خواص تمر هندی؛ 11 خاصیت خارق العاده تمبر هندی برای بدن

خواص تمبر هندی برای بدن:
خواص تمبر هندی برای بدن:

تمر هندی میوه ی درختی گرمسیری با نام علمی Tamarindus indica است. این میوه شبیه لوبیایی درشت و قهوه‌ای است و دارای مزه ای ترش و شیرین و عطری خاص می باشد. این ماده مغذی حاوی سدیم، پتاسیم، تیامین، منیزیم، آهن، فسفر، نیاسین، ویتامین  C، کلسیم، مس و پیریدوکسین است. همچنین دارای لیمونن، گرانیول، سافرول، اسید سینامیک، پیرازین، سالیسیلات متیل و آلکیل‌تریازول‌ها می باشد. بنابراین تمر هندی که طبعی سرد و خشک دارد، دارای فواید و خواصی برای بدن است. با ما همراه باشید تا با چند مورد از خواص تمر هندی برای بدن آشنا شویم.

 

خواص تمر هندی برای بدن:

سرطان:

تمر هندی سرشار از آنتی اکسیدان ها است که  از طریق جلوگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد، سبب مهار رشد سلول‌های سرطانی در بدن می شوند. بدین ترتیب منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان می شوند.

 

کاهش کلسترول خون:

مقادیر فراوان فیبر موجود در تمر هندی سبب کاهش کلسترول می شود. در واقع فیبر، کلسترول‌ها LDL اضافه را از رگ‌ها و شریان‌ها دور می‌کند. همچنین فیبر به نمک های صفراوی که به وسیله کلسترول خون تولید می شوند می چسبد و از جذب آن در بدن جلوگیری می کند و منجر به کاهش کلسترول می شود.

بنر گل من و تو

 

خواص تمبر هندی برای بدن:
خواص تمبر هندی

 

درمان کم خونی و تصفیه خون:

تمبر هندی دارای مقادیر بالای آهن است. آهن میزان گلبول‌های قرمز خون را در حد مطلوبی حفظ می کند و به درمان کم خونی کمک می کند. علاوه بر این این میوه با دارابودن مواد معدنی، فیبر رژیمی و ویتامین C برای تصفیه خون مفید است. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تمرهندی، سبب مهار رادیکال‌های آزاد و تصفیه خون می شوند.

 

لاغری و کاهش وزن:

اسید هیدروکسی سیتریک موجود در تمر هندی مستقیما روی کاهش وزن اثر می گذارد. در واقع این ماده به مهار آنزیم‌ های مسئول ذخیره‌سازی چربی در بدن کمک می کند. از طرفی تمر هندی با افزایش ترشح سروتونین باعث کاهش اشتها می ‌شود و از این طریق به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.

 

خواص تخم گشنیز: کاهش فشار خون
خواص تمر هندی: کاهش فشار خون

 

بهبود کارایی دستگاه گوارش:

تمر هندی با دارابودن مقادیر فراوان فیبرهای غذایی به درمان طبیعی یبوست کمک می کند. همچنین این میوه صفراوی است و به هضم سریع‌ تر و راحت‌ تر غذا کمک می کند و سبب بهبود کارایی دستگاه گوارش می شود. علاوه بر این برای درمان اسهال مزمن و تنظیم ترشح آب معده مفید است.

 

تقویت عملکرد سیستم عصبی:

تمر هندی دارای انواع ویتامین‌های گروه B از جمله تیامین است. تیامین به بهبود عملکرد سیستم عصبی، بهبود حافظه،  فعال نگه داشتن بدن، حفظ انعطاف پذیری و رشد عضلات کمک می کند.

 

کنترل دیابت:

تمر هندی علاوه بر اینکه به کاهش وزن کمک‌ می‌کند، سبب کند شدن جذب کربوهیدرات، ایجاد قندها و چربی‌های ساده و افزایش سطح انسولین می شود. همچنین مقادیر بالای منیزیم موجود در تمر هندی برای تسکین دیابت مفید است.

 

خواص تخم گشنیز: کاهش فشار خون
خواص تمر هندی: کاهش فشار خون

درمان مالاریا:

تمر هندی با دارابودن خواص ضدقارچی، ضدویروسی و ضدباکتریایی برای درمان مالاریا مفید است. به منظور پایین آوردن تب مالاریا توصیه می شود روزانه دو بار قطعه کوچکی تمبر هندی مصرف نمایید.

 

درمان زخم دهان:

تمر هندی دارای خاصیت خنک کنندگی طبیعی است. بنابراین به درمان زخم دهان و کاهش سوزش ناشی از زخم دهان کمک می کند.

 

تقویت سیستم ایمنی:

تمر هندی با دارابودن خواص ضدالتهابی، ضدمیکروبی، ضدویروسی، ضدعفونی و تب‌بر به تقویت سیستم ایمنی کمک ‌می‌کند. علاوه بر این وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و مقادیر بالای ویتامین c در تمر هندی، این میوه را گزینه مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی می کند.

 

 

خواص تمبر هندی برای بدن:
خواص تمبر هندی: تقویت سیستم ایمنی بدن

 

خاصیت ضدالتهابی:

تمر هندی حاوی ماده ای به نام لوپئول است. این ماده دارای خواص ضدالتهابی است. بنابراین روغن عصاره تمر هندی با دارابودن خواص ضدالتهابی به کاهش درد مفاصل، بهبود آرتریت، بیماری‌های رماتیسمی و نقرس کمک می کند.