خاک لیکا چیست و چه کاربردی دارد؟

خاک لیکا چیست ؟
خاک لیکا چیست ؟

خاک لیکا : عبارت لیکا مخفف کلمه انگلیسی light expanded clay aggregate هست که معنی آن دانه رس سبک منبسط شده است. علت نام گذاری این خاک این است که خاک رس را در کوره هایی با حرارت 1100 تا 1200 درجه سانتیگراد گرم میکنند و دانه های لیکا به دست می آید، دانه های لیکا تقریبا دایره ای شکل و سطحی زبر و نا هموار دارند. و رنگ این دانه ها قهوه ای و بخش داخلی آن دارای بافتی سلولی سیاه رنگ است.

تاریخچه تولید لیکا به سال 1917 در کانزاس سیتی ایالت میزوری ایالات متحده آمریکا باز می گردد. در سال 1919 برای نخستین بار از سبکدانه صنعتی لیکا در ساخت کشتی یو اس اس سلما (USS Selma) استفاده شد. پس از آن کاربرد لیکا در کشورهای اروپایی نظیر دانمارک، آلمان، انگلستان، آلمان و در کشورهای خاورمیانه گسترش پیدا کرد.

مزایای استفاده از لیکا
  1. سبک وزن بودن
  2. عایق حرارتی بالا (رسانندگی گرمایی پایین 0.097 وات بر کلوین متر)
  3. عایق صورتی قوی
  4. غیرقابل نفوذ در برابر رطوبت
  5. مقاومت بالا در برابر فشارها و کشش های مداوم
  6. مقاومت شدید در برابر حریق
  7. سازگار با محیط زیست
  8. خنثی بودن با PH نزدیک به 7
  9. مقاوم در برابر یخ زدن و ذوب شدن
  10. قابلیت جابجایی و حمل و نقل آسان
  11. کاهش بار مرده و بار جانبی زلزله به دلیل سبک وزن بودن
  12. زهکشی مناسب و فیلتراسیون

خاک لیکا مناسب باغبانی

این خاک یکی از بستر های مناسب مشت گیاهان در روش هیدروپونیک است. که یکی از روش های جذاب و جدید در کشت گیاهان آپارتمانی مخصوصا سبزیجات می باشد.

بنر گل من و تو
استفاده از لیکا در قلمه‌زنی و ریشه‌زایی:

خاک مناسب قلمه‌زنی باید دارای تخلخل زیاد باشد، به طوری که آب ماندگی در خاک به وجود نیاید. آب ماندگی در پای قلمه پوسیدگی ایجاد می‌نماید.
برای حل این مشکل تا حد امکان از ماسه استفاده می‌نمایند. استفاده از ماسه مانع ازآب ماندگی در پای قلمه‌ها می‌شود و همچنین سبب تهویه مناسب می‌گردد. استفاده از ماسه دو مشکل اساسی دارد:

اول، سرعت نفوذ آب در ماسه زیاد است و در صورت زیاد شدن فاصله دو آبیاری، قلمه‌ها با مشکل کم آبی مواجه می‌شوند.

دوم، امکان وجود بیماری‌ها و آفات به صورت نهفته در ماسه‌ها وجود دارد. این آفات در شرایط مساعد گلخانه و تحت آبیاری و رطوبت کافی شروع به فعالیت می‌نماید و سبب از بین رفتن قلمه ها می‌گردند. در حالی که لیکا ضمن دارا بودن  ویژگی‌های  مهم ماسه (تهویه و زهکشی مناسب) به دلیل حرارت دیدن تا دمای c11000، عاری از هر گونه بیماری و آفت می‌باشد و همچنین قابلیت نگهداری آب در آن زیاد است.

خاک لیکا
خاک لیکا
به کار بردن لیکا برای پوشاندن خاک یا خاک پوش:

در بعضی از گیاهان روی خاک را به این دلیل می توان پوشیده نگه داریم چون باعث میشود که خاک، رطوبت را در خود بیشتر نگهداری کند، از فرسایش خاک جلوگیری میکند. گیاه به مواد غذایی، بهتر دسترسی پیدا می کند و افزودنی های غذایی خاک، به حداقل می رسد.

برای پوشاندن خاک و یا خاک پوش، روش های گوناگونی را به کار می برند مانند کاشت علف های دائمی، کاه، برگ، خاک اره و دانه های لیکا به کار بردن خاک پوش هایی مانند علف های دائمی، برگ، کاه و خاک اره، احتمال آلوده بودن به آفت ها و عوامل بیماری زا را دارند. دانه های لیکا را می توان مانند خاک پوش برای گلدان های زینتی، پوشش زمستانه مزارع توت فرنگی باشد.

به کار بردن دانه های لیکا به عنوان خاک پوش ، یکی از روش های نگه داری خاک به شمار می رود. به این دلیل که رطوبت را در خاک نگه می دارد و از افزایش حرارت در خاک، جلوگیری می کند، ساختار خاک را بهتر می کند و رشد علف های هرز را کاهش می دهد. همچنین دانه های لیکا برخلاف دیگر خاک پوش ها، آفت و عوامل بیماری زا و بذر علف های هرز ندارند و از این دید، یکی از خاک پوش های مناسب می باشد.

استفاده از لیکا برای بستر کشت کاکتوس و ساکولنت:

یکی از موارد کاربرد لیکا طبق تجربه ی بدست آمده در بخش علمی و تحقیقاتی تک کاکتوس استفاده بر روی بستر کشت کاکتوس و ساکولنت میباشد به این صورت که بعد از اینکه جوانه های کاکتوس ها تا حدی رشد کردند و به مرحله ای رسیدند که به سمت خاک متمایل میشوند و حالت افتاده پیدا میکنند، از دانه های لیکا برای نگهداشتن جوانه ها میتوان استفاده کرد و لابه لای جوانه ها ریخته شود که جایگزین مناسبی به جای سنگ ریزه میباشد به دلیل اینکه تا حد زیادی رطوبت را نگه میدارد و این برای بستر کشت مهم است که رطوبت حفظ شود و مزیت دیگر این است که بر خلاف سنگ ریزه با وجود نور و رطوبت جلبک نمیبندد.

استفاده از لیکا برای گیاهان تازه خریداری شده:

اکثر گیاهانی که از گلفروشی‌ها خریداری شده‌اند دارای خاک مستعمل می‌باشند و پس از مدتی به علت آبیاری مداوم دچار کمبود اکسیژن می‌شوند. این امر موجب ریزش برگ در گیاهان زینتی می‌گردد. بنابراین با جایگزینی ترکیبی از لیکا و خاک جدید با خاک این گلدان‌ها، می‌توان مشکل تهویه را حل کرد.

منبع : takcactus