تاج الملوک گیاهی زمستانی

تاج الملوک گیاهی زمستانی
تاج الملوک گیاهی زمستانی

گل زمستانی تاج الملوک از گیاهان زینتی بسیار زیبا است که کاشت آن در ایران از گذشته‌های دور تا به امروز رایج بوده است. این گل ظاهر عجیبی و بی‌نظیری دارد که هیچ گل دیگری با آن برابری نمی‌کند، انگار که هر گل تاج الملوک از دو گل روی هم تشکیل شده. چون گل‌های تاج الملوک تقریبا در هر رنگی پیدا می‌شوند، این گیاه چند ساله مورد علاقه بسیاری از باغبانان است.

چند ساله بودن تاج الملوک هم یکی دیگر از خوبی‌های آن است، اینکه نیاز نیست هر سال بهار تاج الملوک جدیدی بکارید شما را از دردسر زیادی نجات می‌دهد. همچنین دانه‌های گیاه خود در باغچه‌تان پراکنده شده و گیاهان جدیدی به وجود می‌آورند پس از بابت تکثیر آن هم مشکلی ندارید!

ارتفاع تاج الملوک در حدود ۱۵ تا ۹۰ سانتی متر می‌شود و گل‌های آب در رنگ‌های قرمز، آبی، بنفش، صورتی، نارنجی، سفید و زرد موجود هستند که در ترکیب با شاخسار سبز – آبی گیاه خیره کننده می‌شوند.

بنر گل من و تو

این گیاه چند ساله بسیار بی‌توقع است و نگهداری آسانی دارد. البته بسته به گونه ممکن است نیازهای گیاه تغییر کنند پس سعی کنید نیازهای گونه خاصی که تهیه کرده اید را برآورده کنید (هرچند این نیازها آنقدر متفاوت نیستند).

شرایط نگهداری گل زمستانی تاج الملوک

شرایط نگهداری گل زمستانی تاج الملوک
شرایط نگهداری گل زمستانی تاج الملوک

– نور

اگر تاج الملوک‌تان را در مکانی با آفتاب مستقیم بکارید گیاه بهترین رشد را خواهد داشت و شما را با گل‌های فراوانی که تولید می‌کند شگفت زده خواهد کرد. اما نگران نباشید اگر در باغچه یا درون خانه (چنانچه می‌خواهید گیاه را در درون خانه نگه دارید) مکانی با آفتاب مستقیم همیشگی ندارید، تاج الملوک می‌تواند در نقطه‌ای با مقداری سایه هم زندگی کند و گل دهد. این یکی دیگر از خوبی‌های این گل زیبا است. البته باید به این نکته توجه کنید که تاج الملوک همواره طرفدار هوای سرد است و آفتاب گرم تابستان را دوست ندارد پس بهتر است در تابستان گیاه را در مکانی با آفتاب غیر مستقیم قرار دهید.

– آبیاری

این گیاه به خاک همیشه مرطوب نیاز ندارد اما آبیاری مرتب می‌خواهد. در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید. مرطوب و باتلاقی بودن خاک باعث پوسیده شدن ریشه گیاه می‌شود پس حواس‌تان به آبیاری‌اش باشد.

– دما

این گیاه دمای متعادل را دوست دارد اما برای گلدهی نیاز به سرما دارد. ریشه گیاه می‌تواند دماهای خیلی سرد را هم تحمل کند. جالب است بدانید که گونه‌های خاصی از گیاه با شرایط سرد سازگاری خوبی دارند و در واقع آب و هوای سرد را ترجیح می‌دهند. پس اگر در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنید این گونه‌ها را برای باغچه یا داخل خانه تهیه کنید.

البته همانطور که گفتیم در کل این گیاه طرفدار هوای خنک است و رابطه خوبی با تابستان‌های گرم و مرطوب ندارد. در واقع بعضی از گونه‌های گیاه با فرا رسیدن تابستان حتی به دوره کمون و استراحت می‌روند و در پاییز با خنک شدن دوباره هوا شروع به رشد و نمو می‌کنند.

– خاک

تاج الملوک‌تان را در خاکی با زهکشی خوب بکارید. اگر زهکشی خاک خوب باشد گیاه خاک همیشه مرطوب را ترجیح می‌دهد اما این به معنی خیس کردن بیش از حد خاک نیست. هیچ کدام از گونه‌های تاج الملوک دوست ندارند برای مدت طولانی در خاک خیس بمانند چرا که به سرعت دچار پوسیدگی ریشه و مرگ می‌شوند!

تکثیر گل تاج الملوک

تکثیر گل تاج الملوک
تکثیر گل تاج الملوک

تکثیر گل زمستانی تاج الملوک از طریق کاشت بذر

ابتدا گلدانی با دهانه بزرگ ولی عمق کم تهیه کنید و داخل آن را با خاک مناسب پر کنید. دقت داشته باشید کف گلدان سوراخ کافی برای زهکش داشته باشد. برای این منظور می‌توانید روی سوراخ‌های کف گلدان را با سنگریزه بپوشانید تا هنگام آبیاری خاک نشت نکرده و سوراخ گرفته نشود.

قبل از کاشت بذر تاج الملوک، ابتدا خاک گلدان را به طور کامل آبیاری کنید تا کاملا خیس شود.

بذرها را روی سطح خاک بپاشید و سپس در حدود نیم سانتیمتر روی بذرها را با کود دامی کاملا پوسیده و سرند شده بپوشانید. این کار باعث می‌شود بذرها در زمان کوتاهتر جوانه زده و جوانه‌های شما قویتر باشند. همچنین توجه داشته باشید، حتما از کود دامی چند ساله، کهنه، پوسیده، خشک و سرند شده استفاده کنید و به هیچ عنوان کود دامی تازه را بر روی بذرها نریزید. اگر کود دامی در دسترس شما نبود، میتوانید از ورمی کمپوست برای کاشت گل زمستانی تاج الملوک استفاده نمایید.

دو مرتبه با آبپاش به آرامی آبیاری را انجام دهید. مراقب باشید بذرها از سطح خاک جابه‌جا نشوند.

بعد از اینکه جوانه های گل تاج المولوک، به حدود ۵ تا ۸ سانتیمتر رسیدند، می‌توانید گیاه را به گلدان اصلی انتقال دهید.

تکثیر گل زمستانی تاج الملوک از طریق تقسیم بوته‌های چند ساله

ساده‌ترين روش تکثیر تاج المولوک، تقسیم بوته‌های چند ساله و کاشت آنها در خاک مناسب و گلدان‌های جداگانه است. لازم به ذکر است در مقیاس زیاد به دلیل نیاز به کارگر زیاد این کار به صرفه نیست ولی برای کاشت در گلدان و محیط منزل استفاده از این روش ساده‌تر خواهد بود.

– به این منظور غده‌های کوچک گیاه را با چاقوی تیز جدا کنید و در عمق 12 سانتی‌متری از سطح خاک بکارید.

– سپس آبیاری را به‌طور کامل انجام دهید و گلدان را به محل با دما و نور کافی انتقال دهید.

– بهترین زمان برای تکثیر تاج الملوک به این روش فصل بهار یا پاییز است.