خواص آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا
آلوئه ورا

آلوئه‌ورا  یا صبر زرد طبی یکی از گونه‌های سرده‌ی آلوئه (سگل‌ها) است. آلوئه ورا جزو گیاهان پایا، خشکی‌زی و آب‌دار به حساب می آید. نام علمی این گیاه Aloe vera است و بومی آفریقای شمالی است. آلوئه‌ورا دارای برگ های مثلثی شکل، سبز رنگ، حالت آب‌دار و لبه‌های دندانه‌دار است. در آلوئه ورا ۷۵ جزء فعال وجود دارد، این اجزا شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، ساکاریدها، آنتراکینون‌ها، اسیدهای آمینه‌، آنزیم‌ها، لیگنین، ساپونین‌ها و اسید سالیسیلیک‌ها هستند. آلوئه ورا ۲۰ تا از ۲۲ اسید آمینه‌ی مورد نیاز انسان و هر ۸ اسید آمینه‌ی ضروری برای بدن را در خود دارد. این گیاه خواص و فواید درمانی زیادی دارد که در این مطلب با گوشه ای از خواص آلوئه ورا آشنا می شویم.

ژل و شیرابه‌ی آلوئه ورا خاصیت دارویی بالایی دارند. ژل شفاف بوده  و از سلول‌های موجود در مرکز برگ به دست می‌آید.  شیرابه‌ زردرنگ است و از سلول‌های موجود در زیر پوست آلوئه ورا به دست می‌آید. بسیاری از افراد از ژل آلوئه ورا برای درمان عارضه‌های پوستی مانند سوختگی، آفتاب سوختگی، یخ‌زدگی، پسوریازیس و تبخال استفاده می‌کنند. در حالی که خواص آلوئه ورا به همین موارد محدود نمی‌شود. ژل آلوئه ورا در درمان آرتروز، بیماری‌های روده، تب، خارش و التهاب نیز مؤثر است. از ژل آلوئه ورا در کاهش علائم آسم، زخم معده، دیابت و کاهش عوارض جانبی پرتودرمانی هم استفاده می‌شود. شیرابه‌ی آلوئه ورا در درمان افسردگی، یبوست، آسم و دیابت مؤثر است. برخی از محصولات آلوئه ورا از له کردن کل برگ آلوئه ورا تهیه می‌شوند؛ بنابراین محتوی هر دو جزء این گیاه خواهند بود.

 

خواص آلوئه ورا :

بهبود هضم

آلوئه ورا  دارای خواص انطباق پذیری است که برای هضم بهتر مناسب است. این تضمین کننده جذب مواد مغذی بهتر بوده و عناصر مضر را از طریق دفع صاف حذف می کند. فرآیند هضم سالم به طور مثبت بر افکار و اعمال شما تاثیر می گذارد. بنابراین سلامت را ارتقا می دهد. سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را درمان می کند. یبوست را برطرف می سازد و از آسیب رساندن به سیستم دستگاه گوارش شما محافظت می کند.

بنر گل من و تو

آلوئه ورا ترکیباتی به نام پلی ساکارید دارد که توانایی درمان بسیاری از اختلالات گوارشی و زخم را دارند. زخم ها یکی از مهمترین پیامدهای مشکلات گوارشی هستند که به وسیله عصاره این گیاه درمان می شوند. بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که درمان مسائلی مانند بیماری کرون، زخم های گوارشی و سایر اختلالات دستگاه گوارش با آلوئه ورا بهبود یافته است.

 

خواص آلوئه ورا
آلوئه ورا

 

مراقبت از پوست

از دیرباز آلوئه ورا برای درمان بیماری های پوست استفاده شده است. ژل داخلی خالص استخراج شده از برگ آلوئه ورا بهترین راه طبیعی برای لایه برداری پوست است. همچنین به کاهش نشانه های بیماری پوستی کمک می کند. بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و محصولات مراقبت شخصی، لوازم آرایشی شامل عصاره های آلوئه هستند. در حقیقت، اگر شما در خانه خود گیاه آلوئه ورا بخرید، قسمت کوچکی از برگ را پاره کنید، ژل را برداشته و آن را به شکل خام روی صورت خود قرار دهید. این درمان به مراتب بهتر و موثر تر از بسیاری از کرم های گران پوست در بازار است.

اکثر مردم نوشیدن آب آن را ترجیح می دهند. آب آن سلامت پوست را افزایش می دهد. به عنوان خواص درمان داخلی همچنین در درمان زخم ها، بثورات، آکنه و پسوریازیس کمک می کند.

 

مراقبت از مو

توانایی آلوئه ورا برای ارتقاء رشد مو به طور طبیعی ثابت شده است. مواد شوینده حاوی این گیاه برای حفظ موهای سالم ضروری هستند. شما می توانید ژل این گیاه را به کل پوست و مو اعمال کنید، تا از ریزش مو خودداری کنید. زیرا آنزیمی است که برای تحریک رشد مو مفید است. شامپو آلوئه ورا باعث بهبود گردش خون و جلوگیری از استرس و فشار روحی می شود. در واقع، دارای خواص ضد التهابی است. این خواص به طور موثر درمان آلوپسی آندروژنیک یا طاسی الگوی مردانه را درمان می کند. اگر به طور منظم به عنوان شامپو و تغذیه مناسب استفاده می کنید، مطمئنا از ریزش مو جلوگیری می کنید.

آرتروز

آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهابی است. بنابراین خیلی سریع روی درد و تورم ناشی از آرتریت کار می کند. عصاره آب آن نیز در آرام سازی تورم و التهاب بسیار مؤثر است که این علائم با آرتریت مرتبط هستند. در واقع، مصرف موضعی، نوشیدن آب آلوئه یا خوردن آلوئه ورا، قرصها یا کپسولهای آن، نتایج مثبتی در درمان درد آرتریت دارند.

کاهش قند خون

خوردن قرصهای آلوئه ورا اثر مثبتی بر کاهش میزان قند خون دارد. نتایج مطالعه بر روی اثرات آلوئه ورا بر روی مدل موش های دیابتی نشان می دهد که در درمان دیابت نیز مفید است.

در حقیقت بر اساس شواهد موجود آلوئه ورا می‌تواند هایپرگلیسمی مزمن و مشکلات ناشی از چربی بالا را که در بیماران مبتلا به دیابت کاهش دهد. این مشکلات در بیماران دیابتی رایج بوده و یکی از علل اصلی بروز مشکلات قلبی عروقی هستند. بنابراین می‌توان عنوان داروی طبیعی دیابت را نیز به لیست فواید آلوئه ورا افزود.

 

خواص آلوئه ورا
آلوئه ورا و کاهش قند خون

 

کاهش کلسترول

 از دیگر خواص آلوئه ورا می توان به کاهش کلسترول اشاره کرد. هنگامی که ژل آلوئه ورا به صورت خوراکی استفاده می شود، به طور خودکار کیفیت خون را بهبود می بخشد. بنابراین کمک می کند تا دوباره متعادل سازی اجزای دیگر در آن مانند کلسترول و گلوکز جریان یابد. این به طور موثر باعث کاهش کلسترول و کل محتوای تری گلیسیرید می شود.

فشارخون

تحقیقات اخیر ثابت کرده است که مصرف مداوم آلوئه ورا می تواند با الیاف سلولزی همراه و مخلوط شود و باعث پالایش و تصفیه خون شود. بنابراین فشار خون را تنظیم و متعادل می کند.

 

درمان سینوزیت و آسم

بخور گیاه آلوئه ورا تسکین دهنده درد سینوزیت می باشد. همچنین استنشاق بخار آبی که برگ آلوئه ورا در آن ریخته شده باشد برای شخص مبتلا به آسم مفید خواهد بود.

تقویت متابولیسم

گیاه آلوئه ورا اثرات مثبتی بر دستگاه گوارش می‌گذارد که موجب تقویت قابل ملاحظه‌ای در متابولیسم می‌شود. مصرف منظم آب آلوئه ورا سبب کاهش مشکلاتی چون ریفلاکس اسید معده، زخم معده و تنظیم حرکات روده می‌شود که این موارد موجب تسریع روند سوختن کالری‌ها و در نتیجه افزایش سرعت متابولیسم و افزایش سرعت کاهش وزن می‌شود.
محتوای ویتامین B موجود در آلوئه ورا نیز نقش مهمی در افزایش متابولیسم، پیشگیری از ساخت چربی و جلوگیری از اشتهای کاذب دارد. بنابراین، با استفاده از آن، کاهش وزن خیلی ساده‌تر می‌شود.

 

عوارض جانبی آب آلوئه ورا:

زیاده روی در مصرف شیره‌‌ی آلوئه ورا ممکن است عوارض جانبی مانند درد معده یا گرفتگی عضلات را به دنبال داشته باشد. مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت شیره‌ی آلوئه ورا می‌تواند باعث بروز اسهال، مشکلات کلیوی، وجود خون در ادرار، کاهش پتاسیم، ضعف عضلانی، کاهش وزن و مشکلات قلبی شود.

 

بارداری و شیر دهی

اگر باردار هستید یا نوزادتان را شیر می‌دهید، از مصرف ژل یا شیره‌ی آلوئه ورا اجتناب کنید.

 

کودکان

کودکان زیر ۱۲ سال ممکن است با مصرف آلوئه ورا دچار درد شکم، گرفتگی عضلات و اسهال شوند؛ بنابراین مصرف آلوئه ورا برای آنها توصیه نمی‌شود.

 

بیماران دیابتی

 بر اساس تحقیقات مصرف آلوئه ورا در بیماران دیابتی قند خون را کاهش می‌دهد؛ بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید، در صورت مصرف خوراکی آلوئه ورا، به دقت قند خون‌تان را کنترل کنید.

همچنین آلوئه ورا با تأثیر بر قند خون می‌تواند قبل و بعد از عمل جراحی، در روند کنترل قند خون دخالت کند؛ بنابراین از دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف آلوئه ورا را متوقف کنید.

مبتلایان به بیماری‌های روده

اگر بیماری‌های روده از قبیل کرون، کولیت زخمی یا گرفتگی و انسداد روده دارید، از مصرف شیره‌ی آلوئه ورا اجتناب کنید، زیرا شیره‌ی آلوه ورا می‌تواند باعث تحریک روده شود.

 

بواسیر و مشکلات کلیوی

 در صورتی که بواسیر دارید، از مصرف شیره‌ی آلوئه ورا خودداری کنید، زیرا می‌تواند شرایط را بدتر کند.

 مصرف مقادیر بالای شیره‌ی آلوئه ورا می‌تواند باعث اختلالات کلیه و مشکلات جدی دیگری شود؛ بنابراین اگر مشکلات کلیوی دارید، از مصرف شیره‌ی آلوئه ورا خودداری کنید.

 

تداخل دارویی

 اگر از دیگوکسین (از داروهای مؤثر در درمان نارسایی قلبی) استفاده می‌کنید، از مصرف شیره‌ی آلوئه ورا خودداری کنید. آلوئه ورا خاصیت ضدیبوست داشته و باعث کاهش پتاسیم خون می‌شود. کاهش پتاسیم خون می‌تواند عوارض جانبی دیگوکسین را تشدید کند.

اگر از داروهای دیابت؛ سووفلوران؛ داروهای ملین؛ وارفارین یا کمادین و داروهای مدر استفاده می‌کنید، قبل از مصرف آلوئه ورا با پزشک‌ مشورت کنید.