خواص تخم گشنیز؛ 12 خاصیت شگفت انگیز تخم گشنیز برای سلامتی بدن

خواص تخم گشنیز برای سلامتی بدن:
خواص تخم گشنیز برای سلامتی بدن:

تخم گشنیز دانه ی سبزی گشنیز است. گشنیز نوعی سبزی با ارزش غذایی بالا و نام علمی Coriandrum sativum است. این سبزی و تخم آن حاوی پتاسیم، ویتامین کا، آ، فیبر غذایی، منیزیم، منگنز،آهن، اسانس های معطر و اسیدهای چرب هستند. تخم گشنیز ادویه‌ای با عطر قوی است که علاوه بر کاربرد در آشپزی در طب سنتی هم کاربرد دارد. تخم گشنیز که طبعی سرد و خشک دارد، دارای فواید و خواصی برای سلامتی بدن است. در این مطلب با چند مورد از خواص تخم گشنیز برای بدن آشنا می شویم.

خواص تخم گشنیز برای سلامتی بدن:

ضد اگزما:

اگزما یکی از مشکلات پوستی است که بسیار آزاردهنده‌ است. تخم گشنیز با دارابودن خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی یک درمان عالی و طبیعی برای اگزما محسوب می شود.

 

تقویت مو:

یکی از دلایلی که منجر به رشد نامناسب مو می شود، وضعیت ناسالم پوست سر است. بنابراین با درمان درست پوست سر می توان به تقویت مو کمک کرد. برای بهبود وضعیت پوست سر خود کافی است مقداری پودر تخم گشنیز را به روغن زیتون اضافه کنید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. تخم گشنیز سبب تقویت ریشه های مو و افزایش رشد مو می شود.

بنر گل من و تو

 

خواص تخم گشنیز برای سلامتی بدن:
خواص تخم گشنیز برای سلامتی بدن:

 

کاهش کلسترول:

بر اساس مطالعات صورت گرفته، تخم گشنیز سبب کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون می شود. در واقع این خاصیت تخم گشنیز به دلیل وجود ویتامین C، اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید استئاریک و اسید پالمیتیک در آن است.

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

تخم گشنیز مانند یک داروی ضد اسپاسم به بهبود هضم غذا، درمان نفخ، درمان معده درد، سندروم روده تحریک پذیر و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. در واقع تخم گشنیز با دارابودن روغن‌های معطری مانند لینالول و برنئول برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید است.

 

کاهش فشار خون:

مواد معدنی مانند پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می کنند. بنابراین تخم گشنیز با دارابودن مقادیر بالای پتاسیم برای کاهش فشار خون مفید است. علاوه بر این تخم گشنیز دارای خاصیت دیورتیک است که از این طریق هم به کاهش فشار خون کمک می کند.

 

خواص تخم گشنیز برای سلامتی بدن:
خواص تخم گشنیز: کاهش فشار خون

 

درمان کم خونی:

بیماری کم خونی در اثر کمبود آهن در بدن ایجاد می شود. بنابراین تخم گشنیز با دارابودن مقادیر بالایی آهن سبب افزایش تولید سلول‌های قرمز خون و اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن می شود و به درمان و پیشگیری از کم خونی کمک می کند.

 

بهبود سلامت استخوان ها:

 تخم گشنیز با دارابودن مواد معدنی و کلسیم به بهبود سلامت استخوان ها کمک می کند. علاوه بر این حاوی مقادیر زیادی آهن است که برای حفظ سلامت استخوان ‌ها مفید است. همچنین از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند.

 

پیشگیری و درمان مسمومیت غذایی:

باکتری یکی از علت های اصلی بروز مسمومیت غذایی است. بنابراین تخم گشنیز با دارابودن خواص ضد میکروبی قوی به ویژه در برابر باکتری سالمونلا به پیشگیری و درمان مسمومیت غذایی کمک می کند.

 

کاهش قند خون:

بذر گشنیز با دارابودن مقادیر بالای کویمن سبب تحریک ترشح انسولین، بهبود عملکرد پانکراس و کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود. علاوه بر این تخم گشنیز به بهبود متابولیسم کربوهیدرات و هیپوگلیسمی کمک می کند.

 

خواص تخم گشنیز: کاهش فشار خون
خواص تخم گشنیز: کاهش قند خون

 

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا:

تخم گشنیز دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان و ویتامین C است. بنابراین به تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا کمک می کند.

 

کاهش وزن:

تخم گشنیز با دارابودن فیبر فراوان سبب کاهش اشتها می شود و از این طریق جلوی پرخوری را می گیرد. از طرفی وجود میزان فراوان ویتامین های B در تخم گشنیز به افزایش سرعت چربی سوزی و افزایش متابولیسم کمک می کند. همه این عوامل سبب می شوند که تخم گشنیز گزینه مناسبی برای کاهش وزن باشد.

 

خواص تخم گشنیز: کاهش فشار خون
خواص تخم گشنیز: کاهش وزن

 

درمان عفونت ادراری و سلامت کلیه ها:

تخم گشنیز با دارابودن خواص دیورتیک دارد به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کند. همچنین برای درمان عفونت ادراری و عفونت مثانه مفید و موثر است.