خواص روغن اکالیپتوس

خواص روغن اکالیپتوس
روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس یکی ازروغن های بسیار مفید است که  از برگ های درخت اکالیپتوس تهیه می شود. این روغن مفید از گروه روغن های معطر است و بی‌رنگ می باشد و بو و مزه‌ی تندی دارد. درخت اکالیپتوس بومی استرالیاست و طی چند قرن گذشته به دیگر قسمت‌های جهان مانند هند، اروپا و آفریقای جنوبی نیز راه یافته است. با توجه به اینکه در کجای دنیا باشد، آن را درخت تب‌بر، درخت صمغ آبی تاسمانی یا stringy bark نیز می‌نامند. اگرچه کشورهای مختلف روغن اکالیپتوس را در اندازه‌ی محدود تولید می‌کنند، اما جایگاه اصلی آن هنوز استرالیاست. این روغن خواص درمانی و دارویی زیادی دارد که ویژگی دارویی این روغن ناشی از ترکیبی به‌نام اکالیپتول (معروف به سینئول) است که دارای مواد ضدمیکروب است. در ادامه با گوشه ای از خواص روغن اکالیپتوس آشنا می شویم.

 

خواص روغن اکالیپتوس:

سرماخوردگی

روغن اکالیپتوس برای تحریک سیستم ایمنی بدن و بهبود گردش خون مفید است که خطر ابتلا به بیماری های تنفسی از جمله بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، آسم، برونشیت، سینوزیت، سرماخوردگی و آنفلونزا و سرفه را کاهش می دهد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، سینئول موجود در روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد التهابی است که می تواند احتقان یا گرفتگی بینی در سرماخوردگی و آنفلونزا را بهبود بخشد و به درمان سرفه و برونشیت کمک کند. همچنین بر اساس پژوهش‌ها اکالیپتوس قدرت از بین بردن باکتری‌هایی را که باعث عفونت سینوس، تب و سرماخوردگی می‌شوند، دارد. علاوه بر این اکالیپتوس خلط‌آور است و به رفع انسداد سینوس‌ها کمک می‌کند.

بنر گل من و تو

 

درمان سردرد سینوسی

یکی از خواص و فواید روغن اوکالیپتوس، درمان سردرد است چون می تواند فشار سینوسی را کاهش داده و سردرد را درمان کند.

بر اساس یک مطالعه که در سال 2011 انجام شد، روغن اوکالیپتوس به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی که دارد برای مهار تشکیل مخاط در سیستم تنفسی مفید است و سردرد ناشی از سینوزیت را درمان می کند.

خواص روغن اکالیپتوس
روغن اوکالیپتوس و درمان سردرد

 

دهان و دندان

روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است به همین دلیل با کاهش پلاک خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش داده و برای درمان التهاب لثه مفید می باشد.

به علاوه روغن اکالیپتوس در جلوگیری از ایجاد حفره‌های دندانی، بوی بد دهان و انواع عفونت‌های دهانی بسیار مفید است. به همین دلیل معمولا جزئی از ترکیبات دهان‌شویه‌ها، خمیردندان‌ها و دیگر محصولات بهداشتی دهان و دندان است.

 

دیابت

مصرف روغن اکالیپتوس به تنظیم قند خون کمک می‌کند زیرا دارای فلاونوئید، فنول و ترپنوئید است. این ترکیب قدرتمند به رفع کرختی پس از هایپرگلیسمی (افزایش شدید قند خون) و درمان دیابت نوع ۲ نیز کمک می‌کند.

همچنین ماساژ پوست با روغن اکالیپتوس و تنفس آن نیز برای بیماران دیابتی مفید است. در واقع ماساژ روغن اکالیپتوس بر روی بدن با بهبود گردش خون به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

 

درمان سل

روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی قوی است و برای پاک سازی سیستم تنفسی بسیار مفید می باشد به همین دلیل در درمان بیماری‌های مزمن انسداد ریه مانند سل و ذات الریه مؤثر است.

ماساژ دادن روغن روی سینه و تنفس بخار آن باعث تمیزی ریه ‌ها و کاهش تورم می‌شود و درنتیجه عوارض دردناک بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. بهتر است هم پشت و هم سینه را با روغن ماساژ دهید.

 

درمان درد مفاصل

روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد درد و ضد التهاب طبیعی است و هنگامی که استنشاق می شود یا به صورت موضعی استفاده شود به کاهش درد عضلانی، درد بدن و تورم آن کمک می کند.

استفاده از روغن اکالیپتوس به کسانی که دچار رماتیسم، کمردرد، تاندون رگ‌به‌رگ شده، گرفتگی ماهیچه، فیبروز و حتی دردهای عصبی هستند، توصیه می‌شود. در واقع اکالیپتوس با افزیش جریان خون موجب کاهش درد می‌شود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند در بیمارانی که جراحی تعویض مفصل زانو داشته‌اند، تنفس اکالیپتوس باعث کاهش التهاب، درد و تورم شده است

 

بهبود عملکرد مغز

کاربرد روغن اکالیپتوس برای افزایش عملکرد مغز و هشیاری بسیار رایج است و روغن اکالیپتوس عملکرد مغز را بهبود می بخشد. در حقیقت اکالیپتوس خاصیت رگ‌گشایی دارد و بنابراین با باز کردن رگ‌ها جریان خون را افزایش می‌دهد. خون بیشتر در مغز به‌معنی توان بیشتر و بهتر است. در مناطق مختلف از رایحه‌ی اکالیپتوس در کلاس‌های درس برای تقویت عملکرد دانش‌آموزان استفاده می‌شود.

همچنین بر اساس یک مطالعه صورت گرفته، اگر ترکیب روغن اکالیپتوس، روغن نعناع و اتانول را به پیشانی و گیجگاه بمالید به عنوان آرام بخش عمل کرده و باه بهبود عملکرد شناختی و تقویت حافظه کمک می کند.

 

خواص روغن اکالیپتوس
روغن اکالیپتوس

 

عوارض جانبی روغن اکالیپتوس:

اگر روغن اکالیپتوس بیشتر از اندازه‌ای که در روش مصرف توصیه شده است به‌کار رود، ممکن است مسموم‌کننده شود.

نوزادان و کودکان

مصرف خوراکی روغن اکالیپتوس برای نوزادان و کودکان بسیار سمی است. نوزادان و کودکان پوست حساسی دارند به همین دلیل توصیه می شود که روغن اکالیپتوس را حتی به صورت موضعی هم برای آن ها استفاده نکنید.

توصیه می شود که روغن اکالیپتوس را فقط به عنوان بخور برای پاک سازی سیستم تنفسی در نوزادان و کودکان استفاده کنید.

دوران بارداری و شیردهی

متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار و شیرده بهتر است از مصرف روغن اکالیپتوس خودداری کنند.