آیا تغییر دما بر رشد کاکتوس تاثیر می گذارد؟ دمای مناسب کاکتوس

تاثیر تغییر دما بر رشد کاکتوس
تاثیر تغییر دما بر رشد کاکتوس

دمای مناسب و تاثیر تغییر دما بر رشد کاکتوس ها : یکی از گیاهانی که بسیار بین مرد طرفدار پیدا کرده کاکتوس هست که هم نگهداری آسان و هم آبیاری کمتری نیاز داره و شما الان توی اکثر خونه ها میتونید این گیاهان زیبا رو مشاهده کنید ولی یک نکته بسیار مهم در نگهداری کاکتوس وجود داره و اونهم توجه به دما و تغییرات دمای محل نگهداری است چون این گیاههان به تغییرات دما حساس هستش پس با من همراه باشید تا ببینیم تغییر دما بر رشد کاکتوس ها چه تاثیر خواهد گذاشت.

دمای ایده آل برای رشد کاکتوس چقدر باید باشد؟

یکی از عوامل فوق العاده مهم در نگهداری کاکتوس ها و ساکولنت ها دما می بشاد که بستگی به گونه و نوع گیاه است، پس بهتر هست برای هر گیاهی که خریداری میکنید شرایط ایده آل نگهداری آن را هم مطالعه کنید ولی به شکل کلی 90 درصد این گیاهان در دمای حدود 20 الی 35 درجه سانتی گراد بهترین رشد خود را خواهند داشت.

ولی توجه داشته باشد که فقط دما در رشد این گیاهات تاثیر گذار نیست و علاوه بر دما میزان نور دریافتی، خاک، آبیاری و رطوبت محیط تاثیر مستقیمی در رشد کاکتوس ها خواهند داشت.بطور مثال در هوای گرم و خشک رشد کاکتوس کاهش پیدا مکیند ولی به این گرما کمی رطوبت هم اضافه بشه تاثیر فوق العاده ای در رشد کاکتوس های شما خواهد گذاشت.

بنر گل من و تو
دمای رشد کاکتوس
دمای رشد کاکتوس
تاثیر اختلاف دمای شب و روز بر رشد

همانطور که میدانید کاکتوس ها بیشتر در مناطق بیابانی و کوهستانی رشد میکند و در این مناطق اختلاف دمای شب و روز در برخی مواقع به 20 درجه هم می رسد پس شاید بتوان گفت که اختلاف دما تاثیر منفی بر رشد گیاهان شما نخواهد گذاشت ولی توجه داشته باشید که گیاهانی که ما در خانه و آپارتمان استفاده میکنیم پرورشی و گلخانه ای هستند و به آن اندازه که گیاهان در محل زندگی خود تحمل دارند نخواهند بود.

شما اگر شرایط متعادل را برای آنها فراهم کنید رشد کافی و خوبی را شاهد هستید.

علت خواب زمستانی در کاکتوس ها

خواب زمستانی برای این گیاهان بسیار مفید و ضروری است مخصوصا کاکتوس هایی که در ارتفاعات و یا مناطق کم نور زندگی می کنند با شروع دوره سرما آب اضافی موجود در بافت های خود را هارج میکنند تا زمانی که هوا در زمستان سرد شد آب موجود در بافت آنها یخ نزند و موجب از بین نرفتن گیاه نشود و به محض اینکه دمای هوا به حال ایده ال رسید ، از خواب برخواسته و دوره گل دهی ورشد خود را آغاز می کند.

دمای کاکتوس در خواب زمستانی
دمای کاکتوس در خواب زمستانی

از مزایای خواب زمستانی کاکتوس‌ها می‌توان به رشد بیشتر و بهتر در فصل بهار و تابستان، گلدهی و افزایش طول عمر گیاه نام برد. یک باور اشتباه وجود دارد که تصور میکنند که کاکتوس‌های کوچک با خواب زمستانی رشد کمتری خواهند داشت و دیرتر به مرحله فروش خواهند رسید، در حالی که با استراحت گیاه و شروع مجدد رشد شاهد رشد بسیار بیشتری خواهیم بود.

توصیه می شود برای جمع آوری و پرورش کاکتوس و ساکولنت ها از سنین پایین اقدام کنید تا به شرایط محیط زنگی شما عادت کنند ، البته حواس تان باشد بحث نور فرق میکند و گیاه  نیاز های نوری خود را به راحتی با شرایط جدید عوض نمی کند.

نکته مهم تاثیر تغییر دما بر رشد کاکتوس ها

یکی از نکاتی که حتما در نگهداری و پرورش این گیاهن باید توجه داشت تغییرات ناگهانی دما می باشد، کاکتوس ها برای استفاده مناسب از دما در شرایط زیستی خود با ذخیره کردن آب در ساقه به حیات خود ادامه می دهند به همین دلیل است که با شروع دوره گرما و رشد ، کاکتوس ها شاداب و فربه تر به نظر می رسند و با شروع دوره سرما و از دست دادن آب کمی لاغر و چروکیده به نظر می آیند.

این مراحل برای رشد و شادابی گیاه را تضمین می کند، حالا تصور کنید که گیاه را که دوره گرمایی و ذخیره آب خود را شروع کرده و یا برعکس دوره سرما و خواب خود قرار دارد و کاهش آب را شروع کرده ناگهان دمای محیط معکوس شود آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد ، مخصوصا اگر زمان آن طولانی باشد(برای یک ساعت و یک روز شاید اتفاقی نیافتد و در زمان بیشتر ) ممکن است گیاه به خواب رفته یا از بین برود پس خیلی منطقی نیست شما کاکتوس خود را فرضا در دمای نامناسب جابجا کرده و از اتاق به بالکن یا بالعکس منتقل کنید. این انتقال ها باید زمانی صورت گیرد که دما داخل و خارج خانه یکسان باشد.

تاثیر تغییر دما بر رشد کاکتوس
تاثیر تغییر دما بر رشد کاکتوس

دمای خواب زمستانی کاکتوس چقدر باشد؟

دمای خواب برای انواع کاکتوس‌ها بسته محل زندگی آنها در طبیعت متفاوت است ولی به طور کلی می‌توان گفت بهترین دما برای خواب رفتن کاکتوس‌ها حدود 5 تا 10 درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌باشد. کاکتوس به دلیل داشتن آب زیاد در داخل بافت‌ها خود شدیداً به یخ زدگی حساس می‌باشد پس باید مواظب باشید دما به زیر صفر درجه نرسد. پس نتیجه می‌گیریم کاکتوس‌ها در دمای داخل خانه به خواب نمی‌روند و آنها را به جای خنک‌تری باید منتقل کنید.

در بیشتر گونه ها کمترین دمایی که کاکتوس می تواند تحمل کند حدود 5 – درجه در شب و 10 + در روز است که در این زمان آبیاری و کود دهی کاکتوس باید بطور کامل متوقف شود البته لازم به ذکر است چنین سرمایی را زمانی کاکتوس تحمل می کند که در تابستان به اندازه کافی در دما و نور مناسب قرار داده شده باشد . آبیاری زیاد زمانی که گیاه خواب است مانند سم است و از آنجایی که آب توسط گیاه جذب نمی‌شود باعث پوسیدگی ریشه و درنهایت خراب شدن گیاه می‌شود.از سوی دیگر بالاترین دمایی را که در بیشتر واریته ها می توانند تحمل کنند  تا 40 درجه سانتی گراد در روز و 25 درجه سانتی گراد در شب است.

مطالب مرتبط :

با انواع کاکتوس و نحوه نگهداری آنها آشنا شوید؛ گونه های کاکتوس

بررسی کامل علت چروک شدن کاکتوس و ساکولنت

آموزش کامل تکثیر کاکتوس پوسیده شده