سرمایش(کولر) ویا گرمایشی جدا خودداری شود.اگر می‌خواهید گیاهانتان از طراوت و شادابی خاصی برخوردار باشند، درجة حرارت مناسب برای بگونیا رکس نباید از حدود ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد کمتر باشد برخی از آنان تا ۱۰-۱۲ درجه بالاتر از صفر حتی کمتر از آن را تحمل می‌نمایند ولی افسرده و کسل خواهد شد.

خشک شدن لبه برگهای بگونیا رکس

اگر لبه برگهای بگونیا رکس شما هم دچار خشک شدن میشه به این نکات توجه کنید، در زمستان هفته ای یکبار گیاه خودتون رو به صورت کامل سیر آب کنید به این شکل که به قدری به گلدان آب بدهید که آب از زیر گلدان خارج شود.و همچنین گلدان را در فاصله 3-4 متری منبع گرما قرار دهید.در فصول سرد هر ماه یکبار و در فصول گرم هر 2 هفته یکبار از کود کامل استفاده نمایید(از کودهای کامل مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید. کودهای کریستالون برای این کار مناسب هستند).نحوه استفاده از این کودها به این شکل است که یک قاشق کود را در یک لیتر آب حل کرده وبه صورت آبیاری به گیاه بدهید. میتوانید روی برگهای گیاه اسپره کنید

مشکلات بگونیا رکس
مشکلات بگونیا رکس

سوختگی حاشیه برگ بگونیا رکس

سوختگی حاشیه برگ های بگونیا رکس میتونه از رطوبت کم باشه چون این گیاه به رطوبت خیلی بیشتری به نسبت سایر گیاهان داره پس بهتر است آبیاری از قسمت تحتانی گلدان صورت گیرد(توصیه شده در مورد بگونیا رکس)از آبیاری بیش از حد هم بپرهیزید زیرا باعث پوسیدگی گیاه میشود.بگونیا رکس نسبت به بگونیا های دیگر به نور کمتری احتیاج دارد و در شرایط تابش زیاد احتمال خشک شدن برگ ها و گل زیاد است. رطوبت خاک و هوا را زیاد کنید(مراقب باشید رطوبت بیش از حد نباشد و تحت کنترل باشد)

ریزش برگهای جوان و فاصله بین برگها

اگر گیاه شما هم دچار چنین مشکلی شد گیاه را به محلی پرنور انتقال دهید و برای تقویت گیاه همانند آنچه در بالا گفته شد از کودهای گیاهان زینتی برای گیاه استفاده کنید.

نحوه صحیح تکثیر بگونیا رکس

بگونیا رکس و انواع دیگر ریزوم دار و برخی انواع که دارای ریشه های افشان هستند بوسیله قلمه برگ تکثیر می شوند. این طریق تکثیر که معمولا در گلخانه ها انجام می شود از نظر مدت زمان ازدیاد طولانی تر است. در مورد برخی بگونیاها می توان از قلمه دم برگ استفاده کرد. این نوع قلمه ها به طول 2 تا 5 سانتی متر به صورت مورب در ماسه قرار می گیرند. شاخه ها و برگ های جدید از بخش تحتانی شروع به رشد خواهند نمود. در مورد بگونیا رکس بهترین نوع قلمه، قلمه برگی محسوب می شود و قلمه دبم رگ بازدهی بالایی ندارد.

نحوه صحیح تکثیر بگونیا رکس
نحوه صحیح تکثیر بگونیا رکس

رشد نکردن بعد از جابجایی

به طور کلی وارد شدن تنش به گیاه پس از جابجایی ، انتقال و تعویض گلدان و…تا حدی طبیعی است و به صورت ریزش برگها و گلها،عدم طراوت و رشد بروز خواهد کرد و به مرور و با عادت کردن گیاه به شرایط محیطی جدید کمتر شده و از بین میرود. شرایط ایده آل رشد را که در قسمت معرفی گیاه عنوان شده فراهم نموده و از هرگونه تعویض خاک،کوددهی ،سمپاشی و… تا استقرار کامل گیاه و ادابته شدن با شرایط جدید اجتناب کنید چون باعث بدتر شدن اوضاع میگردد.در تابستان دفعات ابیاری را بیشتر کنید به طوری که همیشه خاک نمدار باش.

پوسیدگی ساقه بگونیا رکس

پوسیدگی ساقه بگونیا رکس میتواند از آبیاری بیش از حد و همچنین قرار گرفتن در هوای سر اتفاق بیافتد شرایط را بررسی کنید، آبیاری را متوقف کرده و گیاه خودتون رو به محلی با دمای بالاتر منتقل کنید و حتما بین دو آبیاری خاک گیاه را چک کنید که تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شده باشد.

لکه های آردی روی برگها

اگر روی برگهای گیاه خود لکه های آردی مشاهده کردید نشانه بیماری قارچی در گیاه شما می باشد هرچه سریعتر از قارچ کش های موجود بریا مقابله با بیماری استفاده کنید، سم پاشی را به مدت 3 هفته و هر هفته یکبار انجام دهید تا مشکل کاملا رفع شود. نکته مهم این است که در مدت سمپاشی گیاه را محلی با اکسیژن بیشتر و هوای خشک منتقل کنید.

مشکلات و بیماری های بگونیا رکس
مشکلات و بیماری های بگونیا رکس

لوله ای شدن برگها بگونیا رکس

لوله ای شدن برگهای بگونیا رکس نشانه های مختلفی دارند یکی لوله ای شدن و همچنین خشک شدن حاشیه های برگها بگونیا رکس که این نشانه از تشنگی میباشد پس فورا گلدان را آبیاری کرده و در صورت امکان گلدان را به محل سردتری با درجه حرارت ۱۹ درجه سانتی گراد منتقل نمایید. ولی اگر لوله ای شدن برگهای بگونیا رکس با بد شکل شدن آنها همراه شد و لکه های زرد روی اون مشاهده کردید و حالت موزاییکی داشت عامل آن ویروس است،در صورتی که گیاه همراه با گیاهان دیگر کاشت گردیده است آن را از گلدان خارج کنید تا به بقیه گیاهان سرایت نکند.

ریزش برگهای بگونیا رکس در زمستان

علت این مشکل سرما در محل نگهداری گیاه می باشد که حتما گیاه را به محلی با دمای بیشتر منتقل کنید تا گیاه از دست نرفته

برخی از بیماری هایی که بازگردانی یگاه مقرون به صرفه نیست

  1. غده ای شدن ریشه گیاه
  2. سیاه شدن ریشه گیاه و پوسیدگی ریشه

در این مطلب به بیماری ها و مشکلات بگونیا رکس پرداختید امیدوارم که برای شما مفید بوده باشه و همیشه گلهاتون شاداب و سرحال باشند.

مطالب مرتبط :

معرفی و نگهداری بگونیا هیمالیس

روش های ضدعفونی کردن خاک گلدان

بیماری ها و مشکلات نگهداری آنتوریوم